امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35736 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان اعلام شد؛

اهدای نشان خواجه‌نصیرالدین طوسی به تیم برنده مناظرات دانشجویی کشوری/ برگزاری مرحله کشوری مسابقات در دانشگاه علم و فرهنگ / مناظره نیاز به پژوهش و تحقیق دارد/ امید به ظرفیت‌سازی در دانشگاه ها با برگزاری هفتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی

خبرایران: مرحله کشوری مسابقات مناظرات دانشجویی از ۱۸ تا ۲۰ آذر در دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار می‌شود.
اهدای نشان خواجه‌نصیرالدین طوسی به تیم برنده مناظرات دانشجویی کشوری/ برگزاری مرحله کشوری مسابقات در دانشگاه علم و فرهنگ / مناظره نیاز به پژوهش و تحقیق دارد/ امید به ظرفیت‌سازی در دانشگاه ها با برگزاری هفتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران» صبح امروزسه شنبه 13 آذرماه 1397 با حضور«عیسی علیزاده» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ، مهندس«مهدی کاظمی خالدی» دبیر مسابقات مناظرات دانشجویی ،«مهدی عباسی» دبیرعلمی هفتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی،«سیدعلی اکبرهاشمی راد» معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علم وفرهنگ و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزارو دراین نشست خبری مهندس«مهدی کاظمی خالدی» دبیر مسابقات مناظرات دانشجویی اظهارداشت: مرحله کشوری مسابقات در آذر ماه سال جاری در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد و در این رقابت‌ها، محتوای مناظره‌ها از لحاظ این که کدام تیم غلط یا درست می‌گوید داوری نمی‌شود بلکه از جنبه علمی بررسی خواهد شد.

دبیر مسابقات مناظرات دانشجویی تصریح کرد: سه داور عضو هیئت علمی در گروه داوری حضور دارند که پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات وزارت ارشاد پشتیبان و راهبر تیم داوری استادان هستند هم‌چنین سه داور دانشجو که از برترین دانشجویان دوره‌های گذشته هستند در تیم داوری حضور دارند.

وی خاطر نشان کرد: مرحله کشوری این مسابقات از ۱۸ آذر تا ۲۰ آذر در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود و 12 تیم به مرحله کشوری رسیده‌اند که تیم‌های برگزیده علاوه بر جوایزی که در مراحل استانی دریافت کرده‌اند، در این مرحله نیز موفق به دریافت جوایزی شده و به تیم اول مبلغ 4 میلیون تومان و تیم دوم 2 میلیون تومان جایزه اهدا می‌شود، تیم اخلاق هم از میان گروه‌های شرکت‌کننده معرفی خواهد شد.

مهندس کاظمی خالدی عنوان داشت: با توجه به بستر فضای مجازی زمینه‌ای فراهم شده که پرطرفدارترین تیم مرحله کشوری هم معرفی شود و ۵۷۷ گروه دانشجویی در گروه‌های 4 نفره در مرحله استانی این مسابقات شرکت کردند و مرحله استانی این مسابقات در ۲۳ استان و ۹ دانشگاه در شهر تهران برگزار شد و مهرماه مرحله منطقه‌ای در استان‌های چهارمحال و بختیاری، گیلان، خراسان رضوی و دانشگاه علم و صنعت تهران با حضور ۵۶ تیم برپا شد.

وی ابرازداشت: دانشگاه‌های استان چهارمحال‌و بختیاری با ۹۶ تیم و بعد از آن یزد، زنجان و هرمزگان با ۳۲ تیم، بیشترین تیم‌های شرکت‌کننده را داشتند. از میان دانشگاه‌های تهران هم دانشگاه تهران با ۱۲ تیم و دانشگاه علم و صنعت با ۱۰ تیم بیشترین گروه‌های شرکت‌کننده در این مسابقات را دارا بودند.

کاظمی خالدی تاکید کرد: در نهایت ۱۲ تیم به مرحله کشوری رسیده‌اند تا مشخص شود هفتمین نشان خواجه‌نصیرالدین طوسی به کدام تیم می‌رسد. اخلاق گفت‌وگو یکی از پارامترهای مهم این مسابقات است که در داوری هم مشهود است و تیم داوری مسائل علمی، اخلاق گفت‌وگو و  فن بیان را داوری می‌کنند.

وی افزود: هر سال افزایش حضور خانم‌ها را در این مناظرات شاهد هستیم و امسال ۵۸ درصد شرکت‌کنندگان آقا و ۴۲ درصد آن‌ها خانم بودند، هم‌چنین ۵۴ درصد دانشجویان از رشته‌های علوم‌انسانی، ۳۸ درصد علوم‌پایه و فنی  و بقیه از رشته‌های دیگر در این مسابقات شرکت کردند.

دبیرمسابقات مناظرات دانشجویی یاداورشد:۷۶ درصد شرکت‌کنندگان دانشجوی مقطع کارشناسی، ۷ درصد مقطع ارشد و ۵ درصد دانشجوی مقطع دکتری هستندو تیم‌های شرکت‌کننده مخالفت یا موافقت خود را درباره  گزاره‌هایی که تالیف شده اعلام کرده‌اند. این گزاره‌ها در موضوعات توسعه و پیشرفت، اخلاق اجتماعی، سلامت و سیاست که هر کدام ۶ یا ۷ زیربخش داشته ‌اند نزدیک به ۴۰۰ گزاره در این مسابقات استفاده شده و از ابتدای اسفندماه تا پایان مسابقات مرحله منطقه‌ای در دانشگاه‌های کشور ۶۰۷ مناظره دانشجویی برگزار شده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: امسال شرایط ویژه‌ای وجود دارد و امسال برای مرحله کشوری محورهای ویژه‌ای در نظر گرفته شده که در گزاره‌ها نمایان است؛ محورهایی مانند چهل‌سالگی انقلاب، امور صنفی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی دانشگاه‌ها که تقریبا نزدیک به ۸۰ گزاره‌ را به تیم‌ها اعلام کرده بودیم که براساس موضع تیم‌ها درباره موافقت یا مخالفت آن‌ها ۱۲ گزاره‌ نهایی مشخص شد.

 

علیزاده: مناظره نیاز به پژوهش و تحقیق دارد

عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز دراین نشست خبری اظهارداشت: درسال جاری جهاد دانشگاهی نزدیک به ۲۳ طرح ملی و سراسری را در سراسر کشور اجرا کرده و این طرح ها با همکاری دوستان درمراکز، سازمانها و واحدهای جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف اجرا شده که دانشجویان متناسب با علایق و سلایق خود در این طرح ها شرکت کنند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: برگزاری «بیست وپنجمین دوره کتاب سال دانشجویی» و «هفدهمین جشنواره پایان نامه سال دانشجویی« را ما در سال جاری داشتیم و در ادامه نیزبرگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی را خواهیم داشت.

وی عنوان داشت: باوجود اینکه مناظره مبحثی است که نیاز به پژوهش و تحقیق دارد اما عنصر اصلی آن فرهنگی است. مهمترین جزء عنصر فرهنگی گفت‌وگو است، کاری که سازمان دانشجویان انجام داده زمینه‌سازی برای کرسی‌های آزاد اندیشی است اما این فرهنگ باید از سنین کمتر بین افراد رواج پیدا کند.

علیزاده خاطرنشان کرد: براساس کار دانشجویان دراین مسابقات علاوه بر کار تیمی، تمرین نهادینه شدن گفت‌وگو در جامعه است. موضوع مناظرات یکی از مطالبات قدیمی فضای دانشجویی است که بسیاری از نهادها و سازمان‌ها در برگزاری آن به ما کمک می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود گفت: امسال شاهد رشد وبلوغ چه درحوزه کیفی و در چه حوزه کمی در مسابقات هستیم، و  وجه تمایز این برنامه با برنامه‌های مشابه و رکن اصلی این مناظرات در دفاع علمی از آرا  و عقاید است.

 

عباسی: شورای علمی گزاره‌های مسابقات فینال را مشخص نمی‌کند

مهدی عباسی دبیرعلمی هفتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: از گذشته بیش از ۴۰۰ گزاره گردآوری شده بود و در این دوره با توجه به در نظر گرفتن مسائل مختلف کشور ما ۱۵۰ گزاره جدید را تدوین کردیم یعنی در مجموع بانک ما ۵۵۰ گزاره دارد.

 

  دبیرعلمی هفتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی ابرازداشت: بخشی از ۱۵۰ گزاره‌ای که عرض کردم جدید بود و بخشی قدیمی. ما این ۱۵۰ گزاره را در اختیار شورای علمی مسابقات گذاشتیم. این شورا جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستند که طی جلسات متوالی و گفتگو با این عزیزان نهایتا ۸۰ گزاره به تایید رسید و سعی کردیم این ۸۰ گزاره را در سه مقوله دسته‌بندی کنیم.

وی تاکید کرد: بخشی از گزاره‌ها را تحت عنوان 40 سالگی انقلاب گذاشتیم، در این گزاره‌ها مجموعه‌ای از دستاوردهای انقلاب و شبهاتی که در این حوزه مطرح بود را در قالب گزاره‌ها گنجاندیم و از آنجایی که این مناظرات در آستانه روز دانشجو برگزار می‌شود، بخشی از مسائل به حوزه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و صنفی دانشگاه‌ها باز می‌گردد.

عباسی عنوان داشت: چون در آیین‌نامه گزاره‌ها آمده که گزاره‌ها باید به مسائل روز کشور نزدیک باشد بخشی از آن‌ها مرتبط به مسائل روز کشور است. هم در خصوص مسائل روز کشور و هم درباره مسائل چهل‌سالگی انقلاب گزاره‌هایی درباره رسانه‌ها داشتیم.

وی درباره انتخاب نهایی گزاره‌ها هم اضافه کرد: گزاره‌ها بر اساس مخالفت یا موافقت گروه‌ها مشخص می‌شود و تیم‌ها مخالفت یا موافقت خود را درباره ۸۰ گزاره از قبل اعلام می‌کنند و برمبنای این که چه تعداد از گزاره‌ها مخالف یا موافق داشتند و نهایتا این که کدام گزارها می‌توانند گزاره مسابقات نهایی باشند ترکیب آن‌ها مشخص می‌شود. از آنجایی که اعلام موضع گروه‌ها واقعی است شورای علمی گزاره‌های مسابقات فینال را مشخص نمی‌کند.

 

هاشمی راد: امیدوارم با برگزاری هفتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی دردانشگاه علم و فرهنگ ظرفیت‌سازی کنیم

سیدعلی اکبرهاشمی رادمعاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علم وفرهنگ نیزدراین نشست خبری اظهارداشت: انجمن‌ها وکانون‌های فرهنگی فعال در این دانشگاه حضور دارند و باتوجه به فعالیت این کانون‌ها دانشگاه علم و فرهنگ میزبان مرحله کشوری هفتمین دوره مناظرات دانشجویی شده است.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علم وفرهنگ ابرازداشت:علم و فرهنگ در زمره دانشگاه نسل سوم است، امیدوارم میزبانی مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی پایه‌ای باشد که در دانشگاه ظرفیت‌سازی کنیم. بخش مناظرات بخشی است که شاید برای کرسی‌های آزاد اندیشی زمینه‌سازی کند.

وی درپایان سخنان خود گفت: دانشگاه علم و فرهنگ با به کمک عنصر فرهنگی جهاد توانسته گام‌های خوبی در فعالیت‌های فرهنگی بردارد و‌ امیدواریم با میزبانی این دوره از مسابقات بتوانیم فعالیت‌های خوبی درحوزه فرهنگ داشته باشیم.

 

بنابراین گزارش ، برترین گروه‌های مناظره دانشجویی ایران طی سه روز بر سر مهم‌ترین مسائل مبتلابه کشور از جمله «بستن تنگه هرمز»، «دخالت دولت در پوشش مردم»، «آموزش مسائل جنسی به کودکان»، «کولبرها»، «بحران آب» و ... مناظره می کنند. ضمن ایکه مراسم افتتاح هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی ایران روز شنبه ۱۷ آذر ماه ساعت ۱۷ تا ۲۰ در سالن جلسات خبرگزاری ایسنا برگزار و ضمن معارفه گروه‌های شرکت کننده کارگاه آموزشی ویژه شرکت کنندگان در این مسابقات برگزار می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب