امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 799 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛

افزایش 24 درصدی بودجه‌های سوادآموزی در لایحه بودجه سال آینده

خبرایران: ،علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در لایحه بودجه 93 اعتباراتی مربوط به سوادآموزی 24 درصد افزایش داشته است.
افزایش 24 درصدی بودجه‌های سوادآموزی در لایحه بودجه سال آینده

به گزارش خبرایران ،علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی  در نشست خبری هفته سودآموزی اظهار داشت: این لایحه مورد قبول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار گرفته و برای تأیید نهایی به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده است.

وی با اشاره به نقش سوادآموزی در تمام انقلاب‌های دنیا تصریح کرد: در سراسر جهان انقلابیون ارتقاء سواد را جزو اولین اقدامات مورد نظر خود قرار داده‌اند. در حال حاضر این یکی از شاخص‌هایی که یونسکو به صورت دقیق در کشورها مورد پایش قرار می‌دهد شاخص سودآموزی و تغییر و تحولات نظام آموزشی است.

باقرزاده با بیان اینکه در ابتدای انقلاب جمعیت باسواد در کشور 47 درصد بوده خاطرنشان کرد: این میزان در حال حاضر 85 درصد است و بیشترین رشد را در میان کشورهای جهان داشته است.

 وی با بیان اینکه، پیش از انقلاب میزان باسوادان گروه سنی زیر 50 سال 48 درصد بوده تأکید کرد: این میزان در حال حاضر به 93 درصد رسیده  به بیان دیگر میزان زیادی از جمعیت پویا و نیروی کار جمهوری اسلامی ایران افرادی باسواد هستند.

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعریف سواد در سازمان‌های بین‌المللی بیان کرد: در جوامع بین‌المللی بی‌سواد به فردی اطلاق می‌شود که توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن نداشته باشد البته این تعریف با توجه به نیازهای جوامع مختلف در قالب‌های متفاوت قرار می‌گیرد.

باقرزاده افزود: به عنوان مثال در برخی از جوامع در رویکردهای سوادآموزی، آموزش مهارتهای زندگی یا آموزش کنترل بیماری‌ها یا آموزش مهارت‌های ابتدایی‌ کار را نیز قرار می‌دهد. در کشور ایران با توجه به شاخصه‌های فرهنگی موجود قرائت قرآن نیز جزو سرفصل‌های سوادآموزی قرار گرفته است.

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از جمعیتی معادل 5 میلیون 335 هزار نفر بالای 6 سال موجود در کشور یک میلیون و 77 هزار نفر کم‌سواد غیرمحصل هستند متذکر شد: این میزان بالا در کم‌سوادی سبب تولید افراد بی‌سواد می‌شود. در حال حاضر بسته‌های آموزشی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی مناسبی برای افراد کم‌سواد در جامعه تولید نمی‌شود و این موضوع سبب بازگشت این افراد به بی‌سوادی می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه سوادآموزی نیاز مبرمی به تعامل میان دستگاه‌ها دارد، گفت: در حال حاضر تفاهمنامه‌هایی میان کمیته امداد، وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی و سازمان زندان‌ها منعقد شده که با توجه به آن این چند دستگاه امور سوادآموزی برای افراد تحت تکلف این ارگان‌ها را عنوان می‌کند.

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه والدین بی‌سواد تأثیر بسزایی در بالا بردن تعداد بی‌سوادان در جامعه دارند اذعان کرد: در حال حاضر 50 درصد بی‌سوادان جامعه حداقل یک دانش‌آموز در حال تحصیل در آموزش و پرورش دارند. برای بالاتر رفتن بهره‌وری برنامه‌های سوادآموزی در کشور 20 عنوان پژوهشی به ارگان‌های مختلف سفارش داده شده که یکی از آنها طراحی یک برنامه سوادآموزی در قالب سخت‌افزار قابل حمل مانند تبلت یا تلفن همراه است.

باقرزاده با اشاره به لزوم سوادآموزی به اتباع خارجی اظهار کرد: در حال حاضر حدود 3700 دانش‌آموز اتباع خارجی در کشور در حال تحصیل هستند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب