خبرایران:علیرضا سلطانشاهی، حسین رویوران و احمد سروشنژاد كارشناسان مسائل فلسطین و مقاومت در تازهترین نشست «كبوتران مسجد دوردست» به بحث و گفتوگو پیرامون بیانیه بالفور، پیدایش رژیم صهیونیستی و نحوه مقابله و مبارزه با آن پرداختند.
به گزارش خبرایران از پایگاه خبری حوزه هنری، علیرضا سلطانشاهی كارشناس حوزه فلسطین و رئیس مركز مطالعات فلسطین در سیامین نشست «كبوتران مسجد دوردست» كه چهارشنبه 30 فروردین ماه در حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینكه دو نوع روایت رسمی و غیر رسمی از تاریخ پیدایش صهیونیسم وجود دارد، اظهار كرد: در روایت رسمی، كسانی تاریخ را می نویسند، تبلیغ و ترویج میكنند كه تمام ابزارهای لازم را در دست دارند و آن طور هم كه باید اقدام می كنند. طبیعی است كه نظام بین الملل با تعریفی كه امروز از آن داریم، حامی اصلی صهیونیسم است و موجودیت آن را در قالب سازمان ملل به رسمیت شناخته و همراهیهای لازم را در مقاطع مختلف با آن داشته است. اگر نظام بین الملل فعلی را قبول داشته باشیم، طبیعی است كه با روایت رسمی از صهیونیسم هم مشكلی نداریم و میپذیریم. اما اگر با نظام بینالملل مشكل داریم، باید به سراغ روایت غیر رسمی از تاریخ و عملكرد و پیامدهای شكلگیری صهیونیسم برویم.
وی افزود: البته بر روی روایت غیر رسمی هم خیلی كم كار شده و مقداری كه كار شده از باب استناد و استدلال ضعیف است و هنوز خیلی جای كار هست برای این كه روایت های غیر رسمی مورد توجه اندیشمندان و كارشناسان این حوزه قرار بگیرد.
سلطانشاهی با تاكید بر اینكه یكی از مشكلات، این است كه روایت غیر رسمی از تاریخ صهیونیسم راهی برای حضور در عرصه های آكادمیك و دانشگاهی ندارد، عنوان كرد: بعد از گذشت این سالها از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به این كه گفتمان جدیدی كه در نظام بین الملل با توجه به دیدگاههای حضرت امام خمینی (ره) مطرح كردیم، هنوز هم نتوانسته ایم در دانشگاه های خودمان دید و روایتی كه از پدیده صهیونیسم مدنظرمان بوده را به صورت آكادمیك بپردازیم. متاسفانه در حال حاضر با توجه به این سابقه، همچنان مصرف كننده دیدگاههای روایت رسمی از صهیونیسم هستیم.
وی با بیان خلاصه ای از تاریخ پیدایش صهیونیسم، گفت: روایت رسمی میگوید یهودستیزی و بعد از آن چاره جویی برای پایان دادن به یهودستیزی، منجر به این میشود كه یهودیان سراسر دنیا دولت بریتانیا را ملزم كنند كه جایی برای آنها در منطقه خاورمیانه اختصاص دهد. اما روایت غیر رسمی حاكی از آن است كه اساسا این موضوع یك پروژه استثماری است و با همكاری خود انگلیس كه قدرت اول دنیا در آن زمان بوده برنامهریزی و اجرا شده است.
این كارشناس حوزه فلسطین تصریح كرد: سوالی كه مطرح میشود این است كه آیا باید یهود ستیزی را منكر شویم و بگوییم هیچ یهود ستیزی در دنیا وجود نداشته است؟ یهودیها امروز در عین این كه از قدرت، ثروت و جایگاه سیاسی و فرهنگی و اقتصادی خاصی در سراسر دنیا برخوردار هستند، اما همچنان تحت شدیدترین احساسات ضدیهودی هستند. در خود آمریكا و اروپا منفور هستند و حس تنفر در میان همه اقوام عمدتا مسیحی و مسلمان نسبت به یهودیها وجود دارد و این مسئله هم ریشههای اعتقادی و رفتاری و اقتصادی دارد. این تنفر منجر شده كه یهودیها در ارتباط با اقوام مختلف، محل زندگی خود را تغییر دهند. هر قومی در سراسر دنیا محل خاصی برای زندگی دارند، اما نمیتوانید بگویید كه یهودیها جای خاصی در دنیا دارند. یهودیها میگویند این پراكندگی به دلیل ظلم و آزار در طول تاریخ بوده، كه چنین موضوعی اشتباه است؛ یهودیت به دنبال پول و امنیت در دنیا ست و به دلیل همین دو چیز دچار پراكندگی خود خواسته میشود. با گذشت این همه سال از تشكیل صهیونیسم، اما همچنان بیشتر یهودیها در خارج از فلسطین زندگی میكنند.
وی همچنین گفت: طبق تحقیقی كه انجام دادهام، عمده نخبگان یهودی خارج از اسراییل زندگی میكنند.عدهای كه در اسراییل زندگی میكنند، یهودیهایی هستند كه عمدتا در یهودی بودن و اصالتشان هم اشكال وجود دارد. اینها گوشت دم توپ هستند برای آرمان اصلی صهیونیسم و استعمار كه لازم است در منطقه نقش شیء خارجی را بازی كنند.
حسین رویوران كارشناس مسائل خاورمیانه نیز با طرح این پرسش كه سالگرد حادثه بالفور چه اهمیتی دارد و چرا باید به این مسئله پرداخته شود، اظهار كرد: بالفور حادثه تلخی است و انگلیس زمینهایی را در فلسطین به عده ای مهاجر داده است. اما باید دید اهمیت این اتفاق در كجا ست؟ گروهها و مجموعههایی در انگلیس شكل گرفتهاند كه اغلب بحث یكصدمین سالگرد بالفور را دنبال میكنند. اما با هدف مشخص و هدفشان این است كه به دولت انگلیس برای عذرخواهی از ملت فلسطین فشار بیاورند. به نظرم طرح بحث یكصدمین سالگرد وعده بالفور با هدفی كه دنبال میكنند اهمیت پیدا میكند.
وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی به واسطه عامل خارجی به وجود آمده است و اگر انگلیس از ملت فلسطین عذرخواهی كند نشان دهنده همین واقعیت است. رژیم صهیونیستی و اشغال فلسطین، با وعده بالفور، تشكیل صهیونیسم و سرزمینی مشخص، از یك آرزو به یك پروژه تبدیل شد. این موضوع به واسطه انگلیس است و بدون انگلیس قابل تحقق نبود.
رویوران خاطرنشان كرد: اسراییل ساخته و پرداخته انگلیس است، البته این موضوع تلاش خود صهیونیستها را برای اشغال فلسطین نفی نمیكند. محور دومی كه از وعده بالفور میتوان استفاده كرد، بحث نقش انگلیس است. اسراییل تاریخی برای خود درست كرده كه ملتی تحت استعمار انگلیس بودهایم و با عقب نشینی انگلیس از فلسطین بر اساس حق تعیین سرنوشت اعلام موجودیت كردیم. این روایت نادرست از تاریخ است. بدون اشغال فلسطین، تحت قیمومیت قرار گرفتن فلسطین و نقش فرمانداران نظامی انگلیس در فلسطین ، اسراییل موفق به اشغال فلسطین نمیشد.
این كارشناس مسائل خاورمیانه با تاكید بر این كه وعده بالفور، باید تاكید بر نقش انگلیس باشد، اظهار كرد: ملت ساكن در یك سرزمین باید ریشهدار باشد. یهودی ها در اسراییل ریشه نداشتهاند، اما فلسطینی ها از ابتدا در آن سرزمین ریشه داشتهاند. این كه یهودیها بگویند زمانی در فلسطین بوده اند، درست نیست. ایرانیها هم زمانی در طول تاریخ در خیلی سرزمین ها بودهاند و اگر قرار بود این گونه نگاه شود، سنگ روی سنگ بند نمیشد. در واقع از ابتدا ایجاد اسراییل برای جلوگیری از وحدت جهان اسلام و جهان عرب بوده است.
احمد سروشنژاد مدیر مسئول موسسه زیتون نیز در سخنانی با بیان این كه وعده بالفور بحث مفصلی در عرصه بینالمللی است، گفت: وعده بالفور یا موضوع آپارتایید و مباحثی كه پیرامون این موضوع وجود دارد باعث شده رژیم صهیونیستی به عنوان رژیمی نژادپرست در عرصه بینالمللی مطرح شود. با تحریم و بایكوت رژیم صهیونیستی نیز در سازمانها و دولتهای مختلف در جهان تلاش شده با این رژیم مقابله شود.
وی تصریح كرد: فلسطینیها و بخشی از جامعه بینالملل به دنبال تشكیل 2 دولت در سرزمین تاریخی فلسطین هستند. بحث صلح و سازش درباره كرانه باختری مطرح است و از این دست مباحث زیاد است. در سالهای مختلف بحثهای مفصل و دامنهدار وجود داشته است. اما آیا مسئله و بحران اصلی منطقه، این مسئله است یا این كه بحث فرعی و جانبی است و مطرح كردن این بحثهای فرعی و جانبی به نفع چه جریانی است؟ جریانی كه میخواهد رژیم صهیونیستی به سمت نابودی برود و یا جریانی كه میخواهد رژیم صهیونیستی را در منطقه تثبیت كند؟
سروشنژاد افزود: زمانی در ایران این بحث مطرح بود كه به جای تمركز بر شعار نابودی اسراییل، این مسئله را به شكل حقوقی مطرح كنیم و به طور مثال در سازمان ملل اسراییل را محكوم كنیم كه به حقوق بشر پایبند نیست و یا این كه قطعنامه ها را اجرا نمیكند. نگاه اینگونه، در واقع پذیرش اصل موجودیت رژیم صهیونیستی در منطقه است و پس از آن قرار است در مورد نحوه رفتار این رژیم بحث شود.
مدیر مسئول موسسه زیتون با تاكید بر این كه اگر كسی بر روی رفتارهای رژیم صهیونیستی كار كرده باشد، رگههای این رفتارها را داخل سیاستهای این رژیم میبیند، عنوان كرد: به عبارتی اقداماتی كه رژیم صهیونیستی در سالهای مختلف انجام داده، باعث تثبیت آن شده است. رژیم صهیونیستی اشغال خود را جنبه قانونی و مشروعیت حقوقی داده است. صهیونیستها برای این كه بتوانند افكار عمومی جهان را از اصل قضیه كه موضوع اشغال است و هنوز پا برجاست به مسیرهای فرعی دور كنند؛ ترفندهای مختلفی را به كار برده است.
وی گفت: البته این كه فعالان كشورمان در این جریانات شركت نكنند هم درست نیست و منطقی نیست كه از فرصتهایی كه برای افشای موضوع اصلی فراهم است استفاده نكنیم. باید در نهضتی كه در 2017 بر علیه بالفور رخ داده حضور پیدا كنیم و در همه مراحل، موضوع را به سمت جریان اشغال فلسطین توسط اسراییل متوجه كنیم و بگوییم مسئله اصلی منطقه اشغال است. اسراییل تلاش دارد وضعیت موجود در منطقه را تثبیت كند و جریان مقاومت باید به دنبال تغییر وضعیت موجود باشد.
در پایان نیز، كارشناسان حاضر در این نشست و حضار به بحث و گفتوگو پیرامون چگونگی مقابله با رژیم صهیونیستی پرداختند.
گفتنی است اجرای این برنامه بر عهده ناصر ضرابی دبیر دفتر ادبیات بیداری اسلامی حوزه هنری و مدیر سلسله نشست های «كبوتران مسجد دوردست» بود.