امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20917 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

بسته خبری 23 فروردین ماه حوزه هنری؛

شبكه افق میزبان هنرمندان و مسئولان حوزه هنری/ پخش زنده اختتامیه سومین دوره هفته هنر انقلاب

خبرایران:شبكه افق ضمن میزبانی از هنرمندان حوزه هنری به مناسبت هفته هنر انقلاب، مراسم اختتامیه را زنده پخش می‌كند
شبكه افق میزبان هنرمندان و مسئولان حوزه هنری/ پخش زنده اختتامیه سومین دوره هفته هنر انقلاب

به گزارش خبرایران از پایگاه خبری حوزه هنری، شبكه افق با موضوع هفته هنرهای انقلاب در برنامه‌ای زنده تحت عنوان «نقش» میزبان هنرمندان و مدیران حوزه هنری خواهد بود.

این برنامه تلویزیونی در دو روز گذشته، دوشنبه 21 فروردین ماه میزبان محسن یزدی، مدیر مركز مستند حوزه هنری و عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش بود. همچنین در روز ولادت حضرت علی (ع) علیرضا قزوه، مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و دكتر اسماعیل آجرلو، رئیس حوزه هنری استان البزر از مهمانان این ویژه برنامه بودند.

كوروش زارعی، كارگردان و بازیگر تئاتر و مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری به همراه دكتر غلامرضا منتظری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان از دیگر مهمانان برنامه «نقش» هستند كه امروز چهارشنبه، 23 فروردین ماه حضور خواهند داشت.

همچنین این برنامه در روز پنج شنبه، 25 فروردین میزبان مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری و همچنین محمدحسین نیرومند، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و كاریكاتوریست خواهد یود

ویژه برنامه «نقش» به تهیه‌كنندگی نعمت مهدیان هر روز ساعت 18 از شبكه افق به روی آنتن می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، برنامه «نقش» در روز جمعه، 26 فروردین مراسم اختتامیه سومین دوره هفته هنر انقلاب را به شكل زنده از ساعت 17 و 30 دقیقه پوشش می‌دهد.

 

شعبانی: «حلب آزاد شد» با هدف ثبت یك واقعه‌ی تاریخی دنبال شد

مرتضی شعبانی، عكاس نمایشگاه «حلب آزاد شد» تاكید كرد: عكس‌های سوریه بیشتر برای ثبت یك واقعه‌ تاریخی گرفته شد نه اینكه صرفا یك نمایشگاهی با این موضوع برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، این مستندساز در پاسخ به اینكه هدف اصلی‌اش از برگزاری نمایشگاهی با عنوان «حلب آزاد شد» با موضوع سوریه چه بود، خاطرنشان كرد: بالاخره موضوع سوریه و حوادثی كه طی این مدت در آنجا رخ داد، كمتر رسانه‌ای و خبری شده است و اگر هم این اتفاق افتاد بیشتر از سوی جبهه مخالف صورت گرفت و سعی بر مظلوم‌نمایی كردند. بنابراین ما از این اتفاق عكس و فیلم خیلی كم داشتیم. متاسفانه از فیلم مربوط به این اتفاق شاید خیلی استقبال ویژه‌ای نمی‌شود؛ به همین خاطر ما تصمیم بر عكاسی از صحنه‌های واقعی گرفتیم و این اقدام بیشتر برای ثبت واقعه‌ تاریخی صورت گرفت.

وی همچنین بیان كرد: ما از صحنه‌های واقعی سوریه عكاسی كردیم و در نهایت پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی با همین موضوع از سوی آقای باقری، مدیر خانه عكاسان صورت گرفت وگرنه من خودم را عكاس حرفه‌ای نمی‌دانم كه بخواهم نمایشگاه برگزار كنم، ادعایی هم ندارم چون بیشتر طی این سال‌ها فقط فیلم مستند ساختم. راستش اولین بار است كه نمایشگاه عكس برگزار كرده‌ام و برایم تازگی دارد و حس ویژه‌ای دارم، امیدوارم خوب باشد و مردم عكس‌هایم را دوست داشته باشند.

شعبانی درباره اینكه عكاسی از آزادسازی حلب چه پروسه زمانی را طی كرد و چقدر در آنجا برای عكاسی امكانات در اختیارش بود، تصریح كرد: پروسه تولید میدانی این كار حدودا فقط 10 روز طول كشید ولی دوستان حوزه هنری و خانه عكاسان ایران زمان خوبی را برای افتتاح این نمایشگاه گذاشتند تا عكس‌ها گویاسازی و زیرنویس شود. برپایی نمایشگاه «حلب آزاد شد» ابتدا قرار بود 22 بهمن ماه انجام بگیرد اما تصمیم گرفته شد كه با هفته هنر انقلاب بیشتر مناسبت دارد و من خودم خیلی از زمان برگزاری نمایشگاه راضی‌ام.

وی ادامه داد: در زمینه داشتن امكانات لازم در حلب برای عكاسی خوب باید بگویم به هر حال طبیعی است در مملكتی كه جنگ و ناامنی شده، شرایط سختی حاكم است و عكاسی در چنین وضعیتی دشواری‌های خاص خودش را دارد و عمدتا عكس‌ها در شرایط سختی گرفته شده‌اند؛ ضمن اینكه از طرفی این عكس‌ها ابتدای زمستان در شرایط جوی دشوار باران و برف انجام گرفت اما در كل به عنوان خالق این آثار راضی‌ام.

عكاس نمایشگاه عكس «حلب آزاد شد» در پایان در زمینه فرم عكس‌هایش و اینكه برای عكاسی بیشتر از چه زاویه‌ای استفاده كرده است؟ توضیح داد: برای من بیشتر مسئله تخریب از ناحیه گروه تروریست، خرابی‌ها و آوارگی مردم حلب و در نهایت بازگشت مردم به خانه‌هایشان در شرایطی كه واقعا چیزی از خانه‌ها نمانده بود اما به خاطر علاقه به مملكت‌شان، برایم خیلی دیدنی بود و دوست داشتم این تصاویر را منعكس كنم
 

توحید معصومی خبر داد:

ادامه‌ی حمایت‌های حوزه هنری از تولیدات حرفه‌ای تئاتر استان‌ها در سال 96

حمایت از تولیدات حرفه‌ای تئاتر در مراكز استانی حوزه هنری در سال 1396نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، توحید معصومی از ادامه‌ی حمایت‌های مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در جهت تولیدات حرفه‌ای تئاتر مراكز استانی در سال 96 خبر داد.
 

توحید معصومی؛ مسئول امور استان‌های مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛گفت: حمایت از تولیدات حرفه‌ای تئاتر  در مراكز استانی حوزه هنری در سال 1396نیز ادامه خواهد داشت.
 

وی افزود: در سال گذشته 10 نمایش از 10 استان در اولویت اول تولیدات استان‌ها قرار گرفت كه در نهایت 9 استان برای تولید آثار پیشنهادی خود، اعلام آمادگی كردند. در همین راستا، نمایش­های «در مسیر كوه‌های شاه جهان» به كارگردانی مهدی كشمیری از استان خراسان شمالی، «پوتین­های عمو بابا» به كارگردانی علیرضا مداح از استان سمنان، "قصه ظهر جمعه" به كارگردانی حسام افروز از استان یزد،  «قوی سپید» به كارگردانی احسان جانمی از استان اصفهان و نمایش "محاق" به كارگردانی سامان حسن‌زاده از استان آذربایجان‌غربی با حمایت مستقیم مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری تولید شدند و در فاصله‌ی زمانی تیر تا اسفند‌ماه سال گذشته در این استان‌ها خود حداقل به مدت 10 شب به روی صحنه رفتند.
 

این كارگردان تئاتر اضافه كرد: همچنین 4 نمایش "پروانه بر ناقوس" به كارگردانی سینا دلشادی از استان مازندران، "ردپایی بر آب" به كارگردانی سلیمه كلانتری از استان هرمزگان، "وقتی طبل آخر را محكم‌تر زدند" به كارگردانی آرش منصوری از استان كرمانشاه و نمایش "پروانه بر ناقوس" به كارگردانی عبدالرضا قراری از استان كرمان اجراهای خود را ظرف فروردین و اردیبهشت امسال انجام خواهند داد كه به طور مثال نمایش "پروانه بر ناقوس" در استان مازندران هم‌اكنون به روی صحنه و میزبان تماشاگران تئاتر است.
 

توحید معصومی با اشاره به ادامه‌ی حمایت‌های مستقیم مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری از تولیدات حرفه‌ای تئاتر در مراكز استانی در سال 96 توضیح داد: به زودی فراخوان حمایت از تولیدات تئاتر حرفه‌ای استان‌ها در سال 96 را منتشر خواهیم كرد تا مابقی مراكز استانی غیر از استان‌هایی كه در سال گذشته اعتبارات حمایتی دریافت كرده‌اند، متون پیشنهادی خود را به مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری ارائه نمایند. امسال نیز بنا داریم 10 نمایش‌نامه برتر با توجه به رزومه‌ی گروه و كارگردان از 10 استان انتخاب كرده و مورد حمایت مالی قرار دهیم.
 

وی تصریح كرد: تاكید، توصیه و اولولیت ما، توجه به نمایش‌نامه‌های تازه تولید شده‌ از نویسندگان بومی است. قطعا علاوه بر توجه نسبت به ساختار حرفه‌ای آثار نمایشی، محتوا و متون بومی نیز برای ما حایز اهمیت خواهد بود.
 

معصومی در پایان گفت: همچنین طبق فراخوان سال گذشته، نمایش‌های تولید شده در سال 95 توسط كارشناسان مركز ارزیابی خواهند شد و در صورت احراز شرایط كیفی مناسب به بخش رقابتی جشنواره‌های منطقه‌ای سوره دعوت خواهند شد.

خردمندان: مردم هستند كه سرنوشت یك فیلم را تعیین می كنند

كارگردان فیلم «بیست و یك روز بعد» به بهانه برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری گفت: این مردم هستند كه سرنوشت یك فیلم را تعیین می كنند. به نظرم زمان بهترین قاضی برای یك اثر هنری است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، محمدرضا خرمندان كارگردان فیلم «بیست و یك روز بعد» كه در هفته هنر انقلاب در حوزه هنری اكران می شود، به اهمیت پرداختن به هنرهای مختلف طی این رویداد اشاره كرد و گفت: به نظرم اگر ظرفیت برگزاری تجمیع هنرهای مختلف وجود داشته باشد، این اتفاق بسیار خوب است

وی افزود: متاسفانه من توفیق حضور در دوره های قبلی هفته هنر انقلاب را نداشته ام. اما به طور كلی وقتی چند اتفاق مهم و جشنواره كنار هم قرار می گیرند، شاید این احتمال وجود داشته باشد كه یكی از این ها تحت الشعاع دیگری قرار بگیرد

این كارگردان همچنین خاطر نشان كرد: با این وجود همه چیز بستگی به برگزار كنندگان دارد. این كه آن ها با چه رویكرد و برنامه ریزی بتوانند آن را برگزار كنند. در مجموع حضور چند هنر كنار یكدیگر می تواند به سینما هم كمك كند و برعكس.

وی در پاسخ به این كه با توجه به دیده نشدن «بیست و یك روز بعد» توسط داوران جشنواره سی و پنجم فجر چقدر آینده موفقی را در اكران های عمومی یا مناسبتی مثل هفته هنر انقلاب برای ساخته خود پیش بینی می كند، عنوان كرد: تصور من درباره همه آثار تولید شده در حوزه سینما این است كه با گذشت زمان، این مردم هستند كه سرنوشتشان را تعیین می كنند

به نظرم زمان بهترین قاضی برای یك اثر هنری است. جشنواره فیلم فجر را شاید نباید به خاطرحاشیه هایش جدی گرفت. با گذر زمان می توان مهر تایید یا ابطال بر شایستگی یك فیلم زد. امیدوارم با آنچه دیدم و بازخوردهای خوبی كه از مردم گرفتم، «بیست و یك روز بعد» اكران موفقی هم داشته باشد و عموم مردم از آن استقبال كنند.

وی در پاسخ به این كه در مبحث انقلاب اسلامی ایران، چه مساله ای برایش دغدغه ساخت فیلم محسوب می شود، بیان كرد: معمولا موضوع یا موضوعاتی كه من را متاثر می كند، مساله من در فیلمسازی است و اصولا آگاهانه به سراغ فیلمسازی نمی روم. برای من هر چیزی از هر حیثی می تواند دغدغه فیلمسازی باشد. سعی می كنم حرفم را به بهترین شكل ممكنی كه بلد هستم، در یك فیلم بازآفرینی كنم.

دژاكام: هنر انقلاب، هنر تایید و تعریف نیست

امیر دژاكام گفت: هنر انقلاب صرفا هنر تایید و تعریف و تمجید نیست. همان‌طور كه هنر تكذیب و نفی هم نیست، به ساحت روشن زندگی مثل صبح می‌نگرد و به گستردگی شب و سیاهی هم می‌نگرد اما این‌ها حقیقتا سیاهی و سفیدی نیستند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، امیر دژاكام نویسنده، كارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون، به بهانه برگزاری هفته هنر انقلاب در حوزه هنری با اشاره به تعریفی از هنر انقلاب گفت: اولین چیزی كه در هنر انقلاب باید نمود یابد، همراهی با پابرهنه‌ها و افراد ستم‌دیده است. این اصلی‌ترین خصیصه‌ای است كه هنر انقلاب باید واجد آن باشد.
 

وی با اشاره به بعضی مشخصه‌های هنر انقلاب افزود: راست‌گویی، وفای به پیمان و امانت‌داری سه ویژگی عمده‌ای است كه اگر در هنرمند انقلابی و نتیجه كارش وجود نداشته باشد، نمی‌توان مفهوم هنر انقلاب را به آن نسبت داد. اثری كه راست‌گو نباشد، فارغ از اینكه چه باشد و در چه قالبی، اساسا هنر انقلاب نیست.
 

اقتضائات جنگ این روزها متفاوت است
 
دژاكام ادامه داد: هنری كه معتقد است هدف وسیله را توجیه می‌كند، هنری مربوط به تفكر ماركسیست‌ها و ماتریالیست‌هاست. در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون آثار خوبی درباره عدالت، ظلم ستیزی، تاریخ دین، تفاسیر قرآن كریم ساخته و پرداخته شده است یا آثاری كه به مضامین جنگ با ابعاد وسیعی می‌پردازند. اما  همه این‌ها رویكردهای خاص خود را در زمان‌های مختلف داشته‌اند. برای مثال زمانی هدف هنر بسیج عمومی مردم برای حضور در جبهه‌ها بود اما جنگ این روزها اقتضاهای دیگری دارد.
 

وی با اشاره به ضعف‌های حوزه نمایشنامه نویسی با محوری موضوع انقلاب بیان كرد: متاسفانه هنوز هم نمایشنامه‌های خوب در زمینه انقلاب كم است. من تاكنون درباره موضوع آزادی خرمشهر و حصر آبادان نمایش‌هایی اجرا كرده‌ام. حتی درباره ماجرای اشغال خرمشهر هم نوشته‌ام كه هنوز اجازه اجرای آن داده نشده است. مسئولان می‌گویند تلخ است. اما مگر می‌شود قصه تكه تكه شدن یك شهر را نوشت و تلخ ننوشت؟!
 

نگاه یك‌سویه به انقلاب آفت هنر انقلاب است
 
این كارگردان تئاتر با اشاره به اینكه واقع نگاری درباره انقلاب و جنگ تاثیرگذاری آن را افزایش می‌دهد، عنوان كرد: به نظرم من گاهی می‌شود تلخ نوشت تا یك ماجرا دیگر تكرار نشود. هنر انقلاب صرفا هنر تایید و تعریف و تمجید نیست. همان‌طور كه هنر تكذیب و نفی هم نیست. به ساحت روشن زندگی مثل صبح می‌نگرد و به گستردگی شب و سیاهی هم می‌نگرد. اما این‌ها حقیقتا سیاهی و سفیدی نیستند. بلكه روز و شب هستند. مثل زندگی عادی و روزمره‌مان. در عشق هم سیاهی و سفیدی وجود دارد و نگاه یك‌سویه به انقلاب از آفات هنر انقلاب است.
 

وی با اشاره به خاطره همكاری خود با شهید آوینی خاطر نشان كرد: خوشبختانه افتخار این را داشته‌ام كه مدت كوتاهی با شهید آوینی همكاری كنم. در روزگاری كه تئاتر شرایط سختی داشت، برای نوشتن در یك روزنامه دعوت شدم و شهید آوینی برای نگارش چند مقاله به من كمك كردند. طی چند ماهه همكاری‌مان بسیار از او آموختم.
 

كارگردان نمایش «عروس خون» همچنین خاطرنشان كرد: مدتی قبل مصاحبه‌ای درباره تئاتر كردم و بعد از آن مقاله‌ای از شهید آوینی درباره اینكه تئاتر زنده است یا نه خواندم. این مقاله حدود ۱۵ یا ۲۰ سال قبل نوشته شده بود و درباره این بود كه هنر بر مبنای كاپیتالیسم و مدرنیسم گرایش به مادی شدن دارد و برایم جالب بود كه اندیشه‌های او در این دوران بسیار كارآمد است.
 

وی در پاسخ به اینكه از میان نامزدهای معرفی چهره هنر انقلاب (ابراهیم حاتمی كیا، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهناز ضرابی‌زاده، محمد حسین مهدویان و حمید حسام) به كدامیك رای می‌دهد، بیان كرد: من به هر ۵ نفر رای می‌دهم و به نظرم معرفی چهره هنر انقلاب توسط حوزه هنری اقدام موثری است. به شرط آنكه هنرمندان و آثار شهرستان را هم در نظر بگیریم. همچنین پیشنهاد می‌كنم كه در سال‌های آینده در هر حوزه یك هنرمند به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی شود. زیرا كاركرد و فعالیت هریك از این هنرها با یكدیگر متفاوت است و مقایسه شان كار درستی نیست.
 

هفته هنر انقلاب تا ۲۵ فروردین ماه در حوزه هنری در حال برگزاری است.

نقی‌زاده: سیاست‌های كلان فرهنگی كشور طبق فرموده رهبری باید بازنگری شود

اصغر نقی‌زاده، بازیگر سینمای جنگ و انقلاب، معتقد است مهم‌ترین دلیل كم‌رنگ شدن سینمای انقلاب در كشورمان، عدم اختصاص یارانه دولتی به فیلم‌های این گونه سینمایی است و سیاست‌های كلان فرهنگی مملكت طبق تاكید رهبری باید بازنگری شود.



اصغر نقی‌زاده، بازیگر سینما و تلویزیون، در ژانر جنگ و دفاع مقدس در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری درباره جایگاه مضامین انقلاب در سینما بیان كرد: وقتی سینما به سمت گیشه می رود، طبیعی است كه تعداد فیلم های انقلابی در این حوزه كاهش می یابد. این در حالی است كه معمولا دولت ها برای تولید فیلم های ارزشی خود یارانه ای اختصاص می دهند. اما در ایران این‌طور نیست
 

وی افزود: اگرچه ما توانسته ایم فیلم های پر فروشی هم مثل «اخراجی ها» در ژانر جنگی بسازیم، اما اگر قرار بر توجه ویژه به این نوع سینماست، باید یارانه دولتی به آن اختصاص یابد. درست مثل اینكه وقتی هزار تومان در اختیار دارید، یا می توانید با آن نان بخرید یا گندم. اما خریدن گندم یك سرمایه گذاری بلندمدت است. در ایران برای امنیت، رفاه و برق و آب مردم سرمایه گذاری شده است. اما وقتی پای تماشای تلویزیون می نشینند، برنامه های تكراری و بی محتوا می بینند. ناچار شبكه های ماهواره‌ای را دنبال می كنند! این یعنی ما فرهنگ را نادیده گرفته ایم
 

این بازیگر با اشاره به راهكارهای افزایش كمی و كیفی محتوای انقلابی در سینما گفت: به نظر می رسد باید سیاست های كلان فرهنگی مملكت كه مقام معظم رهبری هم بر آن تاكید كرده اند، بازنگری شود. این در حالی است كه تلویزیون مدام برنامه های تكراری پخش می كند و این فاجعه بار است. اما تلویزیون در كشورهای دیگر سعی در جلب توجه مردم و افكار عمومی به برنامه های خود دارد
 

وی با اشاره به اینكه نباید به طور مقطعی و در مناسبت ها صرفا به سراغ سینمای انقلاب رفت، ادامه داد: بررسی و پرداختن به هنر انقلاب اسلامی نباید صرفا به هفته دفاع مقدس یا بقیه مناسبت ها محدود شود. زیرا با این شیوه نمی توانیم آن را ترویج كنیم. برای مثال درباره شهید آوینی كه خود فیلم ساز انقلابی است، چقدر فیلم ساخته یا كتاب نوشته ایم؟! چقدر سعی كرده ایم در فرصت های مختلف آرا و نظرات او را بیان كنیم؟! غربی ها برای یك قهرمان خود فیلمی مثل «نجات سرباز رایان» می سازند. اما ما هنوز درباره شهید همت فیلمی نساخته ایم. این حرف ها دیگر یك انتقاد نیست؛ بلكه واقعیت است
 

نقی زاده در پاسخ به اینكه از میان نامزدهای معرفی چهره هنر انقلاب (ابراهیم حاتمی كیا، محمدحسین مهدویان، بهناز ضرابی زاده، سید مسعود شجاعی طباطبایی، حمید حسام) به كدامیك برای دریافت این عنوان رای می دهد، گفت: اگر قرار بود من حق انتخابی داشته باشم، به ابراهیم حاتمی كیا رای می دادم
 

گفتنی است هفته هنر انقلاب اسلامی ایران تا ۲۵ فروردین ماه در حوزه هنری ادامه دارد.

لاجوردی: سینمای انقلاب در حد شعار باقی مانده است

كارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» به جایگاه مضامین انقلابی در سینما اشاره و بیان كرد: متاسفانه سینمای انقلاب در حد شعار باقی مانده است و بعضی از مدیران، در اكران این جنس آثار كم لطفی می‌كنند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، عباس لاجوردی نویسنده و كارگردان سینما درباره علت تمركز خود بر موضوعات استراتژیك در فیلم‌سازی گفت: سعی نكرده ام عمدا این جریان را دنبال كنم. بلكه آن را ناشی از یك نیاز دیدم. زیرا وقتی كشورمان در موقعیتی استراتژیك قرار دارد، باید این شرایط در هنر هم جلوه داشته باشد. نمی توانم در شرایطی كه بسیاری از كشورها درباره شرایط امن ایران صحبت می‌كنند و قصد بر هم زدن این امنیت را دارند، فیلم اجتماعی یا طنز بسازم.
 

وی افزود: نمی توانم شرایط كشور را كه در معرض  و تهدید حمله و فشار سیاسی قرار دارد، نادیده بگیرم. به نظرم اگر در این وضعیت درباره اوضاع منطقه فیلم نسازم، به اعتقادات، انسانیت و كشورم ظلم كرده ام. چنانچه سوریه نیز در یك روز عادی كه مردم سرگرم كارهای روزمره خود بودند، شهرهای مهم خود را از دست داد و حالا چند سال است درگیر جنگ و خونریزی و ناامنی است.
 

این فیلم ساز با انتقاد از بی مهری نسبت به آثار سینمای استراتژیك و انقلابی در هنگام اكران توضیح داد: متاسفانه بعضی از مدیران، در اكران این جنس آثار كم لطفی می كنند. البته من به آن ها حق می‌دهم! تا وقتی كه به كشورهای عراق و سوریه و افغانستان سفر نكرده و شرایط آنجا را ندیده اند، نمی توانند درك كنند چه اتفاقاتی در جریان است.
 

وی همچنین خاطرنشان كرد: یك زمانی رهبر معظم انقلاب به بعضی از وزرا توصیه كردند توری سیاحتی برای بررسی وجوه نظامی كشور بروند و ببینند كه ایران چقدر در این زمینه كار كرده است. به نظرم می‌توان به هنرمندان هم توصیه كرد به جای سفر به اروپا و جشنواره های خارجی سینمایی، به كشورهای همسایه مثل عراق، سوریه و افغانستان سفر كنند. جنگ در یك قدمی ماست. هفته گذشته گروه تروریستی داعش بیانیه ای به زبان فارسی علیه ایران منتشر كرد. این نشان می دهد دشمن برای كشورمان نقشه كشیده است. وظیفه من فیلم‌ساز و تعهدم در این وضعیت فیلم‌سازی درباره موضوعات مرتبط است و قصد ندارم از این ژانر فاصله بگیرم. مگر اینكه به اجبار من را وادار به این كار كنند!
 

لاجوردی درباره جایگاه سینمای انقلاب در سینمای غالب این روزها توضیح داد: متاسفانه سینمای انقلاب در حد شعار باقی مانده است. مگر از برگزاری سمینارها و همایش ها در این باره چه چیزی عاید می شود؟! چرا نباید فیلم «جشن تولد» كه با سختی های زیادی در خاك سوریه ساخته شد، شرایط اكران مناسبی داشته باشد؟! در حالی كه هركس این فیلم را دید، نگاهش به جریانات سوریه فرق كرد و موضوع را جدی تر دید.
 

وی با بیان اینكه ذائقه سینمایی مردم بسته به انتخاب مدیران تغییر می یابد، عنوان كرد: گاهی گفته می شود ذائقه مردم عوض شده و به همین دلیل شاید به برخی فیلم ها اقبال نشان نمی دهند. اما چه كسی این ذائقه را عوض كرده است؟! آیا غیر از مدیران و رسانه ها چنین ذائقه ای را ایجاد كرده یا تغییر داده اند؟!
 

كارگردان فیلم «جشن تولد» در پاسخ به این كه از میان نامزدهای معرفی چهره هنر انقلاب (ابراهیم حاتمی كیا، محمدحسین مهدویان، بهناز ضرابی زاده، سید مسعود شجاعی طباطبایی، حمید حسام) به كدامیك برای دریافت این عنوان رای می دهد، گفت: قطعا هر ۵ نفر برای این بخش زحمت كشیده‌اند. اما به دلیل این كه در عرصه سینما فعالیت دارم و ابراهیم حاتمی كیا حق استادی به گردنمان دارد، او را انتخاب می كنم. او جنگ را دیده و زمانی كه من و محمدحسین مهدویان در اندیشه فیلم‌سازی بودیم، با «آژانس شیشه ای» او میزانسن را یاد گرفته و به سینما علاقه مند شدیم.
 

گفتنی است هفته هنر انقلاب اسلامی ایران تا ۲۵ فروردین ماه در حوزه هنری ادامه دارد.

میركریمی: «هنر انقلابی» نباید در چرخه گزارش عملكرد به مسئولان گرفتار شود

رضا میركریمی با اشاره بر ضرورت نشر اندیشه‌های هنر انقلاب در سطح جهانی گفت: هنر انقلاب نباید درگیر ارائه دادن گزارش عملكرد به مسئولان باشد. این هنر زمانی موفق است كه به مخاطبان جهانی بیاندیشد و هدف جذب آن ها را داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، رضا میركریمی كارگردان سینما با اشاره به راهكارهای موفقیت هنر انقلاب و لزوم توجه آن به ترویج فرامرزی گفت: «به نظر من هنر انقلاب زمانی موفق است كه به مخاطبان جهانی بیاندیشد و هدف جذب آن ها را داشته باشد. در این صورت هنر انقلاب اسلامی نباید درگیر ارائه دادن گزارش عملكرد و كاری خود به مسئولان باشد. زیرا این شكل برخورد با تولیدات هنری آن را كاملاً سفارشی، بی بهره و فایده می‌كند
 

وی با بیان این كه پاسخگویی به برخی سوالات در حوزه نتایج و دستاوردهای هنر انقلاب میتواند تبیین كننده میزان تاثیرگذاری آن در سطح جهانی باشد، افزود: «امروز در دنیای زندگی میكنیم كه نشانههای اعتراض به صورت فردی و جمعی توسط همه اقشار روشنفكر جهان كاملا هویدا شده است. در چنین شرایطی باید این سوال را بپرسیم كه انقلاب اسلامی ایران چقدر توانسته است، صدای اعتراض ما را نیز به نظام سرمایه داری حاكم بر جهان برساند؟! همچنین باید از خودمان بپرسیم كه در حوزه های مختلف اعم از فرهنگی و هنری چقدر از مرزهایمان فراتر رفته ایم
 

كارگردان فیلم سینمایی «دختر» با اشاره به این كه هدف شكل گیری انقلاب اسلامی تحقق عدالت و انقلاب مستعضفین بوده است، خاطر نشان كرد:‌ «علیرغم این كه امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب، آن را انقلاب مستضعفین نامیدند، اما ما در هنر انقلاب نتوانستیم صدای مستضعفین باشیم. همچنین جذب مخاطبان مسلمان برای هنر انقلاب كه شاید حداقل دستاوردی است كه باید تاكنون به دست می آمد، نیز  تحقق نیافته است
 

وی همچنین ادامه داد: «بسیاری از رنج كشیدگان عالم در كشورهای آمریكای لاتین، آفریقا و حتی در دل اروپا به دنبال شنیدن صداهای همسو و موافق برای رساندن اعتراض خود هستند. اما ما همچنان درگیر منازعات داخلی خود هستیم و با آن ها همراه نمی شویم. بنابراین، این كه بخواهیم برای خوشایند مسئولان بالادستی آثاری بسازیم و نامش را هنر انقلاب بگذاریم، یك پسرفت است.
 

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره نامزدهای معرفی چهره هنر انقلاب و ماهیت چنین انتخابی عنوان كرد: «به نظرم این انتخاب ها مطلوب است. اما همه شان همراه با امور زیر بنایی میتواند كاركرد داشته باشد
 

گفتنی است هفته هنر انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت سید مرتضی آوینی فیلم ساز و نظریه پردازی متعهد انقلابی تا 25 فروردین ماه جاری در حوزه هنری در حال برگزاری است.
 

زارعی: نیازمند تربیت نسل جدید در عرصه هنر انقلاب هستیم/ نمایش‌های خیابانی در حوزه هنری و مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: امروز باید بتوانیم نسلی را پرورش دهیم كه سفیران فرهنگی‌مان در خارج از ایران باشند و بتوانند آینده فرهنگ و هنر مملكت را جلو ببرند. آنچه كشور اسلامی ما بدان نیازمند است، ایفای همین نقش‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، كوروش زارعی مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی ایران (19 تا 29 فروردین ماه) عنوان كرد: هنر انقلاب اسلامی چند سالی است كه متأسفانه مورد مهجوریت قرار گرفته است، هم هنرمندان انقلابی و هم انقلابیون شاید آن طور كه باید بدان توجه نكردند.

وی در ادامه افزود:‌ اگر ما می‌خواهیم واقعا اتفاقی در عرصه هنر بیفتد و كار كلان و گسترده در حوزه انقلاب اسلامی داشته باشیم، البته منظورم در همه رشته‌ها از سینما و تئاتر تا ادبیات است؛ هر چند در ادبیات باز بهتر بوده‌ایم منتها در سینما و تئاتر و تجسمی كمتر فعال هستیم.

زارعی  با اشاره به اینكه ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و غربی فرهنگی می‌توانند بخشی از بودجه‌های كلان خود را صرف این امر كنند، توضیح داد: اما نمی‌دانم چرا اتفاقی كه باید بیفتد، نمی‌افتد و حركت درستی انجام نمی‌شود، ما باید شرایطی فراهم كنیم كه قابلیت صدور هنر انقلابی را داشته باشیم، بنابراین می‌توانیم این هنر را به كشورهای اسلامی و منطقه به عنوان هنر انقلابی صادر كنیم.

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار داشت: آنچه امام می‌گفتند كه هنر انقلابی و فرهنگی نیاز امروز ما است به هرحال در جریانات سیاسی و فرهنگی ما توانستیم اتفاقاتی را رقم بزنیم اینك بعد از سی و هشت سال از روشن بودن چراغ انقلاب، جرقه كارهای فرهنگی خورده است. اگر كارهای مهم را چاشنی كار خود كنیم، مردم منطقه جذب ما می‌شوند.

وی همچنین افزود: قطعا ما می‌توانیم جریانی در این سال‌ها ایجاد كنیم تا انقلابمان محفوظ بماند. ما در برابر ظلم‌ها ایستادیم، محصولاتی به بار آوردیم و به خودكفایی رسیدیم. انقلاب خودمان نیازمند این حركت‌هاست. كشور ما غنی از فرهنگ است.

زارعی با تأكید بر اینكه متأسفانه ما آن طور كه باید بها به این امر ندادیم و كار خاصی انجام ندادیم، توضیح داد: بخشی از این امر باز می گردد به اینكه نسل جوان ما جنگ و انقلاب را تجربه نكرده باید بداند كه چطور این مملكت حفظ شده است. اینها با زبان هنر تأثیرگذار خواهد بود، در جامعه و نسلی كه شاهد انقلاب و به بار نشستن انقلاب هستند، ارائه كردن این مباحث خیلی مهم است.

وی در پاسخ به این سوال كه اولویت‌های اصلی‌شان در حوزه هنری چیست، گفت: در مركز هنرهای نمایشی ما اولویتمان تربیت نیرو و پرورش استعدادهای هنری است، بعد از 38 سال از انقلاب، ما لزوما به تربیت نسل جدید در هنر انقلاب نیازمندیم. باید بتوانیم نسلی را پرورش بدهیم كه سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی خارج از ایران باشند و بتوانند آینده سینما، تلویزیون و تئاتر مملكت را جلو ببرند. آنچه كشور اسلامی ما بدان نیازمند است، ایفای همین نقش‌ها است.

*اولویت حوزه، راه‌اندازی دفتر تئاتر بچه‌های مسجد در كشور است

زارعی مهم ترین برنامه‌های در دست اقدام خود را راه‌اندازی دفاتر تئاتر بچه‌های مسجد به شمار آورد و گفت: سال گذشته ما دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد را راه اندازی كردیم و افتتاح آن را در استان ها آغاز كردیم. سال پیش دوازده دفتر تئاتر افتتاح شد. امسال هم بیست و اندی دفتر در دست راه اندازی است هدف از این كار كشف استعدادها و پر ورش آنها در عرصه تئاتر بچه‌های مومن و انقلابی است، تلاش داریم همه مردم را با تئاتر عجین كنیم و هنر تئاتر را در جامعه جا بیندازیم.

وی همچنین گفت:‌ اتفاقات مباركی خوشبختانه این سال‌ها در تئاتر رخ داده حتی این اتفاقات به اقتصاد تئاتر هم كمك كرده چون بخش سنتی در تئاتر جا افتاده و مردم برای تئاتر بلیت می‌خرند این خیلی خوب است و خوشبختانه این جریان تقریبا به بار نشسته است.

زارعی اظهار داشت: ما از یكم تا پنجم اردیبهشت ماه در تهران دوازدهمین جشنواره سراسری بچه‌های مسجد را خواهیم داشت، این جشنواره با حضور 16 گروه برتر در تهران برگزار می‌شود. نمایش‌ها در مساجد برگزار خواهد شد. برگزیدگان در روز مبعث معرفی می‌شوند و اجراهای عمومی نیز در ماه مبارك رمضان در مساجد كشور انجام می‌گیرد.

وی درباره برنامه‌هایشان برای هفته هنر انقلاب نیز گفت:‌ دو نمایش خیابانی «نوازش جوجه تیغی» و «فیش» را در حوزه هنری و در مجموعه تئاتر شهر به صورت خیابانی خواهیم داشت، یك نمایش «نوك مگسك» امروز افتتاح خواهد شد و هفته آینده نیز در تماشاخانه ماه نمایش دیگری را آغاز خواهیم كرد.

 

فلاح: رسیدن به «بیان شخصی» از تاثیرات انقلاب بر هنرمندان بود/ اگر «آوینی» زنده بود، مسیر هنری‌اش به كدام سمت می‌رفت؟

محمود فلاح، تهیه‌كننده پیش‌كسوت سینما و تلویزیون، معتقد است: هنر از انقلاب اسلامی ایران بسیار تاثیر گرفته‌ است و مهم‌ترین تاثیر آن، فاصله گرفتن بخشی از هنرمندان داخلی از تعاریف و روش‌های مرسوم و رسیدن به یك بیان شخصی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری؛ تهیه‌كننده مجموعه تاریخی«مختارنامه»خاطرنشان كرد: به نظرم هنر از انقلاب اسلامی ایران بسیار تاثیر گرفته است و مهم‌ترین تاثیر آن، فاصله گرفتن بخشی از هنرمندان داخلی از تعاریف و روش‌های مرسوم و رسیدن به یك بیان شخصی بوده است. درواقع این امر، چند قطبی شدن نگرش‌های هنری و بالطبع چند قطبی شدن مخاطبان را در پی داشته است

وی پیرو بحث جایگاه هنر انقلاب، دیدگاهش درباره شهید مرتضی آوینی را این گونه بیان كرد: شهید آوینی یك جوان روشنفكر درس خوانده و دانشگاه رفته بود كه تحت تاثیر پیام‌های انقلاب اسلامی، در نگاه و روش هنری به همان بیان شخصی رسید. او كه درس خوانده رشته معماری بود، پس از انقلاب و به خصوص در بحبوحه جنگ تحمیلی به سینمای مستند گرایش پیدا كرد. شهید آوینی درس خوانده بود تا برای مردم خانه طراحی كند اما بعد از انقلاب و جنگ به سراغ  به تصویر كشیدن حال و روز مردمانی رفت كه در جنگ خانه‌هایشان را از دست داده بودند اما به یك آرمان مقدس دست یافته بودند

فلاح همچنین تصریح كرد: ما در دنیا اساسا ژانر هنر انقلاب داریم؛ منتها مردم بر اساس اهداف آرمانی جامعه خود به انقلاب و بالطبع به هنرانقلاب فكر می‌كنند. شهید آوینی گرچه سردمدار هنر انقلاب در ایران است اما تقریبا می‌توان گفت پس از او هنر انقلاب به عبارتی سینمای انقلاب و سینمای جنگ، مسیرهای دیگری پیمود و هنرمندانِ دیگر چه در محتوا و چه در ساختار، چندان پیروی او نبودند. حتی دوستان و نزدیكان او كه سعی كردند همان مجموعه «روایت فتح» وی را ادامه دهند، نتوانستند چندان میراث‌دار او باشند. گاهی از خودم می پرسم اگر آوینی زنده بود الان مسیر هنری‌اش به كدام سمت می رفت؟

این تهیه‌كننده با سابقه سینما در پایان در پاسخ به اینكه می‌توانید مصادیقی از هنرمندان شاخص انقلاب و یا آثارشان را در این زمینه نام ببرید، گفت: در سینما افراد زیادی در زمینه هنر انقلاب فعالیت كرده‌اند كه نامشان بر همه روشن است مثل خود شهید مرتضی آوینی، ابراهیم حاتمی‌كیا و دیگر عزیزان اما باید این را دانست كه همیشه هم هنر انقلاب متاثر از جریان‌های انقلابی معاصر نیست بلكه گاهی با رجوع به داستان‌های تاریخیِ زمانِ گذشته می‌توان با نگاه و رویكردی انقلابی پیام امروزی و معاصر را به مخاطب القا كرد.
 
 
همه آنچه كه باید درباره نامزدهای چهره انقلاب بدانیم

رقابت هنرمندان انقلاب برای سومین بار نشان از این مهم دارد كه هنرمندان در مسیر انقلاب هنرشان را تعالی بخشیدند و با نگاهی به كارنامه این پنج نفر، می‌توان گفت كه هر كدام از آنها به تنهایی می‌توانند چهره سال هنر انقلاب اسلامی باشند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، هفته هنر انقلاب اسلامی در حالی برگزار می‌شود كه امسال سومین سالی است كه قرار است چهره هنر انقلاب از بین نامزدهای اعلام شده، معرفی شود.
 

در اولین دوره‌ای كه برگزار كنندگان هفته هنر انقلاب اسلامی، بر آن شدند تا چهره سال این هنر را معرفی كنند، این داود میرباقری بود كه این جایزه را برای ساخت مجموعه «مختارنامه» از آن خود كرد. سال گذشته نیز مجید مجیدی برای ساخت فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» توانست دومین جایزه چهره هنر انقلاب اسلامی را به نام خود ثبت كند.
 

با نگاهی به 2 جایزه پیشین می‌توان دریافت افرادی كه در مسیر انقلاب اسلامی هنرشان را تعالی بخشیدند توانستند خوش بدرخشند و این تنها در یك اثر آنها نمایان نیست؛ بلكه با نگاهی به كارنامه این هنرمندان می‌توان فهمید كه هدف آنها از هنر، همان هنر انقلابی و اسلامی است.
 

برای مثال می‌توان به داود میرباقری اشاره كرد كه ساخت فیلم‌هایی چون «مسافر ری» و «امام علی (ع)» را در سال‌های گذشته به كارنامه كاری خود اضافه كرده است یا مجید مجیدی كه «بید مجنون»،‌ «رنگ خدا» و «پدر» را ساخته است. هر چند شاید در نگاه اول این آثار مضمون هنر انقلابی را نداشته باشند اما درون مایه آنها را می‌توان شاخه‌ای از هنر انقلاب دانست.
 

در سومین دوره این جایزه نیز در ابتدا چهره هفت نفر از اهالی هنر معرفی شد كه  محمدرضا بایرامی با رمان «لم‌یزرع»، ابراهیم حاتمی‌كیا با فیلم «بادیگارد»، حسن روح‌الامین برای مجموعه آثار عاشورایی و انقلابی، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر جشنواره كاریكاتور هلوكاست، بهناز ضرابی‌زاده با رمان «گلستان یازدهم»، محمد حسین مهدویان با «ایستاده در غبار» و حمید حسام با كتاب «وقتی مهتاب گم شد» جدی ترین رقبای كسب این عنوان بودند. با شروع هفته هنر انقلاب اسلامی دو تن از این چهره‌ها یعنی روح‌الامین و بایرامی از گردونه این رقابت كنار گذاشته شدند و پنج نفر نهایی، چشم‌انتظار اعلام نام‌شان به عنوان چهره سال هنر انقلاب هستند.
 

نگاه «بادیگارد» به جایزه هنر انقلاب
 
ابراهیم حاتمی‌كیا امسال در حالی نامش در میان كاندیداهای چهره سال هنر انقلاب مطرح می‌شود كه اساسا فعالیت‌های این كارگردان و آثارش، روی خط انقلاب اسلامی دنبال می‌شود. او برای فیلمی كاندید شده است كه سال گذشته در اكران عمومی با اقبال مردم روبه‌رو شد. موضوع فیلم درباره بادیگاردی به نام «حیدر» است كه وظیفه حفاظت از مسئولان بلندپایه كشور را برعهده دارد. نقش او را پرویز پرستویی بازی می‌كند. حیدر شخصیت آرمانگرایی است كه مسائلی را در كارش می‌بیند و این مسائل او را نسبت به كارش دچار تضاد و شك و تردید می‌كند. علاوه بر این موضوعات، فیلم راجع به ترور و دانشمندان هسته‌ای كشور است كه در این فیلم، این دانشمند هسته‌ای فرزند شهید است و حیدر، از دوستان پدر او است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به‌نمایش درآمد و در شش بخش نامزد سیمرغ بلورین شد. «بادیگارد» دو سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری و بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص داد.
 

هنرمند ممنوع‌الورود
 
سید مسعود شجاعی طباطبایی هنرمند كارتونیست یكی دیگر از نامزدهای كسب این جایزه است. نام او به‌عنوان نماینده هنرهای تجسمی در این لیست به چشم می‌خورد. شجاعی طباطبایی بیشتر به دلیل برپایی جشنواره كاریكاتور «هولوكاست» در این لیست قرار گرفته است؛ هر چند او همواره علیه استكبار موضع‌گیری كرده و جریانی در عرصه كاریكاتور به راه انداخته كه جدیدترین این اقدام‌ها اعلام فراخوان جشنواره كاریكاتور «ترامپیست» است. شایعاتی درباره او مطرح است كه به دلیل برگزاری جشنواره «هولوكاست» به 22 كشور ممنوع‌الورود شده است. او در گفت‌وگویی با خبرگزاری «مهر» عنوان كرده است كه در صورت دریافت جایزه، آن را به حسن روح‌الامین می‌دهد تا هنرمندان جوان، بیشتر دیده شوند.
 

تقریر رهبر انقلاب بر «گلستان یازدهم»
 
بهناز ضرابی‌زاده كه آثاری چون «دختر شینا»، «مرغ شنل» و «محله حاجی» را در كارنامه خود دارد، این‌بار با اثری به نام «گلستان یازدهم»، نامزد دریافت جایزه هنر انقلاب شده است. «گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهی‌روا، همسر شهید علی چیت‌سازیان است. این كتاب با زبانی صادقانه به شرح زندگی یك ‌سال و هشت‌ماهه مشترك شهید چیت‌سازیان و همسرش پرداخته است. فرمانده‌ای كه در جبهه به دلیل مهارت‌های رزمی و شجاعتش به عقرب زرد معروف بود، در خانه با مادر و همسرش به اندازه‌ای با مهر و محبت رفتار می‌كرد كه گویی این قلب رئوف هیچ‌گاه سابقه‌ حضور در حرب و قتال را نداشت. كتابی كه مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت و ایشان، تقریری نیز بر این كتاب نوشتند.
 

حمید حسام چهارمین چهره‌ای است كه نام آن در میان نامزدهای جایزه هنر انقلاب به چشم می‌خورد. او با كتاب «وقتی مهتاب گم شد» به عنوان یكی از كاندیداها مطرح شده است. این كتاب خاطرات جانباز علی خوش‌لفظ جانباز شیمیایی است كه اكنون نیز در بستر بیماری است. او زمانی كه نخستین‌بار پا به جبهه می‌گذارد،‌ نوجوانی 16 ساله است.‌ در اولین سال جنگ، در مریوان با احمد متوسلیان فرماندهی كه لشكر 27 محمد رسول الله(ص) را تاسیس می‌كند، آشنا می‌شود؛ این آشنایی تاثیر بسیاری روی  شخصیت او می‌گذارد و او را علاقه‌مند به كار اطلاعات عملیات می‌كند.
 

دغدغه‌های یك جوان
 
اما آخرین چهره‌ای كه در این لیست به چشم می‌خورد، محمد حسین مهدویان، كارگردان جوان و موفق این روزهای سینمای ایران است كه برای فیلم «ایستاده در غبار» میان نامزدها قرار گرفته است. «ایستاده در غبار» كه به خاطر خلاقیت‌های كم‌نظیر فیلم سازانش، مورد توجه عموم و منتقدین قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر در سال 94 انتخاب شد، داستان زندگی احمد متوسلیان را روایت می‌كند. احمد كه دوران نوجوانی‌اش را در سكوت گذرانده و اكنون بزرگتر شده، فرمانده لشكری می‌شود كه باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرزهای ایران رقم می‌خورد. مهدویان این روزها فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» را روی پرده سینماها دارد كه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. او همچنین با مجموعه «آخرین روزهای زمستان» نشان داده است كه تفكرات انقلابی و اسلامی، همواره یكی از دغدغه‌های این هنرمند است.
 

با نگاهی به كارنامه این پنج نفر، می‌توان گفت كه هر كدام از آنها به تنهایی می‌توانند چهره سال هنر انقلاب اسلامی باشند اما باید دید روز جمعه و در اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی، نام چه كسی در كنار میرباقری و مجیدی قرار خواهد گرفت.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب