امروز: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/05/08]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30968 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در افتتاحیه بیستمین کنگره دامپزشکی ایران اعلام شد/1؛

باید همه حوزه ها دین‌شان را به حوزه دامپزشکی ادا کنند/ قوه قضاییه توانایی برطرف کردن مشکلات حوزه دامپزشکی را دارد/ دامپزشکان نقش مهمی در بهبود معیشت مردم به ویژه روستاییان و امنیت غذایی شهرنشینان داشته اند

خبرایران: مراسم افتتاح «بیستمین کنگره دامپزشکی» و «نخستین نمایشگاه بین المللی ایران وت» صبح امروز دوشنبه اول مرداد ماه 1397 در شبستان مصلی امام خمینی(ره)برگزاراست.
باید همه حوزه ها دین‌شان را به حوزه دامپزشکی ادا کنند/ قوه قضاییه توانایی برطرف کردن مشکلات حوزه دامپزشکی را دارد/ دامپزشکان نقش مهمی در بهبود معیشت مردم به ویژه روستاییان و امنیت غذایی شهرنشینان داشته اند

به گزارش خبرنگارخبرایران، مراسم افتتاح «بیستمین کنگره دامپزشکی» و «نخستین نمایشگاه بین المللی ایران وت» صبح امروز دوشنبه اول  مرداد ماه 1397 با حضور« دکتر پیام محبی» رئیس جامعه دامپزشکی ایران و رئیس بیستمین کنگره دامپزشکی ایران، «دکتر رسول خضری» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی «دکترعلیرضا رفیعی پور» رئیس سازمان دامپزشکی، «دکتر محمدرضا تابش »عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس شورای اسلامی ،«دکترمحمدرضا صفری»رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور،«دکترشاپوررضا شجاعی» دبیرعلمی بیستمین کنگره دامپزشکی،«دکتر یوسف داوودی» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی،«دکتر امیرعلی امیری » دبیر اجرایی بیستمین کنگره دامپزشکی ایران،جمعی از اعضای صنف دامپزشکی و اصحاب رسانه در شبستان مصلی امام خمینی(ره)برگزارو دراین مراسم «دکتررسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: هرجا که احساس کرده ام در حوزه قانونی می توانم قدمی به نفع جامعه دامپزشکی گام بردارم، از هیچ تلاشی صرف نظر نکرده ام.

 

دکترخضری: همه حوزه ها باید دین‌شان را به حوزه دامپزشکی ادا کنند

دکترخضری تصریح کرد:علیرغم این که حقوق جامعه دامپزشکی گاهی نادیده گرفته می شود، اما امید است شاهد بروز و ظهور حمایت از این حق در جامعه اسلامی مان باشیم. برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران وت در این سطح یک سنت شکنی است و جای تقدیر دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 1800 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد و جای تاسف است که در در دهه 60 با دو شاخه شدن آموزش دامپزشکی جزو رشته های پزشکی دیده نشده است. همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت می تواند دامپزشکی را در دل حوزه پزشکی تعریف شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان داشت:کشورهای درگیر در جنگ جهانی اول و دوم ارزش امنیت و سلامت غذایی را می دانند و همه حوزه های پزشکی مدیون حوزه استراتژیک پزشکی هستند و غذای سالم است که می تواند جسم سالم را به انسان عنایت کند. همه حوزه ها باید دین‌شان را به حوزه دامپزشکی ادا کنند. رتبه اول دامپزشکی منطقه مربوط به ایران است.

وی ابرازداشت: اگرچه بر کالای ایرانی تاکید می کنیم باید شفاف بگوییم که با نوسانات ارزی و عدم حمایت مالی در زمینه پرورش دام به مشکلاتی برخورده ایم. گردش مالی در حوزه دامپزشکی نیز کم نیست و علم باید تبدیل به ثروت شود و ما در حوزه منابع انسانی به جای شایسته سالاری، رانت سالاری را پرورش داده ایم. بیشترین آسیب نیز از سوی سوء مدیریت وارد شده است.

دکترخضری درپایان سخنان خود گفت: قطعا حوزه زیربنایی نیز به آموزش و پرورش در کشور بر می گردد. تربیت نیروی انسانی باید مبتنی بر تربیت کارآفرین به جای تربیت کارمند باشد. با توجه به پویایی سال های اخیر در صنعت دامپزشکی امیدوارم در ادامه گام های استوارتری در این حوزه برداریم و موفق باشیم.

 

دکتررفیعی پور: قوه قضاییه توانایی برطرف کردن مشکلات حوزه دامپزشکی را دارد

دکترعلیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی نیزدرادامه این مراسم اظهارداشت: اگر علم و عمل جمعی فرهیخته خروجی این کنگره باشد، برای ما دستاوردی مناسب رخ داده است. در بخش خصوصی و دولتی جمع ارزشمندی در کنگره دامپزشکی کشور گردهم آمده اند که من از آن تعبیر به علم و عمل می کنم و حتما باید از قوه های مقننه، مجریه و قضاییه نمایندگانی در این رویداد شرکت کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: امیدوارم قوه قضاییه نیز که می تواند به پیشبرد اهداف تخصصی و علمی کمک کند، در این نوع کنگره ها شرکت فعالانه تری داشته باشد. ضمن این که باید بتوانیم بخشی از مشکلات حوزه دامپزشکی را در این کنگره شناسایی و برطرف کنیم.

وی ادامه داد: صنعت دام کشور بیش از نیم قرن سابقه دارد و کنگره های متفاوتی در این زمان برگزار شده است. در سطح دانشگاه ها نیز نیروی علمی توانمند زیادی تربیت شده است اما جای سوال است که با توجه به این ظرفیت ها برای مثال در حوزه کنترل بیماری های دامی و نظارت بر فرآورده های خام دامی موفق بوده ایم؟! در زمینه تشخیص چطور؟! و همه این ها مباحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

دکتررفیعی پوردرپایان سخنان خود گفت: فضای جامعه ما در حوزه دام، انسان و محیط نیازمند ایده های جدید وخلاقانه است. در حوزه اقلیمی نیزمسئولیت هایی مبنی بر به گزینی داریم و با در حوزه دامپزشکی پاسخگوی جامعه هدف خود باشیم.

 

دکترتابش :دامپزشکان نقش مهمی در بهبود معیشت مردم به ویژه روستاییان و امنیت غذایی شهرنشینان داشته اند

دکتر محمدرضا تابش عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی نیز در افتتاحیه بیستمین کنگره دامپزشکی ایران اظهارداشت: روز جهانی دامپزشکی مصادف با 8 اردیبهشت 97 که شعار «نقش دامپزشکی بر توسعه پایدار برای بهبود معیشت، امنیت و ایمنی غذایی» را انتخاب کرده است، بر مفهوم توسعه پایدار تاکید دارد. ایده ای که از 300 سال پیش برمی آید و کارلوویتس معادلی برای آن یافت که تلاش برای ایجاد جهانی عادلانه برای محیط زیست است.

وی افزود: نقش جامعه دامپزشکی در سلامت محیط زیست نقش تعیین کننده ای است. دامپزشکان نقش مهمی در بهبود معیشت مردم به ویژه روستاییان و امنیت غذایی انسان به ویژه شهرنشینان داشته اند و آنچه تاکنون محقق نشده، تضمین این امنیت برای نسل های آینده است. در دنیای مصرف گرایی، سرمایه گذاری و توجه به پایداری در توسعه اگر محال نباشد، دست کم دشوار است.

دکترتابش اضافه کرد: برای خانواده های روستایی دام ها عواملی برای کاهش فقر، باروری خاک کشاورزی، وسیله ای برای حمل و نقل و شخم زدن محسوب می شوند. دامپزشکان نیز باید برای گسترش دام ها و طیور، کیفیت بالا و اطمینان از امنیت و وجود منابع غذایی برای نسل های آینده را تضمین کنند.

وی ابرازداشت: امیدواریم در کمیسیون بهداشت، کشاورزی و فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار و با همکاری دو قوه مجری و قضاییه، بتوانیم در تصحیح و تکمیل مفاد قانونی و تقویت راهکارهای اجرایی دامپزشکان را در رسیدن به اهداف یاد شده یاری کنیم. 

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با اشاره به عضویت بیش از 38 هزار دامپزشک در این صنف گفت: بیش از 10 هزار دامپزشک در این حوزه بیکار هستند و این به معنای هدر دادن یک سرمایه انسانی عظیم و ناب است. با توجه به احتمال شدت گرفتن تحریم ها نیاز به حمایت از این حوزه است. با بهره گیری از ابزارهای رسانه ای و فرهنگی و سازمان های مردم نهاد می توان مسائل و معضلات جامعه دامپزشکی را تبیین کرد و به دنبال رفع مساله بود.

 

بنابراین گزارش، بیستمین کنگره دامپزشکی ایران و اولین نمایشگاه تخصصی ایران وت اول تا سوم مرداد ماه 1397 در شبستان مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب