امروز: جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ [2025/05/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 44700 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۴:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

یوسف حجت در نشست خبری اعلام کرد؛

هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل» 6 تا 9 اسفند ماه‌ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزارمی‌شود/ شهر آفتاب امکانات لازم برای برگزاری کنفرانس‌ها و افتتاحیه را ندارد/ بهره‌وری مترو در شهرما بالا نیست

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل» تنها مسائل مربوط به شهر تهران مطرح نیست و دغدغه‌های کل کشور در آن مطرح می‌شود.
هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل» 6 تا 9 اسفند ماه‌ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزارمی‌شود/ شهر آفتاب امکانات لازم برای برگزاری کنفرانس‌ها و افتتاحیه را ندارد/ بهره‌وری مترو در شهرما بالا نیست

به گزارش  خبرنگارخبرایران ، نشست خبری «هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل»بعد از ظهر امروز یکشنبه 27 بهمن ماه 1398 با حضور« یوسف حجت» سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ،«محمود صفارزاده» دبیر کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک و اصحاب رسانه درساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک برگزارودراین نشست خبری « یوسف حجت» سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهارداشت: «هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل» تنها مسائل مربوط به شهر تهران مطرح نیست و دغدغه‌های کل کشور در آن مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد:  تلاش شده کنفرانس تنها متعلق به تهران نباشد و سایر شهرها را نیز دربر بگیرد بنابراین از معاونت‌های حمل و نقل سایر شهرها، وزارت کشور و ... در رابطه با برگزاری این کنفرانس مشارکت گرفته‌ایم. ایمنی حمل و نقل، سیستم حمل و نقل هوشمند، سیستم حمل و نقل و شهرسازی، حمل و نقل پاک، مهندسی ترافیک، اقتصاد حمل و نقل، مباحث مربوط به ایمنی و پایداری، حمل و نقل نوین، TOD و ... از محورهایی هستند که در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

حجت عنوان داشت:  کنفرانس حمل و نقل ۲۴ سال سابقه دارد و طی این مدت، چند سالی این کنفرانس برگزار نشده و چند دوره‌ای نیز به شکل بین‌المللی برگزار شده و ۵۱۷ مقاله داوری شده که از این تعداد ۱۳۷ مقاله برای ارائه پذیرفته شده و ۱۴۶ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد. همچنین در کنار این کنفرانس، هجدهمین دوره همایش «حمل و نقلی شو» که مربوط به ایده‌های جدید در حوزه حمل و نقل است، برگزار خواهد شد.

وی ابرازداشت: باید برای تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه حمل و نقل و ترافیک، از یک پشتوانه علمی و تحقیقاتی برخوردار باشیم؛ آینده شهر باید بر اساس تصویرسازی‌های مبنی بر مطالعه و تحقیق پیش برود و نه تصمیمات فردی.

حجت ادامه داد: در سال‌های گذشته این کنفرانس به سمت لوکس شدن، پیش رفته و کمی از ارزش‌های علمی آن کاهش پیدا کرده اما همچنان یکی از کنفرانس‌های پرطرفدار، مهم و معتبر در حوزه حمل و نقل است که تشریفات آن زیاد شده بود؛ ما تلاش کردیم در این دوره میزان تشریفات را به حداقل برسانیم و با توجه به شرایط فعلی مملکت، با حداکثر صرفه‌جویی، این کنفرانس را برگزار کنیم و امیدواریم نتایجی که از این کنفرانس علمی حاصل می‌شود، به تدریج عملیاتی شود.

وی در خصوص اینکه بهتر نبود با توجه به کمبود وسایل حمل و نقل عمومی، هزینه این همایش را صرف خرید اتوبوس می‌کردیم؟ تاکید کرد: ما هر چقدر هم تحقیق و مطالعه کنیم، باز هم نیاز به بررسی‌های علمی داریم زیرا علم انتها ندارداما اعتباری که از شهرداری برای این کنفرانس گرفته‌ایم، معادل خرید یک‌پنجم اتوبوس است یعنی اگرما درنهایت این کنفرانس را برگزار نمی‌کردیم، با اعتبار آن می‌توانستیم پنج تاکسی بخریم بنابراین اعتبار چندانی برای برگزاری آن هزینه نکرده‌ایم و هر چقدر هم برای علم، پژوهش و تصمیم‌گیری‌های علمی هزینه کنیم، هزینه اشتباهی نیست.

حجت بیان کرد: جهت‌های آینده حوزه حمل و نقل را می‌توان بر اساس همین یافته‌های علمی بررسی کرد. ما در برنامه‌های پیش‌روی خود، «توسعه مبتنی بر TOD و خیابان کامل» را داریم که در این کنفرانس نیز به آن پرداخته می‌شود. شهرهایی که این تجربه را پشت سر گذاشتند، مشکلات و دستاوردهایی داشتند و این برای ما تصویری از آینده خواهد ساخت.

وی افزود:  نمی‌توان به بهانه شیب جنوب به شمال، از توسعه دوچرخه‌سواری منصرف شد. ما چهار جهت داریم که در هیچ‌کدام آنها جز جهت جنوبی به شمالی، مشکلی برای استفاده از دوچرخه نداریم و با توجه به تجربه دوچرخه اشتراکی می‌توانیم در مسیر جنوب به شمال که شیب برگشت دوچرخه‌سواری را دشوار می‌کند، از این وسیله استفاده نکنیم اما نمی‌توانیم از ۷۵ درصد شهر که مشکلی برای دوچرخه‌سواری ندارند، صرف‌نظر کنیم. تجربه ابتدایی دوچرخه اشتراکی نیز تجربه خوبی است اما تلاش می‌کنیم حضور دوچرخه برقی و اسکوتر برقی را نیز در شهر شاهد باشیم.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ما تحقیق و برنامه مشخصی برای تاکسی هوایی نداریم و خیابان‌ها و زمین را پر از آهن‌ کرده‌ایم و این فاجعه است که آسمان را نیز از دست بدهیم. ما باید تلاش کنیم خودروهایی که روی زمین هستند را نیز کاهش دهیم و نباید آسمان را از مردم بگیریم.

وی یادآورشد: معمولاً تهران الگویی برای سایر شهرها است البته در برخی از موارد، برخی از شهرها پیشرو هستند. به طور مثال در حوزه پسماند شهر مشهد از سال‌ها قبل فعالیت‌هایی کرده که از تهران جلوتر است یا بی‌آرتی که ابتدا از تهران آغاز شد، برخی از شهرها وضعیت مناسب‌تری نسبت به تهران دارند و این انتقال تجربه دوسویه است. من اینکه شهر آفتاب امکانات لازم برای برگزاری کنفرانس‌ها و افتتاحیه را نداشت.

حجت توضیح داد: طول خطوط متروی تهران ۲۳۰ کیلومتر است و سالانه ۷۰۰ میلیون سفر با آن انجام می‌شود اما طول متروی توکیو ۳۰۰ کیلومتر است یعنی ما تنها ۷۰ کیلومتر کمتر از توکیو مترو داریم اما سالیانه دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون مسافر جابجا می‌کند یعنی با ۷۰ کیلومتر طول بیشتر، ۲ میلیارد بیشتر جابجایی دارد؛ این نشان می‌دهد بهره‌وری مترو در شهرما بالا نیست.

وی ادامه داد: زیرساخت‌ها از جمله واگن و سرفاصله‌ها باید تکمیل شود اما ضریب اشغال بالایی نداریم. ما می‌توانیم در این حوزه از دستاوردهای سایر کشورها استفاده کنیم یا منابع حاصل از یارانه سوخت که در بیشتر کشورها صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود. بیش از ۴۰ مقاله در این حوزه با آمار و اطلاعات دقیق ارائه شده که می‌تواند راهگشای تصمیم‌گیران این حوزه باشد. همچنین در برخی از مقالات در خصوص تلفات جاده‌ای، عوامل قابل توجه و دستاوردهای علمی از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مطرح شده است.

 

صفارزاده: برخی از ایستگاه‌های متروی ما جانمایی‌های اشتباهی دارد

محمود صفارزاده دبیر کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک نیز درادامه این نشست خبری با بیان اینکه حدود ۷۰۰ مقاله به این کنفرانس ارائه شد که ۵۱۸ مقاله، داوری و ۲۸۳ مقاله در قالب سخنرانی و پوستر پذیرفته شده‌اند، اظهارداشت: پیش از این تعداد ورک‌شاپ‌های خارجی در این کنفرانس بیشتر بود که به دلیل محدودیت‌های فعلی، این ورک‌شاپ‌ها را محدود کردیم اما تمایل به حضور در این کنفرانس بین‌المللی بسیار بالا بود.

صفارزاده تصریح کرد: با توجه به تلفات بالای ناشی از تصادفات، بحث ایمنی یکی از موضوعات مطرح به شمار می‌رود. ۴۵ درصد تلفات ناشی از تصادفات مربوط به داخل شهرها و ۵۵ درصد مربوط به بیرون شهرها است. همچنین کنفرانس ایمنی با حضور 2 نماینده از سازمان بهداشت جهانی در جهت برنامه‌ریزی برای ارتقاء ایمنی جاده‌ای برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: میهمان‌هایی از کشورهای بلژیک، روسیه، تونس، پاکستان، هندوستان و اتحادیه حمل و نقل بین‌المللی در این کنفرانس حضور دارند و تِم اصلی آن «توسعه بر مبنای حمل و نقل» خواهد بود؛ اینکه «چگونه سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت حمل و نقل عمومی هدایت کنیم تا ترافیک خودروهای شخصی کاهش پیدا کند». کارگاه «خیابان کامل و شهر انسان‌محور» از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است. همچنین میزگرد «آلودگی هوا و توسعه دوچرخه‌سواری در شهرها» نیز در این کنفرانس برگزار می‌شود.

صفارزاده توضیح داد: برخی از ایستگاه‌های متروی ما جانمایی‌های اشتباهی دارد یا تصمیم‌گیری‌های اشتباه دیگری که در حوزه حمل و نقل داشته‌ایم. این کنفرانس‌های علمی می‌تواند از تصمیم‌گیری‌های اشتباه پیشگیری کند. موضوع بی‌آرتی، دوچرخه و پیاده‌محوری از داخل همین کنفرانس بیرون آمد.

وی درپایان سخنان خود پاسخ به پرسشی درمورد دستاوردهای عملیاتی این کنفرانس در سال‌های گذشته گفت: بی‌آرتی، پارکینگ‌های مکانیزه، کنترل تخلفات از طریق دوربین، پیاده‌راه و ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای از دل این کنفرانس بیرون آمده است و از معدود کنفرانس‌هایی است که خروجی اجرایی داشته و شاید از ۱۰۰ ایده، ۹۸ ایده آن با بی‌مهری مواجه شده اما چندین ایده آن عملیاتی شده است.

بنابراین گزارش؛ هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل» 6 تا9 اسفند ماه‌ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزارمی‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب