امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3003 تاریخ انتشار: شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

شمارش معکوس برای آغاز جنگ در اوکراین؛

نخست وزیر اوکراین: جنگ جهانی سوم در راه است

استقرار نیروهای نظامی آمریکا در مرزهای روسیه، بازداشت شماری از ناظران بین‌المللی در اوکراین و پرواز جنگنده های روسیه بر فراز این کشور نگرانی ها درباره احتمال جنگ در اوکراین را افزایش داده است؛ جنگی که به گفته نخست وزیر این کشور، جنگ جهانی سوم خواهد بود.
نخست وزیر اوکراین: جنگ جهانی سوم در راه است

 

 

به گزارش خبر ایران ، نخست وزیر اوکراین، روسیه را به تلاش برای وقوع جنگ جهانی سوم با اشغال بخش هایی از اوکراین متهم کرد.آرسنی یاتسینوک، امروز درسخنانی خطاب به وزرای دولت این کشور گفت: جهان هنوز جنگ دوم جهانی را فراموش نکرده است اما روسیه می خواهد جنگ سوم جهانی را آغاز کند. اقدامات و درگیری های نظامی به رویارویی گسترده ای در اروپا منجر خواهد شد.یاتسینوک از مسکو خواست به تعهدات خود بر اساس توافق ‍ژنو به منظور تشویق فعالان جدایی طلب در شرق اوکراین و خلع سلاح آنها عمل کند.توافق ژنو هم نتوانست بحران در اوکراین را پایان دهد و تنش غرب و شرق در زمین این کشور را فرونشاند.نه روز پیش آمریکا و روسیه اعلام کردند که در مذاکراتی که در ژنو و با هدف کمک به حل بحران اوکراین تشکیل شده بود، به توافقاتی رسیدند.این نشست با شرکت وزرای خارجه آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین برگزار شد.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از این نشست گفته بود که شرکت‌کنندگان بر سر منحل کردن گروه‌های غیرقانونی مسلح در اوکراین به توافق رسیده‌اند.

به گفته لاوروف هر گروه مسلحی که ساختمانی را به اشغال خود درآورده است، باید خلع سلاح شده و آن محل را ترک کند. وزیر خارجه روسیه ادامه که همه تظاهرکنندگان مشمول عفو خواهند شد. وی گفت که بحران باید از سوی مردم اوکراین حل شود.جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته است شرکت‌کنندگان در نشست ژنو بر این نکته که طرفهای درگیر باید از خشونت پرهیز کنند، توافق کرده‌اند. پیشتر آمریکا هشدار داد که در صورت شکست مذاکرات ژنو، این کشور تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه اعمال خواهد کرد.همین سخنان سبب شد که مهر توافق ژنو خشک نشده است، روسیه، آمریکا را به نقض توافقات متهم کند. به گزارش رویترز، با این حال اگر چه آمریکا در حد حرف اما روس ها در عمل این توافق را نقض کردند. چرا که روس ها ابتدا اقدامی در راستای خلع سلاح نیروهای حامی خود در اوکراین نکردند و سپس به گفته وزیر دفاع اوکراین سربازان این کشور یک کیلومتر در مرز پیشروی کردند.در ادامه بحران در اوکراین در پی کشف جنازه یک سیاستمدار اوکراینی در نزدیکی شهر اسلاویانسک، در مناطق تحت تسلط شبه نظامیان در جنوب شرق این کشور، پنجشنبه گذشته اولکساندر تورچینف، رئیس جمهوری موقت اوکراین به ارتش دستور داده است خود را برای عملیات تهاجمی علیه شورشیان ضد دولتی آماده کند. در بیانیه رئیس جمهوری اوکراین آمده است که دو جسد "که به طرز وحشیانه‌ای شکنجه شده‌اند" یافت شده که یکی از آنها جسد ولودیمیر ریباک، از اعضای حزب آقای تورچینف است که اخیرا "تروریست‌های مسلح" او را ربوده بودند. دولت اوکراین شبه نظامیان طرفدار روسیه را که مناطقی از این کشور را در اشغال خود دارند "تروریست" می نامد. رئیس جمهوری موقت اوکراین در بیانیه خود گفته است که "این جنایات به تشویق و با حمایت حامل دولت روسیه انجام می‌شود."مقامات روسی دولت اوکراین را به "عدم تمایل یا توانایی" برای مهار کردن افرادی که دولت روسیه آنان را "ملی‌گرایان افراطی" می‌نامد متهم کرده و آن را دلیلی برای خودداری از اجرای توافقنامه ژنو اعلام کرد.در پی افزایش افزایش تنش در مناسبات اوکراین و روسیه، وزارت دفاع آمریکا هم اعلام کرده است که واحدهایی متشکل از ششصد تن از نفرات ارتش آن کشور را به لهستان و سه کشور دیگر هم‌مرز روسیه اعزام می‌کند.سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزوده است که هدف از این اقدام "ارسال پیامی روشن به مردم منطقه در این مورد است که پیمان ناتو به تعهدات امنیتی خود نسبت به مردم اروپا پایبند است و آن را با جدیت دنبال می‌کند."لتونی، لیتوانی و استونی سه کشور حوزه بالتیک هستند که بخشی از این نیروها در آنها استقرار خواهند یافت.با اعزام نیروهای آمریکایی به نزدیک مرزهای روسیه و با وارد عمل شدن نیروهای نظامی اوکراین در مناطق شرقی این کشور و برخورد با هواداران روسیه در این مناطق، مسکو و واشنگتن هر یک طرف مقابل را به عدم توانایی در کنترل بحران اوکراین متهم کردند.جان کری، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه پنجشنبه، ٤ اردیبهشت (٢٤ آوریل) روسیه را به "دامن‌زدن به بی‌ثباتی" در شرق اوکراین متهم کرد و همزمان سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه از کاخ سفید خواست تمامی نفوذش بر دولت موقت اوکراین را به کار گیرد و مانع بدتر شدن اوضاع در اوکراین شود.

کری در بیانیه‌ای تند از مسکو خواست که یا به تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در اوکراین کمک کند و یا منتظر تحریم‌های جدید آمریکا بماند.با این حال این تهدیدها روسیه را به عقب نشینی در تصمیمات قبلی اش در قبال اوکراین وانداشت و پیش روی های نیروهای نظامی حامی روسیه در اوکراین ادامه پیدا کرد.در همین راستا، دیروز وزیر کشور اوکراین اعلام کرد که یک اتوبوس حامل شماری از ناظران نظامی بین المللی در شرق اوکراین از سوی جدایی طلبان هوادار روسیه توقیف شده است.در ادامه تحرکات روسیه نیز امروز وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته جت‌های جنگنده روسیه بارها حریم هوایی اوکراین را نقض کرده‌اند.همزمان هفت قدرت بزرگ اقتصادی جهان، که اعضای گروه ۷ را تشکیل می‌دهند، در ساعات پایانی روز جمعه، پنجم اردیبهشت ماه، موافقت کردند که «سریعا» تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه، به دلیل ادامه «نقش» آن در بحران اوکراین، اعمال کنند.رهبران گروه هفت در بیانیه‌ای که کاخ سفید آمریکا آن را منتشر کرده است «بر سر اعمال سریع تحریم‌های جدید» به توافق رسیده‌اند.فرانسه، کانادا، آمریکا، آلمان، ژاپن، ایتالیا و بریتانیا اعضای گروه هفت را تشکیل می‌دهند. اتحادیه اروپا نیز در این گروه اقتصادی نماینده دارد.تحریم تازه روسیه توسط گروه 7 بی تردید بی پاسخ نخواهد ماند. بنابراین واکنش آینده روسیه می تواند تعیین کننده در گسترش بحران در اوکراین شود. دیروز، سران کشورهای غربی روسیه را متهم کردند که بر اساس توافقنامه ژنو به تعهدات خود برای کاهش بحران‌ در اوکراین عمل نکرده است.آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفته مجاب شده است که روسیه می‌توانسته برای کاهش تنش‌ها در شرق اوکراین گام‌های بیشتری بردارد.صدراعظم آلمان می گوید روسیه توانایی آن را دارد که مانع گسترش بحران در اوکراین شود.با وجود این، روسیه هم غرب را به دخالت در امور اوکراین متهم می‌کند و می گوید غرب در پی تصاحب اوکراین است.در ادامه آمریکایی ها برای تحریک روس ها کم نگذاشتند. آن هم با استقرار واحدهای نظامی خود متشکل از ششصد تن از نفرات ارتش این کشور در لهستان و سه کشور دیگر هم‌مرز روسیه.با وارد عمل شدن نیروهای نظامی اوکراین در مناطق شرقی این کشور و برخورد با هواداران روسیه در این مناطق، مسکو و واشنگتن هر یک طرف مقابل را به عدم توانایی در کنترل بحران اوکراین متهم کردند.یاتسینوک نیز معتقد است: اگر آمریکا، اتحادیه ارویا و کل جامعه بین المللی متحد شوند می توانند روسیه را به عمل به تعهداتش وادار سازند تا صلح، ثبات و نظام امنیت بین الملل را که روسیه قصد اخلال در آن را دارد، حفظ کنند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب