امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 59618 تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

با کسب ۵۸ درصد آراء؛

مکرون با شکست «مارین لوپن» برای دومین بار رئیس جمهور فرانسه شد

خبرایران : امانوئل مکرون انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای دومین بار و برای یک دوره پنج ساله دیگر رئیس جمهور این کشور شد.
مکرون با شکست «مارین لوپن» برای دومین بار رئیس جمهور فرانسه شد

به گزارش خبرایران؛ امانوئل مکرون با کسب ۵۸ درصد آراء انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای دومین بار و برای یک دوره پنج ساله دیگر رئیس جمهور این کشور شد.
مارین لوپن نامزد حزب اجتماع ملی نیز با کسب ۴۲ درصد آراء برای دومین بار در مقابل مکرون، شکست را پذیرفت.
حدود ۴۸.۷ میلیون نفر در این انتخابات واجد شرایط رای دادن بودند که از این میان ۶۲ درصد در انتخابات شرکت کردند. میزان آرای سفید در دور دوم انتخابات نیز به ۲۸ درصد رسید که این میزان از سال ۱۹۶۹ تا کنون بی‌سابقه بوده است.
آنونیم سیتوآین در وبگاه خود تصاویری از تظاهرات در منطقه شَتوله پاریس در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه منتشر کرد.
 آنونیم سیتوآین همچنین تصاویری از درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای ژاندارمری فرانسه در شهر رِن منتشر کرد و نوشت: نخستین تنش ها بین تظاهرکنندگان و ژاندارم ها در رن در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جممهوری فرانسه. تظاهرات از سوی فرمانداری ممنوع شده است و شمار زیادی نیروی پلیس مستقر شده اند.
همزمان با رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، فعالان جنبش نه مکرون، نه لوپن در خارج از حوزه‌های رای گیری تظاهرات برگزار کردند؛ جلیقه زرد‌ها (جنبش ضد سرمایه داری که از سال ۲۰۱۸ در فرانسه به راه افتاده است) نیز همچنان پای کار هستند و این هفته نیز در اعتراض به سیاست‌های دولت تظاهرات کردند. فراخوان تظاهرات امشب پس از اعلام نتایج انتخابات نیز صادر شده است.
سفارت آمریکا در پاریس نیز در اقدامی مشکوک از اتباع خود خواست به علت احتمال حملات تروریستی و شورش‌های اجتماعی در فرانسه فعلا از خانه خارج و جا به جا نشوند.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا در پی انتخاب مجدد امانوئل مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه گفت، اتحادیه اروپا می تواند به مدت پنج سال دیگر روی فرانسه حساب باز کند.
همچنین، به گزارش صفحه توئیتر «ب اف ام ت و»، «اولیویه وران»، وزیر بهداشت فرانسه، در واکنش به نتیجه‌ای که «مارین لوپن» در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد و معنای این نتیجه برای گروه امانوئل مکرون گفت: «راست تندرو در سطح بالایی قرار دارد و ما حق نداریم اشتباه کنیم
به گزارش وبگاه روزنامه فرانسوی لوپوئن، یانیک ژدو (نامزد حزب سبز‌ها در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه) در توییتی در واکنش به نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نوشت: «از بدترین اتفاق جلوگیری شد، اما کشور بیش از هر زمان دیگری دچار تفرقه است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب