خبرایران: مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت : سالانه بین ۸۵ تا ۹۵ هزار کیلومتر از شبکه راههای کشور شامل آزادراهها، بزرگراهها، راههای اصلی و فرعی توسط تجهیزات و تصویربرداری دقیق شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک پایش میشود. در این فرآیند، تمامی خرابیهای سطح روسازی ثبت، تحلیل و برای طراحی و بهسازی به کارفرمایان اعلام میشود تا از هدررفت منابع در بخش نگهداری راهها جلوگیری شود.
به گزارش خبرایران، نشست خبری «روز ملی کیفیت» امروز یکشنبه 18 آبان ماه 1404 با حضور «مجید کیانپور» مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و اصحاب رسانه در این شرکت برگزار و در این نشست خبری «مجید کیانپور» مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهارداشت : زیربنای کشور در تمامی زمینهها، اعم از ساخت سدها، راهها، ابنیه و تأسیسات حیاتی، نیازمند کنترل کیفی دقیق است و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از سال ۱۳۵۰ در ذیل سازمان برنامه کشور فعالیت خود را آغاز کرده و پس از آن به وزارت راه و ترابری منتقل شده است.
کیان پور تصریح کرد: از آن زمان تاکنون حدود ۷۵ درصد خدمات این مجموعه به وزارت راه و ترابری و ۲۵ درصد به سایر دستگاههای اجرایی ارائه شده است. در سال ۱۳۶۲ نیز اساسنامه شرکت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که یکی از اساسنامههای جامع و مترقی در حوزه توسعه خدمات فنی کشور به شمار میرود.
وی ابرازداشت : طبق مفاد این اساسنامه، شرکت مجاز به صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور است و در سالهای اخیر همکاریهای مشترکی با کشورهای همسایه و منطقه، از جمله در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به پاکستان، نام شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در بند اول کارنامه همکاری مشترک با عنوان «همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی» عنوان شد که نشان دهنده ظرفیت بالای این مجموعه برای حضور در بازارهای بینالمللی است و در حال حاضر بیش از ۶۸۰ نوع آزمایش فنی و مهندسی در سبد خدمات شرکت وجود دارد که طی پنج سال گذشته از ۴۳۰ نوع به ۶۸۰ نوع افزایش یافته است. این خدمات منطبق بر دانش روز، استانداردهای جهانی و ضوابط سازمان ملی استاندارد کشور ارائه میشوند.
کیانپور افزود: دفتر آموزش و پژوهش شرکت با همکاری سازمان برنامه و بودجه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سایر نهادهای علمی، تاکنون بیش از ۱۰۵ استاندارد را در حوزههای بتن، سنگ، ژئوتکنیک و آزمایشهای غیرمخرب تدوین، تألیف، ترجمه و بومیسازی کرده است.
وی عنوان داشت: معتقد هستیم که روزآمدسازی دانش مهندسی در بخشهای مختلف عمرانی کشور، به ارتقای فنی و کیفی پروژهها منجر میشود. حرکت دستگاههای اجرایی به سمت تضمین کیفیت، ضرورتی انکارناپذیر است و میتواند موجب ارتقای فنی، افزایش طول عمر و بهرهوری پروژههای زیرساختی کشور شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۷ تفاهمنامه همکاری با سازمانها و نهادهای مختلف کشور منعقد شده و برخی از خدمات این شرکت انحصاری است و در حوزه قیر عملکردی و کنترل کیفی راهها، خدمات غیرقابل رقابتی را ارائه میدهد. همچنین با استقرار آزمایشگاههای سیار در نقاط مختلف کشور، امکان ارائه خدمات نگهداری و پایش محورهای راهی و آزادراهی را فراهم کردهایم.
وی ادامه داد : سالانه بین ۸۵ تا ۹۵ هزار کیلومتر از شبکه راههای کشور شامل آزادراهها، بزرگراهها، راههای اصلی و فرعی توسط تجهیزات و تصویربرداری دقیق این شرکت پایش میشود. در این فرآیند، تمامی خرابیهای سطح روسازی ثبت، تحلیل و برای طراحی و بهسازی به کارفرمایان اعلام میشود تا از هدررفت منابع در بخش نگهداری راهها جلوگیری شود و همکاری این شرکت با کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد، قم، همدان، زنجان و شیراز منجر به کاهش حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدی هزینههای نگهداری راهها در برخی پروژهها شده است.
کیانپور در پایان سخنان خودگفت: اگر از مرحله طراحی تا بهرهبرداری، استانداردهای لازم رعایت شود و از ماشینآلات مجهز و کارخانههای آسفالتی دارای گواهینامه فنی استفاده گردد، عمر روسازی راهها میتواند به بیش از ۱۰ سال افزایش یابد، مشروط بر اینکه عبور نیز مطابق استاندارد انجام شود.