امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28316 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۷:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترجهان بین درسومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی مطرح کرد؛

تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف غایی انقلاب اسلامی است/آزاداندیشی ازمهمترین عوامل موثر درنشاط و پویایی و یا رکود تمدنی است/ تمدن نوین اسلامی به معنای کشورگشایی نیست/دوربودن از تعصب و وابستگی فکری وعملی تنها راه ازمیان برداشتن تحجراست

خبرایران: رییس دبیرخانه دائمی و دبیرعلمی همایش ملی تمدن نوین اسلام گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب تمدن نوین اسلامی به معنای کشور گشایی نیست بلکه به معنای الهام گرفتن ازملت ها از روح اسلام است و در همین چارچوب سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی در قالب هفته علمی تمدن نوین اسلامی و با همکاری جمع کثیری از مراکز علمی برگزار می گردد.
تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف غایی انقلاب اسلامی است/آزاداندیشی ازمهمترین عوامل موثر درنشاط و پویایی و یا رکود تمدنی است/ تمدن نوین اسلامی به معنای کشورگشایی نیست/دوربودن از تعصب و وابستگی فکری وعملی تنها راه ازمیان برداشتن تحجراست

به گزارش خبرنگارخبرایران،آیین گشایش«سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی» بعدازظهر امروز چهارشنبه 9 اسفندماه 1396 با حضور«دکترکامیارثقفی» رییس دانشگاه شاهد و رییس شورای سیاستگذاری سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی،حجت الاسلام والمسلمین«رضا غلامی»، رئیسمرکزپژوهش های علوم انسانی واسلامی صدرا ،حجت الاسلام والمسلمین«دکترمحمدناصرسقای بی ریا»، رییس شورای علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی ،«دکترفرزاد جهان بین»رییس دبیرخانه دائمی و دبیرعلمی همایش ملی تمدن نوین اسلام ،حجت الاسلام و المسلمین« دکترمهدی امیدی دانشیار» موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، «دکتر محمد رحیم عیوضی» استاد دانشگاه شاهد ، حجت الاسلام و المسلمین «دکتر سعید بهشتی» استاد دانشگاه علامه طباطبایی ، جمعی از چهره های برجسته علمی ودانشگاهی واصحاب رسانه دردانشگاه شاهد برگزارودراین مراسم «دکترفرزاد جهان بین» رییس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی همایش ملی تمدن نوین اسلام اظهارداشت: تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف غایی انقلاب اسلامی است. این موضوع به عنوان دال مرکزی به سایر موضوعات در گفتمان امام و رهبری سامان می دهد و حذف آن از مرکزیت این گفتمان موجب سردگمی و بی نظمی مفاهیم دیگر نظیر اقتصاد مقاومتی، پیشرفت، تولید علم، علوم انسانی اسلامی، وحدت خواهد شد.

دکترجهان بین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره آزاداندیشی از مهمترین عوامل موثر در نشاط و پویایی و یا رکود تمدنی عنوان داشت: با تامل در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) می توان اصول ذیل را در تحقق فضای آزاداندیشی مطرح کرد. ۱- زمینه سازی برای طرح دیدگاهها و آراء مختلف ۲- عدم محدودیت در طرح پژوهش ۳- تاکید بر برهان پذیری و دینداری مدللانه.

وی افزود: بنابراین به روشنی می توان دریافت چگونه آزاداندیشی تحجررا از میدان بیرون می راند. به تبع تنها راه از میان برداشتن تحجر و دست یافتن به توسعه همین اندیشیدن بدور از تعصب و وابستگی فکری و عملی است.

دکترجهان بین ادامه داد: امروز ما از افق تمدنی با چالش های پارادایمی مانند چالش توسعه و عدالت، چالش رشد اقتصادی و سازندگی اخلاقی، چالش نسبت به زن، اشتغال و خانواده و ... مواجه ایم که جز با این آزاداندیشی و با پرهیز از تحجر و جمود و نیز غربزدگی قابل حل نیست.

وی خاطرنشان کرد: از مهمترین موانع آزاداندیشی در مجامع دانشگاهی استبداد علمی جریان غربزده است که هر نوع آوری و سخن جدید را یا به تمسخر و یا با انگ غیرعلمی و یا به تصورات غلط کنار می زند. به عنوان نمونه بیان این نکته  تاکید بر آن که عده ای بدنبال آن هستند که یک شب و به صورت دستوری تمدن ایجاد کنند و نمونه هایی از این است.

دبیرعلمی ورئیس دبیرخانه دائمی همایش یادآورشد: با توجه به تجربه  تاریخی و نیز تحلیل منطقی دیدگاه سدید جای خود را باز خواهد کرد و انشاالله از مبانی به نظام های نظری عملی به سطح ساختارسازی می رسد. این تولید و بسط و عینیت یافتگی به جهت قوت خود تکثیر پیدا می کند و تمدن اسلامی محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد:  به تعبیر رهبر معظم انقلاب تمدن نوین اسلامی به معنای کشورگشایی نیست بلکه به معنای الهام گرفتن ازملت ها از روح اسلام است و در همین چارچوب سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی در قالب هفته علمی تمدن نوین اسلامی و با همکاری جمع کثیری از مراکز علمی برگزار می گردد.

دکترجهان بین در پایان گفت: امسال درسومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی ۹ کمیسیون فعال بودند که ریاست هر کمیسیون به عهده یک از اساتید دانشگاهی است. در این کمیسیون ها ۵ تا ۷ نفر از اعضای  هیئت علمی دانشگاهها حضور دارند.

بنابراین گزارش، ارائه مقالات برگزیده «سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی» توسط محققان و پژوهشگران در قالب کمیسیون های تخصصی روز پنج شنبه 10 اسفند ماه از ساعت 8 لغایت 15 برگزارومراسم پایانی همایش نیز ازساعت 15 لغایت 17 در سالن همایش های امام خمینی )ره) برگزارمی گردد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب