امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21827 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۴۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترمهدی کریمی تفرشی درنشست خبری اعلام کرد؛

هیچ مشکلی از نظر تولید و عرضه مواد غذایی برای ماه رمضان وجود ندارد/ امروزه بانک ها نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد دارند/ برخی به جای تلاش برای ایجاد یک برند مورد اعتماد مردم به دنبال تقلب هستند/ متاسفانه امروز مشوق های صادراتی با تأخیر پرداخت می شود

خبرایران: رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف گفت:متاسفانه امروز مشوق های صادراتی با تأخیر پرداخت می شود در حالی که کشورهای همسایه ایران با قوانینی که دارند به سرعت و به محض خروج محموله صادراتی از گمرک هایشان مشوق های خوبی در اختیارصادرکنندگان خود قرار می‌دهند.
هیچ مشکلی از نظر تولید و عرضه مواد غذایی برای ماه رمضان وجود ندارد/ امروزه بانک ها نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد دارند/ برخی به جای تلاش برای ایجاد یک برند مورد اعتماد مردم به دنبال تقلب هستند/ متاسفانه امروز مشوق های صادراتی با تأخیر پرداخت می شود

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری «تعاونی تولید کنندگان موادغذایی هم صنف» بعدازظهرامروز پنج شنبه 4 خردادماه 1396 با حضور«دکترمهدی کریمی تفرشی» رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف و مدیرعامل شرکت صنایع غذایی گلها و اصحاب رسانه در سالن رفاهی نمایشگاه بین المللی تهران ودرحاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته برگزارو دراین نشست خبری «دکترمهدی کریمی تفرشی» رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف اظهارداشت: کمبود نقدینگی برای اصلاح زیرساخت ها و خرید دستگاه های بسته بندی نوین یکی از مشکلات عمده و مهم صنعت غذایی کشور است وامیدوارم دراین خصوص بانک همکاری های لازم را برای رفع کمبود ها انجام دهند.

 

امروزه بانک ها نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد دارند

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف تصریح کرد: امروزه بانک ها نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد دارند . تاجایی که بانک ها برای حمایت از تولید، تسهیلات را با احتساب تعرفه های تولید در اختیار صنعت غذا قرار می دهند  و به خحمایت لازم اقام می کنند ، البته دراین خصوص بانک ها نباید تعرفه تولید مواد غذایی را مانند دیگر صنایع ببینند. چرا که صنایع غذایی با دیگر صنایع تفاوت های عمده ای دارند و نیاز به حمایت های بیشتری نسبت به سایر صنایع دارند.

 

صنعت غذا در ایران خصوصی ترین صنعت است

وی خاطر نشان کرد:اگر قبول کنیم که صنعت غذا در ایران خصوصی ترین صنعت است، دولت باید نقش خودش را در این خصوص کم کرده و اختیارات بیشتری را برای بخش خصوصی درنظر بگیرد . به اعتقاد من دادن نقش بیشتر به هر بخش خصوصی باعث شکوفایی  صنعت شده و می تواند به اقتصاد کشورمان به خصوص صنعت غذا کمک شایانی داشته باشد.

 

هیچ مشکلی از نظر تولید و عرضه مواد غذایی برای ماه رمضان وجود ندارد

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی گلها عنوان داشت: از نظر تولید و عرضه مواد غذایی هیچ مشکلی برای ماه رمضان وجود ندارد و طرح مسئله افزایش قیمت در ماه رمضان بی معنی است و طرح مسئله افزایش قیمت در ماه مبارک رمضان معنایی ندارد و تنها باعث ایجاد دغدغه و نگرانی در مردم می شود و وزارت صنعت معدن و تجارت برنامه‌ریزی‌های صورت داده تا افزایش قیمت محصولات مختلف در ایام و ماه های خاصی در صورت نیاز اعمال شود تا دیگر مردم در هر بازه زمانی از این مسئله نگرانی نداشته باشند.

 

برجام اثرات مثبتی در بازار داخلی و خارجی محصولات و صنایع غذایی داشته است

وی ابرازداشت: وضعیت صادرات مواد غذایی ایران پس از برجام با رفع مشکلات در گشایش های اعتباری و کاهش موانع گمرکی، صادرات مواد غذایی روند خوبی داشته ، تاجایی که برجام اثرات مثبتی در بازار داخلی و خارجی محصولات و صنایع غذایی داشته است،تاجایی که در زمان تحریم ها تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز شان که از خارج باید وارد می شد با مشکلات عدیده ای مواجه بودند اما پس از امضای برجام نه تنها این مشکل برطرف شد.

 

اکنون زمان مناسبی برای بهره مندی بازرگانان ایرانی از بازار بکر روسیه خواهد بود

دکتر کریمی تفرشی ادامه داد: قیمت و کیفیت این مواد مورد نیاز صنایع افزایش بیشتری پیدا کرد چرا که بازارهای جهانی به روی ما باز شد و  قدرت انتخاب بیشتری داشتیم و این عامل سبب شد تا رقابت در بازار افزایش پیدا کند و صادرات مواد غذایی ایران به کشورهای همسود مانند «روسیه» که مورد تحریم جهانی قرار گرفته وضعیت خوبی دارد و با توجه به مشکلات سیاسی میان این کشور و ترکیه اکنون زمان مناسبی برای بهره مندی بازرگانان ایرانی از بازار بکر روسیه خواهد بود.

 

هنوز دیدگاه منفی نسبت به صنعت مواد غذایی ایران وجود دارد

وی یادآورشد: بازرگانان برای ورود به بازار کشورهایی مانند روسیه و گرجستان در صورت رعایت استانداردهای لازم و کیفیت محصول می توانند به راحتی محصولات غذایی خود را به این کشورها صادر کنند و پس از فروپاشی شوروی سابق برخی تولیدکنندگان ایرانی به صادرات کالاهای غیرکیفی به کشورهای همسود دست زدند بنابراین هنوز دیدگاه منفی نسبت به صنعت مواد غذایی ایران وجود دارد که فقط با صدور کالای کیفی می توان چهره مخدوش ایران در این زمینه را ترمیم خواهد شد.

 

متاسفانه امروز مشوق های صادراتی با تأخیر پرداخت می شود

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی گلها تاکید کرد: امروز مواد غذایی ایران به کشورهایی چون: «روسیه»، «کانادا»، «استرالیا»، کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود اما به دلیل مشکلاتی در گشایش اعتبار اسنادی «ال.سی» و سوئیفت به منطقه اروپای غربی و آمریکا صادرات چندانی نتوانسته ایم و امیدوارم این مشکلات در آینده ای نزدیک برطرف شود تا صنعتگران ما نیز بتوانند به خوبی کار کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز مشوق های صادراتی با تأخیر پرداخت می شود در حالی که کشورهای همسایه ایران با قوانینی که دارند به سرعت و به محض خروج محموله صادراتی از گمرک هایشان مشوق های خوبی در اختیار صادرکنندگان خود قرار می‌دهند چرا که وقتی تولید یک محصول بیش از نیاز بازار می شود بازار داخلی از آن اشباع شده و باید به فکر صادرات آن باشیم.

 

برخی به جای تلاش برای ایجاد یک برند مورد اعتماد مردم به دنبال تقلب هستند

دکتر کریمی تفرشی ابرازداشت: متاسفانه وقتی برندی مطرح می شود و مشتری برای خود پیدا می‌کند برخی به جای تلاش برای ایجاد یک برند مورد اعتماد مردم به دنبال تقلب هستند و محصولات تولیدی خود را که به صورت زیر زمینی است به نام این برند های مطرح به بازار می دهند که البته دستگاه های نظارتی در این زمینه همکاری خوبی با صنایع دارند و به منظور شناسایی آنها را پلمپ می‌کنند اما از مردم می‌خواهیم زمانی که یک محصول مورد اعتماد شان را خریداری کردند شاهد کاهش کیفیت محسوس آن بودند صنایع یا دستگاه‌های نظارتی را در جریان قرار دهند چرا که ممکن است آن محصول تقلبی بوده و برای مردم در زمان مصرف مشکلاتی را به وجود بیاورد.

 

بر اساس قوانین تجارت جهانی، اماکن رقابت برای تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد

وی افزود: با باز شدن دروازه‌های واردات به روی بازار کشورمان بر اساس قوانین تجارت جهانی، اماکن رقابت برای تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد و محصولات خارجی با توجه به رنگ و لعاب، کیفیت بالا و صرفه اقتصادی که برای مصرف‌کننده، موفق‌تر خواهند بود و درمقابل تولیدکنندگان داخلی ما نیز باید بر کیفیت تولیدات اضافه کنند و هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند چرا که روزی باید به سازمان تجارت جهانی متصل خواهیم شد.

بنابراین گزارش، بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته «ایران آگروفود ۲۰۱۷» از۲ تا ۵ خرداد ماه 1396 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب