وزیر آموزش و پرورش گفت: ردیف استخدام مربیان پیشدبستانی در اختیار آموزش و پرورش نیست و باید معاون برنامهریزی رئیسجمهور مجوز دهد. حالا باید بنده جواب دهم چرا آزمون برگزار نمیشود در حالیکه ردیف استخدام را دیگران پیشخور کردند.
به گزارش خبرایران، مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش امروز در خبرگزاری کانون دانشآموزی (پانا) برگزار شد و ۴ خبرنگار به نمایندگی از خبرگزاریها، روزنامهها و صدا و سیما، نکاتی را بیان کردند.
علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: هر تصمیمی که در آموزش و پرورش گرفته میشود همه را متأثر میکند؛ از تعطیلی پنجشنبهها، ثبتنام در مدارس دولتی و غیر دولتی تا موضوع نقل و انتقال معلمان و فضاهای تخریبی مدارس، هزاران مسئلهای است که همه مردم را تحت تأثیر قرار میدهد و در حقیقت مخاطبین ما همه مردم ایران هستند.
وی ادامه داد: تذکرات خبرنگاران را شنیدم و یادداشت نیز کردم و احساسم این است که سانسور خبری نداریم بلکه بیشترین ارتباط را در این مدت با رسانهها داشتهایم؛ تلاش آموزش و پرورش این بوده است که هرآنچه اتفاق میافتد صادقانه در اختیار مردم بگذارد اما بعضی وقتها اتفاقاتی میافتد که حفظ حریم اجتماعی ایجاب میکند، به آن خبر دامن نزنیم، نه اینکه بخواهیم کتمان کنیم.
فانی به عصر اطلاعات اشاره کرد و ادامه داد: عصر اطلاعات فواید و مزایایی را به همراه دارد و باید هر پدیدهای که اتفاق میافتد مدیریت کنیم و باید بتوانیم از عصر ارتباطات به عنوان فرصت، از وظایف خودمان بهرهمند شویم.
وی اضافه کرد: این مشکل را تأیید میکنم که مدیران در حوزه وزارت آموزش و پرورش ممکن است ضعف رسانهای داشته باشند و توقع این است که رسانه باید نقاط مثبت را منتشر کند؛ من دنبال این نیستم که نشریه نگاه که از ارکان اصلی آموزش و پرورش است تبدیل به وزیرنامه شود و اگر شمارههای اخیر این نشریه را مرور کنید به این سیاست آموزش و پرورش یقین پیدا خواهید کرد.
* نهادینه نشدن پیوست رسانهای در آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش به ایجاد امنیت شغلی برای خبرنگاران در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: امیدوارم این امنیت در این دولت بیش از پیش فراهم شود و خبرنگاران در حوزه کاری خود آزادی عمل داشته باشند.
وی یکی از مشکلات فعلی در حوزه فعالیتهای آموزش و پرورش را نهادینه نشدن پیوست رسانهای برنامهها عنوان کرد و بیان داشت: فصل مشترک آموزش و پرورش با جامعه، وسیع است و هر تحولی که در آموزش و پرورش میخواهد شکل بگیرد باید از قبل برای آن کار رسانهای شود.
فانی یکی از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش را توسعه مشارکتها ذکر کرد و افزود: تلاشمان این بوده است که فرهنگ توسعه مشارکت در آموزش و پرورش و جامعه نهادینه شود و تقاضای ما از خبرنگاران این است که به آموزش و پرورش کمک کنند تا هر اقدامی که احساس میکنیم به تحلیل رسیدیم و میخواهیم اجرا کنیم با پیوست رسانهای، زمینهساز فعالیتهای آموزش و پرورش شود.
* قریب به ۹۹ درصد از بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق معلمان میشود
وزیر آموزش و پرورش به موضوع بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: امروز بودجه آموزش و پرورش 20 هزار و 400 میلیارد تومان است که قریب به 99 درصد از آن صرف حقوق معلمان میشود؛ این موضوع به این معنی است که کمتر از 2 درصد یعنی 420 میلیارد تومان برای فعالیتهای متعدد آموزشی، پرورشی و خدماتی وجود دارد.
وی به انتقادی از خبرنگاران پرداخت و ادامه داد: دوستان فکر میکنند ما در جیبمان پول نگه داشتیم و نمیخواهیم به مدارس بدهیم و میپرسند سرانه مدارس چه شد؛ در حقیقت لازم است ما فارغ ار تولید خبر، بیاییم حرفهایمان را با هم بزنیم و به یک ادبیات مشترک بین جامعه خبری و آموزش و پرورش برسیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این نکته که نیازمند تقریب نگرشها هستیم، افزود: تقریب نگرشها به معنی یکسانسازی نگرش نیست بلکه نگاهها و نگرشها به هم نزدیک میشود و لازمه تقریب نگرشها این است که با هم تعامل داشته باشیم.
وی ادامه داد: خبرنگاران در جامعه نقش ارزشمندی دارند و برای توسعه فرهنگ در جامعه، نقش رسانه بسیار مهم است به خصوص در سال فرهنگ، احساس میکنیم رسانهها میتوانند در تعاملی که با دستگاههای مختلف دارند به توسعه فرهنگی، تقویت ایدههای فرهنگی دینی و ملی کمک کنند.
*سعی کنید خبرنگار باشید تا خبرساز
فانی بیان داشت: دیروز و پریروز در چند نشست در مشهد شرکت کردم و وقتی خبرهای این نشست را در رسانهها دیدم تعجب کردم که آیا من، این حرف را زدم. تیتر را میخواندم و میدیدم در متن حرفی از تیتر نیست.
وی با تأکید بر این نکته که سعی کنید خبرنگار باشید تا خبرساز، افزود: بعضی وقتها چیزهایی میبینیم که متعجب میشویم و خبرهایی که اصلاً خبر نیست.
فانی با بیان اینکه در دولت یازدهم در آموزش و پرورش آرامش حاکم است، اظهار داشت: در دولت یازدهم در آموزش و پرورش آرامش حاکم شده است چرا که مخاطبان آموزش و پرورش تنها مخاطب 10 تا 12 میلیون دانشآموز نیستند بلکه حداقل 40 میلیون مخاطب وجود دارد.
*دنبال این نیستیم که دیگران را زیر سؤال ببریم
وزیر آموزش و پرورش به موضوع استخدام مربیان پیشدبستانی اشاره کرد و اظهار داشت: یکسری افراد در مجلس مصوبه دادند که مربیان پیشدبستانی در آزمونی شرکت کنند و طبق یک ماده قانونی، اولویت استخدامی داشته باشند؛ این در حالی است که در دولت قبلی، آن ردیفهای استخدام تمام شده است که حال برخی بیضابطه و بدون آزمون بوده است.
فانی اضافه کرد: قرار بود آزمون استخدامی مربیان پیشدبستانی را 17 مرداد یعنی دیروز برگزار کنیم اما ردیف استخدام در اختیار آموزش و پرورش نیست و باید معاون برنامهریزی رئیس جمهور مجوز دهد حالا باید بنده در آموزش و پرورش جواب دهم که چرا آزمون برگزار نمیشود در حالیکه ردیف استخدام را دیگران پیشخور کردند.
وی ادامه داد: از دیگر موارد، اجرای شتابزده 3-3-6 است که دیدید چه اتفاقاتی افتاده است؛ دنبال این نیستیم که دیگران را زیر سؤال ببریم اما وقتی فشار به ما وارد شود باید از خودمان دفاع کنیم یا 24 هزار معلم قبل از اینکه دولت یازدهم آغاز به کار کند بازنشسته شدند و پاداش پایان خدمت آنها را در هفته معلم امسال دادیم؛ انصاف هم خوب چیزی است، ما باید پاسخ اقدامی را بدهیم که دیگران انجام دادهاند؛ مردم باید بدانند وزیرشان آدم بیعرضهای است یا تواناست.
*این قطار را نمیتوان تعطیل کرد
فانی با بیان اینکه تخصصیترین برنامهریزیها در آموزش و پرورش شکل میگیرد، اظهار داشت: در دوران قبلی چه کسی چالشهای آموزش و پرورش را احصاء کرد در حالیکه ما قریب به 750 مسئله را در آموزش و پرورش احصاء کردیم و اولویتگذاریها انجام شد و در حال حاضر تمام برنامهها در ذیل سیاستها شکل میگیرد.
وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش با بصیرت حرکت میکند، افزود: ما به هیچ وجه به مسائل حاشیهای وارد نمیشویم چرا که آموزش و پرورش جای آزمون و خطا نیست که کلاس ششم را به مدارس تزریق کنیم؛ ایجاد کلاس ششم نیاز به 48 هزار معلم داشته است و بدون اینکه این نیاز فراهم شود، پایه ششم ایجاد شد و در آن زمان معلم بدون آموزش از دوره متوسطه به ابتدایی آمد.
فانی با بیان اینکه این قطار را نمیتوان تعطیل کرد، خاطرنشان کرد: باید ادامه داد و با حداقل هزینه حرکت کرد.
* انجمن تخصصی خبرنگاران در حوزه آموزش و پرورش تشکیل شود
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش نیاز به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش دارد و خبرنگار آموزش و پرورش نیز باید مسائل مربوط به معلمان، دانشآموزان و آموزش و پرورش را به خوبی تحلیل کند، گفت: آماده ایجاد کارگروه تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت هستیم.
وی به بحث عدم توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و ادامه داد: در خیلی از شهرها با تورم نیروی انسانی و در برخی مناطق نیز با کمبود نیروی انسانی مواجهیم و این در حالیست که نمیتوانیم نیرو از تهران به چابهار بفرستیم؛ برای حل این مشکل امسال در کنکور کسانی معرفی میشوند از بوم برای بوم.
فانی اضافه کرد: در حال حاضر میانگین سابقه خدمت معلمان در مناطق محروم زیر 3 سال است یعنی افراد در مناطق محروم استخدام میشوند و بعد با پارتیبازی خود را به منطقهای دیگر منتقل میکنند و به این ترتیب مناطق محروم، محرومتر میشوند که با اجرای طرح پذیرش دانشجوی بوم برای بوم، این مشکل حل میشود.
وزیر آموزش و پرورش در پایان پیشنهاد داد که انجمن تخصصی خبرنگاران در حوزه آموزش و پرورش تشکیل شود و گفت: این انجمن میتواند به عنوان یک فیلتری برای تولید خبرها در رسانههای مختلف عمل کند و همه بدانند کار در آموزش و پرورش غیرتخصصی نیست.