خبرایران : حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدرضا کریمیصارمی دبیر سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران در نشست خبری با حضور اهالی رسانه، به تشریح بخشهای مختلف این دوره از جشنواره پرداختند و به سوالهای خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش خبرایران از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، نشست خبری سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید و دبیر جشنواره پویانمایی تهران و محمدحسین علیمددی دستیار رسانهای مدیرعامل کانون صبح روز سهشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ در سالن کنفرانس مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
حامد علامتی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران، ابتدا بر اهمیت حضور پرشور در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تاکید کرد سپس گفت: بهانه برگزاری این نشست انیمیشن یا پویانمایی است؛ پویانمایی یکی از قالبهای ارائه محتوا و تنظیم پیام برای انتقال به مخاطب کودک و نوجوان و جذاب و لذتبخش است. یک واقعیت و حقیقت داریم و یک برداشت و تصور و زاویه دید کودکان و نوجوانان که شما هم با آن انس دارید. سعی میکنیم با پویانمایی دنیایی که بچهها آن را میبینند و واقعیتی را که با خیال فاصله دارد، برای بچهها قابل درک کنیم.
علامتی تصریح کرد: مفتخریم پس از ۲۷ سال تولید انیمیشن در ایران، پویانمایی ما امروز توانسته از جایگاه ارزشمندی در میان فعالان این حوزه برخوردار باشد و جشنواره پویانمایی تهران نیز در همین راستا از اعتبار بالایی برخوردار است. اینک در سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تلاش میکنیم پلی موثر بین تولیدکنندگان انیمیشن در ایران با دیگر تولیدکنندگان جهانی باشیم و اندیشه هنرمندان را با استناد به ارزشهای ایرانی اسلامی به دنیا معرفی کنیم.
توجه جدی کانون به موضوع و محتوای انیمیشن در کنار تکنیک و مسائل فنی
وی گفت: تلاش ما بر اقتصادی شدن این صنعت است و ضربآهنگ تولید آثار پویانمایی بسیار تندتر از گذشته پیش میرود، چراکه پویانمایی ذاتا ایجاز در انتقال مفاهیم و عواطف است، حکایت را ممکن میکند، عینیت میبخشد و دقیقا با ذات مخاطب حرکت میکند. جشنواره امسال سعی میکند تبادل بین پیشکسوتان پویانمایی را با نوپایان این عرصه فراهم کند تا با تشویق، بتوانیم آنها را در مسیر بروز خلاقیت قرار دهیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین بیان کرد: امسال بخشهایی در کنار بدنه اصلی جشنواره، به بخش جنبی افزودیم که طعم و رنگ خاصی میدهد. شوربختانه برگزاری جشنواره سیزدهم با یکی از نسلکشیهای قرون گذشته همزمان شده است. پویانمایی به عنوان یک رسانه اثرگذار میتواند این وحشیگری را معرفی و موثر عمل کند. به همین دلیل نشستی را برگزار میکند تا رسالت خودش را به منصه ظهور برساند.
وی افزود: در موضوع هوش مصنوعی نیز که بسیار مهم است، نشستی خواهیم داشت که باید به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر آن را بپذیریم. حتماً پویانمایی متاثر از هوش مصنوعی خواهد بود و باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.
علامتی در ادامه به ارائه آماری از کشورهای شرکتکننده در جشنواره پرداخت و گفت: حدود ۷۲ کشور جهان در جشنواره حضور دارند و تعداد کشورهایی که آثار هنرمندان آنها برگزیده شده، ۴۲ کشور است. ۱۵۵۸ اثر به جشنواره رسیده که ۱۳۹ اثر از ایران و ۱۹۵ اثر بینالمللی در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران پذیرفته شده است. اسامی کشورهای راهیافته به بخش مسابقه عبارت است از ایران، آرژانتین، ارمنستان، استرالیا، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کانادا، شیلی، چین، هند، ایرلند، آمریکا، تایوان، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، اکوادور، انگلستان، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، مالزی، مکزیک، اسلو، لیتوانی، لهستان، اسپانیا، اسلوواکی، هلند، هنگ کنگ، پرتغال، روسیه، سنگاپور، اسلوواکی، کره جنوبی، سوییس و مجارستان.
توجه جدی کانون به موضوع و محتوای انیمیشن در کنار تکنیک و مسائل فنی
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره توجه و حمایت بیشتر از انیمیشن در شرایطی که فعالان این حوزه در حال مهاجرت هستند و همچنین آثار پویانمایی در جشنواره فیلم فجر نیز در نوبت پایانی جشنواره به نمایش درآمد، گفت: جشنواره فیلم فجر سازوکار خودش را دارد، هرچند ما نیز همکاری داشتیم که همکاری خوبی هم بود. تلاش کردیم در جشنواره فیلم فجر برای حوزه پویانمایی جایزهای داشته باشیم، چیزی که در تاریخ این جشنواره سابقه نداشته است. بنابراین یکی از دستاوردهای دولت در این حوزه، اختصاص یک سیمرغ جشنواره فیلم فجر به آثار پویانمایی است. وقتی ما میگوییم تولیگری میکنیم، این کار را انجام میدهیم، همچنان که جشنواره اسباببازی را نیز با بیش از ۱۸۰۰ محصول از تولیدکنندگان داخلی برگزار کردیم. با نقطه مطلوب فاصله داریم اما کار را شروع کردیم.
وی در پایان تصریح کرد: متولی بنیاد پویانمایی نیستیم اما کانون به حکم قانون عضو هیات امنای بنیاد است و در آنجا میایستیم تا حمایت مادی و معنوی به قدر سهم خودمان داشته باشیم البته این موضوع نافی حمایتهای کانون نیست.
در ابتدای این نشست محمدرضا کریمیصارمی دبیر سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران گفت: به یاری خدا سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران از ۱۳ تا ۱۷ اسفند با نمایش فیلم در چهار سالن در تهران و اصفهان برگزار میشود. تولیدکنندگان انیمیشنهای سینمایی در دنیا زیاد نیستند اما اکنون ایران به قطب بزرگی تبدیل شده است و آمار غیررسمی مرز تولید ۲۵ اثر انیمیشن را نشان میدهد که بهطور قطع سرمایهگذاران غیردولتی نیز دارند.
وی افزود: بچههای ما بر فناوری غالب شدهاند، نمونهاش فیلم انیمیشن «بچه زرنگ» است که فروش آن از مرز ۶۰میلیارد تومان گذشت، بنابراین امروز انیمیشن، فرصت سرمایهگذاری خوبی حساب میشود.
دبیر جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران با بیان اینکه جشنواره سیزدهم در دو بخش مسابقه ایران و بینالملل برگزار میشود، گفت: جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران به دلیل اینکه کاخ ویژه دارد، در زمان مشخصی برگزار میشود و از حمایتهای سازمانی برخوردار است، مخاطبان خاصی نیز دارد و از اعتبار جهانی ویژهای برخوردار است، اما برای اینکه بتوانیم به تقویم اصلی خودمان که به دلیل کرونا کمی جا به جا شده بود، برسیم، کمی زودتر نسبت به قبل برگزار کردیم که با دیگر جشنوارههای جهانی همچون انسی تداخل نداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه نمایش فیلمها در قالب هفت بسته خواهد بود، بیان کرد: ۱۵۵۸ اثر ثبت شده از کل جهان داریم که آثار رسیده به دبیرخانه شامل ۱۳۲۸ اثر و آثار راهیافته به بخش مسابقه ۳۳۴ اثر بود. همچنین از مجموع ۱۳۹ فیلم ایرانی، ۳۹ فیلم به بخش مسابقه راه پیدا میکند که از سوی هیات داوران انتخاب میشوند.
کریمیصارمی در مورد اکران آثار که بدون بلیتفروشی و رایگان خواهد بود، عنوان کرد: علاوه بر سالنهای اصلی سینما کانون، باغ کتاب و موزه کانون نیز جزو سالنهای نمایشدهنده آثار جشنواره است. موزه کانون سالهاست طراحی شده است اما در جشنواره پویانمایی سیزدهم قرار است برای جاماندگان از اکرانهای نمایش باشد. همچنین امسال در باغ کتاب که یک سالن به نمایش آثار جشنواره اختصاص داده است، صبحها ویژه مدارس و عصرها ویژه خانواده، اکران خواهیم داشت. سالن باغ کتاب ویژه آثار اقتباسی کوتاه از کتابهای کانون نیز خواهد بود. فیلمها در سالن کانون اصفهان، آسیفای اصفهان، نیز به صورت کاملا مشابه با سالنهای اصلی تهران نمایش داده خواهد شد.
وی عنوان کرد: بخش پایاننامههای علمی نیز به جشنواره اضافه شده است و در این زمینه یک جلسه نقد و بررسی خواهیم داشت و در پایان از مجموع ۵۳ پایاننامه ۲۸ پایاننامه در معرض نمایش قرار میگیرد. در کشور ما به قدری پایاننامههای خوبی وجود دارد که شرایط پخش ندارند و ما میخواهیم این آثار را با ایجاد زیرساختهای لازم حمایت کنیم.
دبیر جشنواره پویانمایی تهران با اشاره به نمایشهای ویژه جشنواره، اظهار کرد: نمایش ویژه برای بچههایی است که بر اساس نیازهای مخاطبان برنامهریزی شده است، برای مثال در بخش جشنواره جشنوارهها در هر سانس بهترین فیلمهای دنیا نمایش داده میشود. همچنین مروری بر آثار چین خواهیم داشت. در کنار این بخش، هیاتی از چین میآیند که برای تبادل اندیشه و فکر، یک غرفه در بخش بازار نیز به آنها اختصاص دادیم. همچنین در حوزه پویانمایی دینی که در دوره قبل اثر منتخبی از نظر داوران نداشتیم، بررسیهایی را صورت دادیم و بر این اساس ۱۰ سال تولیدات دینی پویانمایی را بررسی کردیم.
معاون تولید کانون در توضیح بخش انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن سینمای جوانان ایران تقریبا چند سالی است که آثار انیمیشن خوبی تولید کرده است و برای اینکه بتوانیم استعدادهای موجود در هنرستانها را نیز پوشش دهیم، با این انجمن تعامل کردیم تا از این ظرفیت استفاده کنیم. به نظر مساعد آقای علامتی طرحی را در جشنواره اجرا میکنیم که بسیار حائز اهمیت است؛ در واقع استودیویی طراحی کردیم تا با بهرهگیری از اساتید مهمان جشنواره، سرفصلهای درسی در حوزه انیمیشن به مدیریت وحید گلستان ضبط شود و آنها را به صورت آنلاین در شاد پخش میکنیم، اما در پایان یک بسته ۴۰ دقیقهای برای همه هنرستانها ارسال میکنیم. انجمن سینمای جوان فرصت بسیار خوبی برای ورود هنرجویان و استعدادهای هنرستانی است.
کریمیصارمی در ادامه گفت: در بحث نشستهای تخصصی، بخش «فلسطین، سرزمین مقدس» را داریم؛ خیلی اتفاق میافتد که در دنیا وقتی فاجعهای رخ میدهد، از سینما برای کمرنگ کردن آن فاجعه کمک میگیرند، به همین دلیل بنا داریم با برگزاری این نشست تخصصی برای تولیدکنندگان عرصه انیمیشن، تولید ۱۰ فیلم کوتاه انیمیشن را کلید بزنیم، چراکه کشتن ۱۱هزار کودک در دو ماه باید ثبت جهانی شود. بنابراین از بهترین تولیدکنندگان دعوت به حضور کردیم تا ۱۰ فیلم خوب در این حوزه داشته باشیم.
وی همچنین بیان کرد: نباید از تولید پویانمایی دینی و ارزشی غافل شویم، اما از طرفی نیز معتقدیم ۹۸درصد انیمیشن تولیدی کشور به جشنواره میآید و امسال با آثار خوبی در حوزه دینی و هویتی روبهرو بودیم که البته باید از نظر تکنیک فراتر باشیم.
دبیر جشنواره پویانمایی تهران در ادامه گفت: هشتمین بازار ملی پویانمایی ایران نیز در جریان برگزاری جشنواره با ۲۸ شرکتکننده برگزار خواهد شد. روز پویانمایی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ است که برای نمایش فیلمهای پویانمایی ساعت ۹:۳۰ صبح در مراکز کانون برگزار میشود.
وی درباره نشستهای نقد فیلم نیز اظهار کرد: نشستهای نقد فیلمها با اجرای رامتین شهبازی، با حضور کیارش زندی و با بررسی فیلمهای «ده سالگی»، «موسی کو تقی»، «پوتین»، «در سایه سرو»، «نوروز ۱۴۰۱»، «دژکاک»، «سمپاش»، «پر»، «سو»، «دشت گلهای زرد»، «زمین بازی» و «آسمان دوستداشتنی» برگزار میشود.
کریمیصارمی در بخش دیگری از نشست به اعلام اسامی اعضای هیات داوران جشنواره پرداخت و گفت: هیات انتخاب آثار شامل ناهید صمدیامین، مسعود زینالعابدین، حمیدرضا حافظی، امیرحسین صالحی و بهنود نکویی بودند. هدی اثنیعشری، اسماعیل شرعی، سیدعارف علوی، امید خوشنظر و شهرام خوارزمی داوران مسابقه ایران، امینرضا لطفعلیزاده، رامتین شهبازی و بهرام عظیمی داوران مسابقه دانشجویی، فرهاد فلاح، مجید اسماعیلی و حامد کاتبی داوران مسابقه دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی و مهدی کشاورزافشار، محمدرضا حسنایی، فرخ یکدانه و احمد سفلایی داوران بخش پایاننامهها هستند. همچنین، داوران مسابقه بینالملل شامل مایکی کانتولا از فنلاند، یانتونگ زو از چین، الکسی دمین از روسیه، پدرو سرازینا از پرتغال و هرمز حقیقی از ایران هستند. داوران سیفژ نیز مایکی کانتولا از فنلاند و حسن شاهمحمدی از ایران هستند.
دبیر جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران درباره نمایشهای ویژه این جشنواره نیز توضیح داد: بخش نمایشهای ویژه به شیوه غیررقابتی و به منظور فراهمآوری عرصهای برای تبادل تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمینهای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار سایر کشورها شکل گرفته است. گزیدهای از آثار برگزیده جشنوارههای مختلف جهانی و مروری بر آثار یک مکتب یا سبک ویژه از مواردی است که در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد که پویانمایی دینی منتخبی از یک دهه آثار معناگرا را شامل میشود. بخش جشنواره جشنوارهها را داریم که به سیاق دورههای پیشین، مجموعهای از فیلمهای موفق و مطرح جهان از جمله انسی، زاگرب، هیروشیما، اتاوا و ... را نمایش میدهد. همچنین در این بخش، مروری بر آثار چین (شانگهای) داریم که شامل آثاری از شرکت میو شامل تولیدات انیمیشن، فیلم کوتاه و سریال میشود.
وی افزود: در بخش «چشمانداز» نیز آثاری با تاکید بر جنبههای آموزشی و اطلاعاتی، به شیوه غیررقابتی و با گزینش از میان تولیدات کشور به نمایش در میآید.
کریمیصارمی در توضیح بیشتر بخش «چشمانداز» که شامل فضای ریزوماتیک است، گفت: ساختار آثار بر اساس فضای ریزوماتیک شامل عناصری مانند «روایت»، «تکنیک»، «حرکت»، «صحنه»، «شخصیت» و «صدا» است، هنگامی که بهمثابه نقاط ربط عمل کرده و به یکدیگر ارجاع میدهند تا آن کل دربرگیرنده، یعنی فضای انیمیشنی را بسازند.
وی با اشاره به بخش مروری بر آثار پیر هربرت و فرنوش عابدی نیز بیان کرد: پیر هربرت فیلمسازی کانادایی است که در جشنواره پویانمایی تهران نیز حضور داشته است. همچنین قرار است فرنوش عابدی درباره سختیهای راه انیمیشنسازی و حضورهای پرشمار جشنوارهای خود صحبت کند.
سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.