امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 54144 تاریخ انتشار: سه شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

راهنمای نظافت کولر گازی

خبرایران : نظافت منظم کولر گازی برای افزایش طول عمر و کارایی موثر آن امری ضروری است. اگر کولر گازی شما هرچندوقت یک‌بار به خوبی نظافت نشود نمی‌تواند هوا را خنک کرده و دمای خانه را در بازه مطبوع حفظ کند. علاوه بر این نظافت کولر گازی در جلوگیری از بیمار شدن افراد خانه نیز نقش بسزایی دارد. کولر گازی‌های تمیز نشده محلی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها هستند، که باعث می‌شود هوایی که از آن‌ها خارج می‌شود آلوده شود و احتمال بروز مشکلات تنفسی را افزایش دهد.
راهنمای نظافت کولر گازی

نظافت منظم کولر گازی برای افزایش طول عمر و کارایی موثر آن امری ضروری است. اگر کولر گازی شما هرچندوقت یک‌بار به خوبی نظافت نشود نمی‌تواند هوا را خنک کرده و دمای خانه را در بازه مطبوع حفظ کند. علاوه بر این نظافت کولر گازی در جلوگیری از بیمار شدن افراد خانه نیز نقش بسزایی دارد. کولر گازی‌های تمیز نشده محلی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها هستند، که باعث می‌شود هوایی که از آن‌ها خارج می‌شود آلوده شود و احتمال بروز مشکلات تنفسی را افزایش دهد.   

برخی از کولرهای گازی اینورتر نظیر DUALCOOL Inverter  ال‌جی از ویژگی منحصربه‌فرد نظافت خودکار برخوردار هستند و از تشکیل قارچ و باکتری بر روی مبدل حرارتی جلوگیری می‌کنند. اما حتی با وجود این ویژگی باز هم شما ناگزیر هستید کولر گازی خود را به صورت دستی نیز نظافت کنید. برای یادگیری نحوه نظافت کولر گازی خود به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

راهنمای نظافت کولر گازی در خانه
برای نظافت موثر و سریع کولر گازی خود راهنمای ما در خصوص نظافت کولر گازی در خانه را مطالعه کنید.  
ابزارهای لازم
پیش از آغاز نظافت اطمینان حاصل کنید که لوازم زیر را در دسترس دارید:
•    پیچ گوشتی
•    جارو برقی همراه با سری فرچه‌ای
•    فرچه نرم
•    شوینده ملایم یا مایع ظرفشویی
•    سفیدکننده
•    اسکاچ یا اسفنج تمیز
•    سطل یا یک ظرف بزرگ دیگر
•    شلنگ آب (اختیاری)
•    دستکش (ترجیحاً)

گام‌های زیر مربوط به نظافت کولرهای گازی فاقد اینورتر و دارای اینورتر هستند. این کولرها به دلیل سرعت کمپرسورهایشان متفاوت هستند. برای اطلاع از مزایای کولرهای گازی اینورتر ال‌جی به لینک موجود مراجعه کنید.

نظافت کولر گازی در چند گام
  1. کولر را خاموش کنید
قبل از آغاز نظافت کولر را خاموش کنید. انجام این کار برای جلوگیری از بروز حوادث الکتریکی و حفظ ایمنی شما و خانه‌تان ضرروی است.  

2. فیلتر را بردارید
کار فیلتر کولر گازی به دام انداختن ذرات گرد و غبار است و ممکن است با انباشته شدن گرد و غبار، مسدود شود که در این صورت علاوه بر آلوده کردن هوا کارایی سرمایشی کولر نیز با اختلال مواجه می‌شود. علاوه بر این، اکثر کولرهای گازی یک فیلتر قابل جدا شدن در پشت پنل جلویی دارند. می‌توانید با کشیدن و یا باز کردن گیره‌ها آن را بردارید. برای راهنمایی‌های دقیق‌تر می‌توانید از دفترچه راهنمای محصول استفاده کنید.

3. فیلتر را تمیز کنید
پس از جدا کردن فیلتر می‌توانید با استفاده از جاروبرقی و سری فرچه‌ای خاک آن را تمیز کنید. برای نظافت کامل‌تر می‌توانید فیلتر را برای 10 الی 15 دقیقه در محلول آب گرم و شوینده ملایم قرار دهید. سپس با استفاده از یک فرچه نرم آن را کاملاً تمیز کنید. در آخر فیلتر را با آب تمیز آبکشی کنید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود. نظافت منظم فیلتر کولر گازی برای داشتن یک کولر گازی پاکیزه ضروری است.

4.  کویل‌های مبرد و کندانسور را تمیز کنید
برای درک بهتر، کویل‌ مبرد در درون یونیت داخلی کولر گازی و کویل کندانسور در یونیت خارجی قرار دارد. اولی مسئول جذب گرما از هوای محیط داخلی و دومی مسئول آزاد کردن گرمای جذب شده توسط کویل تبخیرکننده است.   
این کویل‌ها لوله‌های فلزی باریکی هستند که به شکل یک فنر فشرده پیچیده شده اند. آن‌ها با تجمع گرد و غبار و سایر زباله‌های ریز، عملکرد مطلوب خود را از دست می‌دهند و این امر باعث افت کیفیت دما و پاکیزگی هوا می‌شود.

برای نظافت کویل‌ها اقدامات زیر را انجام دهید:
•    از جاروبرقی همراه با سری فرچه‌ای استفاده کنید.
•    برای جلوگیری از آسیب دیدن فین‌های ظریف روی کویل‌ها نظافت را با احتیاط و ملایمت انجام دهید. اگر کویل‌ها بعد از نظافت با جاروبرقی هنور کثیف بودند می‌توانید از ابزار مخصوص نظافت کویل که در اکثر فروشگاه‌های لوازم خانگی موجود هستند استفاده کنید.  
•    برای استفاده صحیح از راهنمای نظافت پیروی کنید.

5. یونیت خارجی را تمیز کنید
بیشتر کولرهای گازی یک یونیت خارجی دارند. اگر کولر گازی شما هم از همین نوع است باید یونیت خارجی را نیز نظافت کنید. برای داشتن یک کولر گازی تمیز و کارآمد باید برگ‌ها، ذرات زباله و گرد و خاک اطراف یونیت را تمیز کنید. سپس توری حفاظتی را بردارید و فین‌های کندانسور را با استفاده از سری فرچه‌ای جاروبرقی تمیز کنید. می‌توانید برای نظافت بیشتر با شلنگ آب با فشار ملایم فین‌ها را بشویید.    

6. ظرف تخلیه و شلنگ تخلیه را تمیز کنید
ظرف تخلیه و شلنگ تخلیه به مدیریت میعانات ایجاد شده بر اثر عملکرد سیستم کمک می‌کنند. آن‌ها به مرور زمان کپک می‌زنند که این امر منجر به گرفتگی و آسیب دیدگی‌های ناشی از نشت آب می‌شود. وقتی مسیر دچار انسداد شود، آب پس زده و از ظرف تخلیه به بیرون سرریز می‌کند و به محیط اطراف آسیب می‌زند. نظافت منظم ظرف و شلنگ تخلیه از این مشکلات جلوگیری می‌کند.
برای نظافت ظرف و شلنگ تخلیه کولر گازی ظرف تخلیه قرار گرفته در زیر کویل مبرد را پیدا کنید و آن را با استفاده از یک اسفنج خشک کنید. سپس یک محلول با نسبت یکسان آب و سفید کننده تهیه کرده و در یک بطری اسپری بریزید. ظرف تخلیه و ورودی شلنگ تخلیه را با این محلول اسپری کنید تا قارچ‌ها و کپک‌ها از بین بروند. قبل از آب‌کشی با آب تمیز اجازه دهید محلول چند دقیقه بر روی سطح بماند.   

7. همه چیز را دوباره در جای خود نصب کنید
وقتی تمام قطعات کولر گازی تمیز و خشک شدند آن‌ها را با ترتیب بر عکس مراحل باز کردن در جای خود نصب کنید.  

8. کولر را روشن کنید
وقتی همه چیز در جای خود قرار گرفت شما یک کولر گازی تمیز و کارآمد دارید که فقط نیاز به برق دارد.

اگر به یک کولر گازی اینورتر قدرتمند نیاز دارید، کولرهای گازی اینورتر ال‌جی بهترین گزینه هستند! این کولرها در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده، همیشه محیط را در دما و هوای مطلوب حفظ می‌کنند، سروصدای کم و نصب سریع و آسانی دارند که نظافت آن‌ها را نیز ساده‌تر می‌کند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب