امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8653 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

چهارشنبه 15 بهمن ماه؛

حكیمی از طنزهای سیاسی پیش از انقلاب می گوید

خبرایران : هم زمان با ایام دهه مبارك فجر، دفتر طنز حوزه هنری كارگاه بررسی طنزهای سیاسی پیش از انقلاب اسلامی را با حضور محمود حكیمی برگزار می كند.
حكیمی از طنزهای سیاسی پیش از انقلاب می گوید

به گزارش خبرایران از حوزه هنری، محمود حكیمی نویسنده و مترجم پیش كسوت در نشستی كه چهارشنبه 15 بهمن ماه در سالن سلمان هراتی برگزار می شود، به بررسی طنزهای سیاسی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد.
حكیمی در این نشست حكایت های سیاسی پیش از انقلاب را برای حضار می خواند و سپس در فضایی كارگاهی به پرسش ها پیرامون طنز آن دوران پاسخ می دهد و توضیحاتی درباره تاریخچه و انواع طنز در دوران های گذشته ارائه می كند.
علاقه مندان برای حضور در این كارگاه می توانند ساعت 17 روز یاد شده به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه كنند.
محمود حكیمی در سال ۱۳۲۳ در تهران متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، برای تحصیل در رشته زبان انگلیسی وارد دانشگاه تربیت معلم شد و پس از مدتی تدریس در مدارس تهران، برای ادامه تحصیل در رشته تعلیم و تربیت به انگلستان رفت و بعد از دریافت درجه فوق لیسانس و بازگشت به ایران، به تدریس در مراكز تربیت معلم پرداخت.
وی اولین اثر خود را تحت عنوان «غروب بیمار» در 1351 به چاپ رساند و در مجله‌های مكتب اسلام، نسل جوان، نسل نو، مكتب تشیع و پیام شادی داستان‌هایی با مفاهیم دینی می‌نوشت كه با استقبال نوجوانان رو به رو شد. داستان‌های «سوگند مقدس»، «طاغوت»، «دلاوران عصر شب»، «سلحشوران علوی»، «شهدای فخ»، «سرودهای رهایی»، «نقابداران جوان»، «وجدان»، «مسلمان شجاع» و «اشراف‌زاده‌ قهرمان» از آن جمله‌اند.
فعالیت اصلی حكیمی پس از انقلاب تالیف مجموعه‌ای به نام «تاریخ تمدن جهان» است كه جلد اول آن در 1360 به چاپ رسید و در حال حاضر 21 جلد آن منتشر شده است. داستان «تلاش برای آزادی» (1351) حكیمی به كتاب ادبیات فارسی مقطع اول راهنمایی اضافه شد. همچنین یكی از تحقیقات حكیمی پیرامون بررسی سبك نوشتاری شهید مطهری در كتاب «داستان راستان» است كه حكیمی از حكایت های آن به عنوان درسی تاریخی برای عموم مردم یاد می كند. او تالیف داستان هایی چون «سوگند مقدس»، «سلحشوران علوی»، «طاغوت» و «نقابداران جوان» را وامدار مطالعه آثار آن استاد شهید می داند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب