امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 353 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر ششمین جایزه ادبی یوسف خبرداد؛

جایزه ادبی یوسف در سال‌های گذشته توانسته جریان‌سازی کند

خبرایران: رحیم مخدومی دبیر ششمین جایزه ادبی یوسف گفت: بسیاری از نویسندگان صاحب‌نام عرصه داستان‌نویسی دفاع مقدس در سال‌های دور از جشنواره ادبی یوسف به جامعه ادبی ما معرفی شدند و این به معنای آن است که جایزه ادبی یوسف در سال‌های گذشته توانسته جریان‌سازی کند.
جایزه ادبی یوسف در سال‌های گذشته توانسته جریان‌سازی کند

به گزارش خبرنگاربخش ادب خبرایران، نشست خبری ششمین جشنواره ادبی داستان کوتاه دفاع مقدس «جایزه ادبی یوسف» صبح امروز دوشنبه 25 آذر با حضور«گلعلی بابایی» رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس ،« رحیم مخدومی» دبیر ششمین جایزه ادبی یوسف واصحاب رسانه درمحل ساختمان راهیان نور برگزار شد.

در این نشست خبری گلعلی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس در سخنانی با اشاره به تاسیس این جایزه ادبی در سال 85 اظهار کرد: جایزه یوسف با همت جمعی از فعالان ادبیات کشور و با محوریت مرحوم امیرحسین فردی پایه‌گذاری شد و محل بروز و معرفی چهره‌های جوان و مستعد بسیاری در عرصه قصه‌نویسی دفاع مقدس قرار گرفت.

وی افزود: شهید یوسف ملک‌شامران که این جشنواره به نام اوست، یکی از برادران بسیجی نویسنده بود که جدای از عرصه دفاع مقدس دستی هم به قلم داشت و البته در عملیات الی بیت‌المقدس به شهادت رسید و این جشنواره نیز به دلیل تجلیل از او به نامش نامگذاری شده است و امیدواریم از این پس نیز به صورت سالانه و دو سالانه ادامه پیدا کند.

بابایی همچنین از برپایی مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره در هفته پایانی بهمن خبر داد.

در ادامه این نشست خبری رحیم مخدومی در سخنانی با بیان اینکه این جشنواره ادبی باید از مظلومیت درآید، گفت: من خودم تا به امروز نام شهید ملک شامران را نشنیده بودم و خیلی هم سعی کردم اطلاعاتی در موردش به دست بیاورم، اما نشد و این به معنی آن است که باید از این نویسنده در این جشنواره مظلومیت‌زدایی شود و جایزه ادبی یوسف نام بامسمایی دارد که یادآور نام یوسف پیامبر در قرآن است که خود نماد داستان به شمار می‌رفت و امید داریم این همنامی بر رونق جشنواره نیز بیفزاید.

وی در ادامه داستان کوتاه را به دلیل سرعت عمل قابل توجه خود گونه‌ای ادبی نامید که به سرعت تولید و نقد می‌شود و در نتیجه می‌تواند جریان‌سازی ادبی کند و افزود: در مقایسه با داستان بلند و رمان، داستان کوتاه مستمسک خوبی برای ارتباط با مخاطبان ادبیات است و البته باید عرض کنم که بسیاری از نویسندگان صاحب‌نام عرصه داستان‌نویسی دفاع مقدس هم در سال‌های دور از همین جشنواره به جامعه ادبی ما معرفی شدند و این به معنای آن است که جایزه ادبی یوسف در سال‌های گذشته توانسته جریان‌سازی کند.

مخدومی تاکید کرد: ششمین جایزه ادبی یوسف تا پایان آذرماه به دریافت آثار ادامه خواهد داد. امسال در دو بخش به دریافت آثار پرداخته‌ایم؛ نخست آثار تولیدی که حاصل نگارش نویسندگان برای ارسال به جشنواره است و دیگری آثار چاپ شده توسط نویسندگان ما که در قالب کتاب‌هایی در دو سال گذشته منتشر شده است تا امروز برای این موضوع با 70 ناشر ارتباط گرفته‌ایم و 72 کتاب به دبیرخانه ما رسیده است که از میان آنها 64 عنوان کتاب به موضوع دفاع مقدس مرتبط و 533 داستان از میان آنها استخراج و مورد داوری قرار گرفت که البته این فرآیند تا آخر آذرماه نیز ادامه دارد. در بخش اصلی هم 380 داستان از 180 نویسنده به دبیرخانه ما رسیده است.

دبیر ششمین جایزه ادبی یوسف در ادامه به معرفی داوران این دوره از این جشنواره پرداخت و گفت: در بخش آثار منتشر شده آقای خسرو باباخانی به عنوان سرداور و آقایان محمدعلی قربانی، محمدرضا شرفی خبوشان، راضیه تجار و جهانگیر خسروشاهی به عنوان داور انتخاب شدند. در بخش آثار تألیفی نیز آقای عباس جعفری مقدم به عنوان سرداور و آقایان محمدحسن ابوحمزه، احمد شاکری، کامران پارسی‌نژاد، فیروز زنوزی جلالی و محسن پرویز در کنار خانم سامانی به عنوان داور به فعالیت خواهند پرداخت.

مخدومی همچنین از انتشار کتابی با موضوع نقد و بررسی آثار پنج دوره گذشته این جایزه ادبی خبر داد و گفت: 17 داستان کوتاه برگزیده در پنج دوره گذشته جایزه در اختیار آقای محمدرضا سرشار قرار گرفته تا توسط تیمی که ایشان تشکیل می‌دهند، نقد رویشان نوشته شود. همزمان با اختتامیه جشنواره کتابی شامل این آثار و نقدهای تهیه شده توسط این تیم رونمایی خواهد شد.

وی در پایان در مورد جوایز این دوره از جشنواره ادبی یوسف گفت: در بخش آثار چاپی نفر اول، سه میلیون تومان و نفرات دوم و سوم به ترتیب دو و یک میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد. در بخش آثار ارسالی نیز نفر اول، سه میلیون تومان و نفرات دوم و سوم نیز به ترتیب 2.5 و دو میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه جایزه نفرات تقدیری نیز 800 هزار تومان خواهد بود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب