امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25019 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

پیامدهای همه پرسی در اقلیم کردستان

خبرایران: کردها، بزرگترین قوم در جهان هستند که کشوری ندارند. جمعیت کردها که بین ۲۵ الی ۴۰ میلیون نفر تخمین زده می شود، اکثرا در مناطق مرزی چهار کشور عراق، سوریه، ترکیه و ایران، زندگی می کنند.
پیامدهای همه پرسی در اقلیم کردستان

کردها، بزرگترین قوم در جهان هستند که کشوری ندارند. جمعیت کردها که بین ۲۵ الی ۴۰ میلیون نفر تخمین زده می شود، اکثرا در مناطق مرزی چهار کشور عراق، سوریه، ترکیه و ایران، زندگی می کنند. به همین دلیل نگرانی مقامات بغداد، دمشق، آنکارا و ایران از اعلام استقلال کردستان عراق کاملا قابل درک است، برای اینکه این اقدام ممکن است تمایلات جدایی طلبانه در سایر مناطق کردنشین را نیز برانگیزد.

آمریکا نیز اعلام کرده که مخالف ابتکارعمل مقامات اربیل برای اعلام استقلال از بغداد است. این در حالی است که شبه نظامیان کرد در سوریه، مهمترین متحد آمریکایی ها در مبارزه با داعش هستند. تلاش کردهای عراقی برای استقلال را هیچ کس در خاورمیانه مورد حمایت قرار نداده است. در این بین “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل در تاریخ ۱۴ سپتامبر از این اقدام کردها استقبال کرد.

“رستم رزگویان” مدیر نشریه «ایزدی پرس» در گفتگو با «گازیتا.رو» گفته است: «جای تعجب ندارد که مقامات تل آویو فعالانه از استقلال کردهای عراقی حمایت می کنند. اسرائیل سالهاست از آنها حمایت سیاسی و نظامی می کنند. مربیان نظامی اسرائیلی دائما در این منطقه حضور داشته و طبق برخی اطلاعات، بوجود آورنده نیروهای ویژه کرد تحت عنوان: “آسایش” و “پاراستین” هستند. اسرائیلی‌ها بر اساس اصل «دشمن دشمن من، دوست من است» روی کردها بعنوان اهرم مقابله موثر با اعراب، حساب می کنند.»

البته این کارشناس کرد معتقد نیست که مقامات اربیل در شرایطی که جامعه بین الملل از آنها حمایت نکرده است، واقعا اعلام استقلال نموده و از بغداد جدا شوند. وی توضیح داده است: «حتی اگر همه پرسی برگزار شده و نتیجه آن به نفع اعلام استقلال باشد، بعید است کردها رسما اعلام استقلال کنند. حتی ترکها که نزدیک ترین متحد مسعود بارزانی هستند هم اجازه چنین کاری را به او نمی دهند. برگزاری همه پرسی در واقع راهی برای اعمال فشار بر مقامات بغداد است تا منافع سیاسی بیشتری از آنها دریافت شود. اکنون دیگر برای کسی پوشیده نیست که آنکارا و بغداد که مخالف استقلال کردها هستند، کمک‌های مالی زیادی به اربیل نموده‌اند و حتی بودجه نیروهای پیشمرگه از سوی بغداد تامین می گردد.»

رزگویان اطمینان دارد که بدون حمایت قدرت‌های بزرگ جهانی از برگزاری استقلال کردهای عراقی، تشکیل کشور مستقل کردستان، صرفا یک اقدام سیاسی بوده و عواقب عملی در پی نخواهد داشت.

علاوه بر این، کردها منطقه مهم و نفت خیر “کرکوک” را تحت کنترل خویش دارند که تا قبل از تابستان سال ۲۰۱۴ تحت کنترل بغداد قرار داشت، ولی نظامیان عراقی بعد از حمله داعش، از این منطقه گریختند و نیروهای پیشمرگه موفق شدند شهر کرکوک و تاسیسات نفتی آن را تسخیر توسط داعشی ها نجات دهند. از آن زمان تاکنون نفت کرکوک دائما به ترکیه و ایران صادر می شود و یکی از منابع مهم بودجه دولت خودمختار کردستان را تشکیل می دهد.

اکنون همه پرسی استقلال باید تعلق داشتن منطقه کرکوک به اقلیم کردستان عراق را تثبیت کند و این همه پرسی از این نظر برای مقامات اربیل بسیار اهمیت دارد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب