امروز: پنج شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ [2024/02/29]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 62507 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۳:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

تشخیص جامعه پنهان در شبکه های اجتماعی

خبرایران : امروزه شبکه های اجتماعی آنلاین به صورت مستقیم در زندگی روزمره وارد شده و نقش مهمی را ایفا می نماید. رشد سریع این شبکه موجب به وجود آمدن چالش و مشکالت زیادی شده است.
تشخیص جامعه پنهان در شبکه های اجتماعی

چکیده

امروزه شبکه های اجتماعی آنلاین به صورت مستقیم در زندگی روزمره وارد شده و نقش مهمی را ایفا می نماید. رشد سریع این شبکه موجب به وجود آمدن چالش و مشکالت زیادی شده است. استخراج مسیر قابل اعتماد بین کاربران و مشتریان و انتشار پیام های مثبت در این شبکه ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. مسیریابی بهینه در گراف های پیچیده ارتباطی در شبکه های اجتماعی موجب کارکرد آسان و سریع را برای کاربران فراهم می سازد.

از این رو در این پژوهش با کمک الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچگان معکوس، مدل IMIC - OCرا بهبود بخشیده ایم. در این پژوهش فرآیند اعتبار سنجی روش پیشنهادی خود را بر روی دیتاست های معروف PH-HEP ,Epinions ,Facebook آزمایش نموده ایم. با شبیه سازی روش پیشنهادی مشاهده گردید که علیرغم اینکه روش پیشنهادی کاربران هدف بیشتری را استخراج می نماید، با شبیه سازی روش پیشنهادی مشاهده گردید که علیرغم اینکه روش پیشنهادی کاربران هدف بیشتری را استخراج می نماید، از جنبه های معیار های  RMSE ,SSE , R2نسبت به سایر روش های IMIC-OC, Greedy, MaxDegree,  بطور میانگین در حدود 0.25 ، 51 و 2.7 بهبود قابل داشته است.

 

کلید واژه

مسیر قابل اعتماد بین کاربران و مشتریان، شبکه اجتماعی، الگوریتم کلونی مورچگان معکوس

 

 

بیان مسئله تحقیق

درجامعه پیشرفته امروزی ارتباطات بشر از طریق فضاهای مجازی به ویژه بیشتر بوسیله شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. لذا آنچه که در حوزه آنالیز شبکه اهمیت دارد تشخیص جوامع می باشد بدین منظور الگوریتم های کشف جوامع اکثراً بلکه تماماً متمرکز شده اند روی جوامع مستحکم و قوی وکمتر و شاید بتوان گفت حتی اصلا به جوامع ضعیف پرداخته نشده است.

      ما در این پژوهش ساختار جوامع ضعیف را با عنوان جوامع پنهان و یک رویکرد جدیدی را موسوم به تشخیص جامعه پنهان معرفی می نماییم. با ضعیف شدن دوام ساختار غالب، زیر ساختار پنهان آن آشکار می شود این رابطه به صورت معکوس هم قابل بررسی است .یعنی اینکه با کاهش دوام ساختار مخفی، دقیقا ساختار قوی شناسایی می شود و بدین طریق میتوان گفت تشخیص جامعه پنهان به طور همزمان از عهده ی هر دو وظیفه برمی آید و ما در شبکه های اجتماعی معروف همچون فیس بوک می توانیم چندین دست از گروه ها و جوامع غیر زائدی را بیابیم که قویاً با یکدیگر درارتباط هستندوبه وسیله الگوریتم های پیشرفته گروه صحیح، اساسی و غالب مشخص وکشف میگردد.

      درمورد اعضای گروه های این جوامع پنهان نیز وضع به همین صورت می باشد. در واقع می توان گفت در تشکیلات جوامع پنهان افرادی یافت می شوند که در گروه های مختلف عضویت داشته باشند و رابطه این اعضا و میزان فعالیت هر کدام و تاثیر آنها و تعاملات آنها با یکدیگر نیز مساله ای است که می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

 

شبکه های اجتماعی

بسیاری از ارتباطات امروز به گفت و گوی تعاملی آنلاین بین سازمان ها، جوامع و افراد تغییر داده شده است، آنها از رسانه های اجتماعی، از جمله فن آوری های مبتنی بر وب و تلفن همراه استفاده می کنند. آندریاس کاپلان و مایکل هنلین (2010) رسانه های اجتماعی را به عنوان " گروهی از برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت تعریف می کنند که بر پایه های فکری و فنی مبتنی بر وب ساخته میشود، و ایجاد و تبادل محتوای تولید شده توسط کاربر را مجاز می کند" (Haenlein,2010) .

 

 

شکل (1-1) مجموعه ها و اشکال فن آوری رسانه های اجتماعی را نشان می دهد که در آن هر یک از تکنولوژی ها از یک نوع متفاوت ارتباطات پشتیبانی می کند. بنابراین، تمرکز پایان نامه حاضر بر سایت های شبکه اجتماعی مانند فیس بوک ، این نوع شبکه ها اعضای خود را در ارتباط با معرفی افراد به یکدیگر با استفاده از سیستم تطبیق اجتماعی کمک می کنند. سیستم های تطابق اجتماعی، به طور کلی، بر اساس سیستم توصیه گر است. با این حال، سیستم توصیه گر طبیعی برای مطابقت افراد در شبکه های اجتماعی مناسب نیست. در سیستم های شبکه های اجتماعی، اطلاعات شخصی بسیار کاربران ، همراه با پروفایل های صریح و ضمنی الزم است. پروفایل صریح و روشن با درخواست از کاربر برای پاسخ دادن به یک سری سوالات ایجاد می شود که نشان دهنده / ویژگی ها و اولویت های آنها است. برخی از سیستم های پیشرفته شبکه های اجتماعی پروفایل ضمنی برای هر کاربر ایجاد میکند که در آن رفتار کاربر (مانند ارسال پیام و مشاهده پروفایل) نیز هست.