امروز: جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ [2025/05/02]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2222 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل راه‌آهن خبر داد؛/1

نوروز بیشترین تأکید بر رشد کیفیت قطارها و زمان‌بندی آنها است/ راه‌اندازی کارخانه تولید ریل توسط کارخانه ذوب آهن در کشور/ قطار کرج هشتگرد تا تابستان 93 راه‌اندازی می شود

خبرایران: «محسن پورسیدآقایی» گفت: تا حومه 450 کیلومتری پایتخت بهترین وسیله سفر قطار سریع‌السیر است و در مسیر تهران تا اصفهان تقاضای سفرهای تجاری زیاد است و مسیرهای ریلی اراک، همدان و خط آهن تهران مشهد که پتانسیل سریع‌السیر شدن را دارا هستند.
نوروز بیشترین تأکید بر رشد کیفیت قطارها و زمان‌بندی آنها است/ راه‌اندازی کارخانه تولید ریل توسط کارخانه ذوب آهن در کشور/ قطار کرج هشتگرد تا تابستان 93 راه‌اندازی می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرایران، نشست خبری «محسن پورسیدآقایی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن کشورمان و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی  راه آهن  برگزارشد. دراین نشست خبری«محسن پورسیدآقایی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن کشورمان اظهار داشت: قطار سریع‌السیر تهران اصفهان توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است و مذاکره با پیمانکار (قرارگاه خاتم‌الانبیاء) در کشور چین در حال انجام بوده و مشخصات و نحوه اجرا در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: قطار سریع‌السیر تهران اصفهان تا نیمه اول سال 93 عملیاتی می‌شود و منابع فاینانس آن به زودی وارد کشور خواهد شد. ضمن اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم مسیر به طریقی طراحی شود که مردم بتوانند از تهران تا اصفهان 2 ساعته تردد کنند. چرا که سرعت قطار در این مسیر 250 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و این پروژه با تأمین فاینانس ظرف 3 سال اجرا می‌شود.

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: تا حومه 450 کیلومتری پایتخت بهترین وسیله سفر قطار سریع‌السیر است و در مسیر تهران تا اصفهان تقاضای سفرهای تجاری زیاد است و مسیرهای ریلی اراک، همدان و خط آهن تهران مشهد که پتانسیل سریع‌السیر شدن را دارا هستند.

وی ادامه داد: نوروز امسال بیشترین تأکید بر رشد کیفیت قطارها و زمان‌بندی آنها است و ‌امسال 3 درصد به ظرفیت ناوگان مسافری برای نوروز افزوده شد ضمن آنکه در مسیر تهران-مشهد 7 درصد ظرفیت ایجاد کردیم و فروش بلیت نیز برای نوروز به صورت اینترنتی و آژانسی انجام شد و صف‌های طولانی پشت آژانس ها نداشتیم و 40 درصدظرفیت قطارها از طریق اینترنت و 60 درصد از طریق آژانس‌ها به فروش رفته و ظرفیت‌ قطارهای امسال برای طرح نوروزی یک میلیون و 884 هزار صندلی بود که یک میلیون صندلی تاکنون فروخته شده است.

مدیرعامل راه آهن عنوان داشت: طی مذاکره با شرکت ذوب آهن مدیرعامل این شرکت قول داده است در صورت پشتیبانی راه آهن کارخانه تولید ریل در کشور راه‌اندازی شود و ما به مدیرعامل ذوب آهن قول داده‌ایم 300 هزار تن ریل از آنها خریداری کنیم و آنها نیز قرار است کارخانه تولید ریل را در آلمان خریداری کرده و تولید ریل در کشور داشته باشیم و سالانه 500 هزار تن ریل برای ساخت خط آهن و دو خطه کردن خطوط نیاز داریم و 200 هزار تن ریل از کشور خارجی خریداری می‌شود و 300 هزار تن نیز از داخل تأمین خواهد شد.

وی تاکید کرد: تفاهم کرده‌ایم تا قطار کرج-هشتگرد تا تابستان 93 راه‌اندازی شود و بخشی از منابع از محل فروش کارخانجات دولتی،بخشی دیگر از محل بودجه و بخش دیگر توسط پیمانکار ساخته می‌شود. ضمن اینکه موافقتنامه‌ای با شهرداری درباره خط آهن پرند منعقد شده است که بودجه مورد نیاز این پروژه مشترکا تأمین شود و ما موافقت کرده‌ایم 300 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد که صد میلیارد تومان آن توسط شرکت مترو، 100 میلیارد تومان به عنوان طلب پیمانکار در بودجه آتی و 100 میلیارد تومان آورده وزارت راه خواهد بود.

مدیرعامل راه‌آهن عنوان داشت: خط آهن پرند تا تابستان 93 به فرودگاه امام خمینی(ره) متصل شده و قبل از پایان 93 به بهره‌برداری می‌رسد. ضمن اینکه قرارداد قبلی خط آهن برقی تهران  مشهد تغییر یافته در قرارداد جدید راه‌آهن از محل بودجه عمرانی و از طریق فاینانس هزینه اجرا را تامین کرده و در همین دولت به بهره‌برداری می‌رساند و برقی کردن خط آهن تهران   مشهد در دولت یازدهم به صورت متوسط پیگیری می‌شود؛ قرارداد فاینانس این پروژه در حال انعقاد با سرمایه‌گذار خارجی است و امیدواریم تا پایان امسال که این قرارداد منعقد شده و برای تثبیت به مراحل بعدی برود.

وی تاکید کرد: تا ابتدای سال آینده پروژه برقی کردن خط آهن تهران مشهد آغاز می‌شود و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت قطار برقی تهران مشهد راه‌اندازی شود و سرعت مورد نظر در این خط آهن 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و مسافران در این قطار مسیر تهران تا مشهد را 6 ساعته طی می‌کنند و قرارداد قبلی این پروژه به صورت BOT بود که بین وزرای وقت راه و دفاع منعقد شده بود و قرارداد (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) BOT در این پروژه منتفی شده است و این قرارداد زمینه سود‌آوری نداشت ضمن آنکه وزارت دفاع نیز در این پروژه اعلام انصراف کرده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حال حاضر راه‌آهن ردیف بودجه جدای دولت به عنوان طرح فاینانس خود در این خط آهن را دنبال می‌کند و در واقع بوده این خط آهن از محل بودجه عمرانی و از طریق فاینانس دنبال می‌شوند. فاینانسر فعلا کشور چین است مجموع برآورد هزینه بر خط آهن برقی تهران  مشهد با اصلاح خطوط، سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، تامین لکوموتیو و برقی شدن دو میلیارد دلار نرخ مصوب بانک مرکزی است.

وی بیان کرد: در کل قرارداد اجرای این پروژه 5 هزار و 300 میلیارد تومان خواهد بود و قرارداد قبلی پروژه 4 هزار و 100 میلیارد تومان با احتساب دلار 1000 تومانی بود و در قرارداد جدید تامین واگن توسط فاینانسر  حذف شده است و واگن توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و ما توانایی تولید واگن با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را داریم منابع اجرا برای برقی شدن خط آهن تهران مشهد توسط راه‌آهن از محل تسهیلات فاینانس خارجی تامین می‌شود و سپس این پول‌ها به تامین کننده مالی بر می‌گردد.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب