امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 500 تاریخ انتشار: جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری از نمایشگاه هنر مقاومت

خبرایران: علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه علی مرادخانی، معاون امور هنری، روز چهارشنبه 27 آذرماه از سومین نمایشگاه هنر مقاومت بازدید کردند.
بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری از نمایشگاه هنر مقاومت

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازدید علی جنتی از این نمایشگاه نزدیک دو ساعت به طول انجامید و جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت، حبیب‌الله صادقی دبیر جشنواره و علی معلم ‌دامغانی رییس فرهنگستان هنر توضیحاتی در مورد آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه ارائه دادند. همچنین هنرمندان خارجی حاضر در نمایشگاه با وزیر ارشاد دیدار کردند. 

صادقی، دبیر جشنواره ضمن خوش‌آمدگویی به وزیر و معاون هنری، گفت: «حضور مسئولان فرهنگی دولت در این نمایشگاه نشان می‌دهد چنین رویدادی مورد توجه و حمایت آن‌هاست و ما را برای ادامه این راه دل‌گرم می‌کند.»

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه‌های دولت برای حمایت از جشنواره‌هایی مانند هنر مقاومت گفت: «این رویدادهای هنری بر تعامل سیاسی ما با سایر دولت‌ها اثر می‌گذارد و از این نظر اهمیت دارد. باید از برگزاری چنین رویدادهایی که کشورهای خارجی نیز در آن مشارکت دارند حمایت کرد. همچنین باید این مجموعه آثار را در کشورهای اروپایی و آسیایی نیز ارایه کنیم تا فرهنگ غنی کشورمان به ملت‌های دیگر عرضه شود.»

او درباره توسعه جشنواره‌های این‌چنین در حوزه بین‌الملل گفت: «در برنامه‌های ارایه شده‌ام به مجلس به بحث دیپلماسی فرهنگی توجه ویژه‌ای شده است. مقاومت نیز جزیی از هویت ملی ماست و باید فرهنگ مقاومت را به دنیا منتقل کنیم و یکی از راه‌های آن از طریق این آثار است. برگزاری نمایشگاه‌های هنر مقاومت قطعا در دنیا نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت به خصوص اگر آثار فاخرمان را در آن‌جا عرضه کنیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایت از هنرمندان حوزه‌های مختلف تجسمی گفت: «به تازگی حضور آثار هنرمندان کشورمان در حراج کریستیز جالب توجه بود. در این حراج 40 اثر شرکت کرد و 32 اثر به فروش رفت که این اتفاق هم برای هنرمندان ما مایه افتخار بود و هم درآمدزا بود. باید این حرکت را تقویت کنیم. حضور هنرمندان ما در همه حوزه‌ها می‌تواند نشان‌دهنده فرهنگ و تمدن ما باشد و در عین حال می‌تواند از نظر اقتصادی برای هنرمندان درآمدزا باشد و کشور را به تدریج بر اقتصاد فرهنگ پیش ببرد.»

جنتی درباره حمایت نهادهای مختلف از هنر گفت: «مردم باید وارد هر سازمان دولتی که می‌شوند هنر را حس کنند. حتی در وزارت ارشاد و دفتر وزیر هم آثار هنری وجود نداشت و اخیرا قرار داده شده است. هنر در ذات ملت ماست و باید تبلور و تجسم آن را در همه جا ببینیم.»

او در مورد تعیین اعضای کمیته ترجمه در وزارت ارشاد نیز گفت: «کمیته ترجمه هنوز تعیین نشده است. یکی از نقایص ما این است که در نمایشگاه‌های خارج از کشور به خاطر کمبود کتاب‌های ترجمه شده بیش‌تر از کتاب‌های فارسی‌زبان استفاده می‌کنیم که تنها مورد توجه ایرانیان مقیم آن کشورهاست. باید کمیته ترجمه راه‌اندازی کنیم که کتاب‌هایمان را به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه کنیم و بتوانیم این آثار را در نمایشگاه‌های جهانی عرضه کنیم. این کمیته ترجمه باید تبدیل به نهضت ترجمه شود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فضای فرهنگستان هنر نیز اشاره کرد: «در اوایل انقلاب ساخت این مجموعه کار ارزنده‌ای بود چون بسیاری از افرادی که علاقه‌مند ورود به این حوزه‌ها بودند با سختی‌های بسیاری مواجه شده و اغلب موفق نمی‌شدند. کتابخانه فرهنگستان نیز با حدود 150 هزار کتاب محل نگهداری بسیاری از کتاب‌های فاخر است که کتابخانه مرجع محسوب می‌شود و تنها منبع برخی پایان‌نامه‌ها به ویژه در حوزه هنر است.»

در ادامه، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایت از جشنواره هنر مقاومت اظهار داشت: «برگزارکنندگان این رویداد هنری زحمت بسیاری کشیده‌اند و هر چه در توان داشته باشیم به صورت تعاملی از این اقدام حمایت می‌کنیم. البته حضور ما در این جشنواره نشان از حمایت دولت از این رویدادهاست.»

علی مرادخانی با بیان این‌که برگزاری جشنواره هنر مقاومت تلنگری به مسئولان برای فراموش نکردن اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، گفت: «این گونه جشنواره‌ها  نگاه آرمانی ماست و اجازه فراموش شدن اهداف اساسی و آرمانی انقلاب اسلامی را نمی‌دهد. ما در خلال فرآیندها ممکن است دچار فراموشی مسایل اساسی شویم و باید تلاش کنیم گاهی اوقات تلنگرهایی به مسئولان بزنیم که یادمان نرود چه آرمان، ارزش و خاستگاهی داشته‌ایم و این جشنواره‌ها راهی برای این تلنگر است.»

معاون هنری وزیر ارشاد ادامه داد: «باید از نظر تکنیکی نیز بیش‌تر به این جشنواره اهمیت بدهیم. معمولا در کارهای ارزشی، به لحاظ تکنیکی کم‌تر وقت می‌گذاریم اما باید خودمان را از هر نظر تجهیز کنیم تا در تمام رشته‌های هنری حرف‌های خوبی برای گفتن داشته باشیم.»

در ادامه این بازدید، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نتیجه مذاکره با گروه‌های سرمایه‌گذار در حوزه هنرهای تجسمی گفت اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است: «این گونه کارها نیاز به زمینه‌یابی دارد و برای جلب سرمایه‌گذاران باید فضای معرفی را آماده کنیم که این اقدامات در حال انجام است و تا کنون نتیجه مطلوبی داشته است.»

او درباره بودجه لازم برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت: «الان مشکل اجرایی برای بودجه نداریم. با وزارتخانه مذاکراتی داشتیم که تخصیص‌های بودجه‌ای ماه‌های آینده خود را هم دریافت کنیم تا بتوانیم جشنواره‌های دهه فجر را برگزار کنیم. ممکن است به عدد و رقم دلخواه نرسیم ولی سعی می‌کنیم برای اهالی هنر کم نگذاریم.»

مرادخانی در مورد آخرین اقدامات انجام شده برای بازسازی تئاترشهر نیز گفت: «قرار است بودجه مورد نیاز برای بازسازی تئاترشهر تامین شود. همه این کارها قرار است با سرعت پیگیری شود. در بسیاری مواقع لازم نیست مدام اعلام شود که چه کارهایی در دست اقدام داریم چرا که بعد از مدتی نتیجه اقدامات را می‌توان مشاهده کرد.»

او با اشاره به بازدید احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران از تئاترشهر ادامه داد: «قرار است هفته آینده معاون شهردار تهران از ایستگاه مترو فرهنگ در نزدیکی تئاترشهر بازدید کنند که در ادامه به تئاترشهر هم سر می‌زنند. به زودی در یکی دو هفته آینده در این زمینه خبرهای خوبی اعلام خواهیم کرد.»

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این‌که با توجه به بودجه‌ای که مجلس برای امور هنری اختصاص داده چه میزان صرف تئاتر خواهد شد گفت: «اگر مجلس شورای اسلامی تصویب کند بخش هنرهای تجسمی را از قیود موجود خارج می‌کنیم و در صورت تصویب اختصاص یک درصد بودجه عمرانی دستگاه‌های دولتی به خرید آثار هنری، حدود 300 میلیارد تومان به این بخش کمک می‌شود. بودجه امسال حدودا 17 میلیارد تومان خواهد بود و ممکن است 15 میلیارد تومان آن استحصال نهایی شود و سال آینده افزایش می‌یابد. البته باید تلاش کنیم این افزایش بودجه تبدیل به مطالبه ناقص و ناهنجار در سیستم هنری نشود. بخش‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی نمودارهایی در تخصیص برنامه و بودجه دارند که همواره تئاتر در آن اول است. همین نسبت را هم امسال در تخصیص بودجه رعایت خواهیم کرد چرا که تئاتر وابستگی بیش‌تری به امکانات دولتی دارد.»

مرادخانی درباره اخبار منتشر شده درباره انتصاب مدیران بازنشسته صداوسیما در معاونت هنری تصریح کرد: «هنوز چیزی قطعی نشده است. برای انتخاب مدیران یک نفر تصمیم‌گیر نیست و باید از هر جهت مسائل بررسی شود. ممکن است افرادی بازنشسته شده باشند ولی تجربیات آن‌ها مفید باشد و باید از تجربه آن‌ها استفاده شود تا جوانان نیز در کنار آن‌ها یاد بگیرند. استفاده از تجربیات کسانی که بازنشسته شده‌اند و می‌توانند این تجربیات را به خوبی منتقل کنند هیچ اشکالی ندارد. هر چه بتوانیم در این زمینه به افراد جوان‌تر نیز آهسته آهسته میدان می‌دهیم تا بتوانند در آینده کارها را در اختیار بگیرند.»

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاخیر در اعلام مدیران جدید هنری گفت: «اگر هم مدیران اندکی با تاخیر اعلام شوند ولی تصمیم‌گیری با دقت انجام شود، اشکالی ندارد. با چند نفر هم صحبت شده و تا چند روز آینده اسامی مدیران اعلام می‌شوند.»

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب