امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7331 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر غندالی خبرداد؛

توزیع سود دربانک سرمایه/ بلوکه شدن 37 درصد سرمایه بانک سرمایه / هیچ مساله غیر شفاف و پشت پرده‌ای در بانک سرمایه نداریم

خبرایران: دکترشهاب الدین غندالی سرپرست بانک سرمایه در مورد تصمیم اخیر مجلس برای تحقیق و تفحص از بانک سرمایه گفت: ما هیچ مساله غیر شفاف و پشت پرده‌ای در بانک سرمایه نداشته و اعلام کرده‌ایم که در صورت نهایی شدن طرح تحقیق و تفحص از این بانک حاضریم تمام اطلاعات را در اختیار نمایندگان و افراد مربوطه قرار دهیم.
 توزیع سود دربانک سرمایه/ بلوکه شدن 37 درصد سرمایه بانک سرمایه / هیچ مساله غیر شفاف و پشت پرده‌ای در بانک سرمایه نداریم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «دکترشهاب الدین غندالی» سرپرست بانک سرمایه  صبح امروز با حضور اصحاب رسانه درساختمان مرکزی بانک سرمایه برگزار و دراین نشست خبری «دکترشهاب الدین غندالی» سرپرست بانک سرمایه اظهارداشت:  بانک سرمایه در 10 سال گذشته فراز و نشیب‌هایی زیادی را پشت سر گذاشته و به همین دلیل از اهداف اصلی و اصالت فرهنگی خود دور شده است. با توجه به مشکلاتی که وجود داشت در زمان آقای درخشنده مدیر عامل قبلی بانک سرمایه ما اعلام کردیم که به مباحثی نظیر مشکل سهام این بانک، مطالبات معوق، ساختار نیروی انسانی، بانکداری الکترونیک رسیدگی و تا حدودی ساماندهی شود اما موفقیت چندانی به دست نیاوردیم.

وی ادامه داد: به ناچارا خودمان تصمیم گرفتیم که مدتی سرپرستی این بانک را برعهده گرفته تا شخص توانمندی با یک تیم قوی و شایسته بانک سرمایه در آن حضور یابند. متاسفانه بخشی از سهام بانک سرمایه بلوکه شده است. چرا که بخشی از سهام‌های این بانک در سال‌های گذشته در دست اشخاصی که فرهنگیان بخشی از آن ها بودند در بازار به طور خرد فروش رفت که دو شخص حقیقی بخش زیادی از آن را خریداری کردند که اکنون در اختیار ما نیست و‌ این 37 درصد از سهام بانک سرمایه را خریداران آن نتوانستند در بانک مرکزی ثبت کنند بر این اساس اکنون بلوکه شده و در دادگاه در حال بررسی است که امیدواریم به زودی با رای صادر شده به این بانک بازگردد.

دکترغندالی اشاره به تشکیل بانک سرمایه در سال 1382 و 1383 با سرمایه‌ای بالغ بر 350 میلیارد تومان عنوان داشت: 5/73 درصد این سرمایه به طور مستقیم از سوی فرهنگیان و صندوق ذخیره آن‌ها و 32 درصد مابقی به طور غیر مستقیم از سوی این بخش خریداری شد و در سال 1384 و در زمان ریاست آقای شیبانی که در بانک مرکزی ایشان اعتقاد داشتند که توسعه بانک‌های خصوصی باید متوقف شده و دیگر بانکی دراین حوزه ایجاد نشود. بنابراین شهرداری هم که در آن زمان به دنبال دریافت مجوز بانک شهر بود موفق نشد.

وی با بیان این‌که آقای شیبانی از بانک سرمایه خواست تا 20 درصد سهام خود را به شهرداری بفروشد، گفت: اما ما موافقت نکرده واعلام کردیم که فقط 10 درصد می فروشیم که شهرداری هم نپذیرفت و از گردانه خارج شد و اما در سال 1387 شهرداری موفق شد با توجه به تغییراتی که در سهام ما ایجاد شده بود بخش زیادی را با قیمت صد تومان بخرد و به طور محسوس سهام ما را جمع‌آوری کرد. این درحالی است که در همان زمان خودمان باید در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان در این مورد اقدام کرده و قبل از هر کسی سهام خود را خریداری می کردیم.

سرپرست بانک سرمایه با اشاره به صدور دوباره مجوز برای ایجاد بانک‌های خصوصی در دوره احمدی نژاد گفت: در آن زمان شهرداری توانست مجوز بانک شهر را دریافت کند بر این اساس با توجه به این که بانک مرکزی به دلیل مبارزه با پولشویی با ثبت سهام خریداری شده ما توسط شهرداری موافقت نکرد آن ها نیز شروع به فروش این سهام کردند که ما باید خودمان بتوانیم مجددا آن را خریداری کنیم.

وی در مورد تصمیم اخیر مجلس برای تحقیق و تفحص از بانک سرمایه خاطرنشان کرد: ‌این مورد با توجه به برخی تسهیلات ارائه شده به اشخاص حقیقی و عدم بازگشت کامل آن همچنین مسائل دیگری در کمیسیون مجلس به تصویب رسید که عمده آن مربوط به 37 درصد سرمایه‌ای که در دست آقای ریخته گران و بابک زنجانی بوده است و ما هیچ مساله غیر شفاف و پشت پرده‌ای در بانک سرمایه نداشته و اعلام کرده‌ایم که در صورت نهایی شدن طرح تحقیق و تفحص از این بانک حاضریم تمام اطلاعات را در اختیار نمایندگان و افراد مربوطه قرار دهیم.

غندالی یادآورشد: ‌ما از سال 1390 با توجه به مسائل و مشکلاتی پیش آمده بود سود بانک را شناسایی کرده بودیم اما توزیع نشد و برای سال جاری بانک سرمایه به ازای هر سهم 34 تومان سود شناسایی کرده و برای هر سهم 25 تومان توزیع می کند.

وی در رابطه با میزان بنگاه داری بانک سرمایه بیان کرد: شرکت داری ما حدود 250 میلیارد تومان است که در سه شرکت صرافی، تجارت الکترونیک و ساختمانی ما سرمایه‌گذاری شده است. این درحالی است که این رقم 60 درصد سرمایه ما را تشکیل داده و تصمیم نداریم به بیش از این وارد شویم و معوقات بانکی ما نیز به مانند همه بانک‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی ایجاد شده و مربوط به 11 شرکت حقیقی است که در یکی دو هفته آینده بخش زیادی از آن حصول می شود.

سرپرست بانک سرمایه با تاکید بر این‌که بانک سرمایه باید با پشتوانه فرهنگی محکمی که دارد با جذب منابع آموزش و پرورش مجدد احیا شود، خاطرنشان کرد: از برنامه های ما این است که بتوانیم حقوق فرهنگیان که اکنون از طریق بانک ملی پرداخت می شود را با توسعه شعب و بانکداری الکترونیک از طریق بانک سرمایه بپردازیم و توسعه شعب، دریافت سپرده‌های واقعی، حرکت به سمت بانکداری الکترونیک، ارتباط با بانک‌های بزرگ جهانی و استفاده از بازار آموزش و پرورش و حمایت از این سازمان از مهمترین برنامه‌های بانک سرمایه است.

وی با اشاره به اصالت فرهنگی بودن بانک سرمایه ابرازداشت:‌ با توجه به این که در طول این سالیان هر فرهنگی حدود پنج درصد از حقوق ماهانه خود را به صندوق ذخیره فرهنگیان واریز کرده طبق اساس نامه در هنگام برگشت با نرخ بازدهی بالای 24 درصد دریافت می کند و صندوق ذخیره فرهنگیان در درجه اول اعتباری دارد که از نظر اقتصادی برای آن فضای کار ایجاد می کند از سوی دیگر می تواند تامین هزینه آموزش و پرورش را از دو طریق حمایت مستقیم و غیر مستقیم انجام دهد که در این بخش موفق تر بوده است.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب