امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2447 تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون فرهنگی وزیر آموزش و پرورش؛

فاصله‌گیری از فضای مجازی مقابله جوانان را به همراه دارد

حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: دور ساختن جوانان از واقعیت فضای مجازی، مقابله قشر جوان را به همراه خواهد داشت.
فاصله‌گیری از فضای مجازی مقابله جوانان را به همراه دارد

به گزارش خبرایران، نشست خبری همایش «تربیت اسلامی، فضای مجازی، چالش‌ها و راهکارها»، پیش از ظهر امروز شنبه، 17 اسفندماه، در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به تشکیل کمیته اجرایی همایش اظهار کرد: کمیته اجرایی همایش به معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه سپرده شد؛ چرا که معتقدیم فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای حاصل شده از این همایش در روند کاری‌مان مؤثر خواهد بود و می‌تواند مبنای برنامه‌ریز‌های‌مان قرار گیرد.

وی افزود: فضای مجازی واقعیت است و مشتریانش بیشتر جوانان هستند. در آموزش و پرورش نگاه تربیتی به این مقوله است. قطعا دوری از این فضا معقول نیست، بلکه مقابله قشر جوان را به همراه خواهد داشت. ما با همه امکانات به میدان آمدیم تا یافته‌های همایش را در حوزه پرورشی عملیاتی کنیم.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حوزه پرورشی، استان‌ها را به پنج قطب اصفهان، گیلان، آذربایجان شرقی، سمنان و فارس تقسیم‌بندی کرده‌ایم. آنها نشست‌های ماهانه‌ای را برگزار می‌کنند و در نشست‌ها درباره طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی وزارتخانه بحث و بررسی می‌کنند. در رابطه با این همایش هم برنامه را برای‌شان ارسال کردیم و نظرات‌شان را جویا شدیم.

وی بیان کرد: 11 نفر را برای کمیته اجرایی موظف کردیم که «دژاکام»، مدیرکل ارشاد استان قم، رئیس ستاد اجرایی خواهد بود و شامل پنج کمیته فرهنگی - روابط عمومی، تبلیغات، تشریفات، پشتیبانی - تدارکات و نظارت - ارزیابی است.

کفاش اظهار کرد: همایش «تربیت اسلامی، فضای مجازی، چالش‌ها و راهکارها»، 17 و 18 اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) استان قم برگزار خواهد شد. برای این همایش حضور 500 مهمان پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: همزمان با برگزاری این همایش، شاهد برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای همکاری‌های آموزش و پرورش حوزه‌های علمیه خواهیم بود.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: همایش بنا ندارد که همه مشکلات آموزش و پرورش را حل کند. البته هیچ همایشی در برنامه کاری‌اش حل همه مشکلات نیست. همچنین ما منتظر نتایج همایش نمانده‌ایم بلکه در این مدت جهت‌گیری‌های علمی‌مان را در برنامه‌های‌مان شاهد بودیم.

وی افزود: برگزاری مسابقه وبلاگ‌نویسی از جذاب‌ترین برنامه‌های معاونت بود که نتایج آن هزاران تولید در مسیر فضای مجازی بود. سعی‌مان این است که بتوانیم این وسعت را افزایش دهیم.

کفاش اظهار کرد: گفتمان‌های دانش‌آموزی را از اول مهرماه داشتیم که در این روند شاهد بحث و تحلیل فضای مجازی در میان دانش‌آموزان، فرهنگیان و بسیجیان بودیم.

وی یادآور شد: امسال فراخوان ایده‌های نو را در پاسخ به فرمایشات ریاست جمهور از فضای مجازی را دریافت کردیم که بیش از سه هزار اثر ارزشمند به مرحله نهایی راه یافت. همچنین در بخش دانش‌آموزی، مرحله منطقه‌ای به اتمام رسیده است و هم‌اکنون در مرحله استانی است. آثار علمی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار داده شده است و نیمه دوم فروردین‌ماه آن را اعلام خواهیم کرد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: طراحی دوره‌های کاربردی فناوری را در برنامه‌های قرار داده‌ایم که البته این دوره‌ها مهارتی و عملیاتی برای فرهنگیان است. آزمون‌های این دوره‌ها هم به صورت آنلاین برنامه‌ریزی شده است. این دوره‌ها را برای ایام تابستان طراحی کرده‌ایم.

وی بیان کرد: طراحی شبکه اجتماعی را در شورای عالی فضای مجازی پیگیری کردیم. این طرح دانش‌آموزی، دستمایه دانش‌آموزان ممتاز در طول 30 سال گذشته است. طرح عرضه شده و در مرحله تصویب قرار دارد.

کفاش ادامه داد: امور تربیتی از اول تأسیس مسابقاتی را در زمینه قرآن، نهج‌البلاغه، شعر، قصه، کتابخوانی، مسابقه و پژوهش در سطح منقطه و استان برگزار کرده است و هر ساله در منطقه کشوری شاهد برگزیدگانی است به همین دلیل جمع کثیری از آنها را یعنی برگزیدگان را شناسایی کرده و ایجاد آرشیو علمی نخبگان را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: بنده عضو شبکه‌های اجتماعی نیستم، اما گزارش هفتگی این شبکه‌ها را از طریق سه عروس و دامادم جویا هستم البته دو تای آنها در حوزه آی تی متخصص هستند. اما در مجموع وب‌گرد حرفه‌ای هستم و شاید عضو شبکه‌‌ای نباشم اما آنقدر وب‌گرد حرفه‌ای هستم که در جریان همه مطالب حوزه فضای مجازی قرار می‌گیرم.

ضرورت قابلیت رصد فضای مجازی در میدان تعلیم و تربیت

همچنین در ادامه این نشست خبری، مجید قدمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، با اشاره به فضای مجازی و تأثیر آن بر تعلیم و تربیت اظهار کرد: مقوله فضای مجازی و تأثیر آن بر تعلیم و تربیت از مقوله‌های بحث‌برانگیز این روزهای تعلیم و تربیت جهان است.

 وی افزود: مدعیان به دنبال این هستند که با استفاده از تکنولوژی برخاسته از فناوری جدید مبنا را بر حذف معلم قرار می‌دهند، در حالی که این موضوع خلاف آموزه‌های اسلامی‌مان است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح کرد: قابلیت‌های فضای مجازی را باید در میدان تعلیم و تربیت رصد کنیم چرا که این فضا می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی داشته باشد. در جنبه‌هایی که خسارت‌زاست، می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق آن را کنترل کرد.

وی بیان کرد: ما باید امکانات و پتانسیلی که در فضای مجازی در اختیار داریم، رصد کنیم و از آن برای حوزه تعلیم و تربیت بهره‌مند شویم این امر می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق محقق شود.

قدمی اظهار کرد: نگاه حوزه تربیت اسلامی در فضای مجازی، فرصت‌ها و چالش‌ها، پیامدهای تربیتی، استفاده از فناوری‌ها در حوزه تعلیم و تربیت، تأثیر فضای مجازی و تربیت اسلامی براساس سند تحول بنیادی و شناسایی نظام تعلیم و تربیت از محورهای این همایش به‌شمار می‌شود.

وی بیان کرد: برای همایش «تربیت اسلامی، فضای مجازی، چالش‌ها و راهکارها»، 39 محور و پنج هدف تعیین شده که همه آنها را به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علم و فناوری ابلاغ کرده‌ایم. موضوع همایش به دلیل آنکه بین‌رشته‌ای بوده و برای نخستین‌بار به آن پرداخته شده است. ما پژوهش‌های مشابه را رصد کرده‌ایم اما به هرحال موضوع تربیت اسلامی موضوع خاصی است.

قدمی اظهار کرد: نگاه‌مان به همایش «تربیت اسلامی، فضای مجازی، چالش‌ها و راهکارها»، تنها چالش نیست، بلکه اثرات مثبت و استفاده از فناوری در تعلیم و تربیت است.

وی یادآور شد: تا 15 فروردین‌ماه مهلت ارسال مقالات تمدید شده است و تلاش‌مان این است که از مقالات ارزشمندی بهره‌مند شویم تا نتایج همایش، کاربردی و علمی باشد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح کرد: پژوهش صحیح، پژوهشی بوده که واقعیت را همان‌گونه که هست، بیان کند. ما هم می‌خواهیم این واقعیت را بیان کنیم و به حل و فصل مشکلات آن بپردازیم.

وی افزود: تاکنون 10 نفر از اساتید برجسته کشور برای ارائه مقاله اعلام آمادگی کرده‌اند. البته ممکن است به دلیل میان‌رشته‌ای بودن موضوع، تعداد مقالات همایش به حداکثر نرسد. روز همایش شاهد ارائه 15 مقاله شفاهی خواهیم بود. همچنین مقالات در قالب کتاب و پس از برگزاری در مجلات تخصصی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش منتشر خواهد شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب