خبرایران : مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی از هزینه ۱۰۰ هزار میلیاردی این سازمان در حوزه خدمات درمانی، گفت: که تحمیل هزینههای نابجا مانند درخواستهای غیرضروری خدمات تشخیصی گرانقیمت، بیمههای درمان را با چالشهایی در اجرای مأموریت اصلی که صیانت مؤثر از بیمهشدگان در مقابل هزینههای سنگین درمانهای موردنیاز است، مواجه میکند.
به گزارش خبرایران، میرهاشم موسوی با تأکید بر اهمیت مدیریت منابع و مصارف و صیانت از حقوق ذینفعان در سیاستگذاری بخش درمان گفت: در عین تلاش برای تحقق راهبرد توسعه کمی و کیفی خدمات و عمقبخشی به خدمات درمانی نباید اجازه داد هزینههای غیرمنطقی و نابجا به نظام بیمهای تحمیل شود. تحمیل هزینههای نابجا مانند درخواستهای غیرضروری خدمات تشخیصی گرانقیمت، بیمههای درمان را با چالشهایی در اجرای مأموریت اصلی که صیانت مؤثر از بیمهشدگان در مقابل هزینههای سنگین درمانهای موردنیاز است، مواجه میکند.
وی با بیان اینکه برای تحقق این هدف باید نظام سلامت کشور تدوین و ابلاغ دستورالعملها یا دستورالعملهای روشهای بالینی درمانی و پاراکلینیکی را با جدیت دنبال کند، افزود: نظام بیمهای هرچند در تعامل با بیمار باید متعهدانه و سخاوتمندانه رفتار و هر نیازی را که بیمار دارد تأمین کند اما در برابر هزینههای غیرضروری هم باید بررسیها و اقدامات لازم را داشت.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی ضمن استقبال از نتایج فعالیت سامانه پایش درمان غیرمستقیم، اظهار کرد: برای طراحی و اجرای این پیشخوان مدیریتی زحمات زیادی کشیده شده و روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خدمت سرپایی به اضافه ۱۳ تا ۱۴ هزار خدمت بستری و همچین تعداد زیادی خدمات پیرامونی در تأمیناجتماعی ارائه میشود.
وی ادامه داد: مدیریت و نظارت بر این حجم از خدمات در بخشهای مختلف با نیروی انسانی و مدلهای مرسوم، بهطور کامل و دقیق مقدور نیست و باید از رویکردهای نوین و نظارتهایی که به مدد دانش روز در دنیا متداول شده است، استفاده کنیم.
موسوی گفت: دنیای امروز، دنیای فنآوری و هوش مصنوعی است و باید در سازمان تأمیناجتماعی هم به این سمت حرکت کنیم و خلاءهای احتمالی شناسایی و پوشش داده شوند.
وی با بیان اینکه هزینه درمانی تأمیناجتماعی در هر سال بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و میبایست ضمن توسعه خدمات، بر کنترل و نظارت دقیق این هزینهها تمرکز داشت، افزود: اساساً سامانه نسخه الکترونیک برای این به وجود آمد تا از دادههای جمعآوری شده، بتوانیم نقش مدیریتی خود را اعمال و در جاهایی که سیستم مشکل دارد، آنها را اصلاح کنیم.
موسوی تصریح کرد: از همکاران پرتلاش سازمان در حوزههای درمان و فنآوری اطلاعات تقدیر و تشکر میکنم که همواره شاهد دغدغه آنها برای رفع ایرادات و مشکلات نسخه الکترونیک بودم. ارزیابی خدمات الکترونیک در بخشهای مختلف سازمان تأمیناجتماعی نشان میدهد وضعیت ما با وجود برخی مشکلات، به نسبت بقیه دستگاهها خیلی خوب است.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: اجرای کامل نظام ارجاع میتواند از ایجاد بخشی از هزینههای غیرضروری جلوگیری کند. همچنین مطالبه تدوین و ابلاغ راهنماهای بالینی یا گایدلاینهای درمانی برای همه خدمات نیز بسیار مهم است. در عین تلاش برای تحقق راهبرد توسعه کمی و کیفی خدمات و عمقبخشی به خدمات درمانی؛ نباید اجازه داد هزینههای غیرمنطقی و نابجا به نظام بیمهای تحمیل شود.
وی خاطرنشان کرد: تحمیل هزینههای نابجا مانند درخواستهای غیرضروری خدمات تشخیصی گرانقیمت، بیمههای درمان را با چالشهایی در اجرای مأموریت اصلی که صیانت مؤثر از بیمهشدگان در مقابل هزینههای سنگین درمانهای موردنیاز است، مواجه میکند. بنابراین برای تحقق این هدف باید نظام سلامت کشور تدوین و ابلاغ دستورالعملهای روشهای بالینی درمانی و پاراکلینیکی را با جدیت دنبال کند.
موسوی افزود: نظام بیمهای هرچند در تعامل با بیمار باید متعهدانه و سخاوتمندانه رفتار و هر نیازی را که بیمار دارد تأمین کند؛ اما در برابر هزینههای غیرضروری هم باید بررسیها و اقدامات لازم را داشت. وزارت بهداشت درنظر دارد «پزشکی خانواده» را در بستر نسخه الکترونیک پیاده کند که تصمیم درستی است چون مسیر را درست تشخیص داده؛ این بستر را به رسمیت شناخته و میخواهد طرحهای بزرگ را در آن اجرایی کند.