خبر ایران : بزرگترین خرده فروش آنلاین جهان به مدیریت Jeff Bezos چگونه رشد کرد و موفق شد؟
به گزارش خبرایران ، شاید خیلی ها در کشورمان درباره شرکت بزرگ آمازون چیزی ندانند و دراین متن تلاش شده تا حد امکان این قول عظیم را معرفی کنیم.
ایده آمازون برخلاف بسیاری از ایدههای جذاب امروزی از سیلیکونولی بیرون نیامد بلکه این شرکت از یک گاراژ در واشنگتن شروع به کار کرد.
مدیر عامل آمازون از ابتدا Jeff Bezos بود. بزوس پیش از بنیان گذاشتن آمازون معاون یک شرکت به نام DEShaw & Co بود.
بزوس پتانسیل اینترنت را در به خوبی درک کرده بود و از شرکت قبلی استعفا کرد و در ماه جولایی 1994 آمازون را به ثبت رساند.
نکته جالب اینکه در ابتدا نام این شرکت را کداوا گذاشت اما چون با کلمه Cadaver در انگلیسی اشتباه گرفته میشد نام آن را بعدا به آمازون تغییر داد. او این نام را از روی جنگل آمازون برداشته است .
به دلیل وسعت زیاد این جنگل و وجود طولانیترین رودخانه در آن بزوس تصمیم گرفت تا این شرکت آمازون خوانده شود.
در ادامه ماجرا هم بزوس اولین وبسایت آمازون را در اول نوامبر 1994 راه اندازی کرد.
بزوس از ابتدا میخواست فروشگاه آنلاینی داشته باشد که همهچیز در آن بفروشد. اما چون سرمایهای نداشت دستهبندیها را به 20 گروه تقسیم کرد. در این دستهبندیها سیدیهای نرمافزار، کتاب، لوازم تحریر و موسیقی هم بود.
اما بهترین گزینه برای شروع کتاب بود. کتابها قیمت مشخصی دارن، فرقی ندارد از کجا خریداری شوند و خراب هم نمیشوند.
آغاز آمازون
آمازون در سوم آورین 1995 اولین مشتری رسمی خود را پیدا کرد و به این ترتیب اولین کتاب آمازون به صورت آنلاین فروخته شد.
به تدریج آمازون برای خیلیها شناخته شد اما آن زمان دسترسی به اینترنت کار سادهای نبود. نکته جالب این بود که آمازون هیچ کارمندی نداشت که کتابهای سفارش گرفته شده را بستهبندی کند.
به همین خاطر بزوس صبحها سفارش میگرفت و شبها هم سفارشات را بستهبندی میکرد، فردا صبح هم خودش بستهها را به پست تحویل میداد. بعد از این آدرس سایت آمازون به صفحه اول یاهو رفت و همین تبلیغ آنلاین باعث شد تا آمازون به 45 کشور دنیا کتاب بفروشد و به بزرگترین کتابفروشی آنلاین در کره زمین تبدیل شود.
اوضاع آنقدر خوب پیش میرفت که بزوس پیشبینی کرده بود اگر اتفاق بدی پیش نیاید، سال 2000 درآمدی 74 میلیون دلاری داشته باشد و اگر هم همهچیز عالی پیش برود به درآمد 144 میلیون دلار برسد.
آمازون و یک میلیاردی شدن درآمد در سال ۲۰۰۰
شاید سال 2000 رسیدن به همچین درآمد عدد بسیار بزرگی باشد برای یک شرکتی که از تولد آن تنها 5 سال میگذرد. اما اوضاع جوری پیش رفت که هیچکس تصور آن را نداشت.
آمازون سال 2000 به درآمد باورنکردنی 1.6 میلیارد دلار رسید.
این درآمد باعث شد تا آمازون رشد تصاعدی خیلی خوبی را داشته باشد.
آمازون در سال 1997 به سرمایه 54 میلیون دلاری رسید. بزوس که این پیشرفت باورنکردنی را دید تصمیم گرفت کسبوکار را گسترش بدهد و محصولات جدیدی به شرکت اضافه کند.
در همین راستا DVD و موسیقی هم به برنامه فروش اضافه شد.
از 1998 تا 2000 آمازون با شرکتهای بزرگی مانند IMDB همکاری خود را گسترش داد. آنها به مرور وسایل الکترونیکی و اسباببازی را هم اضافه کردند.
آمازون روز به روز بزرگتر میشد و همه دنیا این موضوع را میدیدند، مجله مشهور تایمز هم سال 1999عکس او را روی جلد به عنوان “مرد سال” چاپ کرد.
دوران تلخ آمازون
همهچیز به این خوبی پیش نرفت و سال 2001 مشکلات اقتصادی و بحران دات کام آمازون را تا مرز نابودی کشاند.
قیمت سهام آمازون هم از 107 دلار به کمتر از 7 دلار رسید و این فاجعه بزرگ میتواند هر شرکتی را از پای در بیاورد.
آمازون هم ناچار شد به سرعت هزینههایش را کاهش بدهد و 1300 کارمند را به ناچار اخراج کرد.
برخاستن دوباره آمازون
بعد از سپری کردن یک سال خیلی سخت آمازون دوباره از جا بلند شد.
آمازون سال 2003 خط بستهبندی جدیدی راهاندازی کرد و محصولات متنوع بیشتری را در سایت قرار داد.
همچنین چندین سرویس متنوع دیگر نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد.
سرویسهایی مانند آمازون پرایم، مرکز توسعه نرمافزار و جواهرات پاریس هیلتون. هفت سال بعد هم آمازون وارد بازار پوشاک و سوپر مارکتها شد. در همین زمان هم کمپانی Audible را 300 میلیون دلار خرید و کتاب خوان کیندل را هم تولید کرد.
همین امر باعث شد نام آمازون سال 2010 کنار نام غولهای تکنولوژی دنیا قرار بگیرد.
آمازون امروز چگونه است؟
امروز آمازون بیش از 240 هزار نفر کارمند دارد.
این یعنی بیش از چهار برابر کارمندانی که گوگل دارد. جالبتر اینکه این تعداد شامل کسانی که با آمازون به صورت پارهوقت و یا پروژهای کار میکنند نمیشود.
وبسایت آمازون هم آمار جالبی را دارد.
آماری که در ژانویه سال 2016 گرفته شده نشان میدهد وبسایت آمازون در ماه بیش از 183 میلیون بازدید یونیک دارد.
انبارها بزرگ شرکت آمازون در آمریکا حدود 100 هزار متر مربع وسعت دارند.
نکته جالبتر اینکه آمازون 80 انبار به همین وسعت در جایجای دنیا دارد. برای اینکه بهتر متوجه بزرگی این شرکت بشوید، در انبارهای آمازون میتوان به اندازه 10 هزار استخر مسابقات المپیک آب ذخیره کرد.
یکی از کارمندان آمازون میگوید در هر شیفت کاری داخل سوله حدود 18 کیلومتر راه میرود.
اگر درآمد آمازون را با شرکتهای بزرگ بخواهیم مقایسه کنیم، آمازون سال 2015 حدود 107 میلیارد دلار درآمد داشته است.
اپل هم در همین زمان 233 میلیارد دلار، مایکروسافت هم 85 میلیارد دلار و آلفابت 75 میلیارد دلار درآمد داشتهاند.
اما سود آمازون خیلی کمتر از سایر شرکتها است. برای مثال اپل سال 2015 حدود 53 میلیارد دلار سود کرده است و یا آلفابت 16 میلیارد دلار سود داشته اما آمازون تنها 600 میلیون دلار سود کرده است که به نسبت سایر کمپانی خیلی کمتر است.
آمازون طی آماری که در فصل چهارم سال 2015 منتشر کرده است، بیش 304 میلیون نفر کاربر فعال در سراسر جهان دارد.
جزئیات بیشتر از آمازون
آمازون چگونه خریدها را به مشتریان میرساند؟
این سوال یکی از بزرگترین چالشهای صاحبان کسبوکار فروش آنلاین را نشان میدهد.
اما آمازون به خوبی از پس این چالش برآمده است. به محض اینکه محصولات وارد انبار میشود سریعا تمام آنها اسکن میشوند و به قفسه مورد نظر فرستاده میشوند.
اگر در میان قفسهها قدم بزنید و ببینید که مثلا یک ژلریشتراش و یا یک اسباببازی کنار یک کتاب تخصصی کامپیوتر قرار دارد، حتما مطمئن میشوید که هیچ نظم یا دسته بندی وجود ندارد! اما قطعا اینگونه نیست.
تمام وسایلی که وارد انبار آمازون میشوند در زمان اسکن اندازه آنها هم مشخص میشود.
سپس کامپیوترها با استفاده از الگوریتمهای پیچیده تشخیص میدهند که کدام بسته در کدام قفسه قرار داشته باشد.
یکی از مهمترین پارامترها برای تشخیص این موضوع میزان فضای خالی هر قفسه است که به این ترتیب کمترین فضای ممکن اشغال میشود.
زمانی هم که مشتری وسیلهای را سفارش میدهد، کارمندانی که به آنها Pick Ambassador گفته میشود، میروند تا بستهها را بردارند.
پس از اینکه کامپیوتر به آنها گفت هر وسیله را از کدام قفسه بردارند آنها را اسکن میکنند تا هم مشخص بشود چه جنسی از انبار خارج میشود و هم اینکه چه مقدار فضا آزاد شده است.
سپس بستهها را روی یک نوار نقاله میگذارند تا به مرحله بستهبندی برود.
بستهبندها میدانند برای هر سفارش بهترین جعبه چه اندازهای است و سپس محصولات بسته بندی شده دوباره روی نوار نقاله میروند تا روباتها آدرس شما را روی آن بچسبانند و از آن عکس بگیرند.
بعد از آن بستهها بر اساس کد پستی جدا میشوند و به کامیونهایی که بیرون انبار منتظر هستند منتقل میشوند.
8 حقیقت جالب درباره آمازون
1. هواپیمای اختصاصی
آمازون برای جابهجاییهای خیلی دور از هواپیمای مخصوص خودش استفاده میکند.
یکی از دلایل این کار این است که 7 روز هفته و هر زمان که بخواهند میتوانند بستهها را شخصا به مشتری برسانند و بستههای مشتریان به اداره پست نمیرود.
برای مشخص بودن این هواپیما میتوانید لوگی آمازون را روی بال و کلمه PrimeAir را روی بدنه آن ببینید.
2. پهپاد Amazon Prime Air
آمازون پرایم ایر نام پهپاد شرکت آمازون است که توسط آن بستهها را با پهپاد به مشتریانی میرساند که تا نیمساعت با انبار فاصله دارند.
این پهپادها سنسورهای پیشرفتهای دارند و منطقه را هم به خوبی اسکن میکنند و جایی فرود میآیند که فضای مناسب داشته باشد.
این پهپاد هماکنون در آمریکا، انگلستان، اتریش و اسرائیل استفاده میشود.
3. روباتهای جابهجا کننده بار در انبار
آمار فروش آمازون نشان میدهد این شرکت در هر ثانیه 600 سفارش دارد!
رساندن این حجم سفارش به مشتریان نیاز به یک انبار بینهایت منظم و دقیق دارد.
برای رعایت این نظم، آمازون سال 2012 “کیوا” را به قیمت 775 میلیون دلار خریده است.
کیوا روباتهایی را تولید میکند که انبار را به صورت مکانیزه و با روبات مرتب میکند. در انبار آمازون بیش از 30 هزار روبات قرار دارد که قفسههای مختلف را جابهجا میکنند.
این جابهجاییها آنقدر برای آمازون با ارزش است که یک مسابقه جهانی برگزار کرده است برای طراحی بهترین روبات جابهجا کننده و به برنده این مسابقه هم 25 هزار دلار جایزه داده است.
4. سرویسهای وب آمازون / کلاد آمازون
Amazon web services یا سرویسهای وب آمازون یا همان سرویس های کلاد، تجهیزات و زیرساختهای کامپیوترها مانند حافظه و یا دیتا بیس را اجاره میدهد.
استارتآپها یا شرکتهایی که نمیتوانند سرورهای گرانقیمت را بخرند، میتوانند آنها را از آمازون اجاره کنند.
البته این سرویس مشتریان بسیار بزرگی مانند پینترست، جنرالالکتریک، تیندا، ردیت، ادوبی، نتفلیکس، اینستاگرام، خیلی از بانکهای بزرگ و CIA دارد.
برای اینکه این موضوع را جدی بگیرید یک مثال از مشتریان این سرویس میزنیم. Dropbox که حتما آن را میشناسید یکی از مشتریان این سرویس است که روزانه 1 پتابایت(هر 1024 گیگابایت یک ترابایت است و هر 1024 ترابایت یک پتابایت) از حافظه این سرویس را به خود اختصاص میدهد.
5. لوگوی آمازون
اگر به لوگوی آمازون دقت کنید یک مفهوم پنهان و جالب دارد. اگر به فلشی که شکل لبخند دارد بیشتر دقت کنید میبینید که از a به z اشاره میکند، این یعنی میتوانید هرچیزی را در آمازون پیدا کنید.
6. کار کردن در آمازون
به گفته بزوس، برای اینکه همه بهتر متوجه شوند به مشتریان چگونه سرویس ارائه میشود هر 2 سال، 2روز همه کارمندان پشت میز خدمات به مشتریان مینشینند. این موضوع شامل حال مدیرعامل یعنی جف بزوس هم میشود.
7. فروشگاه / تویچ / اکو
آمازون علاوهبر فروش آنلاین کتاب، کتابفروشیهای مختلفی هم در سطح شهر دارد که تصمیم دارد تعداد آنها را هم افزایش دهد.
در سال 2014 آمازون دستگاه دیجیتالیاش را که خودش ساخته را وارد بازار کرد.
آمازون اکو یک اسپیکر هوشمند است که میتواند دستیار صوتی شما باشد و کارهای گوناگونی را برای شما انجام دهد.
در همان سال 2014 آمازون سرویس پخش آنلاین را هم با نام توییچ راهاندازی کرد.
با تویچ میتوانید هرجا که هستید آنجا را زنده پخش کنید مانند نرمافزار پریسکوپ در توییتر یا لحظهنگار در ایران.
8. جف بزوس
جف بزوس کماکان بیشترین سهم از آمازون را دارد.
بزوس امروز 80 درصد سهم آمازون را در اختیار خودش دارد و همین امر باعث شده او پنجمین انسان ثروتمند دنیا باشد.
سرمایه او اکنون بیش از 70 میلیارد دلار است. بزوس با بخشی از پولش واشنگتن پست را برای خودش خریده است.
خواندن سرنوشت بزوس واقعا جالب است.
اگر دقت کنید میبینید همه این ثروت و عظمت از فروختن یک کتاب شروع شد، کاری که خیلیها در دنیا به سادگی فرصت آن را داشتهاند.
بزوس در خاطرات خودش درباره آمازون میگوید اوایل کار خودش شخصا بستهها را درب منزل مشتریان میبرده است و آرزو داشته روزی بتواند یک پیک استخدام کند.
او البته میگوید آمازون هم روزی شکست خواهد خورد. هرچند به گفته بزوس او و همکارانش تلاش میکنند آن روز را به تاخیر بیندازند.