امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3329 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

واشنگتن پست و گاردین بررسی کردند؛

پشت پرده چرخش عربستان به سمت ایران

پس از پیروزی ارتش سوریه و تصرف "حمص" پایگاه اصلی مخالفان دولت "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه و بیرون راندن نیروهای شبه نظامی وابسته به مخالفان که تاکنون از کمک های مالی و نظامی کشورهای عربی منطقه و در راس آن ها عربستان سعودی برخوردار بوده اند توازن قوا به نفع ایران به عنوان اصلی ترین حامی منطقه ای دولت سوریه تغییر یافته است.
پشت پرده چرخش عربستان به سمت ایران

 

به گزارش خبر ایران ،شاید همین عدم پیشرفت عربستان سعودی در پیشبرد سیاست های خود در منطقه سبب شده تا وزیر امور خارجه عربستان سعودی از آمادگی آن کشور برای میزبانی "ظریف" سخن گوید.
تحولات منطقه ای به نفع سعودی ها نیست. آنان به خوبی متوجه این موضوع شده اند و به همین دلیل نگران اند. مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در حال پیشرفت است امری که تاکنون عربستان سعودی به عنوان رقیب منطقه ای ایران از آن راضی نبوده و به همین خاطر از سیاست خارجی دولت "اوباما" در قبال ایران انتقاد کرده است. در سوریه این ارتش دولتی آن کشور است که با بازپس گیری مواضع کلیدی مخالفان عملا ابزارهای قدرتمند آنان را از دست شان گرفته است بحرانی که سعودی ها به مدت سه سال پیاپی بر روی آن سرمایه گذاری کرده بودند اما اکنون می بینند که تلاش های شان بی ثمر باقی مانده است. اعتراضات شیعیان در بحرین نیز ادامه دارد جایی که جمهوری اسلامی ایران از خواسته های جنبش مردمی آن کشور حمایت کرده و در مقابل سعودی ها با حمایت از رژیم آل خلیفه و در اختیار قراردادن تسلیحات و اعزام نیروی نظامی در جهت سرکوب قیام مردمی گام برداشتند.
روز سه شنبه روز تغییر موضع آشکار عربستان سعودی در عرصه سیاست خارجی در قبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان رقیب اصلی منطقه ای آن کشور بود. "سعود الفیصل" وزیر امور خارجه عربستان سعودی که تا پیش از این بارها مواضع خصمانه ای در قبال جمهوری اسلامی ایران و رویکرد ایران در قبال موصوعات منطقه ای به خصوص بحران سوریه اتخاذ کرده بود از آمادگی عربستان سعودی برای استقبال از "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در ریاض خبر داد. وزیر امور خارجه عربستان سعودی با اعلام این خبر خاطر نشان کرده که آن کشور امیدوار است بتواند با مذاکره با ایران بر سر موضعات مورد اختلاف به منطقه ای امن تر دست یابد.
روزنامه "واشنگتن پست" با انتشار گزارشی درباره اظهارنظر تازه وزیر امور خارجه درباره امکان بهبود روابط با ایران اشاره کرده که هنوز برای پیش بینی امکان بازگشت آرامش به روابط تهران – ریاض زود است و در این باره نوشته است:"این سیگنالی مثبت از سوی عربستان سعودی است که در صورت تحقق آن می توانیم شاهد برقراری ثبات در منطقه باشیم. با این حال ایران هنوز زمان دقیقی برای گفت و گو با مقام های سعودی اعلام نکرده است. "حسن روحانی" رییس جمهوری اسلامی ایران از زمان روی کار آمدن تاکید کرده که ایران خواستار بهبود روابط خود با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. اکنون عربستان سعودی نگران آن است که در صورت عدم بهبود روابط خود با ایران در منطقه در انزوا قرار گیرد. "مصطفی علانی" تحلیگر مسائل خاورمیانه در مرکز مطالعات خلیج فارس در دبی معتقد است که دعوت "فصیل" از "ظریف" لزوما به معنای موافقت سعودی ها با سیاست خارجی ایران نیست بلکه از "واقع گرایی" آنان در این زمینه ناشی می شود."واشنگتن پست در ادامه اشاره می کند که علیرغم اختلاف نظر جدی ایران و عربستان سعودی در مورد بحران سوریه احتمال توافق دو طرف بر سر موضوعات سیاسی "لبنان" وجود دارد و در این باره می افزاید:"در برخی موارد از جمله درباره "لبنان" امکان توافق دو طرف و اجماع آنان بر سر نامزد کسب مقام ریاست جمهوری آینده لبنان وجود دارد. "روحانی" و ملک "عبدالله" با یکدیگر روابط دوستانه تاریخی دارند که سابقه آن به سال 2005 میلادی باز می گردد و همین موضوع می تواند با یافتن راه حلی دوجانبه کمک کند."در روزهای اخیر گزارش هایی درباره ارسال پیام از جانب عربستان سعودی برای حزب الله لبنان مطرح شده بود. دعوت اخیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی از "ظریف" برای سفر به ریاض این گمانه زنی را تقویت کرده که در پیام ارسالی به موضوع بهبود روابط ایران و عربستان نیز اشاره شده است. رسانه های خبری گزارش داده اند که حزب الله لبنان در پاسخ به پیام های عربستان سعودی، ژنرال "میشل عون" را نامزد مورد نظرش برای تصدی سمت ریاست جمهوری معرفی کرده و بر عزم خود برای انتخاب هر چه سریع تر سکان دار کاخ "بعبدا" تاکید کرده است.روزنامه "گاردین" نیز با انتشار گزارشی از دعوت وزیر امور خارجه عربستان سعودی به عنوان تغییر موضعی از سوی سعودی ها برای "حل اختلافات" با ایران یاد کرده است. روزنامه گاردین پیام "فیصل" به تهران را حاصل رایزنی های "چاک هاگل" وزیر دفاع امریکا در سفر اخیرش به کشورهای خاورمیانه از جمله به عربستان سعودی می داند ن در این باره می نویسد:"امریکا تاکنون در تلاش بوده تا ریاض را به سازگاری با ایران علیرغم وجود بی اعتماد میان دو قدرت منطقه ای فراخواند. قرار است وزیر دفاع امریکا در اواخر ماه جاری به عربستان سعودی سفر کند. سعودی ها دل نگران بهبود روابط ایران و امریکا و استراتژی امریکا در قبال منطقه هستند. شاهد مذاکره ایران با کشورهای غربی بر سر موضوع برنامه هسته ای هستند و احساس می کنند دیگر نمی توانند نقش رهبری کننده در موضوع سوریه را ایفا کنند."

 

کلید واژه ها: بشار اسد عربستان
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب