امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52870 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۳:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مجتبی مجدالدین درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

تنبک مجدالدین کاملا حرفه ای و با ظرافت در «تنبک کده شیراز» ساخته می شود/ علاقه ای به ساخت سازهای بازاری ندارم/ هنرمندان و پیشکسوتان با سیلی صورت خود را سرخ نگه میدارند/ نبود شخص سازگر و کارشناس در راس امور مدیریتی سازمانی از بزرگترین مشکل سازاست

خبرایران : سازنده ساز تنبک ، نی و دف گفت: بصورت کاملا حرفه ای و با ظرافت بسیاراقدام به تولید تنبک می نمایم وعلاقه ای به ساخت سازهای بازاری ندارم لذا بطورمستقیم و بیشترازطریق فضای مجازی با خریداران،هنرمندان و علاقه مندان داخل و خارج از کشور درارتباط بوده و به ارایه خدمت می پردازم.
تنبک مجدالدین کاملا حرفه ای و با ظرافت در «تنبک کده شیراز» ساخته می شود/ علاقه ای به ساخت سازهای بازاری ندارم/ هنرمندان و پیشکسوتان با سیلی صورت خود را سرخ نگه میدارند/ نبود شخص سازگر و کارشناس در راس امور مدیریتی سازمانی از بزرگترین مشکل سازاست

استاد مجتبی مجدالدین سازنده ساز تنبک ، نی و دف درگفتگو با خبرایران اظهارداشت: متولد 1356 و اصالتا شیرازی هستم. از طفولیت و دوران دبستان علاقه شدیدی به ضرب و ریتم داشتم و هر گاه که فرصتی دست می داد سر کلاس روی نیمکت برای بچه ها ضرب می گرفتم. تا اینکه این علاقه منجربه خرید تنبک توسط پدرم شد .

 

سالها مشغول نوازندگی تنبک بودم

مجدالدین تصریح کرد: پدرم علاوه برعلاقه زایدالوصف به موسیقی ایرانی،  گوشی بسیار قوی نیز برای شنیدن موسیقی فاخر ملی دارند. سالها مشغول نوازندگی تنبک بودم و نزد استاد «داریوش عسکری» مدتی شاگردی کرده و پس از آن بطور خودجوش از سایر اساتید و پیشکسوتان این ساز اعجاب انگیز کسب فیض نموده و مینمایم.

وی خاطر نشان کرد : ایده اولیه ساخت تنبک با 4 جلسه آموزش خراطی شکل گرفت و پس از آن در سال 1392 اولین کارگاه تخصصی ساخت تنبک را به صورت کاملا حرفه ای به نام (تنبک کده شیراز) را راه اندازی نمودم  و بصورت حرفه ای و بدون هیچ استاد و راهنمایی وفقط صرفا به وسیله آزمون و خطا کار تولید تنبک را آغاز کردم و تا به امروز ادامه دارد.

 

نوازندگی و ساخت «نی هفت بند» را بدون هیچ گونه کلاس و آموزشی آموختم

این هنرمند افزود : نوازندگی و ساخت «نی هفت بند» نیز بدون هیچ گونه کلاس و آموزشی و فقط و فقط علاقه فراوان به این ساز پرسوز و گداز صورت گرفته هم اکنون نیز ادامه دارد. ناگفته نماند اینجانب بدلیل نداشتن استاد مشخص، خود را شاگرد همه اساتید فن می دانم و از تجربیات و آموزه های تمام بزرگواران در جهت اعتلای علمی و فنی خویش استفاده می نمایم.

وی ابرازداشت : هم اکنون بیشتر وقتم را در جهت ساخت تخصصی تنبک گذاشته و تمام تلاشم در جهت ارتقاء کیفیت صدا،مناست نمودن وزن سازبا توجه به اندازه دهانه و همچنین زیبا سازی الگوی ساز گذاشته ام،همچنین بصورت سفارشی انواع «نی هفت بند» اعم از دندانی و لبی را جهت علاقه مندان و نوازندگان ساخته و عرضه می نمایم.

 

علاقه ای به ساخت سازهای بازاری ندارم 

مجدالدین عنوان داشت :  چون بصورت کاملا حرفه ای و با ظرافت بسیاراقدام به تولید تنبک می نمایم و علاقه ای به ساخت سازهای بازاری ندارم  لذا بطور مستقیم و بیشتر از طریق فضای مجازی با خریداران،هنرمندان و علاقه مندان داخل و خارج از کشور در ارتباط بوده و به ارایه خدمت می پردازم. متاسفانه بدلیل عدم مدیریت صحیح هیچ گونه کمکی از سوی هیچ ارگان و اداره‌ای در جهت اعتلای موسیقی ملی و مشخصا ساخت سازهای سنتی وهنرمندان این رسته صورت نگرفته و بنده هم ازاین نظر از سایر هنرمندان متمایز نیستم.

 

بیمه یکی بزرگترین مشکلات سازگران است

وی ادامه داد : کمترین توقع اینجانب و امثالهم، بیمه هنرمندان است که متاسفانه این نیز میسر و مقدور نگردیده است. درواقع یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات سازندگان ساز بیمه است. ضمن اینکه  متاسفانه بدلیل وضعیت اقتصادی کشور و عدم توانایی بسیاری از علاقه مندان در جهت خرید ساز و باز بدلیل عدم همکاری سازمانها یا ارگان های مسئول، وضعیت معیشتی بسیاری از هنرمندان سازگر روز به روز خراب تر و ناامید کننده گردیده است. متاسفانه شرایط کرونایی نیز مزید بر علت گردیده و باید اعتراف کرد اکثر هنرمندان و حتی پیشکسوتان با سیلی صورت خود را سرخ می نمایند.

 

چوب های «گردو»، « نارون» ، «زبان گنجشک»، «توت»، «کاج»،  «چنار» و«بید» درساخت تنبک استفاده می گردد

این سازگر تاکید کرد:  در ساخت تنبک بیشتر از چوب های «گردو»، « نارون» ، «زبان گنجشک»، «توت»، «کاج»،  «چنار» و«بید» استفاده می گردد که از طریق چوب فروشی ها تهیه می گردد. برای نی هم از نیزارهای شمال کشور،مناطق کویری کاشان در فصل پاییز خریداری می گردد. اما نکته حائز اهمیت در ساخت ساز بخصوص تنبک زمان بر بودن آن است، چرا که تراش تنبک در چندین مرحله صورت می گیرد وگاها تا 2 سال بطول می انجامد تا سازی که به معنای واقعی کلمه ساز باشد مهیا و عرضه گردد. پوست مورد استفاده نیز شتر و گوساله می باشد که آن نیز هر چه قدمت دارترباشد کیفیت صدای بهتری می توان از آن استخراج نمود.البته گاها از پوست بز و گوسفند هم استفاده می گردد اما ترجیحا بدلیل بافت و نازکی آنها بیشتر روی دف استفاده می گردد.

 

هنر و هنرمند از ازل مهجور بوده و هست

وی اضافه کرد:  هنر و هنرمند از ازل مهجور بوده و هست. تنها چیزی که باعث دلبستگی و عدم دلزدگی است عشق است! عشق تنها نور امیدی است که باعث می گردد این چراغ تا ابد روشن بماند.

 

بصورت کاملا تجربی و صرفا به خاطر عشق و علاقه وارد این عرصه شده ام

مجدالدین ادامه داد :  بنده چون بصورت کاملا تجربی و صرفا به خاطر عشق و علاقه وارد این عرصه شده ام بسیار علاقمند به مرمت،  بازسازی واصلاح الگوی سازهای قدیمی و کلکسیونی می باشم و در این زمینه تجربیات بسیار ارزشمند و کم نظیری کسب نموده ام. گاهی که سازی قدیمی و عتیقه را جهت مرمت و اصلاح الگو نزدم می آورند ابتدا محو ساختار فیزیکی و سازنده آن ساز می گردم.. و بارها و بارها به روان پاک استادش درود می فرستم..چرا که سازی که به فرض مثال 100 سال پیش با دستگاه های بسیار ساده ساخته شده و تا اکنون می توان با آن نوازندگی کرد شایسته بوسه بر آن به حرمت سازنده آن است.

 

عدم وجود شخص سازگر و کارشناس در راس امور مدیریتی سازمانی یکی از بزرگترین مشکلات این عرصه است

وی عنوان داشت : در سالهای اخیر سازگران بسیاری پا به عرصه نهاده اند،نه به امید پول!! بلکه به عشق عشقبازی با ساز. به هر حال زیادند عزیزانی که در این وادی پای نهاده اند، اما اینکه تا کی و کجا ادامه دهند ، این اهمیت دارد!

این هنرمند درپایان سخنان خود گفت :  یکی از بزرگترین مشکلاتی که در این عرصه هست، عدم وجود شخص سازگر و کارشناس در راس امور مدیریتی سازمانی است، چرا که هرگز شخصی که قدرت تشخیص و تجربه لازم در این زمینه را نداشته باشد نمی تواند پی به مشکلات این قشر زحمتکش بی ادعا ببرد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب