امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 56797 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۵:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در گفت‌وگو با سیمای استان گلستان:

توسعه خدمات در همه بخش‌ها به ویژه بخش درمان، راهبرد دولت مردمی سیزدهم است

خبرایران : مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پنجاهمین سفر استانی و در مصاحبه با سیمای استان گلستان، با اشاره به این‌که مأموریت اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی ارتقای سرمایه اجتماعی و تأمین آرامش امروز و فردای افراد تحت پوشش است، گفت: یکی از تأکیدات آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور محترم به همه خادمان ملت و به‌ویژه سازمان تأمین‌اجتماعی که گستره زیادی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد،
توسعه خدمات در همه بخش‌ها به ویژه بخش درمان، راهبرد دولت مردمی سیزدهم است
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پنجاهمین سفر استانی و در مصاحبه با سیمای استان گلستان، با اشاره به این‌که مأموریت اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی ارتقای سرمایه اجتماعی و تأمین آرامش امروز و فردای افراد تحت پوشش است، گفت: یکی از تأکیدات آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور محترم به همه خادمان ملت و به‌ویژه سازمان تأمین‌اجتماعی که گستره زیادی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، توسعه خدمات بوده است. این دولت، نه تنها پاسخگوی شرایط امروز است بلکه به آینده هم توجه دارد و معتقد است به جای آینده‌سوزی وآینده‌خواری باید به سمت آینده‌سازی برویم و صندوق‌های بازنشستگی باید نگاه به آینده داشته باشند. این موضوع در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم به ما تکلیف شده است. البته چالش‌هایی داریم ولی همه در دولت تلاش می‌کنند تا مشکلات برطرف شوند و این دولت با تمام توان به دنبال این است تا ظرفیت خدمت‌رسانی بیشتر را به ویژه در حوزه تأمین‌اجتماعی برای مردم فراهم کند.


به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی با اشاره به این‌که سازمان تأمین‌اجتماعی نهادی بزرگ و خدمت‌محور است که بر بخش بزرگی از جمعیت کشور در حوزه‌های کسب و کار، درمان و اقتصادی تأثیرگذار است، گفت: امروز در حوزه بیمه‌های اجتماعی بالغ بر 74 درصد جامعه تحت پوشش هستند در حالی که ضریب پوشش بیمه اجتماعی در قبل از انقلاب برای جمعیت 35 میلیون نفری آن ایام تنها حدود 20 درصد بوده است. این فراگیری نظام بیمه اجتماعی از آرمان‌ها و دستاوردهای بزرگ نظام است که البته آرمان نهایی پوشش 100 درصدی جمعیت است و رویکرد همگانی‌‍‌سازی پوشش بیمه اجتماعی در دولت مردمی سیزدهم با جدیت دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: طی دو سال و نیم گذشته بالغ بر دو میلیون و 300 هزار نفر بیمه‌شده جدید را تحت پوشش قرار دادیم که این رقم افزایش تعداد بیمه‌شدگان جدید با عملکرد شش تا هفت سال در دوره دولت قبل برابری می‌کند. افزایش پوشش بیمه و افزایش تعداد بیمه‌شدگان باعث رفع و جبران بخشی از ناترازی‌های مالی صندوق تأمین‌اجتماعی شده است.
موسوی همچنین گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی که مأموریت اصلی آن ارتقای سرمایه اجتماعی و تأمین آرامش امروز و فردای افراد تحت پوشش است، باید در کنار توسعه پوشش بیمه‌ای، برای توسعه خدمات هم برنامه‌ای دقیق داشته باشد و یکی از تأکیدات آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور محترم به همه خادمان ملت و به‌ویژه سازمان تأمین‌اجتماعی که گستره زیادی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، توسعه خدمات بوده است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: بعد از پرداخت بموقع و کامل مستمری که دغدغه اصلی بازنشستگان عزیز است و ما هم سعی کرده‌ایم به لطف خداوند متعال بر اساس افزایش‌های صورت‌گرفته در سنوات مختلف، به وظیفه و تکلیفمان در این زمینه به شکل کامل عمل کنیم؛ مهم‌ترین خدمتی که برای همه بیمه‌شدگان و بازنشستگان اهمیت دارد، موضوع درمان است. درمان تأمین‌اجتماعی به دو شکل خرید خدمت و همچنین ارائه خدمات درمانی رایگان در مراکز درمانی ملکی این سازمان انجام می‌شود که به درمان مستقیم معروف است. در بخش درمان مستقیم همه بازنشستگان، بیمه‌شدگان و اعضای تحت تکفل آنها بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، خدمات درمانی را به شکل 100 درصد رایگان دریافت می‌کنند، مثل خدماتی که در بیمارستان حکیم جرجانی گرگان و بیمارستان خاتم‌الانبیای گنبدکاووس و سایر مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی در این استان و سایر مناطق کشور ارائه می‌شود.
موسوی ادامه داد: مفتخرم که خدمت بیمه‌شدگان و بازنشستگان عزیز عرض کنم که در حال حاضر 133 پروژه با حدود 900 هزار متر مربع زیربنا، در حال طراحی، توسعه و ساخت در کل کشور داریم. بیش از 11 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای توسعه بخش درمان مستقیم در نظر گرفته‌ایم تا هم زیرساخت‌های درمان و هم تجهیزات پیشرفته و فوق‌پیشرفته را تأمین کنیم. بر این اساس، تقریباً نسبت به ابتدای این دولت، بیش از دو تا دو و نیم برابر هم منابع و هم حجم ساخت و ساز افزایش پیدا کرده است.
وی در خصوص پروژه‌های درمانی تأمین‌اجتماعی در استان گلستان گفت: یکی از مناطقی که برای توسعه خدمات درمانی باید مورد توجه قرار می‌گرفت استان گلستان بود. بر این اساس، حداقل هفت مرکز درمانی از زمان آغاز دولت مردمی سیزدهم در این استان تعریف شد که دو مرکز یکی درمانگاه بندر گز و دیگری درمانگاه کلاله راه‌اندازی شده و در ماه‌های قبل مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. امروز هم طرح ارتقای هتلینگ 50 تخت بیمارستانی در بیمارستان گنبدکاووس به بهره‌برداری رسید. امروز همچنین شاهد آغاز عملیات و کلنگ‌زنی درمانگاه فوق‌تخصصی و تخصصی گنبدکاووس بودیم که تقریباً همه تخصص‌های مورد نیاز را خواهد داشت. حدود 50 تخت بیمارستانی هم در بیمارستان حکیم جرجانی سال قبل به بهره‌برداری رسید که تعداد تخت‌های آن را به 100 تخت بیمارستانی رساند. درمانگاه مینودشت، درمانگاه رامیان، آق‌قلا، گرگان و علی‌آباد کتول را هم در برنامه داریم. برخی از این پروژه‌ها در حال ساخت و برخی در مرحله طراحی است. ولی تمام این پروژه‌ها باید حداکثر تا 18 ماه آینده به بهره‌برداری برسند، حتی طرح‌هایی که امروز کلنگ‌زنی شدند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجماعی ادامه داد: نسبت افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی به کل جمعیت در استان گلستان متأسفانه از میانگین کشوری کمتر و حدود 41 درصد است. در حالی‌که در کل کشور 53 درصد جمعیت تحت پوشش این سازمان هستند. البته طرح‌های بیمه‌ای مختلفی ارائه کرده‌ایم که انشاءالله مردم از این طرح‌ها استقبال کنند و کارگاه‌های فعال حتماً ترغیب شوند تا کارگران خود را بیمه کنند؛ تا به این شکل نیروی فعال جامعه بتوانند هم در حال حاضر از مواهب تأمین‌اجتماعی استفاده کنند و هم این که با بیمه‌های اجتماعی، امنیت و آسایش آینده خود را تضمین کنند. در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی هم بحث توسعه پوشش بیمه‌ای و گسترش این پوشش برای آحاد جامعه مورد تأکید واقع شده است.
وی به برخی از فعالیت‌های دولت سیزدهم در توسعه خدمات درمانی اشاره کرد و گفت: در کنار همه فعالیت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در زمینه توسعه خدمات درمانی، اتفاقات خیلی خوبی هم در کلان نظام بهداشت و سلامت کشور اتفاق افتاده است. یکی از این برنامه‌ها که تأمین‌اجتماعی هم در کنار بیمه سلامت متولی آن است، پوشش تقریباً صددرصدی هزینه بیماری‌های خاص است. تقریباً تمام هزینه‌های درمانی بیماران خاص و صعب‌العلاج که هم بیماری و درد و رنج و هم هزینه‌های زیاد دارد، در این دولت تحت پوشش است. چنین بیماری‌هایی خانواده‌ها را به زیر خط فقر می‌کشد و از این جهت، شکل گرفتن صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در این دولت، کار بسیار بزرگی  بود.
موسوی افزود: در حال حاضر در حوزه درمان، تقریباً همه آحاد جامعه تحت پوشش بیمه هستند و حتی آن شش تا هفت میلیون نفری که تحت پوشش نبودند با دستور رئیس‌جمهور محترم تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و در مورد آنهایی که وسع پرداخت حق بیمه را نداشتند دولت خودش پرداخت حق بیمه را تقبل کرد تا پرداخت از جیب مردم به نحو اساسی کاهش یابد.
وی در خصوص  اقدامات تحولی انجام شده در دولت سیزدهم گفت: در ابتدای شروع به کار دولت، یکی از مسائل اساسی ناترازی‌های پولی، مالی و بانکی بود و یکی از ناترازی‌های مهم، مربوط به صندوق‌های بیمه‌ای بود. سازمان تأمین‌اجتماعی در ابتدای این دولت ماهانه حدود 26 تا 27 هزار میلیارد تومان به‌عنوان حقوق و مستمری پرداخت می‌کرد ولی برای این کار ناگزیر بود به‌خاطر ناترازی مالی، سه تا پنج هزار میلیارد تومان از بانک رفاه تسهیلات دریافت کند. به‌عبارتی به جای آینده‌سازی، «آینده‌خوری» می‌کردیم. اما درحال حاضر به لطف خدا شرایط بسیار امیدوارانه است. اگرچه مشکلات هست ولی این دولت ثابت کرد که می‌توان بر مشکلات بزرگ غلبه پیدا کرد. از سال 93 تا 1400 به سبب همین شرایط ناترازی، برای سازمان تأمین‌اجتماعی یک بدهی 106 هزار میلیارد تومانی به نظام بانکی بر جا مانده بود که با کمک مجلس و با تأدیه بدهی بی‌نظیر دولت، این مبلغ را که هزینه بانکی سالانه آن 25 هزار میلیارد تومان بود، تسویه کردیم و علاوه بر آن، بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان هم سرمایه‌گذاری جدید انجام دادیم. اکنون 9 ماه از سال را سپری کرده‌ایم و امروز ماهانه 41 تا 42 هزار میلیارد تومان مستمری و حقوق پرداخت می‌کنیم بدون این که حتی یک ریال برداشت از نظام بانکی برای تأمین منابع پرداخت حقوق داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجماعی افزود: با اجرای طرح‌های تحولی و مدیریت تدریجی ناترازی در صندوق، در آینده به سمت سرمایه‌گذاری اختیاری آن هم از محل وصولی حق بیمه و نه تأدیه دیون دولت خواهیم رفت. از افزایش تعداد بیمه‌شدگان بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان منابع جدید ایجاد شده است که این نقدینگی مثبت به سمت سرمایه‌گذاری خواهد رفت. این دولت، نه تنها پاسخگوی شرایط امروز است بلکه به آینده هم توجه دارد و معتقد است به جای آینده‌سوزی وآینده‌خواری باید به سمت آینده‌سازی برویم. اساساً صندوق‌های بازنشستگی باید نگاه به آینده داشته باشند، در همه دنیا هم این‌گونه است. این موضوع در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم به ما تکلیف شده است. البته چالش‌هایی داریم ولی همه در دولت تلاش می‌کنند تا مشکلات برطرف شوند. این دولت با تمام توان به دنبال این است تا ظرفیت خدمت‌رسانی بیشتر را به ویژه در حوزه تأمین‌اجتماعی برای مردم فراهم کند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب