امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20504 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

عصر امروز18 اسفندماه در برج میلاد تهران؛

برگزیدگان نخستین جشنواره طراحی اِلمان‌های شهریِ قرآن و عترت معرفی شدند/ ضرغامی: همه نیازهای زندگی را می توان ازقرآن آموخت/ حشمتی: ابهام کلید مجمسه ساز و نقاش است

خبرایران : آیین پایانی نخستین جشنواره طراحی اِلمان‌های شهریِ قرآن و عترت عصر امروز18 اسفند ماه با حضور معاون قرآن و عترت وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در برج میلاد با اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد.
برگزیدگان نخستین جشنواره طراحی اِلمان‌های شهریِ قرآن و عترت معرفی شدند/ ضرغامی: همه نیازهای زندگی را می توان ازقرآن آموخت/ حشمتی: ابهام کلید مجمسه ساز و نقاش است

به گزارش خبرنگار خبرایران، آیین پایانی نخستین جشنواره طراحی اِلمان‌های شهریِ قرآن و عترت عصر امروز18 اسفندماه 1395 با حضور«حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی»معاون قرآن و عترت وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی، «برزین ضرغامی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، «علی درویش پور»مدیر عامل برج میلاد تهران، «محمدحسین اسماعیلی» معاون هنری و سینمایی ارشاد استان تهران و دبیر جشنواره طراحی اِلمان‌های شهری قرآن و عترت، «روح‌الله شمسی‌زاده»عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و دبیر هنری و تخصصی جشنواره طراحی اِلمان‌های شهریِ قرآن و عترت ،«اصغر امیرنیا» مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه در برج میلاد با اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد.

 

درویش پور: مجموعه برج میلاد نماد مجسم ایران ایستاده است

علی درویش پور مدیر عامل برج میلاد تهران طی سخنانی کوتاه دراین مراسم اظهارداشت:مجموعه برج میلاد نماد مجسم ایران ایستاده و نمادی از هنر وتوان مندی ایرانیان است.

وی افزود: قرآن کاملترین کتاب آسمانی است، سمت و سوی آن هدایت بشر به سمت نور و روشنایی و جان بخشیدن به روح و جسم انسان خسته امروز است.

 

ضرغامی: همه نیازهای زندگی را می توان ازقرآن آموخت

برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در این مراسم اظهارداشت: امروز همه ما به خاطر صاحت مقدس قرآن گریم اینجا جمع شدیم و از همه دوستانی که به برگزاری این جشنواره کمک کردند به نوبه خودم تقدیر وتشکر می کنم، دوستان ما در معاونت قرآن و عترت وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی، برج میلاد تهران، انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و ... که بنده تشکر ویژه ای از این عزیزان دارم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران خاطر نشان کرد: قرآن کتاب زندگی بخش همه ما و همه مسلمانان است و براین اعتقاد هستیم که همه نیازهای زندگی را می توان ازقرآن آموخت و در زندگی ازآنها استفاده کرد. قرآن می تواند برای همه گروها مفید باشد و هرکس بسته به نیاز، موضوع و حالش درک و دریافت از قرآن دارد.

وی عنوان داشت: امروز در شهر تهران فعالیتهای متعددی در خصوص قران انجام شده ، تا جایی که در کوچه ها و خیابانها و میدان های شهر می توان اثرو نمادی ازقرآن کریم را دید. اما این کافی نیست و این انتظار می رود که از کشور اسلامی مثل کشوران ایران در چهارراه ها و خیابانها بیش از اینها اِلمان‌های قرآنی را ببینیم.

ضرغامی درپایان سخنان خود گفت:نخستین جشنواره طراحی اِلمان‌های شهریِ قرآن و عترت امسال پذیرای 200 اثر از 114 هنرمند از کشورمان بود و ازاین 200 اثر امیدواریم که آقای علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران  حمایت های لازم را انجام دهند تا این آثار در میادین و گوشه و کنار شهرمان نصب شوند، چرا که این کار باعث ادامه دار شدن این جشنواره در سال های آینده خواهد شد.

 

شمسی‌زاده: 200 اثر ازهنرمندان کشورمان دراین رویداد هنری شرکت کردند

روح‌الله شمسی‌زاده عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و دبیر هنری و تخصصی جشنواره طراحی اِلمان‌های شهریِ قرآن و عترت نیز دراین مراسم اظهارداشت: من به نوبه خودم از نگاه تخصصی معاون قرآن وعترت وزارت وفرهنگ ارشاد اسلامی تشکرمی کنم که برای برگزاری این جشنواره به سراغ  انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران آمدند.

وقتی صحبت از المان می شود ،بحث ظرف و مظروف به میان می آید، به این شکل که اگر ظرف برای مظروف  مناسب نباشد، هرچقدربار معنایی هم داشته باشد،نسخه خوبی برای مظروف نخواهد بود.

طیف مخاطبین ما به سه بخش مسولین، علاقه مندان و مخاطبین تقسیم می شوند، توضیح دادن کار راحتی نیست. برای بیان مفاهیم قرآنی درظرف های مشخص ما چاره ای نداریم که میان این سه گروه را درنظر بگیریم ، درحوزه ساخت اثر، معنای عام، حوزه هندسه و فرم اثر، متریال و مواد اثر پارامتر ما مخاطب ، معماری و محیط است.

با توجه به این موارد هیات داوران نخستین جشنواره طراحی اِلمان‌های شهریِ قرآن و عترت آثار را مورد داوری قرار دادند، 200 ازهنرمندان کشورمان دراین رویداد هنری شرکت کردند و جشنواره نخست مورد توجه قرارگرفت، که این حاصل همکاری دوستان درمعاونت قرآن وعترت وزارت و فرهنگ ارشاداسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران وسازمان زیبا سازی شهرداری تهران بوده است.

وی در ادامه بیانیه هیات داوران را برای حضار قرائت کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حشمتی: قدیمی ها خیلی از ما هنرمندتر بوده اند/ ابهام کلید مجمسه ساز و نقاش است

 حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی نیز در ادامه مراسم پایانی نخستین جشنواره طراحی المانهای  قرآن وعترت با اشاره به یکی از سخنان حضرت علی(ع) درنهج البلاغه  اظهارداشت:عبارت هوشمندانه امیرالمومنین در حوضه عقل و جبر شنیدنی است. بنده در حوضه المانها تخصص چندانی ندارم،اما نیاز را در حوضه مربوط به خودمان مطرح می کنم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی تصریح کرد: ما چگونه مفاهیم و مبانی قرآن کریم را به مخاطبین منتقل کنیم؟آنچه که تا به امروزدر این رابطه صورت گرفته است، با زبان و کلام بوده است،اما ما درحوضه هنرمعماری بناهایی از قبیل مسجد شیخ لطف الله،مسجد شاه اصفهان،برج میلاد تهران، یک معانی و مفهومی را می بینیم.

وی ادامه داد: همچنین شعراولین هنری بوده که  پاسخگوی این سوال بوده است. در قرآن کریم کمال زیبایی و طهارت یوسف در غالب قصه یوسف بیان می شود، در پایان قصه پاکی یوسف را احساس می کنید.

معاون قرآن و عترت وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی  اضافه کرد:مولوی و حافظ بییشترین بهره را از قرآن کریم برده اند و در غالب ادبیات این معانی را انتقال داده اند. المانها یکی از هنرهایی است که جای آن در شهر و معماری ما خالی است ، قدیمی ها خیلی از ما هنرمندتر بوده اند،هیچ چیز را بدون داشتن مفاهیم اخلاقی نمی ساختند.

وی افزود: یک نکته ای که اینجا حائز اهمیت زیادی است،حرفهایی هستند که آنها را نمی شود به صورت مستقیم بیان کرد، پس هنرمندان این حرفها را به صورت ابهام در آثارشان بیان می کنند و شما را وادار به تفکر می کنند. قرآن کریم همه ما را وادار به تفکر می کند. قرآن کریم به بشر می گوید: نمی بینید که شتر چگونه خلق می شود؟و یا در آسمانها چرا تفکر نمی کنید؟

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرازداشت: ابهام کلید مجمسه ساز و نقاش است ، این به این معنی نیست که ما نمی فهمیم،بلکه هنرمند از مخاطبش می خواهد که راجع به این اثر فکر کند. هر چفدر که وارد وادی ابهام می شویم فکر بیشتری می طلبد.معنی کلام شعرای بزرگ ما را به صورت واضع نمی توان فهمید،بلکه شما را در لفافه هدایت می کنند.

وی درپایان گفت کسی که عقل دارد خیلی ثروت و مال دارد، چرا که هیچ چیزی بالاتر از نادانی و جهل نیست.از همه دست اندرکاران این برنامه تقدیر  و تشکر می کنم،از معاونت قرآن و عترت و عزیزان دیگر و پدید آورندگان این آثار هم تقدیر  و تشکر می کنم.

بنابراین گزارش در پایان این مراسم برگزیدگان نخستین جشنواره طراحی المانهای  قرآن وعترت به شرح زیر ا علام شدند:

تقدیرهای ویژه:

1 – نسرین زندی روان

2 – هامون تقلیدی

3 – سپیده رزمجو

 

بخش جوایز:

1 – معصومه روستا

2 – علی رض فاضلی

3 – همراه تاتارین

4 – مرضیه سرسریان

5 – اسماعیل سهندیان

 

بنابراین گزارش، نمایش آثار نخستین جشنواره طراحی اِلمان‌های شهریِ قرآن و عترت از ۱۸ تا ۲۲ اسفند در گالری برج میلاد در تهران برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب