خبرایران : مدیر عامل مخابرات استان تهران گفت: وضعیت و چالشهای توسعه زیرساختهای مخابراتی و اینترنت فیبرنوری در تهران و مناطق اطراف بیشتر به مشکلاتی در فرآیند دریافت مجوزهای لازم از سوی مشتریان و دستگاه های مختلف بر می گردد.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری مخابرات استان تهران صبح امروز دوشنبه 13 مرداد ماه 1404 با حضور«مهندس سیدعلی ملک جعفریان» مدیرعامل مخابرات استان تهران ، «ابوالفضل احمدی نیا» رئیس کمیته تخصصی جامع نظام پیشنهادها و مدیر کل دفتر مدیریت مخابرات منطقه تهران ، «قربانعلی قمی» مدیرکل روابط عمومی مخابرات منطقه تهران و اصحاب رسانه برگزار و دراین نشست خبری «سید علی ملک جعفریان» مدیرعامل مخابرات استان تهران اظهارداشت: درحال حاضر حدود 252 هزار و 300 فیبر ما در خانه مردم است که از این تعداد حدود 46 هزار فیبر فقط سرویس تلفن دارد و حدود 220 هزار دیتا از ما گرفته اند.
وی تصریح کرد: 22 هزار باکس در نقاط مختلف داریم که تقریبا یک میلیون و 70 هزار فیبر تا محل مشترک سرویس می دهد. در زمینه پروژه هزار تار باید گفت حدود 30 درصد پیشرفت داشتهایم و 70 درصد از پروژه عقب هستیم که دلایل متعددی داشته است.
ملک جعفریان عنوان داشت : مشکل اساسی که در واگذاری فیبرنوری در برخی از برجها پیش می آید، عدم اجازه برخی از هیأت مدیره است؛ بنابراین چنین موانعی باعث می شود کار کند پیش برود که در مخابرات تهران تلاش می کنیم که کار فیبرکشی انجام شود اما مکانهایی هستند که فیبر کشی کند پیش می رود.
وی تاکید کرد: شهرکهای صنعتی تقریبا 2 سال است که همه فیبر دارند. در واقع حدود 32 شهرک صنعتی دولتی داریم که کار فیبر آنها انجام شده البته تعدادی شهرک صنعت خصوصی داریم که حدود 30 الی 40 درصد کار فیبر کشی آن انجام شده است.
مدیرعامل مخابرات استان تهران خاطرنشان کرد: کوشش ما براین است که استانداردهای خود را بهتر نماییم و کیفیت ارایه فیبر افزایش یابد. در حال حاضر در استان تهران 55 درصد محتوا در داخل کشور تولید می شود.
وی درخصوص افزایش قیمت بستهها بیان داشت: قیمت بستهها افزایش پیدا نکرده اما طبیعتاً زمانی که حجم بیشتر میشود، هزینه پرداختی هم بیشتر می شود؛ بنابراین فقط حجم بسته عوض شده است.
ملک جعفریان درخصوص وضعیت شبکه اینترنت و سرعت آن و شکایات مردمی از کاهش سرعت اینترنت هم توضیح داد: این مشکل به صورت عمده به محدودیتهای فنی و سیاستهای کشور باز می گردد. البته تستهای سرعت نشان میدهد که در بیشتر موارد، سرعت اینترنت در تهران مناسب است و مشکلات عمده ناشی از دستگاههای کاربر یا مشکلات موقتی شبکه است.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران افزود: وضعیت و چالشهای توسعه زیرساختهای مخابراتی و اینترنت فیبرنوری در تهران و مناطق اطراف بیشتر به مشکلاتی در فرآیند دریافت مجوزهای لازم از سوی مشتریان و دستگاه های مختلف بر می گردد و در ماههای ابتدایی سال که شهرداری همکاریهایی داشت روند توسعه سرعت گرفت، اما هنوز مشکلاتی مانند خرابیهای شبکه و نیاز به اصلاحات وجود دارد که زمانبر است.
وی با تأکید بر اینکه تعرفهها نسبت به 2 سال قبل تغییر چندانی نکرده اما هزینهها و قیمت بستههای اینترنت افزایش یافته است، اضافه کرد: ه حجم مصرف و قیمت بستهها در حال افزایش است. همچنین، مقایسهای با قیمتهای جهانی در کشورهای دیگر مانند عراق، امارات و عربستان صورت گرفته است، که نشان میدهد هزینه اینترنت در ایران نسبتاً پایین است، اما با توجه به توسعه فناوریهایی مانند نسل پنجم اینترنت، نیاز به زیرساختهای قویتر و هزینههای بیشتر احساس میشود.
وی درخصوص وضعیت درخواست سرویس فیبرنوری پس از جنگ 12 روزه ابرازداشت: درخواست ها در زمینه فیبرنوری زیاد شده است؛ پس از کرونا نیاز مردم به زیرساخت داده زیاد شد و طبیعتا فیبر هم ارتباطات خوبی رابرای مشترکان فراهم می کند و درخواست برای تهیه آن افزایش یافته است.
ملک جعفریان ادامه داد: تا پایان سال 560 هزار تار جزو برنامه های ماست و امیدواریم که به این عدد دست یابیم و هدفگذاری برای پایان سال، افزایش سرعت و پوشش اینترنت در تهران و مناطق مختلف است و برنامههایی برای توسعه فناوریهایی مانند ۵ G شبکه مس جایگزین فیبر در حال پیگیری است.
مدیر عامل مخابرات استان تهران عنوان داشت : توسعه زیرساختهای مخابراتی و اینترنت در تهران نیازمند همکاریهای بیشتر، اصلاحات ساختاری و سرمایهگذاریهای گسترده است تا بتواند پاسخگوی نیازهای روزافزون مردم و فناوریهای نوین باشد.
وی درپایان سخنان خود گفت : هزینه یک مودم حدود 2 میلیون تومان و هزینه داخلی فیبر حدود 1.5 میلیون تومان است و در مجموع هزینه نصب و تجهیزات به حدود 3.5 میلیون تومان میرسد که بعضی مودمها تا 10 میلیون تومان نیز قیمت دارند و امیدواریم طرح هزار تار مخابرات استان تهران که 560 هزار اتصال تا پایان سال جاری را هدف قرار داده است به انجام برسد.