امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 40187 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آخرین طرح اروپا برای نجات برجام

خبرایران: آلمان، فرانسه و بریتانیا در نظر دارند تا پیش از رسیدن به پایان مسیر دیپلماتیکی که از ۱۵ سال پیش آغاز شده، آخرین طرح خود را برای نجات توافق هسته‌ای حاصل شده در سال ۲۰۱۵ میلادی، به اجرا بگذارند.
آخرین طرح اروپا برای نجات برجام
به گزارش خبرایران به نقل از یورونیوز، همزمان با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور در ادامه برنامه خود برای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام تا ۶ تیر (۸ روز دیگر) از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند. در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد که مهلت دو ماهه به اروپایی ها برای نجات برجام قابل تمدید نیست.

در واکنش به این تصمیم، سران اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه ایران را به خویشتن‌داری بیشتر دعوت کرده‌اند. با این وجود، آلمان، فرانسه و بریتانیا معتقدند که همچنان با تقویت مناسبات دیپلمایتک و مذاکره با مقام‌های ایرانی امکان نجات توافق هسته‌ای و قانع کردن ایران کشور به پایبندی به مفاد برجام وجود دارد.

بر همین اساس، مقام‌های ارشد سیاسی این سه کشور روز پنج‌شنبه و حول محور نجات توافق هسته‌ای با ایران مذاکرات خود را با همتایانشان از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل آغاز خواهند کرد.

همچنین به گفته برخی دیپلمات‌های اروپایی، مقام‌های ارشد سیاسی سه کشور ارشد اتحادیه قصد دارند در روز ۲۷ ماه ژوئن که با پایان مهلت تعیین شده از سوی ایران برای پایبندی به برجام، مصادف است با برایان هوک، رییس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا در پاریس دیدار کنند.

در همین حال، اروپا گزینه دیدار وزارء خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا از تهران و مذاکره در خصوص توافق هسته‌ای را نیز در دست بررسی دارد. سه دیپلمات اتحادیه اروپا نیز به رویترز خبر داده‌اند که احتمال دارد جلسه کمیسیون مشترک برجام که پس از خروج آمریکا از آن با حضور ایران، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا همچنان فعال است، طی دو هفته آینده بار دیگر برگزار شود.

با این وجود، ایران بارها اعلام کرده که اروپا پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور، تلاش کافی برای نجات برجام نکرده است. مقام‌های ایرانی از اروپا انتظار دارند، خرید نفت از این کشور را آغاز کنند و معاملات تجاری فیمابین را از طریق فعال‌سازی کانال مالی اینستکس برقرار کنند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب