امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3555 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

عجله برای خرید مسکن / ساختمان های روی دست مانده

در شش ماه اول سال 1392، تعداد 120177 دستگاه ساختمان در مناطق شهری ایران توسط بخش خصوصی تکمیل شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 30/7 درصد افزایش داشته است.
عجله برای خرید مسکن / ساختمان های روی دست مانده
 به گزارش خبر ایران، نتایج بررسی فعالیت های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری استان های مختلف ایران در شش ماهه سال 1392 نشان می دهد که تعداد ساختمان های تکمیل شده بخش خصوصی در مناطق شهری استان های مختلف ایران نسبت به سال قبل روند صعودی داشته است. به گزارش بانک مرکزی در شش ماهه اول سال 1392، تعداد 120177 دستگاه ساختمان در مناطق شهری ایران توسط بخش خصوصی تکمیل شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/30 درصد افزایش داشته است. برای احداث این ساختمان ها که سطح کل زیر بنای طبقات آن ها 7/62 میلیون متر مربع بوده معادل 309625 میلیارد ریال هزینه شده است.

در شش ماه مورد گزارش، متوسط هزینه بنای ساختمان های فوق معادل 2576 میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای آن ها 522 مترمربع و هزینه یک مترمربع بنای آن ها معادل 9/4 میلیون ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل متوسط هزینه بنا و هزینه یک مترمربع بنای ساختمان ها به ترتیب 3/33 درصد و 8/36 درصد افزایش داشته است. در حالی که سطح کل زیر بنای این ساختمان ها 4/2 درصد کاهش نشان می دهد.

قابل ذکر است که استان تهران 4/24 درصد، استان اصفهان 1/14 درصد و استان خراسان رضوی 7/9 درصد از کل تعداد ساختمان های تکمیل شده در مناطق شهری را به خود اختصاص داده اند و از کل تعداد ساختمان های تکمیل شده در مناطق شهری ایران 107065 دستگاه مسکونی بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 9/30 درصد افزایش داشته است.

آمار رشد ساختمان های تکمیل شده بخش خصوصی از طرف بانک مرکزی نشان می دهد که طی یک سال گذشته میل به ساختمان سازی افزایش پیدا کرده است و سرمایه گذاران برای تکمیل کردن هر چه زودتر ساختمان های در دست ساختشان سرمایه بیشتری وارد بازار ساخت و ساز کرده اند و این نقطه امیدوار کننده در بخش مسکن است.

اما این رشد صعودی در تکمیل ساختمان های بخش خصوصی را می توان از یک منظر دیگر نیز بررسی کرد. افزایش قیمت ها از مصالح ساختمانی تا حامل های سوخت که تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت زمین و ساختمان دارند سرمایه گذاران را برای هر چه زودتر تکمیل کردن این ساختمان ها ترغیب می کند. زیرا بسیاری از این افراد اعتقاد دارند که قیمت ها لحظه به لحظه بالاتر می رود و به نفعشان است که هر چه زودنر ساخت ساختمان ها را به اتمام برسانند.

از سوی دیگر از کل تعداد 114968 دستگاه ساختمانی "مسکونی" و "مسکونی و غیر مسکونی توام"  تکمیل شده توسط بخش خصوصی، بناهای دارای یک واحد مسکونی 2/27 درصد بیشترین سهم را دارا می باشند. همچنین ساختمان های شامل دو واحد مسکونی با 2/21 درصد و سه واحد مسکونی با 6/20 درصد در ردیف های بعدی قرار گرفته اند. تعدادکل واحدهای مسکونی ایجاد شده درساختمان های فوق برابر 443227 دستگاه می باشد و متوسط سطح زیربنای این واحدهای مسکونی 132 مترمربع بوده است که نسبت به دوره مشابه سال 8/4 درصد افزایش یافته است.

 

بهاره چراغی

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب