امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5664 تاریخ انتشار: جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۹:۲۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

در سومین جشنواره تئاتر شهر و به پاس سال ها فعالیت؛

بزرگداشت ویژه استاد اسماعیل خلج برگزارمی شود

سومین جشنواره تئاتر شهر از سال ها فعالیت هنری و ادبی استاد اسماعیل خلج، نمایشنامه نویس و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران با برپایی مراسم بزرگداشت تجلیل می شود
بزرگداشت ویژه  استاد اسماعیل خلج برگزارمی شود
.

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره تئاتر شهر، بنا به پیشنهاد علی نصیریان ، رئیس سومین جشنواره تئاتر شهر و تایید شورای سیاستگذاری ، جشنواره سوم  تئاتر شهر از سال ها فعالیت هنری و ادبی استاد اسماعیل خلج تجلیل کرده و مراسم بزرگداشت این هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران را همزمان با آیین اختتامیه سومین جشنواره تئاتر شهر برگزار می کند.

اسماعیل خلج نمایشنامه‌نویس ، بازیگر و کارگردان تئاتر ، متولد 1315 در شهر آستارا  که از دهه 50 نمایشنامه های متعددی از او همچون پاتوق ، پاانداز ، حالت چطوره مش رحیم؟ ، گلدونه خانم ،باجه ، جمعه‌کشی ، قمر در عقرب ، بابلی‌ها ، عبید زاکانی ، شبات و ... منتشر و اجرا شده اند .از جمله ویژگی های آثار او ناتورالیسم اجتماعی است که فرهنگ و زندگی عامه مردم را به خوبی نمایش داده است.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران در بیش از 70 تئاتر ، فیلم و مجموعه تلویزیونی به عنوان بازیگر و نویسنده و کارگردان حضور داشته است.

او آموزش بازيگری را همراه با كار عملی از سال ١٣٢٨ تاسال ١٣٢٩ نزد عبدالحسين نوشين و صمد صباحی گذرانید. هچنین،بازی در تئاتر را از سال ١٣٢٨ تجربه كرد و بازی در سينما را از سال ١٣٣٧ بافيلم «يكی بود يكی نبود» به كارگردانی رحيم روشنيان آغاز كرد. اجرای نمايش های زنده در تلويزيون ازسال ١٣٣٧ از جمله كارهای وی بوده است.

از جمله سوابق هنری وی می توان به ایفای نقش در فیلم هایی همچون «پسر ایران از مادرش بی اطلاع است»(فریدون رهنما، ١٣۵۵)، «جستجوگر»(محمد متوسلانی، ١٣۶٨)، «بلندیهای صفر»(حسین علی لیالستانی، ١٣٧٢)، «یک تکه نان»(کمال تبریزی، ١٣٨٣)، «پابرهنه در بهشت»(بهرام توکلی، ١٣٨۴)، «همیشه پای یک زن در میان است»(کمال تبریزی، ١٣٨۶)، «عروسک»(ابراهیم وحیدزاده، ١٣٨٨)، «بیداری رویاها»(محمدعلی آهنگر، ١٣٨٨)، «سیب و سلما»(حبیب الله بهمنی، ١٣٨٩)، «پذیرایی ساده»(مانی حقیقی، ١٣٩٠) و «رسوایی»(مسعود ده نمکی، ١٣٩١) و نویسندگی فیلمنامه هایی نظیر «وسوسه»(جمشید حیدری، ١٣۶٨) و «جستجوگر»(محمدمتوسلانی، ١٣۶٨) اشاره کرد.

سومین جشنواره تئاتر شهر با دبیری شهرام کرمی و توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از 10 مهرماه 93 در مراکز و فرهنگسراهای شهر تهران برگزار می شود

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب