امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 698 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در پی استعفای سه وزیر؛

نخست وزیر ترکیه فهرست جدید کابینه اش را تقدیم عبدالله گل کرد

خبرایران: رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در پی استعفای سه تن از وزیران کابینه این کشور در ارتباط با ادعای فساد مالی و اخذ رشوه ، چهارشنبه شب فهرست کابینه جدیدش را تقدیم رییس جمهوری ترکیه کرد.
نخست وزیر ترکیه فهرست جدید کابینه اش را تقدیم عبدالله گل کرد

به گزارش خبرایران، در فهرست جدید کابینه اردوغان ، ˈ بکر بوزداغ ˈ معاون سابق نخست وزیر ترکیه به سمت وزیر دادگستری منصوب و ˈ امرالله ایشلر ˈ به عنوان معاون اردوغان معرفی شد.

  اتکان آلا  جانشین ˈمعمر گولرˈ در وزارت کشور شد و ˈلطفی الوان ˈ به عنوان وزیر ارتباطات جانشین ˈ بینالی ییلدریم معرفی گردید.

در فهرست جدید کابینه ترکیه ، ˈعایشه نور اسلام ˈ به عنوان وزیر خانواده انتخاب شد. ˈ فاطمه شاهین ˈ پیش از این در این پست فعالیت می کرد.

ˈ مولود چاوش اوغلو ˈ ،ˈ فکری ایشیک ˈ ،ˈ ادریس گولوچه ˈ ، ˈ نهاد زیبکچی ˈ و ˈ عاکف قلیچ ˈ به عنوان وزرای اتحادیه اروپا ، صنایع ، محیط زیست و شهرسازی ، اقتصاد و ورزش جوانان منصوب شدند.

پیش از این ˈ فاطمه شاهین ˈ، ˈ اگمن باغیش ˈ ،ˈ نهاد ارگون ˈ، اردوغان بایراکتار ˈ،ˈ ظفر چاغلایانˈ و ˈ سووات قلیچ ˈ به عنوان وزرای فوق فعالیت می کردند.

ترمیم کابینه اردوغان گر چه از مدتها پیش و در آستانه انتخابات محلی 30 مارس 2014 مطرح شده بود امروز به دنبال بروز رسوایی مالی و بحران سیاسی یک هفته اخیر در ترکیه ، ابعاد جدیدی به خود گرفت.

پیش از ظهر امروز ˈ معمر گولر ˈ و ˈظفر چاغلایانˈ وزرای کشور و اقتصاد ترکیه پس از گذشت یک هفته از بروز رسوایی مالی بزرگ و اتهامات علیه خود و فرزندانشان با صدور اطلاعیه ای استعفا کردند.

در این اطلاعیه ها با عنوان اینکه توطئه کثیفی علیه دولت حزب حاکم عدالت و توسعه آغاز شده ، آمده است که برای سلامت تحقیقات قضایی پرونده از مقامهای خود کناره گیری می کنند.

در پی این استعفاها مقارن ظهر امروز، ˈ اردوغان بایراکتار ˈ وزیر شهرسازی و محیط زیست ترکیه نیز استعفا کرد.

او پس از استعفا از مقام وزارت و نمایندگی مجلس، در گفت و گوی تلفنی با شبکه خبر ˈان.تی.ویˈ اعمال فشار برای استعفا به منظور تسهیل در روند برخورد اردوغان با متخلفان را غیرقابل قبول دانست و گفت: بهتر است اردوغان نیز استعفا دهد.

استعفای سه نفر از وزرای کابینه ترکیه با استقبال محافل سیاسی ترکیه روبرو شد.

احزاب مخالف و در راس آن ˈکمال قلیچدار اوغلوˈ رهبر حزب جمهوریخواه خلق، استعفای نمایندگان را تصمیمی دیرهنگام ارزیابی کرد و گفت: وزرای متهم می بایستی به محض روشن شدن اتهاماتشان استعفا می دادند.

پروفسور حسین باغجی استاد کرسی روابط بین المللی دانشگاه خاورمیانه آنکارا نیز اقدام نخست وزیر ترکیه را در قبول استعفاهای وزیران، سنجیده و گامی در جهت تقویت دوباره دمکراسی در ترکیه ارزیابی کرد.

این استاد دانشگاه، تحولات اخیر را آتش زیر خاکستر خواند و گفت این تحولات به سود دمکراسی ترکیه است و تشکیل دولت موازی در درون دستگاه دولتی در نظامهای دمکراتیک قابل قبول نیست و شرایط موجود، اردوغان را به رویکرد بیشتر به نظام دمکراتیک سوق خواهد داد.

بسیاری ازکارشناسان معتقدند جنگ قدرتی جدی بین حزب حاکم ترکیه و جماعت گولن در ترکیه که نهضت موسوم به نهضت خدمت در این کشور را مدیریت می کنند، دیگر وضعیت آشکار بخود گرفته و شمشیرها از رو بسته شده است.

 

محافل لیبرال و طرفدار نظام لائیک در ترکیه به نوعی از درگیری بین جناحهای اسلام گرا در ترکیه ابراز خرسندی کرده و امید دارند که این درگیری موجب اصلاح نظام سکولار دمکراتیک ترکیه شود.

به گفته ناظران آگاه از زمان روی کار آمدن حزب حاکم عدالت و توسعه ، این برای نخستین بار است که وزرای کابینه ترکیه استعفا می دهند و این تحولات می تواند نقطه شکست جدی در حیات سیاسی حزب حاکم و اردوغان شود.

حزب حاکم عدالت و توسعه در 12 سال اخیر چهار دولت تشکیل داده و سه بار به ترمیم کابینه مبادرت کرده است اما هیچ گاه با چنین بحرانی جدی و واکنشی از سوی وزیران خود روبه رو نبوده است.

پلیس استانبول 26 آذرماه در یک عملیات گسترده موسوم به عملیات بزرگ رشوه، 53 تن از جمله فرزندان سه تن از وزیران کشور، اقتصاد و شهرسازی و محیط زیست ترکیه، مدیرعامل هالک بانک، چند تن از کارآفرینان و صاحبان سرمایه و تجار سرشناس ترکیه را دستگیر کرد.

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب