امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 60728 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آیت‌الله رئیسی در جلسه استیضاح وزیر صمت:

نمی‌توان عملکرد وزارت صمت را صرفا بر اساس بخش خودرو ارزیابی کرد/ امیدوارم تصمیم امروز مجلس به ثبات مدیریتی در وزارت صمت بیانجامد

خبرایران : رئیس جمهور با بیان اینکه همه دوستان در مجلس و حتی استیضاح‌کنندگان به پاکدستی، ضدفساد بودن، ضدرانت‌خواری بودن و ضد روابط ناسالم بودن وزیر صمت گواهی دادند، اظهار داشت: در حوزه‌های مختلف عملکرد وزارت صمت نیز به گواه گزارش‌های رسمی شاهد رشد بوده‌ایم و امیدوارم تصمیم امروز مجلس نیز به ثبات مدیریتی در وزارت صمت بیانجامد.
 نمی‌توان عملکرد وزارت صمت را صرفا بر اساس بخش خودرو ارزیابی کرد/ امیدوارم تصمیم امروز مجلس به ثبات مدیریتی در وزارت صمت بیانجامد

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی امروز یکشنبه در جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک روز کارگر و روز معلم به کارگران و معلمان شریف کشور گفت: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره وحدت، همکاری، همراهی و همدلی بین قوا، از آنجا که ممکن بود برخی به نادرستی استیضاح یا تذکر و سوال نمایندگان از یک وزیر را به عنوان جلوه اختلاف تلقی کنند، می‌خواستم حضور بنده این پیام را داشته باشد که تلقی بنده به هیچ عنوان این نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه تلقی ما این نیست که سوال، تذکر و استیضاح نسبت به وزیر، جلوه اختلاف است، افزود: می‌خواستم با حضورم در مجلس، از کسانی که احساس مسئولیت کرده و درخواست توضیح و استیضاح کردند تا به مسئله‌ای که دغدغه نمایندگان محترم و مردم است، بپردازند، بخاطر پیگیری دغدغه‌های مردم و مسایلی که در ارتباط با زندگی آنهاست، قدردانی کنم.

 

در مجلس حضور یافتم تا بگوییم که استیضاح جلوه اختلاف قوا نیست

دکتر رئیسی اضافه کرد: می‌خواستم حضور بنده در مجلس این پیام را برای همگان داشته باشد که تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به خاطر مسائلی که مردم با آنها در ارتباط هستند، درخواست‌هایی را در مجلس مطرح می‌کنند و طبیعی است که باید از ناحیه مسئول مربوطه به آن درخواست پاسخ داده شود و طبیعتاً در این رابطه داوری با نمایندگان محترم است و وجدان‌های مردم عزیزمان هم بیدار خواهد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: درباره موضوع وزارت صمت، از سال ۹۶ به این طرف، ۶ وزیر و سرپرست در وزارت سمت جابجا شدند در حالی که ثبات در مدیریت در یک وزارتخانه موضوع مهمی است که می‌تواند به تولیدکننده و بخش‌های معدن و تجارت پیام مثبت داده و باعث ثبات در تصمیم‌سازی و تصمیم‌‌گیری شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به رای اعتماد خوب نمایندگان در شروع به کار وزیر صمت، خاطرنشان کرد: در همان ماه‌های ابتدای فعالیت وزیر صمت مسئله استیضاح ایشان مطرح شد. طبیعی است در ابتدای کار و در طول کمتر از ۴ ماه فعالیت، علی‌القاعده سوال از عملکرد نمی‌تواند کامل باشد، چون وزیر تازه با وزارتخانه آشنا شده است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به طرح اولیه موضوع استیضاح وزیر صمت در همان ۳ تا ۴ ماه ابتدایی وزارت وی و بعد هم انجام استیضاح که منجر به رای اعتماد مجدد به وزیر صمت شد، گفت:‌ این بار در بحث استیضاح مسائلی مطرح است که ما هم با دوستان مجلس درباره آنها اتفاق‌نظر داریم.

 

همه از جمله استیضاح‌کنندگان به پاکدستی و ضدفساد بودن وزیر صمت گواهی می‌دهند

دکتر رئیسی با بیان اینکه همه دوستان در مجلس و حتی استیضاح کنندگان به پاکدستی، ضدفساد بودن، ضدرانت‌خواری بودن و ضد روابط ناسالم بودن وزیر صمت گواهی دادند، افزود: این خصوصیات را هم در وزیر صمت دیده‌ایم.

رئیس جمهور ادامه داد: به طور طبیعی در جاهایی که موضوع قیمت بالا و تفاوت قیمت مطرح باشد، امکان شکل‌گیری مافیا بیشتر است و در موضوع خودرو نیز این مسئله مطرح است، اما همه اتفاق‌نظر داریم که وزیر ضد رانت، فساد، مافیا و روابط ناسالم است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه در تشریح عملکرد وزیر صمت اظهار داشت: گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، علاوه بر گزارش‌های خود وزارتخانه صمت و دولت نشان می‌دهد که همه شاخص‌ها در وزارت صمت، در حوزه تولید، معدن، تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور نشاندهنده رشد است و عملکرد وزیر باید با این شاخص‌ها سنجیده شود.

 

بخش‌های مختلف وزارت صمت برغم تزلزل مدیریتی پیشرفت‌های خوبی داشته است

رئیس جمهور با بیان اینکه کاری که در حوزه معدن در این دولت انجام شده شاید نسبت به دو دوره دولت گذشته بی‌نظیر است و تصریح کرد: در عرصه تولید نیز یک امیدی برای تولیدکنندگان ایجاد شده که بسیار اهمیت دارد. اینها در حالی است که وزارتخانه تزلزل داشته به دلیل اینکه همواره سوالات و مسایلی نسبت به این وزارتخانه مطرح بوده است.

دکتر رئیسی اضافه کرد: شما به عنوان نماینده این شاخص‌ها را در رشد تولید، تعیین تکلیف وضعیت معادن و افزایش تجارت ببینید. تجارت کشور به ویژه در منطقه ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است و این آمارها را دستگاه‌های بیرون از دولت نیز تایید می‌کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسئله مورد اتفاق‌نظر دولت و مجلس وضعیت خودروسازی است. وضع خودروسازی در کشور حتما نیاز به تحول دارد. یک مشکل مزمنی نه فقط در خودروسازی، بلکه در برخی بخش‌های کشور داریم که باید برای رفع آن تلاش شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به مسائل مطرح درباره صنعت خودرو از جمله تعیین تکلیف دو خودروساز بزرگ کشور، اقدام برای واگذاری سهام آنها، تعیین تکلیف خودروهای موجود در پارکینگ شرکت‌های خودروساز بر اساس دستورات ۸ بندی رئیس جمهور و مسائل نظیر آن گفت: مسئله این است که آیا عملکرد وزیر را فقط باید با موضوع خودرو سنجید، آیا وزارت صمت بخش‌های دیگر صنعتی، معدن و تجارت ندارد؟

 

در زمینه ارتقای کمی و کیفی تولید خودرو گام‌های خوبی برداشته شده که در میانه راه است

رئیس جمهور افزود: وضعیت تولید کیفی و کمی خودرو مورد تاکید مشترک ما و شماست. بنده هم به مردم وعده کرده بودم که تولید کیفی و کمی خودرو باید ارتقا یابد؛ حالا سخن بر سر آن است که تحولی که در این مدت از نظر کمی و کیفی در صنعت خودرو اتفاق افتاده آیا به نقطه کمال رسیده است یا نه؟ درست است که مشکلاتی داریم اما آیا گام‌هایی برای ارتقای کمی و کیفی تولید خودرو برداشته شده است یا نه؟

دکتر رئیسی اظهار داشت: بنا به گزارش‌های مراجع رسمی و گزارشی که خود وزیر صمت ارائه کردند، گام‌های جدی در این زمینه‌ها برداشته شده، اما در میانه راه است و نیاز است که به ویژه در بخش خودروسازی کارهای جدی اتفاق بیفتد و این مسئله نیز مورد اتفاق نظر دولت و مجلس است.

رئیس جمهور نقطه اتفاق دیگر دولت و مجلس را برخورد با مافیای خودرو عنوان و تصریح کرد: باید دست‌های پنهان و عوامل فساد در این رابطه شناسایی شوند و با آنها برخورد شود. مواردی هم تاکنون شناسایی شده و پرونده‌های اینها در مراجع رسمی مطرح است. از هیچ موردی گذشت نشده است. در این موارد هم بخش‌های نظارتی خود دولت قبل از بخش دیگری اولین مدعی و برخورد کننده بودند.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: بنده بر سر حرف خودم هستم و هر جا که به مصادیق فساد یا ناکارآمدی برسیم قبل از هر کس خود ما در دولت با آن برخورد خواهیم کرد، کما اینکه پرونده یکسال و چند ماه گذشته نشان داده دولت قبل از هر بخشی خود مدعی برخورد با ناکارآمدی و فساد است و این امر را نه منتی بر کسی، بلکه به عنوان وظیفه می‌دانیم.

 

در قضیه واگذاری خودرو در روال غیرمعمول اولین مدعی خود ما بودیم

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در قضیه واگذاری خودرو در روال غیرمعمول هم خود بنده اول آن را در دولت مطرح کردم و تاکید کردم که در اولین گام هر کس در این رابطه مسئولیت دارد، باید برکنار شود و در مرحله بعد برخورد قضایی و قانونی صورت گیرد. اگر باز هم چنین مواردی گزارش شود با حساسیت پیگیر خواهیم بود و این برخورد با فساد نقطه اشتراک ما و شما در دولت و مجلس است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه موضوع خودرو به خاطر سودهای کلانی که دارد مورد توجه دست‌های ناپاک است، گفت: نکته دیگری که مورد توافق ما و مجلس است، وضع قیمت خودرو و وضعیت و شرایطی است که افراد سودجو و سوداگر درست کردند. حالا علل و مواردی که در این رابطه وجود دارد، قابل بررسی است.

 

بخش‌های مختلفی در زمینه خودرو تصمیم می‌گیرند، اما هنگام ارزیابی وضعیت فقط وزارت پاسخگوست

رئیس جمهور افزود: تصویب قوانین مناسب در مجلس، مثل عایدی بر سرمایه و بعضی مالیات‌ها و معاملات می‌تواند موثر باشد. حتماً اقدامات دولت نیز در این زمینه تأثیرگذار است و دولت به قیمت‌سازی‌ها و ایجاد حباب در قیمت حساس است و با آن برخورد می‌کند. این از جمله دغدغه‌های مشترک دولت و مجلس است که باید با مافیا و سوداگری و قیمت‌سازی و کسب سودهای آنچنانی برخورد جدی شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه وزیر صمت در این رابطه مسئولیت دارد، اما حتما باید در ارزیابی عملکرد یک مسئول، مسائل را جامع دید، اظهار داشت: به عنوان مثال بر اساس تصمیمی که برای حمایت از فرزندآوری صورت گرفت، ۵۰ درصد خودروهای تولیدی تعیین تکلیف شدند. از سوی دیگر مجلس تصویب کرد که تصمیمات شورای رقابت ضمانت اجرا داشته باشند و رئیس شورای رقابت نیز تصمیماتش بر این بازار تاثیرگذار بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نیز در زمینه تصمیمی که برای واردات خودرو گرفته شد، اعمال نظر کرد، گفت: بخش‌های مختلفی در حوزه خودرو تصمیم می‌گیرند، اما هنگام ارزیابی وضعیت بازار خودرو عملکرد وزیر صمت مورد سوال قرار می‌گیرد. طرح سوال مشکلی ندارد اما باید تصمیمات بخش‌های مختلف در زمینه خودرو نیز مورد توجه باشد.

 

همواره معتقد به تعامل دولت و مجلس برای حل مشکلات هستیم

دکتر رئیسی در ادامه با بیان اینکه دلیل اصلی حضور بنده در مجلس این بود که بگویم استیضاح را جلوه اختلاف میان قوا نمی‌دانیم، تصریح کرد: همواره معتقد به تعامل دولت و مجلس برای حل مشکلات هستیم و پیام این حضور بنده نیز پیام همکاری، همراهی و تصمیم برای رفع مشکلات است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خط قرمز دولت فساد، مافیا و رانت‌خواری است، خاطرنشان کرد: این مسئله از نقاط اتفاق نظر همه ماست و هیچ کدام از ما در دولت و مجلس حتی یک دقیقه در مبارزه با فساد تعلل نخواهیم داشت.

آیت‌الله رئیسی مسئله دیگر را کنترل بازار عنوان کرد و گفت: روال موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس طی شده و عنوان شده بود که مجلس با تشکیل آن موافق است، اما بعد عنوان شد که در بررسی آن در یکی از کمیسیون‌های مجلس به این نتیجه رسیدند که به جای وزارت بازرگانی سازمان بازرگانی داخلی تشکیل شود. دولت در یک روز تعطیل تشکیل جلسه داد و موضوع تشکیل سازمان بازرگانی را مصوب و تقدیم مجلس کرد. مجلس با فوریت این لایحه موافقت نکرد و پس از اعلام این موضوع از سوی رئیس مجلس که نظر مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی است، دولت هم به نظر قبلی خود برای احیای وزارتخانه بازگشت.

 

فساد و ناکارآمدی در دولت در هیچ سطحی تحمل نمی‌شود

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسائل کشور و مردم و نظام مسائل کشور باید با اولویت مورد بررسی، پیگیری و اقدام قرار گیرد، افزود: دولت مصمم است در همه حوزه‌ها، کار را دنبال کند. در سفری که به خوزستان داشتیم از قبل بررسی و مشخص شده بود که بعضی مدیران باید تغییر کنند. همانجا در سفر اعلام کردیم که ۱۲ نفر از مدیران تغییر کردند و نسبت به بقیه هم باید اقدام شود. این بنای کار دولت هست و هیچگونه ناکارآمدی در هیچ سطحی تحمل نمی‌شود.

دکتر رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به اظهارات نمایندگان استیضاح‌کننده درباره خصوصیات وزیر صمت از جمله پاکدستی و تعهد کاری وی تصریح کرد: در این رابطه همگی اتفاق نظر دارند که ایشان در فسادستیزی و تعهد کاری مصمم بوده است، اما آیا ضعفی در وزارت صمت نیست، نخیر. چه کسی گفته ضعفی نیست. بنده خودم در جلسات دولت خیلی بی‌پروا با دوستان ضعف‌ها را مطرح می‌کنیم و گاهی مواردش به بیرون منعکس می‌شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قوت‌ها و ضعف‌ها را باید با هم دید. حتماً ضعف‌هایی در بعضی وزارتخانه‌ها داریم که به محض مواجهه با آنها دنبال رفع ضعف خواهیم بود.

 

اگر نگاه تحولی نباشد دچار ایستایی و توقف می‌شویم

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه سخن پایانی بنده اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی در حرم مطهر رضوی است که فرمودند تحول آن است که نقاط قوت تقویت شود و نقاط ضعف هم از بین برود، گفت: معتقدیم این نگاه تحول باید در همه مدیران و مسئولان باشد و اگر نگاه تحولی نباشد دچار ایستایی و توقف می‌شویم. پیشرفت و بهتر شدن در گرو آن است که همواره نگاه، نگاه تحولی باشد و این هم در دستور کار دولت خواهد بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نظر نمایندگان برای ما محترم است، اما عنایت داشته باشید که ثبات در وزارتخانه‌ها مهم است، افزود: دولت به دنبال این است که وزارتخانه‌هایی که در حال حاضر با سرپرست اداره می‌شوند نیز هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند. دولت ثبات را در همه دستگاه‌ها و ادارات و سازمان‌ها اصل جدی می‌داند و معتقدیم مدیریت‌ها باید باثبات باشند.

دکتر رئیسی تصریح کرد: امیدواریم تصمیم امروز مجلس به ثبات در وزارتخانه صمت بیانجامد. تمام آمارها نشان می‌دهد که کار در این وزارتخانه در میانه راه است و امیدوارم تصمیم امروز نمایندگان نیز این باشد که کار تکمیل شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب