امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 61261 تاریخ انتشار: شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

امیدواریم روزی قانون مهمتر از همه ما باشد؛

دوما ، آسمان خراشی که در سنگ وشیشه ناپدید شد / ساختمان هایی که با قانون گریزی ، حریم همسایگان خود را به راحتی نابود می کنند / سکوت شهرداری در بلند مرتبه سازی جردن

خبرایران : در مجاورت ساختمان های دوما ملکی در چند ساله گذشته سر ازخاک برون آورده که بی نهایت تخلفات ساختمانی دارد و دربی توجهی مسولان مربوطه شهرداری منطقه 3 به راحتی در حال ساخت است.
دوما ، آسمان خراشی که در سنگ وشیشه ناپدید شد / ساختمان هایی که با قانون گریزی ، حریم همسایگان خود را  به راحتی نابود می کنند / سکوت شهرداری در بلند مرتبه سازی جردن

روزانه میلیون ‌ها ساختمان در ایران ساخته می ‌شوند که هر کدام برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. سازندگان ساختمان‌های جدید باید قوانین و مقررات مربوط به ساخت بنا را به طور کامل و جامع مورد بررسی قرار داده و سر لوحه کار خود قرار دهند. 

 

 

درصورت انجام هرگونه از تخلفات ساختمانی کارفرما یا سازنده ساختمان موظف است جریمه آن را پرداخت کرده و در صورت نیاز حتی بخشی که دارای تخلف است تخریب شده و از نو ساخته شود. این تخلفات شامل چند دسته‌ مختلف هستند که تخلف عدم احداث پارکینگ از آن دسته است. تخلفات ساختمانی عبارت است از بی اعتنایی و بی توجهی به قانون‌های موجود در عرصه ساخت و ساز شهری، قانون شکنی در بحث ساختمان سازی و عدول مقرار ساختمان سازی و عدم رعایت اصول فنی و بهداشتی در ساخت ساختمان است.

 

   

برخی تخلفات و احیانا حتی برخی دور زدن قانون برای کسب جواز های خاص میتواند با جان هموطنان بازی کند

تخلفات ساختمانی  شامل عدم رعایت اصول شهرسازی ، رعایت نکردن اصول ایمنی و استحکام بنااش عدم رعایت اصول بهداشتی ، نادیده گرفتن ضوابط و مقررات نمای ساختمان و... است. که در این بین برخی تخلفات و احیانا حتی برخی دور زدن قانون برای کسب جواز های خاص میتواند با جان هموطنان بازی کند که در مورد اخیر حداقل مورد مشهود ساخت بلند مرتبه ای ۱۸ طبقه در خیابان با عرض ۸ متر که در صورت کوچکترین حادثه ای می تواند صدمات و خسارات جبران ناپذیری را ایجاد نمایید .

 

 

ساختمان هایی که بدون توجه به نیاز و عدم رعایت زیباشناسی منطقه و با پارتی بازی و هزینه کلان ساخته می شوند

همچنین درست است که در کلان شهر تهران روزانه صدها جواز ساخت صادر میگردد اما ساختمان هایی که برخی از آنها بدون توجه به نیاز منطقه و همچنین عدم رعایت زیباشناسی منطقه و صرفا با پارتی بازی و صرف هزینه کلان ساخته می شوند دراین میان هستند ساختمان هایی که بدون توجه به معیارها و همچنین فرار از قانون و زیر پا گذاشتن حریم همسایگان خود به راحتی ساخته می شوند و متاسفانه مسولین  آن منطقه هم بدون توجه به اعتراض همسایگان به راحتی اجازه ساخته شدن یک برج را می دهند.

 

برج‌های دوما بعنوان دومین آسمانخراش ایران ساخته شده اند

برج‌های دوما نام یکی از مجتمع‌های بنام و مسکونی شهر تهران میباشد که دارای شناسنامه  معماری خاص خود می باشد که امان‌پور در دهه ۴۰ با همکاری دیتریش پاول فرش، مهندس معمار و مدیرعامل شرکت «رویال آپارتمان ایران»، ساخت این مجموعه را  بعنوان دومین آسمانخراش ایران آغاز کرد.  دوما اولین آسمانخراش اصولی ساز ایران است که این روزها در میان آسمان خراش هایی غیر اصولی از جنس گرانيت و شیشه در حال  گرفتار شدن میباشد .

 

ساختمانی که در مجارورت ساختمانهای دوما با بی نهایت تخلفات در چند ساله گذشته سر ازخاک بیرون آورده است

درمجاورت این ساختمان ملکی در چند ساله گذشته سر ازخاک برون آورده که بی نهایت تخلفات ساختمانی دارد ودربی توجهی مسولان مربوطه شهرداری به راحتی در حال ساخت است. ملک مذكور دارای پروانه ساختمانی بوده و در همجواری برج های دوما و اوج با احداث بنا که قرار بود بصورت ٩ طبقه ساخته شود  پس از تخلفات چند باره  درحال ساخت است. در واقع قرار بوده حداکثرساختمان ملک مذکور با سطح اشغال۴۵ تا  حداکثر ۶۵  درصد(  با شرایط ویژه )  احداث شود در حالی که امروز سطح اشغال به ۸۵ درصد رسیده و دراین خصوص بارها دچارتخلف شده است. تا جایی که چندین دوره پروانه تغييرنقشه به شهرداری منطقه ارائه داده امروز عملا ساختمان در حال رسیدن به طبقه 18هم است  و از طرفی دادن فضای تجاری در پهنه سكونت مردم نیز دیگر تخلف شهرداری منطقه در این خصوص بوده و که این برخلاف ضوابط شهرسازی است .  

 

 

پروژه ای با۶ طبقه زیر زمین از سطح معبر عمومی  و ۱۱ طبقه روی زمین مجوز ساخت صادر شده و با تخلف بر تعداد طبقات خود روز به روز می افزاید 

یکی دیگراز موارد تخلف این پروژه فارغ از اینکه در طول ساخت چندین بار نسبت به تغییرنقشه وافزایش طبقات اقدام نموده این بوده که طبق آخرین جوازی که برای این پروژه برخلاف تمامی ضوابط صادر گردیده، برای این پروژه ۶ طبقه زیر زمین از سطح معبر عمومی  و ۱۱ طبقه روی زمین مجوز ساخت صادر شده این در حالی است که پروژه برای خود ملاک معبر را حیاط ملک پشتی که( در خیابان پشت پروژه که اختلاف سطح با خیابان ورودی ملک  دارد) قرارداده و  به جای 6 طبقه زیرسطح معبر ، عملا 6 طبقه منفی را بالاتر از سطح معبرساخته که این تخلف نیز در جلوی چشم شهرداری اتفاق افتاده است و به راحتی تخلف را نادیده گرفته اند.

 

ساختمانهایی در ضلع های مختلف برج های دوما ، مشرف به تراس ها ، اتاق پذیرایی ، خواب و حیاط ملک اختصاصی ساکنین دوما با تخلف ساخته شدند

متاسفانه مدتی است در این منطقه و بطور مشخص ضلع های مختلف برج های دوما پروژه های با سازه های ناسازگار با محیط اطراف در معبر های تنگ و باریک  و خطر ساز برای مواقعی مثل امداد رسانی  ساخته شده و همچنین  امروز ساختمان های ساخته شده در اطراف دوما از لحاظ نوع ساخت و با تراکم‌ بالا  که فارغ از اینکه از لحاظ مجموعه قوانین شهرسازی دچار ایرادت اساسی می باشند باعث شده  ساختمانهایی که مشرف به تراس ها ، اتاق پذیرایی ، خواب وهمچنین‌ حیاط ملک اختصاصی ساکنین  و همسایگان از جمله مجتمع مسکونی دوما با بیش از ۲۷۰ خانواده شده اند . ضمن اینکه در کنار آن و از همه‌ مهمترساخت چنین ساختمانهایی قطعا در آینده باعث اختلال در تردد ماشین های آتش نشانی و آمبولانس شود، که این امر باعث به خطر انداختن جان وسلامتی ساکنین دوما و‌ منطقه امانیه خواهد شد. درکنارآن نباید از مشکلاتی مانند تردد ماشین ها و مسئله پارک و پارکینگ هم غافل شد. درکوچه های باریک و شیب دار این‌منطقه که همیشه مشکل دفع پسماندشان معضلی بوده ، نبود برنامه ریزی بهداشتی آن بر املاک مجاور و همسایگانشان و ازهمه مهمتر نبود رعایت فاصله از لحاظ تلورانس برج های  دوما در مواقع زلزله مشکل اساسی دیگری است. این برخلاف طرح تفضیلی شهرسازی بوده و استفاده کامل از سطح اشغال زمین توسط همسایه جنوبی برج دوما را نشان می دهد.

 

ساختمان متخلف در 10 سال گذشته آلودگی های صوتی و فیزیکی ، مزاحمت‌های متمادی ، آزار روحی و جسمی برای همسایگان خود ایجاد کرده است   

این در حالیست که ساکنین دوما که  بیش از ۲۷۰ خانواده می باشند شکایتی را در قوه محترم قضاییه  مطرح و رای بدوی نیز مبنی بر برخی تخلفات در صدور پروانه ساخت بوده است که ساکنین امیدوارند قوه محترم قضاییه همچون گذشته نسبت به تایید رای مذکور و جلوگیری از  تضییع حقوق این خانواده ها اقدام نمایید .همچنین  اینکه اشاره به این نکته مهم هم خالی از لطف نیست که این ملک بیش از 10 سال است که در حال ساخت بوده و با ایجاد آلودگی های صوتی و فیزیکی و مزاحمت‌های متمادی باعث آزار روحی و جسمی ساکنین همسایگان خود  نیز شده است . 

 

امیدواریم درآینده شاهد حوادثی مانند مترو پل آبادان نباشیم

 امید است درآینده شاهد حوادثی مانند مترو پل آبادان نباشیم. ساختمانی که در ابتدا مجوزاحداث آن برای ۶ طبقه صادر شده بوده و بعداً سه و ۲ طبقه به آن اضافه و باعث تخریب ساختمان متروپل شد ومتاسفانه باعث فوت   تعدادی از هم وطنان گردید و امیدواریم   که دراینده شاهد فاجعه متروپل این بار در تهران نباشیم . حادثه ای که اگر خدایی ناکرده اتفاق بیفتد جان  انسانهای بی گناهی را به خطر خواهد انداخت و خسارت مالی فراوانی نیز بر جای خواهد گذاشت.

این روزها ملک مذكورهمچنان با سرعت هرچه تمام تر درحال افزایش تعداد طبقات خود است و بدون توجه به ساختمانهای هم جوار خود و همچنین ساختمان دوما در بخش شمالی خود به سرعت بر تعداد طبقات خود می افزایدو همه ما امیدواریم روزی برسد که قانون مهمتر از همه ما باشد و به درستی اجرا شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب