امروز: جمعه ۱۲ مهر ۱۴۰۴ [2025/10/03]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 70115 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک استان اصفهان اعلام کرد؛

تورم فزاینده و کاهش قدرت خرید مردم بزرگترین تهدید و خطر برای صنعت پوشاک و منسوجات است

خبرایران : سید آرش امامی مدیر مرکز مطالعات استراتژیک استان اصفهان گفت : بزرگترین خطری که ما را در صنعت پوشاک و منسوجات تهدید می کند، تورم فزاینده و کاهش قدرت خرید مردم شده است. این تهدید در دنیا درجه ۲ و ۳ را به خود اختصاص داده است در حالیکه در کشور ما تهدید درجه یک محسوب می‌شود.
تورم فزاینده و کاهش قدرت خرید مردم بزرگترین تهدید و خطر برای صنعت پوشاک و منسوجات است

سید آرش امامی مدیر مرکز مطالعات استراتژیک استان اصفهان اظهارداشت : کشورهای همسایه همچون عربستان، مصر، ترکیه، عراق، کویت و آذربایجان در صنعت پوشاک و منسوجات رشدی مثبت حتی بیش از ۱۰ درصد را تجربه می‌کنند و این در حالی است که رشد بازار پوشاک ایران منفی ۱۳ درص است.
این رشد منفی تا ۵ سال آینده به قوت خود باقی است و هرساله حجم بازار پوشاک ایران با شیب ۱۳- درصد کم و کمتر می‌شود؛ این یعنی خروج سالیانه تعداد زیادی از واحدهای تولیدی و از دست دادن اشتغال.

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک انجمن نساجی و پوشاک استان اصفهان گفت: بطور مثال اگر در کشور ترکیه ۱۰۰ کارخانه نساجی داشته باشیم، این میزان در سال آینده به ۱۰۵ کارخانه افزایش خواهد یافت، چرا که رشد خرید پوشاک هم بدلیل رشد جمعیت هم بواسطه رشد رفاه مردم  رو به فزونی است.در دنیا نیز متوسط جهانی رشد بازار پوشاک ۲/۸ درصد میباشد و حجم بازار حدودا ۱۸۰۰ میلیاردی دنیا با شیب مثبت ۲/۸ درصدیدر حال افزایش است در این میان همانطور که گفته شد ایران با درصد رشد منفی ۱۳ درصد رکورد دار رشد منفی حجم بازار پوشاک خوداست در حالی که ما نیز رشد جمعیت  داریم، ولی در مقابل توان خرید نداریم.

وی ادامه داد: وقتی مردم توان خرید مایحتاج ضروری همچون شیر و لبنیات را نداشته باشند، به تبع آن میزان خرید پوشاک نیز کاهش خواهد یافت که این وضعیت خطرناکی بشمار می‌رود. دولت باید نگاه ویژه‌ای به این صنعت که چند میلیون اشتغال مستقیم و غیر مستقیم زیر پوشش خود دارد، داشته باشد؛ نه اینکه نسبت به سقوط این صنایع بی‌تفاوت باشد و در کنار آن مشوق های مالیاتی نیز برای صنایع نساجی و پوشاک درنظر بگیرد.

امامی ادامه داد: در این شرایط تورمی، و دغدغه‌های ژئوپلتیکی و عدم امنیت اقتصادی، دولت می‌بایست حمایت‌های لازم را انجام داده تا این صنعت همچنان زنده و پویا بماند. بطور مثال، اگر مردم نتوانند از فروشگاه خرید کنند، صاحب فروشگاه نیز نمی‌تواند کرایه و حقوق کارکنان خود را پرداخت کند و زنجیره‌وار افراد بسیاری در سطح جامعه بیکار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد:برخی از اقتصاددانان کشور توصیه داشته‌اند که مالیات صنعت بخصوص صنعت نساجی باید در محدوده ۱۰ درصد باشد . برای مثال، وقتی برق ۳ روز در هفته تعطیل باشد، تولید پوشاک کاهش می‌یابد.در مقابل نیز وقتی خرید مردم کاهش پیدا می‌کند، سود اندکی عاید ما می‌شود که این سود اندک  جوابگوی بازده سرمایه ما نیست.

دبیر کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی اصفهان  اظهار داشت: دولت می‌بایست دوره بازگشت استهلاک را از ۸ سال به ۳ سال برساند تا در آن فرصت بتوانیم دستگاه‌های خود را نوسازی و بهسازی کنیم.
همچنین، با توجه به اینکه کارمندان دولت نزدیک به چندین میلیون نفر از قبیل ارتشی، سپاهی، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش هستند، دولت می‌تواند چندین بن پوشاک در اختیار کارمندان خود قرار داده تا با ایجاد شوک مثبت بازار پوشاک تقویت شود.
این امر موجب می‌شود تا تحریک مثبتی در بازار ایجاد  و بدنبال آن صنایع نساجی زنجیره‌وار رشد و توسعه پیدا کنند.

وی بیان کرد: دولت می‌تواند کسب و کارهای کوچک را در امور مختلف از جمله اعمال ماده ۱۰۰ در امر مالیات و تداوم سهم ۱۰ درصدی سهم کارفرما جهت بیمه تامین اجتماعی به کارگاههای کوچک و متوسط که بیش از ۹۲ درصد تعداد واحدهای ما را تشکیل میدهد کمک کند.


امامی با اشاره به قرارداد اوراسیا که دولت در ۲۵ اردیبهشت ماه امضاء کرده است گفت سیل ، محصولات نخ و پارچه از طریق کشورهای طرف قرار دادمان در پیمان اوراسیا وارد کشورمان می‌شود و با توجه به سوبسید های پنهان و پیدایی که دولت های طرف قراردامان در این پیمان به نخ و پارچه اختصاص میدهند محصولات و بازار ما در مقابل پوشاک و پارچه های آنها آسیب پذیر و بیدفاع است. وی به اعمال تعرفه های تجاری ترامپ به محصولات آسیایی اشاره کرد و افزود فشار وارده به تولید کننده بنگلادشی و چینی و بخصوص پاکستانی  باعث شده است محصولاتشان از طرق قانونی و غیر قانونی با قیمت نازل وارد بازارما میشود.

وی ابرازداشت: انتظار ما از انجمن نساجی کشور این است که درک درستی از وضعیت حال حاضر این صنعت داشته باشند و بدانند که در حال فروپاشی هستیم، شاید از این طریق بتوانند شیب ورشکستگی را رایزنی و مطالبه گری از حاکمیت کمتر کنند. در انجمن نساجی اصفهان  در واحد مطالعات استراتژیک این تهدیدها را شناسایی کرده ایم و با تعامل با اتاق بازرگانی و نمایندگان مجلس در پی تسهیل و رفع برخی از مشکلات هستیم.

امامی توسعه بحث برندسازی در پوشاک را مسئله جدی دانست و تاکید کرد : معمولا شرکت های تبلیغاتی بزرگ با ساخت سایت و لوگو و سربرگ تولید کنندگان را اغفال میکنند که برای شما برند ساخته ایم در حالی که برندسازی بحثی بسیار پیچیده علمی است و چون رشته دانشگاهی هم ( غیر از یک فوق دیپلم) با این موضوع در ایران نداریم  متاسفانه صاحبان صنعت پوشاک و نساجی  اکثرا دید جامعی در بحث برندسازی ندارند و تعداد معدودی هم که اطلاع دارند غالبا به دام این شرکت های تبلیغاتی می افتند و ما حصلی برای صنعتگر ندارد.

وی درپایان سخنان خود گفت : دولت میبایست کمک هزینه برندسازی را در اولویت خود قرار دهد و هزینه های برند سازی را که در واقع سرمایه گذاری است نه هزینه ، با دریافت دیون مالیاتی تبادل کند تا در بحث  برند سازی هم جهش مثبت داشته باشیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب