امروز: شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۳ [2024/11/09]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 64692 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گذر از مانعی موهوم

خبرایران : تابو، همراه همیشگی عادت ماهانه در همه ادوار بوده است، خانم‌ها فارغ از اینکه کجا زندگی می‌کنند و یا در چه دورانی زندگی می‌کردند، تابوی پریود را حداقل یک بار احساس کرده‌اند.
گذر از مانعی موهوم

تابو، همراه همیشگی عادت ماهانه در همه ادوار بوده است، خانم‌ها فارغ از اینکه کجا زندگی می‌کنند و یا در چه دورانی زندگی می‌کردند، تابوی پریود را حداقل یک بار احساس کرده‌اند.

از خرید محصولات برای بهداشت قاعدگی گرفته تا سکوت‌های غیرضروری و جلوگیری از آموزش‌های ضروری و...

در برخی کشورها حتی برای محصولات مربوط به بهداشت قاعدگی مالیات کالاهای لوکس وضع می‌شد!

در طول زمان سازمان‌ها و برندهای مختلف تلاش کرده‌اند تا نقشی در شکستن این تابو ایفا کنند، در سال ۱۹۴۶، والت دیزنی انیمیشنی آموزشی به نام «داستان پریود» منتشر کرد که برای بیش از ۱۰۰ میلیون دانش‌آموز در دبیرستان‌های سراسر آمریکا نمایش داده شد.

«جودی بلوم»، نویسنده ادبیات کودکان در آمریکا، اولین رمان‌نویسی بود که در کتاب «خدایا، هستی؟ منم، مارگارت» به قاعدگی اشاره کرد.

در سال ۱۹۸۵ برای اولین بار در یک تبلیغ تلویزیونی در آمریکا از واژه «پریود» استفاده شد.

تمامی این اقدامات و اقدامات بی‌شمار دیگر، باعث شده تا نگرش عمومی نسبت به عادت ماهانه هرچند به‌کندی، تغییر کند.

در ایران نیز برندهای مختلف به‌خصوص برندهای تولیدکننده محصولات بهداشت قاعدگی با اجرای کمپین‌های مختلف، تا حد زیادی توانسته‌اند تابوی پریود را در جامعه ایرانی کمرنگ کنند.

از اولین کمپین‌های اجرا شده در ایران می‌توان به کمپین «شجاعت تغییر» برند پنبه‌ریز، یکی از زیرمجموعه‌های گروه وطن‌زرین اشاره کرد.

کمپین «شجاعت تغییر» در سال 1399 با هدف ریبرندینگ برند پنبه‌ریز اجرا شد که حاوی پیام‌های مختلفی از جمله تشویق خانم‌ها برای رسیدن به خواسته‌هایشان، نکوهش زدن برچسب جنسیتی به مشاغل مختلف و تلاش برای ساختن دنیایی بهتر بود. همچنین بیلبوردهای کمپین «شجاعت تغییر» با توجه به محدودیت نمایش محصول به شکل هوشمندانه‌ای، مانند بسته‌های نواربهداشتی طراحی و اجرا شدند.

در سال‌های قبل‌تر نیز برند پنبه‌ریز در راستای مسئولیت اجتماعی خود به آموزش بهداشت قاعدگی در مدارس دخترانه، که آموزشی ضروری برای دختران است، پرداخته بود و بعد از ریبرندینگ این جریان گسترش یافت. علاوه بر مدارس در برخی سرای محله‌ها هم آموزش‌های لازم برای خانم‌ها انجام ‌شد و این آموزش‌ها همچنان هم ادامه دارند.

برند پنبه‌ریز به‌عنوان اولین برند تولیدکننده محصولات بهداشت قاعدگی در ایران، به موضوعات مربوط به تابوهای پریود پرداخت تا نقشی مهم در کنار گذاشتن این مانع خیالی ایجاد کند.

 

گذر از مانعی موهوم

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب