امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 62164 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر حسین غفاری:

اعطای نشان عالی دانش یک ضرورت فرهنگی و ملی برای کشور است | جای اعطای یک نشان ارزنده از سوی نماد مرجعیت علمی ایران خالی بود | رهبران فکری جامعه موظف به جریان‌سازی برای ارتقای سرمایه اجتماعی هستند

خبرایران : دکتر حسین غفاری استاد دانشگاه تهران و عضو کارگروه‌های تخصصی نشان عالی دانش با بیان اینکه اعطای نشان عالی دانش یک ضرورت فرهنگی و ملی برای کشور است، گفت: جای اعطای یک نشان ارزنده از سوی نماد مرجعیت علمی کشور خالی بود.
 اعطای نشان عالی دانش یک ضرورت فرهنگی و ملی برای کشور است | جای اعطای یک نشان ارزنده از سوی نماد مرجعیت علمی ایران خالی بود | رهبران فکری جامعه موظف به جریان‌سازی برای ارتقای سرمایه اجتماعی هستند

به گزارش خبرایران از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر حسین غفاری، استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و عضو کارگروه‌های تخصصی نشان عالی دانش که تجربه عضویت در هیأت علمی جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه دارد، درباره اعطای نشان عالی دانش به اساتید دارای مرجعیت علمی، گفت: اصل اعطای نشان عالی دانش به دانشمندان برجسته و مؤثر، در واقع یک ضرورت فرهنگی و ملی برای کشور است؛ البته در کشور، نشان‌ها و مراسمی برای برگزیدگان عرصه‌های مختلف فرهنگی، نظامی، ملی، سیاسی و صنعتی وجود دارد و در زمینه‌های علمی باز هم فعالیت‌های متعددی ولی بدون اینکه متولیان آنها مستقیم از مسئولین آموزشی و فرهنگی کشور باشند صورت گرفته است.
وی افزود: در سال‌های گذشته از طریق نهادهای مختلف مانند صدا و سیما سعی شده است که اینگونه حرکت‌های علمی و فرهنگی ارزش‌گذاری شود ولی حقیقتاً جای یک نهاد فرهنگی، آموزشی و علمی محض در کشور برای این کار خالی بود. باید در این جهت تلاش شود که نماد پیشرفت و حرکت علمی کشور در قالب یک مراسمی به ارج‌گذاری از دانشمندان و صاحب‌نظران بپردازد.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اعطای نشان عالی دانش از سوی نماد آموزش عالی کشور فایده‌های زیادی دارد، در تشریح اهمیت این موضوع اظهار داشت: این رویداد هم سطح علمی کشور را به مردم ایران و جهانیان معرفی می‌کند و هم اینکه موجب دلگرمی و یک نوع تشویق معنوی و روحی برای دانشمندان و اهل علم و دانش می‌شود. اهل علم زندگی خود را اینگونه تعریف کرده‌اند که در جهت گسترش علم و فرهنگ تلاش کنند، لذا لازم است تلاش علمی آنها ارج‌گذاری شود و به مردم معرفی شوند تا آنها هم با یک شوق و اشتیاق مضاعفی به فعالیت بپردازند.
عضو کارگروه‌های تخصصی نشان عالی دانش تاکید کرد: طراحی و اعطای یک نشان ارزنده از سوی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران که در واقع نماد مرجعیت علمی کشور محسوب می‌شوند، ضرورتی بوده است که از گذشته باید انجام می‌شد ولی به دلایل کثرت امور و اشتغالات و یا دلایل دیگر، تاکنون به صورت متمرکز و توسط یک نهاد فرهنگی و علمی محض صورت نگرفته بود. اکنون که دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی همت کرده و به سمت اعطای نشان عالی دانش رفته‌اند، فرصت بسیار مغتنمی رقم خورده است.
دکتر غفاری افزود: اعطای نشان در این سطح، وظیفه‌ای است که ذاتاً برعهده دانشگاه تهران است چرا دانشگاه تهران نماد علم و پیشرفت فرهنگی و علمی در تمام سطوح کشور بوده و به لحاظ قدمت نیز قدیمی‌ترین مرکز جدید علمی در کشور است. علاوه بر آن، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنار هم از جامعیتی برخوردار هستند که همه عرصه‌های علمی و فرهنگی اعم از عرصه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم تجربی، پزشکی، رشته‌های فنی و مهندسی، کشاورزی و غیره در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد.
استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین نهادهای مربوط به ترویج و توسعه علوم انسانی در دانشگاه تهران از سالیان بسیار دور به وجود آمده و دانشکده ادبیات و علوم انسانی نماد یک مرکز علمی رسمی برای علوم انسانی بوده است، خاطرنشان کرد: چه به لحاظ قدمت تاریخی و چه به لحاظ جامعیت علمی و فرهنگی و اعتبار بین‌المللی، دانشگاه تهران است که در سطح جهان به عنوان نماد علم و پیشرفت علمی و فرهنگی کشور شناخته می‌شود؛ بنابراین اعطای نشان عالی دانش از سوی دانشگاه تهران، حرکت بسیار بجا و به موقعی توسط مدیریت دانشگاه تهران بود که هر ساله در سالروز تأسیس دانشگاه تهران، اعطای این نشان در آئینی رسمی و فاخر صورت گیرد.
دکتر حسین غفاری با ابراز امیدواری نسبت به اینکه اعطای نشان عالی که نخستین دوره آن در ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، به صورت مستمر در سالیان آینده نیز تداوم پیدا کند، گفت: شخصیت‌های علمی و تراز اول فرهنگی و علمی کشور توسط کمیته‌های علمی که برای این منظور تعیین شده است انتخاب می‌شوند و این انتخاب در واقع یک انتخاب جمعی با سازوکار علمی است.
دکتر حسین غفاری افزود: اهمیت اعطای نشان عالی دانش از سوی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این است که این نشان توسط یک نهاد علمی محض انجام می‌شود. اگر این کار مثبت توسط نهادهای تبلیغاتی یا سیاسی انجام شود، آن اعتبار کافی و اطمینان کافی به صحت این قضیه وجود ندارد ولی وقتی مهمترین دانشگاه کشور با ترتیب دادن سازوکارهایی به عنوان داور و ارزیاب، سرمایه علمی کشور را بررسی و برگزیده‌ها را معرفی می‌کند، این حرکت یک نوع اعتماد و اعتبار را به عنوان پشتوانه انتخاب‌هایی که صورت گرفته است، به دنبال خود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که اعطای نشان عالی دانش از سوی نماد آموزش عالی کشور به برجسته‌ترین دانشمندان کشور چه تأثیری می‌تواند در همبستگی ملی و تولید سرمایه اجتماعی داشته باشد، گفت: رهبران فکری یک جامعه موظف هستند که برای ارتقای سرمایه اجتماعی، جریان‌سازی بکنند. این جریان‌سازی‌ها بعضاً حالت نمادین دارد. وقتی جریان قدرشناسی در بین اهل علم و فرهنگ اتفاق می‌افتد، مسلماً در ایجاد روحیه اعتماد به نفس، روحیه حرکت رو به جلو و باور به توانایی‌های فراوان علمی فناوری فرهنگی در اقشار مختلف جامعه تأثیر بسزایی حتماً خواهد داشت.
دکتر غفاری با بیا اینکه حرکت‌هایی نظیر اعطای نشان عالی دانش در جذب و نگهداشت نخبگان بسیار مؤثر است؛ توضیح داد: وقتی اهالی دانش ببینند به کار آنها ارج گذاشته می‌شود و در چنین سطح وسیع ملی از آنها قدردانی می‌شود و دیده می‌شوند، یک نوع اعتماد به نفس و علاقه به مشارکت در فضای علمی و فرهنگی در همه کسانی که در این کشور تعلیم دیده و زحمت کشیده و به درجاتی رسیده‌اند، ایجاد می‌کند. اینطور نیست که در هر دوره اعطای نشان عالی دانش فقط از ۱۲ چهره برگزیده تقدیر شود، بلکه این حرکت تقدیر از جامعه علمی است چون تقدیر از برگزیدگان علم و دانش، تقدیر از دانش و فرهنگ است و همه اصحاب دانش و فرهنگ در روز اعطای این نشان، حتماً احساس فخر می‌کنند.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اعطای نشان عالی دانش که نشانه توجه ویژه به علم و دانش است، یک موج اعتماد به نفس و علاقه و گرمی در میان اهالی دانش و فرهنگ نسبت به استقامت در این راه ایجاد می‌کند. اعطای این نشان در واقع نمایشی از اقتدار علمی کشور در سطح داخلی و بین‌المللی است و نتیجه آن در اعتلای روحیه دانشمندی، دانش‌پژوهی و علم دوستی قابل مشاهده خواهد بود.
دکتر حسین غفاری در پایان، طراحی و اعطای نشان عالی دانش توسط دانشگاه تهران را برآمده از مدیریت باانگیزه، نشاط بالای علمی و فرهنگی و دید کلان فرهنگی دوره جاری مدیریت دانشگاه تهران دانست و گفت: طراحی و اعطای نشان عالی دانش، نشانه‌ای از رویکرد ملی و فراجناحی و فرادانشگاهی در مدیریت جاری دانشگاه تهران است که امیدواریم این رویکرد قابل تقدیر، تکثیر شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب