امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3351 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

وزیر دفاع آمریکا خطاب به 6 کشور جنوب خلیج فارس: علیه ایران متحد شوید

نشست مشترک وزیران دفاع آمریکا و 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، قطر، بحرین، کویت، امارات و عمان) در جده برگزار شد.
وزیر دفاع آمریکا خطاب به 6 کشور جنوب خلیج فارس: علیه ایران متحد شوید

 

 

به گزارش خبر ایران  به نقل از خبرگزاری ها، در این نشست عربستان سعودی خواستار تقویت همکاری نظامی میان آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری  خلیج فارس شد.ولیعهد عربستان سعودی که مسؤولیت وزارت دفاع این کشور را نیز در برعهده دارد در این نشست از کشورهای عضو شورای همکاری هم خواست با توجه به خطرات موجود در منطقه، ضمن ادامه همکاری نظامی با آمریکا، میان خود نیز همکاری ها و هماهنگی ها را تقویت کنند.وی افزود: چالش های امنیتی که منبع آنها بحران های داخلی یا برنامه های نامشروع برخی کشورهای منطقه است دارای تاثیرات و بازتاب هایی نه تنها بر کشورهای عضو شورای همکاری بلکه بر امنیت، صلح منطقه ای و جهانی است.

ایران، سوریه و مصر مهمترین موضوعاتی بودند که در این نشست مورد بررسی قرار گرفتند. ولیعهد عربستان سعودی همچنین گفت که امیدواریم آمریکا در معادالات امنیتی و سیاسی خود تهدیدات روبه توسعه علیه امنیت خلیج فارس از جمله تلاش های برخی کشورهای  منطقه برای تغییر موازنه منطقه ای به سود خود  را در نظر بگیرد.
خبرگزاری فرانسه می نویسد ولیعهد عربستان سعودی در سخنرانی خود به طور مستقیم به ایران اشاره نکرد اما بارها غیرمستقیم دولت تهران را مورد خطاب و اشاره قرار داد.
چاک هگل وزیر دفاع آمریکا هم در این نشست ضمن تاکید بر ادامه حمایت نظامی واشنگتن از کشورهای جنوب خلیج فارس گفت که آمریکا همچنان به حمایت از این کشورها در برابر هر خطر و تهدید نظامی از سوی ایران متعهد است. وزیر دفاع آمریکا توضیح داد: چالش های امنیتی بزرگ، کل منطقه را تهدید می کند و نیازمند پاسخ جمعی است. این شیوه ای است که کشورهای منطقه برای تعامل با تهدیدات ایران باید در پیش بگیرند.
وی در این نشست اضافه کرد: کشورهای جنوب خلیج فارس مسؤولیت های دفاعی خود را از طریق مشارکت در برنامه های تامین امنیت منطقه خلیج فارس باید برعهده بگیرند.منظور وزیر آمریکایی این بود که کشورهای جنوب خلیج فارس برنامه های مسلح سازی خود را انجام دهند و بر همکاری ها و هماهنگی های نظامی و دفاعی خود را ادامه بدهند.
او همچنین بر آمادگی آمریکا برای فروش سامانه های موشکی پیشرفته و دفاع هوایی به کشورهای جنوب خلیج فارس خبر داد.
 
یکی از مقامات همراه هگل نیز گفت کشورهای جنوب خلیج فارس از آمریکا می خواهند احساس امنیت بیشتری را به آنها بدهد. آنها نگران هستند دولت آمریکا پس از برقراری تماس ها با ایران، از تعهدات خود در برابر شورای همکاری دست بردارد.
وزیر دفاع آمریکا در این نشست ایران را به حمایت از تروریسم و بشار اسد متهم کرده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب