امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3017 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

چرا کسی دلار را جدی نمی گیرد؟

قیمت دلار طی دو هفته اخیر افزایش محسوسی داشته و این در شرایطی است که از آغاز بکار دولت تدبیر و امید آقای روحانی تا چند روز پیش قیمت ارزهای خارجی تقریبا" در قیمت های کنترل شده و مدنظر مردان اقتصادی دولت یازدهم، روزهای آرامی را سپری می کردند.
چرا کسی دلار را جدی نمی گیرد؟

 

 

به گزارش خبر ایران ، متلاطم شدن بازار دلار طی روزهای گذشته، اتفاقات ناخوشایند سالهای آخر دولت احمدی نژاد را در اذهان تداعی می کند، و این اینکه چطور قیمت دلار در زندگی تمامی اقشار جامعه به عنوان بازیگر اصلی ایفای نقش می کرد!

قیمت دلار و البته سکه نقل هر محفل و مجلسی شده بود و هیچ خرید و فروشی و هیچ شروع و پایانی، بدون در نظر گرفتن قیمت دلار امکان پذیر نبود!

قیمت دلار هزینه سنگفرش های پیاده رو ها را  تا باردار کردن ابرهای همسایگان محترم را تحت الشعاع قرار داده بود و دیگر هیچ کس در ایران زمین نبود که نسبت به دلایل افزایش قیمت دلار بی نظر باشد!

طبق آخرین گزارش رسانه های خبری امروز قیمت دلار از مرز 3300 تومان نیز گذشت و این در حالیست که رئیس محترم بانک مرکزی در روزهایی که قیمت دلار به دلیل اثرات مثبت سیاست های تعاملی دولت یازدهم در سرازیری نزول افتاده بود با اظهار نظری متفاوت با شعارهای دولت یازدهم و البته تزریق نکردن دلار به بازار مجددا"، نور امید را در دل کاسبان محترم چهاراه استانبول زنده نگاهداشتن!

البته ناگفته نماند برخی از کارشناسان اقتصادی نیز سقوط بیش از اندازه قیمت دلار را در آن شرایط، مناسب ندانستند و بسیاری نیز بر این نظریه نقد وارد کردند.

آنچه از سخنان رئیس کل بانک مرکزی مشهود بود، دلار 2800 تومانی هم مورد رضایت خدا بود و هم خلق  خدا! البته جناب آقای سیف هیچگاه چنین سخنی بر زبان نیاوردند و اصولا ایشان که قبل از ریاست بانک مرکزی، مدیر عاملی چندین بانک مهم کشور را دارا بودند. و اصولا از نرخ سود بانکی تا چالش های بانکداری اسلامی به اظهار نظر می پرداختند، به یکباره صلاح را در روزه سکوت دیدند و مواضع ایشان بیشتر از زبان دیگر مردان اقتصادی دولت یازدهم بیان شد و اظهار نظرهایشان هم محدود به انتهای همایش ها و کنفرانس ها و بعضا" در مقابل دوربین های صدا و سیما شد.البته نگارنده قصد ندارد به چرائی افزایش قیمت دلارطی روزهای اخیر  بپردازد، که البته پرداختن به آن نیز بسیار مقوله مهم و اساسی می باشد.اما چرا افزایش قیمت دلار در زمان آقای احمدی نژاد با افزایش قیمت دلار با زمان آقای روحانی متفاوت است؟ قیمت دلار از دو هفته پیش تاکنون حداقل 400 تومان افزایش پیدا کرده است، و انگار نه انگار که این دلار هم دلاری که است که با افزایش هر 10 تومانش در دولت خدمتگزار آقای احمدی نژاد چه تغییرات اساسی و شگرفی را در کوچه و بازار ایجاد می کرد. و چه حساب های بانکی که خالی نمی شد و چه انبارهایی از جنس مملو!

اما این مردم را چه می شود که نظاره گر افزایش قیمت دلار هستند، اما چشم دلالان محترم دلار را از فیض دیدار خود محروم کرده اند؟

چطور می شود قبول کرد، این کاهش پول ملی با آن کاهش پول ملی فرق دارد؟

به یاد دارم روزی که به عنوان خریدار دلار به میدان فردوسی مراجعه کرده بودم، قبل از اینکه خرید انجام دهم از فروشنده پرسیدم: آیا به نظر او قیمت دلار باز هم بالاتر می رود؟

وی جواب داد: افزایش قیمت دلار دیگر جنبه عقلانی ندارد، و ادامه افزایشش مربوط به ورود به کانال روانی می باشد!

به راستی غیر از این است که با ظهور نشانه های اولیه سیاست های اصولی و شفاف آقای روحانی در مسائل سیاسی و اقتصادی و و زنده شدن بذر امید در دل هموطنان نسبت به پایان تحریم های اقتصادی و سیاسی و برچیده شدن موانع سرمایه گذاری دگیر کمتر کسی به فکر جابجایی پول ملی با ارزهای خارجی به دلیل کاهش ارزش آن باشد.غیر از این است که اکثریت مردم جامعه به این باور رسیده اند که چشم انداز اقتصادی و سیاسی فعلی کشور متفاوت با سیاست های قبلی می باشد. و همین باعث اطمینان خیال مردم از مقطعی بودن قیمت کنونی دلار نمی باشد.

آیا شنیدن اخبار آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا و اروپا، وصول شدن طلب های معوقه ایران از خریداران نفتی، و واریز شدن به خزانه بانک مرکزی و یا سبفت گرفتن مقامات آسیایی و اروپایی برای افزایش رابطه های اقتصادی و سیاسی با ایران سرفراز کافی نیست تا مردم فعلا" اعتنایی به فعل و انفعالات قیمت دلار نداشته باشند.امیدواریم مسئولان اقتصادی نیز هر چه زودتر با تثبیت روند رو به رشد بازار های سرمایه گذاری از جمله بورس بنگاه های اقتصادی در جهت ورود سرمایه های مردم به مسیر تولید و اشتغال بکوشند.

محمد زیدی

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب