امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52437 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۶:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهدی بنیادی درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

کمانچه را با عشق و علاقه می سازم / خانواده پدری ام درحرفه نوازندگی و ساخت ساز فعالیت داشته اند/ متاسفانه شرایط تورم و تحریم در حرفه ساز سازی هم تاثیرات منفی مانند سایر بخش های جامعه داشته است

خبرایران : استاد سازنده کمانچه گفت : شغل ساختن سازرا دوست داشتم، درواقع امروز کمانچه را باعشق و علاقه می سازم ودراین راه تلاش کردم با تکیه بر تجربه و آموخته های خود پیش بروم و حتی دراین مسیرتوانستم دست به تولید ماشین آلات ساخت تمبک (درنگ) را نیزخودم بسازم.
کمانچه را با عشق و علاقه می سازم / خانواده پدری ام درحرفه نوازندگی و ساخت ساز فعالیت داشته اند/ متاسفانه شرایط تورم و تحریم در حرفه ساز سازی هم تاثیرات منفی مانند سایر بخش های جامعه داشته است

استاد مهدی بنیادی سازنده سازکمانچه درگفتگو باخبرنگارخبرایران اظهارداشت : متولد 1364 خرم آباد هستم و نوازندگی را از 10 سالگی نزد پدرم استاد حجت بنیادی آموختم، درسن 15 سالگی علاوه برنواختن تمبک توانستم در نواختن کمانچه و سرنا نیز مهارت لازم را پیدا کنم.

وی تصریح کرد : بعد از آموختن  تمبک، کمانچه و سرنا در سال 1386 توانستم درنوازندگی تمبک و سرنا مقام دوم و درسال 1388 در نوازندگی کمانچه دیپلم افتخار کسب کنم.ازسن 20 سالگی شروع به ساختن ساز کمانچه کردم و در سال 1391 کمانچه ای از 332 قطعه ساختم و درشورای ارزیابی ساخت سازهای سنتی در تهران ازطرف کارشناسان مربوطه درجه 2 را کسب نمود. ضمن اینکه از ۱۵سالگی شروع به ساخت کمانچه کردم و دارای مدرک نوبل آمریکا ویونان وعضو خانه موسیقی ایران نیز هستم.

 تصویر استاد حجت بنیادی پدر مهدی بنیادی در حین تمبک نوازی
 
بنیادی افزود : من عناوین مختلف ورزش و هنری نیز درکارنامه خودم دارم عناوینی مانند؛ مقام اول  درمسابقات کمربند طلایی سبک کامبت ایران حرکات نمایشی ، دیپلم افتخارتک نوازی ساز کمانچه درجشنواره موسیقی پرواز، لوح یاد بود جشنواره موسیقی غرب کشوردرسنندج، تقدیرنامه جشنواره زاگرس، تقدیر نامه جشنواره تئاتر پلدختر و... بخشی از دستاوردهای من در طی این سال ها بوده است.  
وی ادامه داد: اکثر خانواده پدری من درحرفه نوازندگی و ساخت ساز فعالیت داشته اند .تاجایی که پدرم ، عموی ام و پدربزرگم هم تمبک نواز بوده اند. سالها کسب تجربه در کناراین بزرگان به من تمبک نوازی را آموخت و کمک کرد که به سمت هنر موسیقی کشیده شوم. 
 
 
 
تصویر مهدی بنیادی در کارگاه کمانچه سازی
 
بنیادی تاکید کرد : دربچگی براثر سهل انگاری تب گرفتم وهمین عامل باعث شد که از ناحیه پا دچارمعلولیت شوم ، اما این مشکل در برابراراده من که همانا فعالیت درموسیقی (ساخت ساز و نوازندگی و خوانندگی ) بود نتوانست مشکلی را برایم به وجود بیاورد ومن طی این سالها همیشه کوشیده ام تا با تکیه برتوانایی خود، استقامت ، کوشش و تلاش به اهداف خودم در خصوص موسیقی سنتی ایران به خصوص ساختن سازهای مختلفی چون کمانچه، تمبک ، تار، سه تار و حتی نوازندگی تمبک و کمانچه برسم.

وی ابرازداشت : شغل ساختن سازرا دوست داشتم، درواقع امروز کمانچه را باعشق و علاقه می سازم  ودراین راه تلاش کردم با تکیه بر تجربه و آموخته های خود پیش بروم و حتی دراین مسیرتوانستم دست به تولید ماشین آلات ساخت تمبک (درنگ) را نیزخودم بسازم. درنگ دستگاهی خراطی برای تراش چوب است که به وسیله آن کاسه و گوشی ساز را تراش داده و می سازند.

تصویر خانم فروزان رشیدیانی همسر مهدی بنیادی در کارگاه کمانچه سازی

بنیادی درتوضیح دستگاه خراطی تاکید کرد : خراطی یک ازکارهای هنری چوبی است که بر روی قطعات چوبی بیشتر چوب های نرم و مرطوب انجام می شود تا در هنرساز سازی بخشی ازکاسه ساخته شود.  چوب در واقع تراش و فرم دادن چوب به وسیله دستگاه خراطی و مغار است. کار خراطی یک کار کارگاهی است . برای ساختن تنبک دستگاه خراطی و تراشکاری چوب لازم است و چوب مناسب برای این کار چوب های تر است که خشک نشده باشد. چوب خشک تراشیدنش سخت  بوده و درحین انجام کار امکان ترکیدن و شکستن آن زیاد است. به همین خاطر از چوب تر استفاده می شود.  چوب مناسب برای درست کردن تنبک و کمانچه گردو، توت، زبان گنجشک و چنار است که مرغوبیت بالایی و دوام بیشتری از بقیه چوب ها دارند.

وی خاطرنشان کرد : با توجه به علاقه ای که به نوازندگی و ساختن ساز دارم توانسته ام در این مسیر امروز به پیشرفت خوبی برسم، زمانی که من ازخرم آباد به شهر مشهد مهاجرت کردم، مشهد به لحاظر تولید ساز کمانچه وضعیت خوبی نداشت و من به اتفاق چند نفر از دوستان دیگرم در تولید سازهای مختلف تلاش کردیم که بتوانیم ساختن ساز کمانچه در مشهد به رشد وشکوفایی برسانیم و امروزبا جرات می توانم بگوییم که مشهد به لحاظ تولید ساز کمانچه و سایر سازها به رشد و بالندگی خوبی رسیده است . ذکر این نکته مهم هم خالی از لطف نیست که بگویم از زمانی که به مشهد مهاجرت کرده ام در مشهد سازنده کمانچه کسی نبوده و تلاش کردیم ساختن این ساز در مشهد رونق بگیرد.

کمانچه نوازی استاد مهدی بنیادی در جشنواره پرواز

بنیادی درخصوص شرایط امروز تولید ساز با توجه به ترم، تحریم و نوسانات قیمت ها در جامعه عنوان داشت : امروز متاسفانه شرایط تورم و تحریم در حرفه ساز سازی هم تاثیرات منفی خود را مانند سایر بخش های جامعه گذاشته است. به عنوان مثال چوبی که قبلا ما کیلویی 2 تا 3 هزارتومان می دادیم ، امروز باید بالای 6 هزار تومان خریداری کنیم. یا سیم 30هزار تومانی ساز را باید 80 تا 100 هزارتومان پرداخت کنیم. یا پوست 30 هزارتومانی برای دودهنه ساز را امروزباید 80 هزار تومان پرداخت کنیم. که با وجود این هزینه قطعا قیمت نهایی ساز هم برای مشتری بالاتر خواهد بود.

تصویر خانم فروزان رشیدیانی همسر مهدی بنیادی در کارگاه کمانچه سازی

وی با اشاره به اینکه اعتقاد دارم اگر موسیقی نباشد ، زندگی وجود نخواهد داشت، ادامه داد : خوشبختانه امروز به نقطه ای رسیدم که مشتریان از شهرهای مختلف نسبت به بنده لطف دارند و مشتری ثابتی دارم. با عشق و علاقه نسبت به حرفه ام روز به روز به پیشرفت و نواوری فکر می کنم. چون ساختن ، نوازندگی و خود موسیقی هران چیزی که می خواسته ام امروز به من داده، با ساختن ساز توانسته ام به زندگی خودم سر وسامانی دهم و به خودم متکی باشم. 

بنیادی درپایان سخنان خودگفت : امروز همسرم «فروزان رشیدیانی» با مدرک تحصیلی لیسانس ادبیات با ازخود گذشتگی عاشقانه در کنارم حضور دارد و به خاطر دنیای من و موسیقی درس خودش را کنار گذاشته در ساخت کمانچه به من کمک می کند. هر چند متاسفانه امروز در حدود یک سال و چند ماه است که به دلیل کمک به من در جابه جایی وسایل سنگین کارگاه ساز سازی مشکل تنگی نخاع پیدا کرده اند. درهمین جا ازایشان تقدیر و تشکر می کنم امیدوارم بتوانم تمام محبت های ایشان را روزی جبران کنم. ضمن اینکه جا دارد اینجا از آقای مجتبی نوایی استاد کامبت کاراته و نوازنده تنبک تشکر ویژه نمایم که خیلی به من کمک کردند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب