امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 36348 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دكتر اسكندر مؤمنی در نشست خبری اعلام کرد؛

ايران با همه توان با معضل مواد مخدر مقابله می‌کند/ یکی از اولویت‌های كوتاه‌مدت ستاد ساماندهی، جمع‌آوری، درمان و بازپروری معتادان متجاهر خیابانی است/ نباید مواد مخدر در دسترس باشد/ ايدز، سرقت و قتل ريشه در مواد مخدر دارند

خبرایران: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ايران با همه توان با معضل مواد مخدر مقابله می‌کند و كشورهای دنیا بايد مسئوليت خود را بپذيرند و سهم خود را در مبارزه جهاني با مواد مخدر ادا كنند.
ايران با همه توان با معضل مواد مخدر مقابله می‌کند/ یکی از اولویت‌های كوتاه‌مدت ستاد ساماندهی، جمع‌آوری، درمان و بازپروری معتادان متجاهر خیابانی است/ نباید مواد مخدر در دسترس باشد/ ايدز، سرقت و قتل ريشه در مواد مخدر دارند

به گزارش خبرایران، دكتر اسكندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز 11 دی ماه 1397 در نشست خبري خود که پیش از ظهر امروز در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر يك نهاد بين بخشي است كه عمده وظايفش سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، تعامل، هماهنگي و نظارت است. ستاد اولويت‌هايي را مشخص كرده كه در نظر داريم با همكاري همه دستگاه‌ها و مردم آن‌ها را محقق كنيم تا شاهد كاهش اين آسيب كه خودش منشأ بسياري از آسيب‌ها است، باشيم.


وي در ادامه يكي از اولويت‌هاي ستاد را حوزه بين‌الملل برشمرد و گفت: آشناسازي و مسئوليت‌پذيري كشورهاي غربي به مسئوليت‌هاي خودشان در حوزه مبارزه با مواد مخدر براي ما بسيار مهم است.


دبيركل ستاد ادامه داد: ايران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و تاكنون 4 هزار شهيد تقديم نظام كرده است. در سال ۲۰۰۱ تولیدات مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود و اکنون در آغاز سال ۲۰۱۹ به ۱۰ هزار تن رسیده است یعنی از زمان اشغال افغانستان توسط کشورهای غربی تولید مواد مخدر 50 برابر شده است.


مؤمنی با بیان اینکه يكي از مسيرهاي اصلي قاچاق مواد مخدر، كشور ايران است، گفت: ايران با همه توان با اين معضل مقابله می‌کند و فرقي میان جوان ايراني و غير ايراني قائل نيست. بنابراين ديگر كشورها بايد مسئوليت خود را بپذيرند و سهم خود را در اين مبارزه جهاني ادا كنند.


وي حوزه مقابله عرضه را يكي ديگر از اولويت‌هاي ستاد برشمرد و بيان كرد: همه نهادهاي مقابله‌اي همچون اطلاعات، سپاه پاسداران و گمرك در اين حوزه فعاليت‌هاي زيادي دارند. با هماهنگي‌هاي به عمل آمده در مدت اخیر، قرار شد اقدامات مقابله‌اي آنان در دريا، مرز، كوير و عمق شهرها شدت بيشتري بگیرد.


دبيركل ستاد اظهار داشت: یکی از اولویت‌های كوتاه‌مدت ستاد ساماندهی، جمع‌آوری، درمان و بازپروری معتادان متجاهر خیابانی است. طبق برآوردها بین ۵۰ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر در سراسر کشور داریم كه از این تعداد حدود ۱۵ هزار نفر در تهران هستند و امیدواریم که تا پایان امسال بتوانیم آن‌ها را در سراسر کشور جمع‌آوری کنیم. البته برخی از این معتادان، مبتلا به انواع بیماری‌های خاص هستند که نیاز به درمان دارند، از همین رو با وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.


مؤمنی افزود: درمان همچنان در اولویت قرار دارد اما یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های نهفته مسئله پیشگیری است؛ زیرا زمانی مقابله به نتیجه می‌رسد که تقاضا کاهش یابد و جامعه به صیانت و بازدارندگی درونی دست یابد.


وي با بيان اينكه بايد تلاش كرد كه مواد مخدر در دسترس نباشد،‌ اظهار كرد: صیانت بايد از درون خانواده ایجاد شود، خانواده‌ها باید بدانند که با یک بار مصرف برخی از مواد، راه بازگشتي وجود ندارد. براي موفقيت در اين زمينه همه جامعه به‌ویژه خانواده‌ها و نهادهاي فرهنگ‌ساز مثل آموزش‌وپرورش و گروه‌هاي مرجع و رسانه‌های خبري بايد كمك كنند.


دبيركل ستاد گفت: وقتي با جوانانی که به سمت مصرف مواد مخدر رفته‌اند صحبت می‌کنیم می‌گویند که برای تفریح و فقط یک بار، به ما پیشنهاد مصرف مواد شد و چون توان "نه گفتن" نداشتیم به اعتیاد دچار شدیم. به این ترتیب می‌توان گفت كه هماهنگی و همدلی به‌صورت مستمر بین همه بخش‌های دولت در کاهش بروز اعتیاد می‌تواند مؤثر باشد.


مؤمنی افزود: منشأ بسياري از بيماري‌ها همچون ايدز و جرائم مثل سرقت و قتل ريشه در مواد مخدر دارد، همچنين 55 درصد علت طلاق‌ها در کشور به دليل اعتیاد است و حدود ۷۰ درصد زندانیان کشور مرتبط با مواد مخدر هستند. در نظرسنجي‌هاي انجام شده توسط دستگاه‌هاي مختلف نیز اولين دغدغه مردم مواد مخدر و اعتياد بیان شده است.


مؤمنی بيان داشت: بر اساس پژوهش‌های دقیقی که صورت گرفته است 11.7 تولید ناخالص ملي کشور هزینه و خسارت ناشی از موارد مخدر است که این عدد بسیار بالایی برای کشور ما است که در شرایط تحریم این رقم می‌تواند خرج عمران و آبادسازی کشور شود.


وي گفت: ما باید مبارزه با مواد مخدر را نظام‌مند، هدفمند و با راهبرد‌های اساسی انجام دهیم. این راهبرد‌ها در حوزه پیشگیری، جمع‌آوری معتادان و درمان آن‌ها است. وقتی حرف از اولویت‌ها می‌شود منظور اولویت‌هاي بلندمدت و کوتاه‌مدتی است که آن‌ها را برشمردم. این اولویت‌ها در ایجاد احساس امنیت در جامعه بسیار مؤثر است ما هر چقدر بگوییم که با مواد مخدر مبارزه می‌کنیم اما تا زمانی که مردم در پار‌ک‌ها و فضا‌های دیگر معتاد ببينند، باورپذيري این اقدامات ما برايشان سخت است.


دبیرکل ستاد در ادامه از همه مردم، نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف، مدارس، دانشگاه‌ها، هنرمندان، ورزشکاران، فرهنگیان و رسانه‌ها خواست که در حوزه مقابله و پیشگیری همکاری لازم را با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته باشند؛ چراکه در این صورت می‌توانیم موفقیت‌های چشمگیری را در مقابله و مبارزه با مواد مخدر به دست آوريم.


وي در پاسخ به سؤالی با اشاره به‌ضرورت همکاری تمام دستگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر و معتادان متجاهر گفت: در همین مدت کوتاه توانستیم ظرفیت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر را افزایش دهیم به‌طوری که تنها در تهران طی همین مدت کوتاه حدود ۵۶۰۰ ظرفیت به ظرفیت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر افزوده شد و این امر با هماهنگی و همکاری سازمان زندان‌ها، بسیج و دیگر دستگاه‌های مرتبط انجام شده است. معتقدم این مقدار ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر در تهران کفایت می‌کند و ستاد نیز بر آن نظارت خواهد داشت.


دبيركل ستاد تصريح كرد: باید همه دستگاه‌های کشور را قانع کنیم تا در حوزه مبارزه با مواد مخدر همکاری لازم را با ستاد داشته باشند چرا که مواد مخدر موضوعی همه‌جانبه است. همچنین تمام تلاش خود را مي‌كنيم تا در جلساتی که با سازمان‌های مختلف داریم مطالبات مردم را ارائه دهیم.


مؤمنی در پاسخ به سؤالی در مورد گردش‌های مالی کلان قاچاقچیان مواد مخدر و اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از موضوعات ستاد، پیگیری پرونده‌های عمده قاچاقچیان در سطح کلان است که ما نسبت به شناسایی اموال این افراد نیز اقدام می‌کنیم تا بتوانیم به بنیان‌های مالی این قاچاقچیان ضربه وارد کنیم.


وي با بیان اینکه خوشبختانه همکاری خوبی در این خصوص با قوه قضاییه وجود دارد، گفت: در پیگیری‌های ما بنیان‌های مالی این قاچاقچیان نیز پیگیری می‌شود البته معتقدیم که در برخی از موارد نیازمند اصلاح قوانین هستیم که در همین راستا رایزنی‌هایی نیز انجام داده‌ایم تا آنچه را که مدنظر است در قوانین داشته باشیم.


دبيركل ستاد اضافه کرد: آنچه که مدنظر ماست این است که قوانینی داشته باشیم تا بتوانیم به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان در سطح کلان ضربه جدی وارد کنیم.


مؤمنی همچنين در پاسخ به پرسشی دیگر درباره پول‌شویی و نقش قاچاقچیان مواد مخدر در این تخلف اظهار کرد: این موارد جزء تخلفات اقتصادی است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پیگیر آن هستند و ما هم در این زمینه کمک می‌کنیم.
وي در پاسخ به سؤالی در خصوص سرانه نگهداری هر معتاد متجاهر گفت: سرانه نگهداری هر معتاد متجاهر روزانه 15 تا 20 هزار تومان است.


دبيركل ستاد در خصوص بودجه سال 98 ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر چه در حوزه پیشگیری و چه در حوزه درمان و مقابله اعتبارات ستاد کاهش پیدا نکرده است و نسبت به سال گذشته بهتر شده و امیدوارم در سال آینده با توجه به این بودجه با مشکل مواجه نشویم.


مؤمنی در خصوص نرخ شیوع اعتیاد در زنان گفت: نرخ شیوع مصرف مواد در زنان 6 دهم درصد کشور است یعنی 52 میلیون جمعیت فعال کشور در سن 15 الی 64 سال قرار دارند که 6 دهم درصد این جمعیت را زنان معتاد تشکیل می‌دهند. همچنین ما تلاش کردیم که 500 ظرفیت نگهداری برای زنان معتاد متجاهر در تهران ایجاد شود.


وی همچنين در خصوص شیوع مصرف مواد در دانش آموزان ادامه داد: نرخ شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان دبیرستانی دوره دوم 2 درصد است که زنگ خطر را به صدا درآورده است. در زمينه آموزش مهارت "نه گفتن" به دانش آموزان، تفاهم‌نامه‌هایی را با آموزش‌وپرورش منعقد کرده‌ایم.


این مقام مسئول در ستاد در خصوص فعالیت مراکز بهاران نیز گفت: این‌گونه نیست که همه مراکز بهاران غیرفعال شده باشند و برخی از این مراکز نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند البته ما کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا در خصوص وضعیت مرکز بهاران بررسی‌های لازم را انجام دهند و امیدواریم با کمک شهرداری تهران همه ظرفیت‌ها و مورد استفاده قرار گیرد.


مؤمنی افزود: با هماهنگی قوه قضاییه و بر اساس ماده ۴۲ قانون مبارزه با مواد مخدر، توسعه اردوگاه‌ها را برای نگهداری محکومان مواد مخدر قاچاقچیان و خرده‌فروشان در نظر داریم. در اين زمينه ۱۰ اردوگاه در سراسر کشور از جمله در استان‌های خراسان رضوی، کرمان، اصفهان، گلستان و سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است.


وی در پاسخ به سوالي در خصوص همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر با سمن‌ها گفت: يكي از اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد است. حدود ۲۰۰۰ سمن در کشور فعالیت می‌کنند اما فعالیت همه آن‌ها به یک میزان نیست و تلاش می‌کنیم ۲۰ تا ۳۰ درصد این ظرفیت را افزایش داده و سازمان‌های مردم‌نهاد بیشتری در این زمینه با ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری کنند.


دبیرکل ستاد در خصوص مصرف "گل" در کشور گفت: یک تصور بسیار غلطی در جامعه وجود دارد و آن اينكه "ماده گل چون منشأ گیاهی دارد، سبب اعتیاد نمی‌شود" . در حالی که "گل" قدرت توهم‌زایی بالایی دارد و موجب آسیب‌های جسمی و روحی بسیار شدیدی می‌شود. آگاهي‌ها و اطلاع‌رساني‌هاي زيادي نسبت به اين ماده مخدر در حال انجام است تا به‌زودی شاهد كاهش مصرف اين ماده باشيم.


مؤمنی در خصوص خریدوفروش مواد مخدر در فضای مجازی گفت: پلیس فتا علی‌رغم اینکه سال‌های زیادی از تشکیل آن می‌گذرد اما همه جرائم را در فضای مجازی پیگیری می‌کند و دستاوردهای بسیار خوبی نیز داشته است. در حوزه خریدوفروش مواد مخدر در فضای مجازی هماهنگی بسیار خوبی با پلیس فتا در ستاد مواد مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و در توافقی که با فرمانده نیروی انتظامی داشتیم به این موضوع توجه بسیار شده است. تاکنون سراچه‌های بسیاری در این زمینه بسته شده‌اند و در صورتی که اخبار و اطلاعاتی در خصوص خرید و فروش مواد در فضای مجازی به ما برسد قطعاً از طریق پلیس فتا آن را پیگیری خواهیم کرد.


وي در خصوص آتش‌سوزی اخیر در یکی از مراکز نگهداری زنان معتاد در قرچک ورامین که منجر به کشته شدن یکی از مددجویان این مرکز شد، گفت: طی توافقاتی که صورت گرفته است صدور مجوز و نظارت بر این‌گونه مراکز بر عهده بهزیستی است و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز نظارت کلی را بر این نهادها برعهده دارد این آتش‌سوزی عمدی بوده و در یکی از مراکز ماده ۱۵ اتفاق افتاده است.


مؤمنی در پایان اعلام کرد: هموطنان برای اعلام گزارش در خصوص برخورد و مقابله با معتادان و خرده‌فروشان مواد مخدر می‌توانند با شماره 110 و برای مشاوره در زمینه اعتیاد و درمان آن با شماره 09628 تماس بگیرند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب