امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 62039 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۳:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الله عبدالملکی درنشست خبری اعلام کرد؛

تحریم‌ها نتوانست اقتصاد ایران را متوقف کند/ پیش‌نویس منطقه مشترک با ترکیه آماده شده و تا تیرماه به امضا خواهد رسید/ به دنبال تحقق شعار تبدیل مناطق آزاد به بهشت سرمایه‌گذاری هستیم

خبرایران : دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان مناطق کمک کننده در جهش اقتصادی کشورها باشند و نمونه آن چین است. در ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی هم مناطق آزاد به رسمیت شناخته شده و در قوانین و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری می توان آن را مشاهده کرد.
تحریم‌ها نتوانست اقتصاد ایران را متوقف کند/ پیش‌نویس منطقه مشترک با ترکیه آماده شده و تا تیرماه به امضا خواهد رسید/ به دنبال تحقق شعار تبدیل مناطق آزاد به بهشت سرمایه‌گذاری هستیم

به گزارش خبرنگارخبرایران ،نشست خبری« شورای عالی مناطق آزاد»صبح امروز 18 اردیبهشت ماه 1402 با حضور«حجت‌الله عبدالملکی» دبیر شورای عالی مناطق آزاد و اصحاب رسانه در نمایشگاه اکسپو ایران 2023 برگزار و دراین نشست خبری  «حجت‌الله عبدالملکی» دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهارداشت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان مناطق کمک کننده در جهش اقتصادی کشورها باشند و نمونه آن چین است. در ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی هم مناطق آزاد به رسمیت شناخته شده و در قوانین و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری می توان آن را مشاهده کرد.
عبدالملکی تصریح کرد : 15 منطقه آزاد تجاری و 35 منطقه ویژه اقتصادی داریم و کارکردهای خاص و قابل اعتنایی در طول سالیان گذشته داشتند و حجم قابل ملاحظه‌ای از سرمایه گذاری صورت گرفته و سبب درآمدزایی و اشتغال شده است. البته نقدهایی به آن هم وارد بوده و در سال 1401 تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شد و به مثبت 700 میلیون دلار رسید. یک میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات بوده و واردات یک میلیارد دلار رسیده است.
وی درخصوص تسهیل فرآیند ها و کاهش زمان برای صدور و تمدید مجوز در مناطق آزاد، تاکید کرد: شناسایی 370 پروژه سرمایه گذاری را در مناطق آزاد و مطالعات اولیه پروژه ها انجام شده و طرح توجیهی اولیه آن را نیز ارائه کرده اید همچنین در این زمینه مطالعات مربوط به نیازمندی های پروژه از حیث فناوری سرمایه ثابت و در گردش مورد نیاز فناوری و مطالعات مربوط به بازار و بازار رسانی در این طرح ها انجام شده است تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی با فراغ بال بیشتری بتوانند به این طرح ها ورود کنند.

طرح های سرمایه گذاری در مناطق آزاد محدود به 370 طرح مذکور نیست
دبیر شورای عالی مناطق آزاد عنوان داشت : در راستای ایجاد تسهیلات در حوزه فرآیندی و امور اداری مجوزهای بی نام مربوطه به این ابرها صادر شده و امور اداری مربوط در حوزه زمین، آب، برق و مجوز اولیه نیزانجام شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد در حالی که پیش از این سرمایه گذاران برای یک طرح و پروژه مدت‌ها به دنبال مجوز و فراهم کردن مقدمات آن بودند و در این راستا با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدند.
وی درباره ارزش این پروژه ها توضیح داد: طرح های سرمایه گذاری در مناطق آزاد محدود به 370 طرح مذکور نیست و مدیران ما مدیران عامل مناطق آزاد موظف شدند تا پایان بهار انجام پروژه‌های دیگر را به این ارقام اضافه کنند و از این به بعد هر سه ماه یکبار این اتفاق می‌افتد و از سوی دیگر نیز سرمایه‌گذاران می‌توانند طرح های مد نظر خودشان را پیشنهاد دهند تا در سریعترین زمان ممکن فرایند های لازم برای صدور مجوز آنها طی شود.

مناطق آزاد باید به بهشت سرمایه گذاران تبدیل شود
عبدالملکی ابرازداشت: مناطق آزاد باید به بهشت سرمایه گذاران تبدیل شود این هدف گذاری در دستور کار قرار گرفته و ایجاد مناطق آزاد و متناظر یکی از اهداف توسعه‌ای در دوره جدید است که برای آن دو راهبرد را دنبال می‌کنیم که اول مرد می‌کردند و دوم جهانی کردن این مناطق آزاد و ویژه است.
وی ادامه داد : مناطق آزاد باید حضور قدرتمندانه ای در اقتصاد جهانی داشته باشند که یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف ایجاد مناطق مشترک و متناظر این کشورهاست در واقع مناطق مشترک با کشورهایی که مرز مشترک با ایران دارند، در دستور کار قرار گرفته و ایجاد مناطق متناظر را با کشورهایی دنبال می کنیم که مرز مشترکی با ما ندارند.

مذاکرات اولیه و کارشناسی برای ایجاد مناطق مشترک و متناظر با تعدادی از کشورها آغاز شده است
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: مذاکرات اولیه و کارشناسی برای ایجاد مناطق مشترک و متناظر با تعدادی از کشورها آغاز شده است دست و درباره ایران و عراق و ایران و سوریه حتی مقامات بلندپایه 22 کشور به نتیجه رسیده و اسناد دیپلماتیک به امضاء طرفین رسیده است. در این راستا با عراقی ها سه نقطه را پیشنهاد کردند و رئیس جمهور در سفر اخیرش به سوریه نیز از برخی مناطق پیشنهادی برای ایجاد مناطق مشترک بین ایران و سوریه بازدید کرد که در این بازدید میدانی یکی از نقاط مرز مشترک بین سوریه و عراق و پل ارتباطی ما با دریای مدیترانه بود.

پیش نویس اولیه ایجاد مناطق مشترک بین ایران و ترکیه آماده شده است
وی تاکید کرد: ایجاد مناطق مشترک بهینه ایران و سوریه و ایران و عراق در مرحله بررسی نکات فنی و حقوقی است و در حال رایزنی و مذاکره برای ایجاد مناطق مشترک و متناظر با کشورهای ازبکستان عمان و چین هستیم و کشورهای دیگری مانند روسیه نیز در در همین مرحله قرار دارند. البته پیش نویس اولیه ایجاد مناطق مشترک بین ایران و ترکیه آماده شده و در هفته های آتی یعنی در خرداد ماه یا تیرماه تفاهم نامه آن بین مقامات دو کشور امضا خواهد شد.

تحریم‌ها نتوانست اقتصاد ایران را متوقف کند
عبدالملکی افزود: دولت قرار نیست در ایجاد مناطق مشترک و متناظر سرمایه‌گذاری کند و بخش خصوصی به عنوان مسئول این مناطق باید نقش آفرینی و سرمایه‌گذاری کنند و در زمینه 370 طرحی که امروز رونمایی می‌شود، برخی کشورهای اروپایی حتی هم هستند که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، هر چند تعداد آن‌ها زیاد نیست اما باید به این نکته اشاره کرد تحریم‌ها نتوانست اقتصاد ایران را متوقف کند و آمریکایی‌ها علی رغم هیاهوی زیادی که داشتند به این نکته توجه نکردند که ایران به فناوری مدیریت اقتصاد در شرایط تحریم دست یافته است. از سال ۸۹ – ۹۰ که تحریم‌های به اصطلاح هوشمند و فلج کننده آغاز شده صدها میلیارد تومان معادل صدها میلیون دلار سرمایه‌گذاری در کشور و مناطق آزاد اتفاق افتاده است.

سرمایه‌گذاری خارجی در کشور درحال حاظر در شرایط تحریم کنونی انجام می شود
وی بیان داشت: اساسا در ادبیات اقتصاد تحریم و علم اقتصاد تحریم اینگونه تعریف شده و که تحریم خود به خود و به مرور آثارش کمرنگ و نهایتا بلااثر می‌شود. به همین دلیل است که در شرایط تحریم کنونی نیز سرمایه‌گذاری خارجی در کشور درحال انجام است. البته با تعریف کردن این پروژه‌ها می‌خواهیم با سرعت و شدت بیشتری این اتفاق رخ دهد. به عنوان مثال روسیه یکی از کشورهایی است که به دنبال مناطق مشرتک و متناظر است. همچنین دو نقطه را برای خود در بندر انزلی و چابهار تعریف کرده و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این مناطق است.

کریدور چهارگانه‌ چابهار،انزلی و لوتوس مسکو را با روسیه در تلاش هستیم ایجاد کنیم
عبدالملکی درپایان سخنان خود گفت : دراین زمینه در تلاش داریم تا کریدور چهارگانه‌ چابهار،انزلی و لوتوس مسکو را با روسیه ایجاد کنیم تا باعث ایجاد یک خط حمل و نقل کالا شود. در این راستا روس‌ها دو موضوع را مدام پیگیری می‌کنند، یکی تکمیل راه‌آهن رشت آستارا و دوم تکمیل و اتصال بند کاسپین و انزلی به خطوط ریلی ایران است که در آینده ای نزدیک انجام خواهد شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب