امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 27044 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نشست خبری جشنواره کتاب سال سبک زندگی برگزار شد؛

شیخ‌الاسلامی: جشنواره با رویکردی پژوهشی برگزار می‌شود/ فجری: بیش از ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است

خبرایران:حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی، دبیر علمی جشنواره کتاب سال سبک زندگی، گفت: محورهای داوری جشنواره کتاب سال سبک زندگی با اهداف فعالیت‌های پژوهشی طراحی شده است تا هم کارهای خوبی صورت گیرد و هم استعدادیابی و مستندسازی انجام شود.
شیخ‌الاسلامی: جشنواره با رویکردی پژوهشی برگزار می‌شود/ فجری: بیش از ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نشست خبری جشنواره کتاب سال سبک زندگی، صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی دبیر علمی، حجت‌الاسلام علیرضا فجری دبیر اجرایی و امیر بیات مدیر اجرایی جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی، دبیر علمی این رویداد فرهنگی هنری، در این نشست گفت: جشنواره کتاب سال سبک زندگی درواقع یک پیشینه‌ای دارد که به جهت آن حائز اهمیت است؛ چراکه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه چند سالی است بر مسئله حل مشکلات فرهنگی مردم در سطح جامعه متمرکز شده‌ایم و تلاشمان این است به‌جای اینکه کارهای انبوه در حوزه‌های مختلف انجام دهیم در جهت‌دهی مناسب،‌نتایج در خوری در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.

شیخ‌الاسلامی: ۹کالای فرهنگی مد نظر جشنواره است

وی افزود: ما سعی کردیم با اندیشمندان داخلی و افرادی که اندیشه‌های دیگری دارند، گفت‌وگو کنیم. پس‌ازآن به دسته‌بندی‌های خوبی رسیده‌ام که یکی از عرصه‌های مهم این مسئله مصرف کالاهای فرهنگی است که متأسفانه ما دچار ضعف جدی در این عرصه هستیم و باید بدانیم در سبد خانوار و یا شخصی ما، طراحی خوبی برای استفاده از کالاهای فرهنگی صورت نمی‌گیرد.

شیخ‌الاسلامی در مورد دسته‌بندی کالاهای فرهنگی گفت: این کالاها به دسته‌های مکتوب، کالاهای رسانه‌ای، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، کالاهای مرتبط با سرگرمی و اسباب‌بازی، کالاهای هنری، انواع مد و طراحی، کالاهای مرتبط با میراث فرهنگی، ورزشی و مذهبی تقسیم می‌شوند. این 9 کالا را ما فرهنگی می‌دانیم که در مصرف آن‌ها جامعه و مردم دچار مشکل جدی هستند و اغلب سبد خانواده‌ها و افراد از این کالاها پر نمی‌شود.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: عدم تعادل و ضعف در سواد مصرف کالای فرهنگی از مشکلات دیگری  است که با آن روبه‌رو هستیم. ما در گزینش استفاده از کالاهای فرهنگی دچار ضعف هستیم و خیلی وقت‌ها نسبت به پیام کالاهای فرهنگی منفعلیم.

دبیر علمی جشنواره گفت: محورهای داوری جشنواره کتاب سال سبک زندگی با اهداف فعالیت‌های پژوهشی طراحی شده است تا هم کارهای خوبی صورت گیرد و هم استعدادیابی و مستندسازی انجام شود. این محورها با سه رویکرد ایجاد ظرفیت‌هایی برای ساخت تئوری سبک زندگی اسلامی، الگوی سبک زندگی اسلامی و نسبت سبک زندگی اسلامی با دیگر علوم در نظر گرفته شده است.

وی درخصوص دیگر جشنواره‌های مشابه گفت: ما جشنواره‌های کتاب سال جمهوری اسلامی، رضوی و کتاب سال حوزه را داشتیم، ولی جای کتاب سال سبک زندگی خالی بود. ازاین‌رو ما به دنبال گسترش این جشنواره هستیم.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اولین سال برگزاری این جشنواره و محدودیت‌های آن گفت: با توجه به سال اولی است که جشنواره برگزار می‌شود، محورهای داوری را محدود کرده‌ایم. به این ترتیب تنها در حوزه کتاب مکتوب و دیجیتال ورود خواهیم کرد، اما سال‌های آینده موارد دیگر را نیز اضافه خواهیم کرد.

دبیر علمی جشنواره با اشاره به سوابق پژوهشی موضوعات جشنواره پیش از برگزاری آن گفت: اولین فردی که در این حوزه کتاب نوشته، حجت‌الاسلام مهدوی کنی رئیس دانشگاه امام صادق(ع) است که در سال 85 اولین کتاب فارسی سبک زندگی را تعریف کرده است. ما سعی کردیم برای این جشنواره از تیم داوری خوب و نام‌آشنایی استفاده کنیم. سیاست کلی جشنواره هم مطالعه و به داوری گذاشتن همه آثاری است که در این عرصه نوشته شده است. نگاه سیاسی به موضوع نداریم، زیرا مهم این است که اهداف فرهنگی و فرهنگ‌سازانه و گفتمان‌ساز در اولویت است.

وی درخصوص تقویم اجرایی جشنواره گفت: جشنواره از 20 تا 22 اسفند در باغ کتاب تهران و پارک آب و آتش برگزار می‌شود و افرادی که از 75 تا 100 امتیاز را کسب کنند، جوایزی به آن‌ها اهدا می‌شود. نگاه ما قطبی به معنای اول، ‌دوم و سومی نیست بلکه نگاه‌مان امتیازی است و به آثاری که از سال 1391 به این‌سو نوشته شده باشند، در داوری‌ها ورود می‌کنند.

شیخ‌الاسلامی در پایان گفت: این جشنواره کتاب‌پژوهشی بوده ولی مباحث پژوهشی در آن مهم است. تابه‌حال یک ششم کتاب‌های واصله در حوزه کودک و نوجوان بوده است،‌ ازاین‌رو شورای سیاست‌گذاری به این فکر افتاد که جایزه ویژه‌ای را به این بخش تخصیص دهد اما اصل جشنواره مربوط به آثار پژوهشی است.

حجت‌الاسلام فجری: احتمال دریافت بیش از 1500 عنوان کتاب در این جشنواره

حجت‌الاسلام فجری، دبیر اجرایی، با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های جشنواره گفت: حدود یک ماه است که جشنواره کتاب سال سبک زندگی فراخوان داده و پس‌ازآن حدود 600 عنوان کتاب از سوی ناشران و مؤلفین واصل شد.

دبیر اجرایی جشنواره گفت: با تمدید ارسال آثار تا پایان هفته،‌ پیش‌بینی می‌شود 500 عنوان کتاب هم به مجموع کتاب‌های دریافتی دبیرخانه جشنواره افزوده شود. به این ترتیب احتمال دریافت بیش از 1500 عنوان اثر برای داوری در جشنواره پیش‌بینی می‌شود. هرچند ما فهرستی را از کتابخانه ملی در حوزه سبک زندگی دریافت کردیم که نشان می‌دهد 1000 تا 1500 عنوان با این موضوع نوشته شده است.

حجت‌الاسلام فجری ادامه داد: 14 موضوع حدود 2سال و نیم تلاش با توجه به یکی از بیانات رهبری در خراسان انتخاب شده است. یکی از حوزه‌های مورد نظر، عرصه سبک زندگی با حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های خاصی است. چراکه افراد تصور می‌کنند سبک زندگی را می‌دانند. درحالی‌که حتی در مورد تعاریف اولیه هم مشکلاتی دیده می‌شود.

فجری در ادامه افزود: نقطه شروع کار ما یک سال و نیم پیش بوده و درواقع از مردادماه سال 95، مطالعاتمان را آغاز کردیم؛ چراکه نیازمند آن بودیم در فضای نخبگان، دانشگاهی و حوزوی هم‌افزایی صورت گیرد و در ادامه باید رصدی صورت می‌گرفت که چه تعداد کتاب در حوزه سبک زندگی تولید شده است.

بیات: اجرای برنامه‌های جنبی جشنواره نیز در دستور کار است

بیات، مدیر اجرایی جشنواره، نیز در این نشست گفت:  جشنواره کتاب سال سبک زندگی با برگزاری حاشیه‌هایی نیز همراه است. حاشیه‌هایی که در راستای اهداف جشنواره با شیوه‌های گوناگون عملی می‌شود. در پی این برنامه‌ها در نظر داریم تا با مسائل سرگرمی، تفریحات جذاب و اوقات فراغت، نمایشگاه‌هایی را پیش از برگزاری مرحله نهایی برپا کنیم. در تلاشیم تا این برنامه‌ها را بین 2 الی 15 اسفند به مرحله اجرایی برسانیم.

وی افزود: این نمایشگاه‌ها و برنامه‌های جنبی در اراضی عباس‌آباد در کنار 1000 بازی تعاملی برای کودکان و خانواده‌ها، برگزار می‌شود. همچنین پنج‌شنبه هفته جاری نیز در دانشگاه باقرالعلوم به سخنرانی پیرامون موضوع سبک زندگی اسلامی و مواجهه با چالش‌های نظری و علمی می‌پردازیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب