امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30365 تاریخ انتشار: شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهدی قره‌شیخلو درنشست خبری اعلام کرد؛

طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن اجرا خواهد شد/26 کارشناس ارزیاب به 13 استان جهت بررسی عملکرداعزام شدند/ سال گذشته 8 میلیارد تومان به اجرای فعالیتهای سازمان دارالقرآن الکریم تخصیص داده شد/ نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم از توفیقات ماست

خبرایران: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم را از توفیقات انقلاب اسلامی برشمرد وگفت: بررسی متون و صدور مجوز چاپ قرآن کریم، دوره آموزشی تخصصی کارشناسان تصحیح قرآن کریم، تولید فایل‌های الگوی قرآن کریم، اقداماتی بود که در معاونت بر نظارت و چاپ و نشر قرآن دارالقرآن کریم صورت گرفت.
طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن اجرا خواهد شد/26 کارشناس ارزیاب به 13 استان جهت بررسی عملکرداعزام شدند/ سال گذشته 8 میلیارد تومان به اجرای فعالیتهای سازمان دارالقرآن الکریم تخصیص داده شد/ نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم از توفیقات ماست

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری « تشریح گزارش عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم در سال 96 و تشریح فعالیت‌های سال 97» امروزشنبه 2 تیرماه 1397 با حضور«مهدی قره‌شیخلو»رئیس سازمان دارالقرآ ن الکریم ،«عباس سلیمی»عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم واصحاب رسانه در ساختمان ساختمان دارالقرآن کریم برگزار و دراین نشست خبری «مهدی قره‌شیخلو»رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهارداشت: حمایت از برگزاری آموزشهای قرآنی عمومی و تخصصی، برگزاری کارگاه‌های یک روزه و سبک زندگی قرآنی، دوره‌های تخصصی تربیت مربی، دوره‌های تخصصی ویژه استعدادهای قرآنی، حمایت از ارزیابی سطح‌بندی و ارتقای سطح دانش قرآنی، روحانیون مستقرف شناسایی و حمایت و راه‌اندازی جلسات و حلقه‌های تفسیری و همچنین تربیت کادر متخصص آمزوش عمومی قرآن کریم از جمله اقدامات سال 96 در این سازمان می‌شمار می‌آید.

قره‌شیخلو تصریح کرد: طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن اجرا خواهد شد و در دوره 12 که سال گذشته به پایان رسید 7419 نفر در این طرح شرکت کردند که 128 نفر از آنها در حفظ 5 جزء، 181 نفر از آنها در حفظ 10 جزء، 90 نفر در حفظ 20 جزء، 423 نفر در حفظ کل، درجه 3 و 10 نفر در حفظ کل، درجه دو شرکت کردند.

وی عنوان داشت: هدایت ساماندهی و پشتبانی از فعالیت‌های قرآنی مردمی و تشکل‌های قرآنی است و حمایت از تهیه و تولید محصولات قرآنی در قالب کتاب، رسانه‌، بسته و... و اولویت سبک زندگی قرآنی و همچنین برگزاری جلسات هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی، قرآن و عترت، کارشناسی و رسیدگی به درخواستهای تاسیس و تغییرات موسسات قرآنی - مردمی، حمایت  از برنامه‌های آموزشی موسسات فرهنگی، حمایت از برنامه‌های آموزشی خانه‌های قرآنی شهری و روستایی، حمایت نقدی از موسسات و فعالان قرآنی کشور، برگزاری مراسم تکریم چهره‌های قرآنی، نشست مدیران کل تبلغات اسلامی استانها، نشست توجیهی روسای ادارات قرآنی، توانمند سازی کارشناسان و رابطان قرآنی استانها از جمله اقدامات صورت گرفته در سال 96 است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اعزام گروه‌های ارزیاب فعالیتهای قرآنی به استانها از برنامه‌های دیگر این سازمان برشمرد و ابرازداشت: 26 کارشناس ارزیاب به 13 استان جهت بررسی عملکرد استانها اعزام شدند همچنین حمایت از نظارت ستادی ادارات، امور قرآنی بر فعالیت‌های قرآنی شهرستانها، حمایت از فعالیتهای قرآنی مناطق ویژه و آسیب‌پذیر فرهنگی و قرآنی و ایجاد تعامل با اساتید جلسات تخصصی قرآئت، حفظ و مفاهیم قرآن کریم، از جمله اقدامات دیگر است.

وی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم را از توفیقات انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: بررسی متون و صدور مجوز چاپ قرآن کریم، دوره آموزشی تخصصی کارشناسان تصحیح قرآن کریم، تولید فایل‌های الگوی قرآن کریم، اقداماتی بود که در معاونت بر نظارت و چاپ و نشر قرآن دارالقرآن کریم صورت گرفت.

قره‌شیخلو به فعالیتهای فوق‌برنامه این این سازمان در سال گذشته اشاره و اضافه کرد: مشارکت با دستگاه‌ها، نهادها و مراکز در اجرای فعالیتهای قرآنی از جمله نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، نیروی هوایی ارتش، دانشگاه مذاهب اسلامی، سیمای قرآن، رادیو قرآن، سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، و سازمان اوقاف و امور خیریه از جمله نهادهایی هستند که به آنها مشارکت شده است.

وی تشکیل مجامع پژوهشی و شوراهای کارشناسی را از اقدامات دیگر این سازمان برشمرد و افزود: این مجامع به منظور تدوین اسناد راهبردی و گزارشهای تحلیلی و آماری تشکیل شده است که با دعوت از کارشناسان خبره قرآنی در موضوعات مختلف انجام شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تهیه و تولید نشریه بصائر، با تیراژ 7500 جلد در سراسر کشوراز اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: استفاده از ارتباطات مجازی به مناسبت‌های مختلف برای جامعته قرآنی، فضاسازی و تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی در مناسبت‌های ملی مذهبی، به روز رسانی فنی و محتوای سایت‌ها و سامانه‌های سازمان، ساماندهی، تقویت و توسعه مرکز آموزش تخصصی قرآن کریم سازمان، اجرای طرح نورباران (چاپ قرآن کریم)، فعالیتهای اقتصادی کمیته قرآن ستاد دهه فجر، و همچنین حمایت از برنامه‌های قرآنی دهه فجر استانها از جمله اقدامات این سازمان در سال 96 است.

وی در پایان سخنان خود گفت: سال گذشته 8 میلیارد تومان به اجرای فعالیتهای سازمان دارالقرآن الکریم تخصیص داده شد که از مجموع این اعتبار 7 میلیارد و 67 میلیون تومان پرداخت شد که نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش در پرداخت اعتبار وجود داشته است. از مجموع اعتبار تخصیص داده شده 5 میلیارد و 62 میلیون در استانها برای فعالیتهای قرآنی استانها اختصاص یافت و 2 میلیارد و 30 میلیون برای برنامه‌های ستادی در نظر گرفته شده است.

 

سلیمی: تنهایک ناظر بر فعالیت‌های قرآنی نیستیم

عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران حرم شاه عبدالعظیم الحسنی (ع) نیز درادامه این نشست خبری درمورد اقدامات کمیته قرآنی ستاد دهه فجر اظهارداشت: ما باید از این فرصت مغتنم که به وجود آمده است نهایت بهره را ببریم و می‌توان کارنامه چهل سال قرآن را نشان داد و نقاط قوت و ضعف را بیان کرد.

وی تصریح کرد: منظورما از ارائه کارنامه قرآنی نظام صرفا آمار کلاس‌های مختلف قرآنی و نمایشگاه‌ها نیست هرچند این موارد جز اقدامات قرآنی است، اما این یک حقیقت محض است و تمام توفیقات و افتخارات کسب شده در سایه سار اقدامات عملی قرآنی بوده و نابسامانی‌های ما هم به خاطر عدم توجه به تعالیم حیات بخش قرآن بوده است.

معاون فرهنگی و امور زائران حرم شاه عبدالعظیم الحسنی (ع) خاطرنشان کرد: در خصوص کارنامه قرآنی؛ ما ایران را یک جامعه ۸۰میلیونی می‌دانیم و تنهایک ناظر بر فعالیت‌های قرآنی نیستیم و از همه نهاد‌ها و دست اندرکاران می‌خواهیم که در چهلمین سال در زمینه اقدامات و فعالیت‌ها قرآنی حضور پیداکنند.

وی ابرازداشت: برای نشان دادن فعالیت‌های قرآنی ابتدا اقداماتی که مستقیم با قرآن در ارتباط است را می‌خواهیم نشان دهیم، ما باید اقدامات 4 دهه خود را برای مردم بازگو کنیم و بگوییم تاسیس رادیو قرآن، رادیو تلاوت، شبکه قرآن، تاسیس خبرگزاری‌های قرآنی، دانشکده‌های قرآنی، سفر‌های قاریان در کنار چاپ و تفسیر قرآن، هنر‌های قرآنی، تاسیس مدارس و کانون‌های قرآنی، تحقیقات و پژوهشگاه‌های قرآنی، برپایی نمایشگاه قرآن انجام شده و یادآوری آن باید انجام شود.

 سلیمی افزود: یکی دیگر از اقدامات ما این است که توفیقات که از الگو قراردادن قرآن رخ داده است نشان دهیم، این کتاب متعلق به همه جهانیان است و از این رو براساس فرمایش پیامبر اکرم (ص) قرآن را باید پیشوا و مدیر قرار داد و ما از این رو میتوانیم افراد حقیقی و حقوقی را ببینیم که در زمینه تفسیر و قرائت قرآن شاید کار خاصی نکرده باشند، اما رویه اقدامات آن‌ها در جهت قرآنی بوده باشد.

وی تاکید کرد: توصیه ما به همه کسانی که می‌خواهند در این برنامه‌ها حضور پیدا کنند دو موضوع است، ابتدا توفیقات کسب شده و سپس دورنمای قرآنی است، ما باید اقدامات خود قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را با بعد از پیروزی انقلاب مقایسه کنیم، ضمنا باید گفت که توقعات ما در راستای قرآن محقق نشده است و ما نیاز به کار بیشتر داریم.

معاون فرهنگی و امور زائران حرم شاه عبدالعظیم الحسنی (ع) درپایان سخنان خود گفت : یکی از برنامه‌های دیگر امسال ما برخی از رونمایی‌ها باتوجه به دهه انقلاب است و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی هم در جهت تحلیل وضعیت قرآنی کشور به روی آنتن می‌رود، از طرفی به دنبال توسعه فیلم‌ها و برنامه‌های استانی متناسب با ستاد دهه فجر انقلاب نیز هستیم. نقش کمیته قرآن ستاد دهه فجرهم این است که قصد دخالت در امور فرهنگی سازمان‌ها و‌جریانات قرآنی را نداریم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب