امروز: یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ [2025/05/11]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 68207 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۴:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد؛

ناترازی سوخت و مصرف غیربهینه آن یکی از چالش‌های عمده کشور در حوزه انرژی است / 20 هزار موتورسیکلت فرسوده در شهر تهران با مدل‌های برقی در بازه زمانی یکساله جایگزین می‌شوند

خبرایران :مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: یکی از راهکارهای اصلی، جایگزینی ناوگان فرسوده با خودروها و موتورسیکلت‌های برقی است. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، ظرفیت لازم برای برقی‌سازی ۴۶۰ هزار دستگاه ناوگان عمومی فراهم شده است که در فاز نخست ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در شهر تهران با مدل‌های برقی در بازه زمانی یکساله جایگزین می‌شوند.
ناترازی سوخت و مصرف غیربهینه آن یکی از چالش‌های عمده کشور در حوزه انرژی است / 20 هزار موتورسیکلت فرسوده در شهر تهران با مدل‌های برقی در بازه زمانی یکساله جایگزین می‌شوند

به گزارش خبرایران، آیین امضای تفاهم‌نامه جایگزینی 20 هزار دستگاه موتور سیکلت بنزینی با موتور سیکلت برقی در کلانشهر تهران امروز جمعه 19 اردیبهشت ماه 1404 با حضور «محمدصادق عظیمی‌فر »  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بیست‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزارو دراین مراسم  محمدصادق عظیمی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهارداشت: یکی از چالش‌های عمده کشور در حوزه انرژی، ناترازی سوخت و مصرف غیربهینه آن است که افزون بر خسارات اقتصادی، تأثیرات زیان‌باری بر محیط زیست دارد. برآوردها نشان می‌دهد کشور سالانه میلیاردها دلار خسارت ناشی از ناترازی سوخت و عدم بهره‌وری مناسب تجهیزات را متحمل می‌شود.

عظیمی فر تصریح کرد: این چالش‌ها به مرور زمان و در نتیجه سیاست‌های اتخاذ شده در سالیان گذشته شکل گرفته‌اند و برای حل این معضلات، باید توافق و اجماع میان بخش‌های مختلف ایجاد شود. راه‌حل‌ها باید بر پایه تحلیل دقیق و بررسی جامع باشند تا بتوان با اقدام‌های مؤثر، این مشکلات را برطرف کرد.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز صرف بر تولید برای حل مشکلات ناترازی انرژی به پایان رسیده است و به‌دلیل مصرف غیربهینه، واردات فرآورده ادامه دارد، تصریح کرد: بخشی از این مسئله به ناوگان فرسوده بازمی‌گردد؛ به‌طوری‌که ۵۳ درصد ناوگان حمل‌ونقل کشور و بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند. این ناوگان نه‌تنها سوخت بیشتری مصرف می‌کنند، بلکه از عوامل اصلی آلودگی هوا به شمار می‌آیند.

عظیمی‌فر ابرازداشت: خوشبختانه، نگاه مدیریت جدید سازمان محیط زیست به حل مسئله معطوف بوده و در این مسیر، همکاری‌های مؤثری شکل گرفته است و یکی از راهکارهای اصلی، جایگزینی ناوگان فرسوده با خودروها و موتورسیکلت‌های برقی است. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، ظرفیت لازم برای برقی‌سازی ۴۶۰ هزار دستگاه ناوگان عمومی فراهم شده است که در فاز نخست ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در شهر تهران با مدل‌های برقی در بازه زمانی یکساله جایگزین می‌شوند.

وی ادامه داد: قرار است با مشارکت جایگاه‌ها ۷ هزار جایگاه شارژ در نقاط مختلف کشور احداث شود و امروز بزرگترین گام برای برقی‌سازی ناوگان فرسوده و احداث زیرساخت شارژ خودروها و موتورسیکلت‌های برقی برداشته می‌شود و نهادهای مالی و بخش خصوصی در تأمین سرمایه موردنیاز این طرح مشارکت خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود : در قالب این تفاهم‌نامه ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت برقی در شهر تهران از طریق شرکت ملی پست ایران، ۳۰۰ دستگاه از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی و هزار دستگاه از طرق مشارکت صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت و ۷۵۰۰ دستگاه ناوگان لجستیک شرکت دیجی کالا و ۱۰ هزار دستگاه ناوگان پیک گروه گلرنگ تأمین می‌شود.

وی درپایان سخنان خود گفت : اجرای صحیح این طرح‌ها می‌تواند تأثیرات مثبت و پایداری بر کیفیت هوا و مصرف انرژی کشور داشته باشد. امیدواریم با تلاش‌های انجام‌شده و همکاری تمامی بخش‌ها، شاهد کاهش چشمگیر آلودگی هوا و ارتقای بهره‌وری انرژی در کشور باشیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب