امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7512 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سید محمد بطحایی خبرداد؛

نیاز آموزش و پرورش به ۴۳ هزار میلیارد تومان بودجه

خبرایران: معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم فارغ از همه مسائل مالی، فقط به کیفیت بخشی مناسب و مطلوب دانش‌آموزان برسیم، نیاز به بودجه‌ای معادل 43 هزار میلیارد تومان است.
نیاز آموزش و پرورش به ۴۳ هزار میلیارد تومان بودجه
به گزارش  خبرایران، سید محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در دومین گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در کشور اظهار داشت: فقدان منابع مالی بیشترین تأثیر را در روند این موضوع دارد و  عواملی مانند نوع فعالیت‌های آموزش و پرورش، نبود برنامه بلند مدت و نبود نیروی انسانی متناسب و متخصص در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که نتوانیم منابع را در آموزش و پرورش افزایش دهیم، آسیب‌های اجتماعی بیشتر خود را نمایان می‌سازند، تصریح کرد: در سال 1393، سهم ‌آموزش و پرورش از بودجه کل کشور 10.7 درصد بوده است که 99 درصد آن صرف هزینه‌های جاری آموزش و پرورش می‌شود و به همین دلیل، کمبود اعتبارات در این بخش سبب گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه شده است.

بطحایی با اشاره به اینکه در 12 سال گذشته، حداکثر سهم آموزش و پرورش از بودجه دولتی 15 درصد بوده است، افزود: این روند از سال 80 تا 92 دارای شیب نزولی بوده به طوری که در سال 92، سهم آموزش و پرورش از بودجه تولید ناخالص ملی به 1.85 درصد کاهش یافته است و به همین دلیل کسری بودجه همواره در آموزش و پرورش وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش اصلاح شود، خاطر نشان کرد: با اتکای صرف بر منابع دولتی نمی‌توان آموزش و پرورش را به خوبی هدایت و مدیریت کرد و به همین دلیل باید «توسعه مشارکت‌ها» را به عنوان یک سیاست راهبردی در تمام ارکان آموزش و پرورش اجرایی کنیم.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم فارغ از همه مسائل مالی، فقط به کیفیت بخشی مناسب و مطلوب دانش‌آموزان برسیم، نیاز به بودجه‌ای معادل 43 هزار میلیارد تومان است که باید 23 درصد کل بودجه دولتی به آن اختصاص یابد و تقریباً محال است.

بطحایی مأموریت آموزش و پرورش را «تعلیم و تربیت آینده سازان کشور» عنوان کرد و افزود: معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در آموزش و پرورش فقط نقش حمایتی و تسهیل‌گری در فرآیند آموزشی را برعهده دارد که تلاش می‌کند، بتواند با استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در آموزش و پرورش منابع را به خوبی مدیریت و سامان دهی کند تا همه ارکان آموزش و پرورش بتوانند از این شرایط به نحو احسن استفاده کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب