امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7362 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گودرزی دیباج اعلام کرد؛

متاسفانه هنرمندان ما به تاثیرات واقعه عاشورا توجهی ندارند/ شاهد ساماندهی گرافیک در حوزه تزئینات هیأت‌ها و بحث عاشورای کربلا هستیم/ سامان دهی گرافیکی در هیات‌های مذهبی رشد کرده است

خبرایران: مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: تا کی می‌خواهیم از المان‌های تکراری استفاده کنیم. متاسفانه هنرمندان ما در همان روز عاشورا مانده‌اند و به تاثیرات این واقعه توجهی ندارند.
متاسفانه هنرمندان ما به تاثیرات واقعه عاشورا توجهی ندارند/ شاهد ساماندهی گرافیک در حوزه تزئینات هیأت‌ها و بحث عاشورای کربلا هستیم/ سامان دهی گرافیکی در هیات‌های مذهبی رشد کرده است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری هشتمین سوگواره «هنر عاشورایی» صبح امروز دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ با حضور «مرتضی گودرزی دیباج» مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ،«علی قربانی» دبیر اجرایی سوگواره هنر عاشورایی و اصحاب رسانه درسالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار و دراین نشست خبری «مرتضی گودرزی دیباج» مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اظهارداشت: سوگواره هنرهای عاشورا از سال آینده، بصورت سالانه و در عرصه بین‌المللی و میان کشورهای جهان اسلام برگزار خواهد شد و در راستای بهره‌مندی از ظرفیت واقعه کربلا در زمینه خلق آثار تجسمی، این سوگواره برگزار شد و ضمن اینکه بنا داشتیم آثار هنری توسط جوانان معتقد و خلاق مبتنی بر باورهای عاشورایی در فضای عمومی کشور، از جمله هیأت‌ها، مساجد و تکایای سراسر کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

  مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تصریح کرد: بخشی از آثار این سوگواره در سال جاری در اماکن مذهبی به صورت بنر و تابلوهای بزرگ استفاده شد. ضمن اینکه هنوز کار زیادی برای ارتقاء کیفیت در ارائه این آثار وجود دارد و ‌کسانی که برای امام حسین علیه‌سلام به هر نحوی فعالیت می‌کنند، به طور حتم، اجر بزرگی در نزد خداوند دارند. ما هم برای این که گامی در این راه برداشته باشیم، سوگواره هنر عاشورایی را برگزار می‌کنیم.

گودرزی دیباج خاطرنشان کرد: سوگواره هنر عاشورایی با پوسترهای عاشورایی آغاز شد و پس از این که سال گذشته این سوگواره برگزار نشد، قرار است از این به بعد هر سال شاهد برگزاری سوگواره هنر عاشورایی باشیم و در دهه اخیر و به ویژه طی دو سه سال گذشته، رویکرد هنر ارزشی به صورت صعودی اتفاق می‌افتد و شاهد ساماندهی گرافیک در حوزه تزئینات هیأت‌ها و بحث عاشورای کربلا هستیم. این رشد عرضه آثار و گرافیک مذهبی جای تأمل و خوشحالی دارد.

 وی عنوان داشت: جشنواره‌های متعددی در کشور برگزار می‌شود اما این جشنواره با مبنای اعتقادی و تعهد انسانی به صورت خاص است که به واقعه کربلا می‌پردازد، واقعه‌ای‌ که پیام آن مختص زمان و مکان خاص نیست بلکه پیام آن تمام تاریخ را تا روز قیامت پوشش می‌دهد و مردم به این پیام نیاز دارند.

 گودرزی دیباج درخصوص اهداف برگزاری این سوگواره افزود: ما جشنواره‌های هنری بسیاری داریم که هر سال برگزار می‌شوند. اما سوگواره هنر عاشورایی با نگاه دیگری پایه‌گذاری شده است. یکی از اهداف ما این است که آثار هنرمندان جوان که در حوزه هنر عاشورایی خلق می‌شوند را در اماکن عمومی به نمایش بگذاریم. این کار برای کاربردی کردن این هنر است و همین امسال در عزاداری‌های دهه نخست محرم بخشی از آثار سوگواره هنر عاشورایی به کار برده شدند و این مسئله برای ما خوشایند است. خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد هستیم که سامان دهی گرافیکی در هیات‌های مذهبی رشد کرده و این نکته نشان دهنده رشد گرافیک دینی است.

وی ضمن تأکید بر مطالعه هنرمندان پیرامون فرهنگ عاشورا گفت: خیلی از هنرمندان این عرصه در رابطه با عاشورا و فرهنگ آن مطالبی را شنیده‌اند در حالی که این قشر باید در عمق وقایع عاشورا وارد شود و بتواند آثاری درخور شأن این واقعه عظیم به جامعه ارائه دهد وآثار این سوگواره قرار است که به صورت رایگان در اختیار درخواست کنندگان قرار گیرد و توقع می‌رود که آنها نیز این آثار را در ابعاد مختلف با حفظ شأن آن به لحاظ کیفیت به مردم عرضه کنند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بر لزوم خلاقیت در میان هنرمندان تاکید کرد و یادآورشد: هنرمندی که می‌خواهد در زمینه هنر عاشورایی فعالیت کند، باید تحقیق داشته باشد و در تمام مراحل زندگی امام حسین علیه‌سلام مطالعه داشته باشد، چرا که از زمان تولد امام حسین علیه‌سلام، خبرِ واقعه عاشورا از سوی پیامبر اکرم(ص) نقل شده بود. هر کدام از این مراحل تاریخی می‌توانند زمینه خلق اثری هنر باشند.

وی ادامه داد: تا کی می‌خواهیم از المان‌های تکراری استفاده کنیم. متاسفانه هنرمندان ما در همان روز عاشورا مانده‌اند و به تاثیرات این واقعه توجهی ندارند. این در حالیست که مهمترین عنصر واقعه عاشورا پیام آن بود و هنرمندان باید بیشتر به پیام و تاثیرات عاشورا بپردازند و ما در برگزاری سوگواره هنر عاشورایی به دنبال کارکرد گالری ‌وار نیستیم. ما می‌خواهیم این آثار در مراسم مختلف در معرض دیدی عموم قرار گیرند. متاسفانه حوزه هنری بودجه لازم برای انتشار و چاپ این آثار را در سطح وسیع ندارد، اما آمادگی این را داریم که شرایط لازم را فراهم کنیم که این آثار در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

گودرزی دیباج  تصریح کرد: البته ما برای سال آینده فراخوان سوگواره هنر عاشورایی را برای کشورهای اسلامی ارسال می‌کنیم و در سال‌های بعد این فراخوان را برای کشورهای دیگر هم می‌فرستیم و در جهان ۵۴ کشور اسلامی داریم؛ اما امام حسین (ع) مختص شیعیان نیست، بلکه تمام انسان‌های آزادی‌خواه و آزادمنش می‌توانند پیام عاشورا را دریافت کنند اما با توجه به امکانات و شرایطی که وجود دارد فعلاً برای سال آینده کشورهای اسلامی به این سوگواره راه پیدا می‌کنند.

در ادامه این نشست خبری«علی قربانی» دبیر هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی، اظهار داشت: فراخوان این سوگواره در بخش‌های پوستر، تصویرسازی و پرچم با موضوعات «حماسه عاشورا» و «مادر شهید» در نیمه اول سال جاری داده شد و پس از ارسال آثار، داوری آنها از بیستم آبان انجام گرفت و افتتاح نمایشگاه «هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی» و معرفی آثار برگزیده ساعت ۱۷ دهم آذر ماه در تالار سوره حوزه هنری با حضور هنرمندان برگزار می‌شود و این نمایشگاه تا ۳۰ آذر ادامه دارد. ضمن اینکه کتابی از این آثار تهیه شده است و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

دبیر هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی عنوان داشت: این سوگواره ملی در گذشته به صورت دوسالانه برگزار می‌شد اما از سال آینده به صورت سالانه و بین‌المللی برگزار می‌شود و کل شرکت کنندگان در تمامی بخش‌های هنری این سوگواره شامل ۵۳۸ نفر از ۳۱ استان بود؛ به تفکیک هم در بخش پوستر ۳۸۴ نفر، در بخش پرچم ۲۴ نفر و در بخش تصویرسازی ۱۳۰ نفر شرکت داشتند.

قربانی ادامه داد: تمام آثار ثبت شده در تمامی بخش‌ها شامل ۱۴۰۴ اثر بوده است؛ در بخش پوستر ۹۳۵ اثر، در بخش پرچم ۱۴۱ اثر و در بخش تصویرسازی ۳۱۰ اثر در دبیرخانه سوگواره به ثبت رسیده است.

قربانی خاطرنشان کرد: تعداد کل آثار راه‌یافته به نمایشگاه شامل ۹۲ اثر بوده که شامل ۱۳ اثر در بخش پرچم، ۴۹ اثر در بخش تصویرسازی و ۳۰ اثر هم در بخش پوستر است. استان تهران نیز بیشترین شرکت کنندگان را در تمام بخش‌ها بود و مجموع کل جوایزی که به برگزیدگان بخش‌های مختلف داده می‌شود، ۳۶ میلیون تومان است. همچینی مبلغ ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز کل مبلغی است که درمیان شرکت کنندگان در سوگواره پخش می‌شود.

بنابراین گزارش، هشتمین سـوگواره هنر عاشورایـی «پوسترهای عاشورایی» را حوزه هنری با هدف بهره مندی از ظرفیتهای واقعه کربلا در زمینه خلق آثار تجسمی همزمان با محرم‌ و صفر سال ۱۴۳۶ﻫ.ق در آذر ماه ۱۳۹۳ ﻫ.ش بـرگزار می‌کند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب