امروز: یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 63668 تاریخ انتشار: جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدمهدی صفدرزاده حقیقی درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

فرش حقیقی 150 سال درحال خلق و نوآوری می‌باشد/ امروزه شاخص اصلی فرش بافان ، هنرقالیبافی با طرح کاشی است/ تابلوفرش راه ابریشم را به سفارش دولت چین به عنوان بزرگترین تابلوفرش تصویری روایی در گینس ثبت خواهیم کرد

خبرایران : صاحب برند فرش حقیقی گفت : شاخص اصلی که امروزه فرش بافان به آن اشتغال دارند، هنر قالیبافی با طرح کاشی است که با استفاده از رنگ‌های خاص فیروزه‌ای و ترکیب‌بندی رئال که محل تمزیج معماری و فرش می‌باشد، نمای زیبایی از فرش را عرضه می‌کند که در معماری داخلی می‌تواند بسیار جلوه‌گر باشد.
فرش حقیقی 150 سال درحال خلق و نوآوری می‌باشد/ امروزه شاخص اصلی فرش بافان ، هنرقالیبافی با طرح کاشی است/ تابلوفرش راه ابریشم را به سفارش دولت چین به عنوان بزرگترین تابلوفرش تصویری روایی در گینس ثبت خواهیم کرد

محمدمهدی صفدرزاده حقیقی صاحب برند فرش حقیقی درگفتگو با خبرایران اظهارداشت: برند فرش حقیقی با قدمت 150 ساله امروزه برای نسل چهارم در حال خلق و نوآوری می‌باشد.


 وی تصریح کرد : بنده به همراه برادرانم امیرحسین، علیرضا فرزندان استاد فیض‌الله صفدرزاده حقیقی هستیم که با برند ایران اصفهان حقیقی معروف می‌باشد. درواقع من و برادرانم هرکدام با لوگوی خاص خودمان را معرفی می‌کنیم و سعی داریم در نوآوری‌های به شیوه خودمان و سبک سه‌بعدی و منظره‌ای تا سبک مدرن و سنتی در قالیبافی فعالیت می‌کنیم.


صفدرزاده حقیقی عنوان داشت: شاخص اصلی که امروزه فرش بافان به آن اشتغال دارند، هنر قالیبافی با طرح کاشی است که با استفاده از رنگ‌های خاص فیروزه‌ای و ترکیب‌بندی رئال که محل تمزیج معماری و فرش می‌باشد، نمای زیبایی از فرش را عرضه می‌کند که در معماری داخلی می‌تواند بسیار جلوه‌گر باشد.


وی ادامه داد: رنگ‌های فیروزه‌ای که شاخص اصلی کار ما است، بسیار پر انرژی و جذاب هستند که طبق تجربه‌های حاصله، مشتریان از شادابی این رنگ تعریف می‌کنند و تلاش ما همواره بر این است که فعالیت‌مان را با ایمان، تلاش و کیفیت بالا مزین کنیم.

 

نشست خبری شرکت صنایع غذایی گلها

 


صفدرزاده حقیقی ابرازداشت: یکی دیگر از شاخصه‌های فرش ما ریزبافی است که تلاش داریم فارغ از طرح و رنگ عالی، برای تکنیک بالا و ظرافت قالی ارزش بالایی قائلیم و سعی می‌کنیم قالی‌ها را بسیار ظریف بافته شوند و من به شخصه در این نمایشگاه دو قالی بسیار ظریف با 107 رج ارائه کرده‌ام که حدوداً 3 برابر یک فرش معمولی زمان برده است.

 

نشست خبری شرکت صنایع غذایی گلها

 


وی خاطرنشان کرد: پشت هرکدام از این قالی‌های دستباف تجربه‌ 4 نسل قرار گرفته و تمام تلاش ما بر این است که بهترین فرش را به جامعه هنر عرضه کنیم و ما در سال 1397 موفق به اخذ سفارش تابلو فرش راه ابریشم از دولت چین شدیم که طراح آن یک پروفسور تاریخدان چینی بود و پس از تحقیقات فراوان دولت چین در مورد برند حقیقی، این پروژه به ما واگذار شد که خوشبختانه توانستیم این تابلو فرش را در مدت زمان 9 ماه به پایان برسانیم و این پروژه یک رکورد استثنایی در نوع خود بشمار می‌رفت که امروز درصدد ثبت آن به عنوان بزرگترین تابلوفرش تصویری روایی در گینس هستیم.

 

نشست خبری شرکت صنایع غذایی گلها


صفدرزاده حقیقی بیان داشت: دولت چین نیز متعاقباً برنامه تلویزیونی باشکوهی به منظورتعامل فرهنگی هنری بین دو کشور و قدردانی از من انجام داد. همچنین، ما فرش‌های نفیس خود را از طریق شهرهای دوبی و شانگهای به اقصی نقاط جهان خصوصا صادر می‌کنیم و بهترین مشتریان ما کشورهای حوزه خلیج‌فارس و چین هستند.
وی درپایان سخنان خود گفت : تمامی این کشورها از طریق مناسبات بین‌المللی بازارهای متفاوتی دارند که این روابط سیاسی و بین‌المللی تاثیر بسیار زیادی بر رونق هنر کشورمان دارد.
 

تماس با ما

دفتر: 03132233474
موبایل: 09121797147
ایمیل: info@haghighi.com
آدرس: اصفهان، محله استانداری، کوچه بازارچه آفرینش مسجد‌امام، میدان امام، پلاک 121، طبقه همکف

 

زندگی‌نامه محمد مهدی صفدرزاده حقیقی

image
 

محمد مهدی صفدرزاده حقیقی در اصفهان و در خانواده ای که عشق و علاقه به فرش در آن موروثی است متولد و پرورش یافت. او دوران کودکی خود را با همراهی پدر بزرگوارشان استاد فیض اله صفدرزاده حقیقی در میان انبوه نقش و رنگ و بازدید از کارگاههای قالی بافی گذراند.

با وجود آنکه فرش با پوست و استخوان او عجین بود و از حضور در كنار پدر و شاگردي استاد بسیار لذت میبرد ؛ در سا ل 1373 رشته تحصیلی خود را بر پایه عشق و علاقه قلبی خود به طراحي ومعماری, انتخاب کرد.
در دوران تحصیل با بروز پاره ای مشکلات و خروج پدر و مادر از ایران، مسوولیت زندگی و سر و سامان دادن به کار پدر به او نهاده شد، این امرسبب آشنایی بیشتر او با حرفه پدر شد و سرانجام او به خوبی از پس این مسوولیت برآمد. پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، عشق وعلاقه او به حرفه پدر ازیک سو، ومعماری واز سوی دیگر او را بر سر دوراهی انتخاب شغل قرار داد .
تا اینکه با مطالعه دریافت که فرش بخشی از معماری است و این دو از هم جدا نیستند. از این رو با بکارگیری همزمان دانش و تحصیلات خود، اقدام به فراگیري بیشتر حرفه خانوادگي زیر نظر پدرودیگراساتیدازقبیل مرحوم استادرستم شیرازیو مرحوم استاد حفیظی واستادفداکار نمود و تجربه هاي شخصي خود را با تشویق ایشان در زمینه تولید فرش، بكار بست.
در این بین با شرکت دردوره های مختلف مدیریت و فن اوري اي تي وبهره گیری ازانها از یك طرف اقدام به نظم بخشیدن بیشتر در كارگاههاي پدر واز طرف دیگر شروع به خلق ارتباطات جدید با مشتریان در داخل و خارج نمود، او با شركت در جشنواره بین المللي قالي و گلیم كیش در سال 1387 موفق به کسب عنوان تولید كننده برتر براي تولید زیباترین قالیچه شد. از دیگر افتخارات او می توان به کسب جایزه فرش برتر در فرشهای کلاسیک شهری باف در ششمین جشنواره فرش برتر تهران 1395 اشاره کرد.
محمد مهدی درجهت اداي دین خود به استاد فیض اله – پدر بزرگوارشان – اقدام به معرفي بیشتر آثار خانواده ف حقیقي كرد و با برگزاري نمایشگاههاي اختصاصي لوكس در تهران در سه سال متوالي از 1388 تا 1390 در باشگاه فرمانیه و كاخ موزه نیاوران و مركز تجاري لوكس سام سنتر و همچنین برپایی نمایشگاه های خارجی در كشورهاي از قبیل ژاپن ، دبي، عمان ،عربستان و چین شهر شانگهاي ، برند ف حقیقي را بیشتر در جامعه هنري جهان معرفي نمود.درحال حاضردرکنارپدروبرادران همواره سعی درپیشبرد این هنر دارد.

 

مشاهده آثار:

 

image

 

فرش آنهالت:

فرش آنهالت در نیمه اول قرن دهم هجری قمری مقارن با سلسله صفویه در ایران بافته شد. این فرش منحصر به فرد در نیمه دوم قرن نوزدهم در قلعه دسائو مرکز حکمرانی دوک های آنهالت کشف شد و در سال ۱۹۴۶ از طرف بنیاد ساموئل .اچ. كرس، به موزه متروپولیتن در نیویورک اهدا گشت. احتمالاً این فرش در سال های (۱۹۳۱-۱۹۳۹) نزد جوزف دووین در لندن بوده است و در سال (۱۹۴۰)، توسط سرجوزف دووین به ساموئل.هنری.كرس فروخته می شود؛ ولی چون پیش از آن در مالکیت دوک آنهالت دسائو بوده است؛ به نام” آنهالت”معروف شده است. رنگ های منحصر به فرد این فرش، مانند زمینه زرد آن، که به ندرت در فرش هایی از این نوع دیده می شود، آن را به یک نمونه خاص از تولیدات فرش دوره صفویه تبدیل کرده است . ترنج مركزی، دو سرترنج به رنگ های آبی تیره و قرمز تیره، اسلیمی های ماری که به دهان اژدری ها ختم می شوند، شش طاووس در نیمه بالایی فرش و شش طاووس در نیمه پایینی از مشخصات اصلی این فرش می باشد.
فرش آنهالت یادگار دوره صفویه است. زمانیکه هنر و صنعت قالی بافی تحولی چشمگیر یافت. شاه طهماسب – دومین شاه سلسله صفویه- در شهرهای تبریز، کاشان، اصفهان و کرمان کارگاه های قالیبافی تاسیس نمود . اما در زمان سلطنت شاه عباس اول صفوی تولید قالی تحولی بسزا یافت و جزو کالاهای مهم بازرگانی به حساب آمد. شاه عباس بخشی از جمعیت ارمنی شهر جلفا را از کرانه رود ارس در جمهوری آذربایجان فعلی به حومه جنوبی اصفهان کوچاند و انحصار تجارت ابریشم به وسیله آن ها به یکی از منابع اصلی ثروت و منبع عمده عایدات حکومت صفوی تبدیل شد ، تجارتی که یکی از مهم ترین اقلام تولید فرش محسوب می شد. در این دوره نقوش گیاهی جای طرح های پیکره ای را که در قالی ها و منسوجات درباری سده دهم هجری قمری/شانزدهم میلادی رواج داشت، گرفت و تعداد زیادی فرش با نقوش گیاهی و اسلیمی تولید شد.
فرش آنهالت نیز در همین دوره تولید شده است. این قالی با طرح ترنجی -یک ترنج در مرکز- بافته شده است و دارای دو سر ترنج می باشد. طرح ترنج مرکزی این فرش شباهت بسیاری به جلد کتابهای عصر صفویه و همچنین کاشیکاری های دوره تیموری و صفوی دارد. سر ترنج چند ضلعی آبی تیره فرش بارها در کاشیکاری دوره صفوی مشاهده شده است؛ چنانچه نمونه این سرترنج در سردر بقعه هارون ولایت که در زمان شاه اسماعیل اول صفوی در اصفهان احداث شده است، کاخ چهلستون، نقاشی های کاخ عالی قاپو، تنگ بری های اتاق موسیقی کاخ عالی قاپو و شمار قابل توجهی از ابنیه دوران صفوی مشاهده می شود. از این سرترنج خوشنویسان نیز به صورت گسترده به منظور قابی برای نگاشتن خط بهره برده اند. به طور مثال هنرمند مشهور، میرزا غلامرضا اصفهانی از استادان خوشنویسی خط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق در دوره قاجار از این نمونه قاب برای نگاشتن خط استفاده کرده است. نقوش اسلیمی ماری در این فرش بارها در تزیینات کاشیکاری دوره تیموری و صفوی به کار رفته. شاید یکی از بهترین نمونه های اسلیمی از این دست را بتوان در سردر مسجد علی اصفهان که در زمان شاه اسماعیل اول صفوی احداث شده، مشاهده کرد. تمام آنچه گفته شد نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ طراحی فرش، کاشیکاری و کتاب آرایی در دوره صفوی می باشد.

بازآفرینی فرش آنهالت توسط محمدمهدی صفدرزاده حقیقی

خریداران در اروپا و آمریکا با آغاز صادرات رسمی قالی ایران که از دوران سلطنت ناصرالدین شاه آغاز شده بود، چشم انتظار قالی هایی با رنگ آمیزی قالی های قدیمی ایران بودند. همان قالی هایی که از اوایل سلسله صفویان به سراسر اروپا فرستاده می شدند و رنگ آمیزی درخشان و مسحور کننده آن ها برای خریداران دلنشین بود . درپی ایجاد شدن چنین تقاضایی، انقلاب بزرگ قالی بافی در ایران در موضوع بازیابی و احیا با ظهور برادران عمواوغلی در مشهد از حدود 1300 هجری شمسی به وقوع پیوست. عبدالمحمد و علیخان عمواوغلی با درک اهمیت قالی های صفویه فصل جدیدی را بر تاریخ قالی ایران افزودند. آنان با بهره گیری از نقشه مسحور کننده قالی اردبیل که به موزه ویکتوریا و آلبرت لندن منتقل شده بود، نمونه هایی جدید در ابعادی متفاوت خلق کردند و حتی با بافت های نزدیک به همان قالی، درس های بزرگی از موضوع بازبافی را برای آیندگان به جا گذاشتند . ابتکار و شوق ذوق آزمایی آنان در نقشه قالی اردبیل سایر هنرمندان را نیز به این عرصه وارد نمود. بازآفرینی قالی آنهالت توسط محمد مهدی صفدرزاده حقیقی از نمونه های قابل تحسین در این گروه می باشد.
بازآفرینی نقشه فرش آنهالت در ابعاد 397 در 770 سانتی متر توسط محمد مهدی حقیقی صورت پذیرفت. تار این فرش از جنس ابریشم و پود آن از جنس پنبه می باشد. این فرش دارای 11600 گره در هر دسی متر مربع می باشد و با گره نامتقارن بافته شده است. این قالی نخستین بار در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی فرش تهران رخ نمود و حاصل پنج سال کار مداوم و هنرمندانه در زمینه طراحی، رنگ آمیزی، رنگرزی و بافندگی می باشد. بنا به گفته محمد مهدی حقیقی ، بازآفرینی فرش آنهالت زاده زمانه خودش است و در نتیجه تغییراتی که در نقوش، اسلیمی ها و رنگ فرش مشاهده می شود بر اساس متقضیات روز جامعه ایرانی صورت پذیرفته و این بازآفرینی، کپی برداری صرف از این اثر تاریخی فاخر نمی باشد. محمد مهدی حقیقی پس از بازآفرینی فرش آنهالت، در زمینه بازبافی نمونه های دیگری از فرش های مهم تاریخی ایران فعالیت می نماید که در آینده ای نزدیک از این قالی ها رونمایی خواهد شد.

 

image
دیگر آثار:

 

 

 


 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب