امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19027 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حین بازدید از یک گالری عکس در آنکارا؛

سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله ترور شد / ضارب یک افسر درحال خدمت پلیس ترکیه بوده است / مکالمه سرد پوتین با اردوغان / سفارت آمریکا در آنکارا به حالت تعطیل درآمده است

خبرایران:سفیر روسیه در آنکارا هدف تیراندازی یک افسر سابق پلیس آنکارا قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.
سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله ترور شد / ضارب یک افسر درحال خدمت پلیس ترکیه بوده است / مکالمه سرد پوتین با اردوغان / سفارت آمریکا در آنکارا به حالت تعطیل درآمده است
به گزارش خبرایران،«آندری کارلوف» سفیر روسیه در آنکارا که از یک گالری عکس در آنکارا بازدید می‌کرد به ضرب گلوله ترور شد و ببعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.
 
برخی منابع خبری می‌گویند مهاجم به چند نفر دیگر نیز شلیک کرده است. مقامات روس به روزنامه حریت گفته‌اند که عوامل این حمله، از تکفیری‌ها بوده‌اند.
 
در پی این حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه و سران سازمان‌های امنیتی این کشور تشکیل جلسه داده است.

کرملین اعلام کرد که عامل حمله به سفیر روسیه، در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک شاهد عینی گزارش داد که مهاجم در حین حمله، شعار «انتقام حلب» سر داده است. 
 

گفته میشود کارلوف قبل از انتقال به بیمارستان کمک های اولیه را در همان محل وقوع حادثه دریافت کرده است اما تنها چند دقیقه بعد از انتقال به بیمارستان، جان خود را از دست داده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که مقامات روسی حمله به سفیر این کشور را یک عملیات تروریستی خطاب کرده اند. ماریا زاخاروا سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به مرگ سفیر روسیه در پی این حمله مستقیما آن را یک عمل تروریستی خوانده است.

گزارش های اولیه حاکی از آن است که ضارب یک افسر در حال خدمت پلیس ترکیه بوده است اما این موضوع هنوز تایید نشده است.

 

اکنون تصویری در شبکه های اجتماعی در حال منتشر شدن است که شماره شناسایی این فرد را که ظاهرا عضوی از پلیس ترکیه است نشان میدهد. این کارت نشان میدهد که وی در سال 1994 متولد شده و از آکادمی پلیس ازمیر فارق التحصیل شده است. ظاهرا نام وی مولود مرت آلتینتاش است.

سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله ترور شد + تصاویر

 

پلیس ترکیه ضمن تایید هویت ضارب به عنوان یکی از افسرهای پلیسی که در آنکارا مشغول خدمت بوده است، بیان کرده که وی در حین عملیات تروریستی در پست خدمتی نبوده. وی بعد از ترور سفیر روسیه فریاد زده: حلب را فراموش نکنید، سوریه را فراموش نکنید. ما در حلب میمیریم، شما اینجا میمیرید.

 

درباره آندره کارلوف: آندره کارلوف 40 سال به عنوان دیپلمات ارشد در خدمت کرملین بوده است. وی پیش از این سفیر روسیه در کره شمالی بوده است و به دو زبان انگلیسی و کره ای مسلط بوده است. وی برای اولین بار در سن 22 سالگی و در سال 1976 بعد از فارغ التحصیلی از انستیتو دولتی روابط بین الملل مسکو وارد امور دیپلماتیک شد. وی از ژوئن 2001 تا دسامبر 2006 سفیر روسیه در کره شمالی بوده است و مدتی نیز به عنوان مشاور ارشد وزارت کشور روسیه فعال بوده است. وی در سال 2011 بعد از رسیدن به بالاترین مقام دیپلماتیک در روسیه به عنوان سفیر این کشور در آنکارا منصوب شد.

سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله ترور شد + تصاویر /  ضارب یک افسر سابق پلیس ترکیه بوده است / مکالمه سرد پوتین با اردوغان / سفارت آمریکا در آنکارا به حالت تعطیل درآمده است

 

 

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپاتنیک ضارب در 15 جولای سال میلادی جاری به اتهام دست داشتن در کودتای ترکیه از کار برکنار شده بود. گفته میشود که وی ارتباطاتی نیز با گروه تروریستی «هابرترک» داشته است.

رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه اعلام کرد که به رغم ترور سفیر این کشور در آنکارا، نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران، فردا طبق برنامه قبلی در مسکو برگزار می‌شود.
 

شاهدان عیتی حاضر در گالری محل وقوع این ترور، بیان کرده است که آلتینتاش از پشت سر به سفیر روسیه نزدیک شده و بعهد از شلیک به وی، فریاد میزده است: من زنده از اینجا بیرون نخواهم رفت.

گزارشی جالب توجه از آنکارا حاکی از آن است که فرد ضارب به عنوان یکی از محافظان سفیر روسیه منسوب شده بوده است. خبرگزاری محلی ترکیه با نام Posta با اعلام این مطلب بیان کرده است آلتینتاش از یک هفته قبل به عنوان یکی از محافظان سفیر انتخاب شده بوده است. وی با نشان دادن کارت شناسایی پلیس خود وارد گالری شده بوده است. هنوز این گزارش به تایید مقامات رسمی نرسیده است.

دقایقی قبل رجب طیب اردوغان با همتای روسی خود ولادیمیر پوتین تماس تلفنی برقرار کرده است که جزئیات این تماس تلفنی بازگو نشده اما گفته میشود که این تماس یک مکالمه سرد و کوتاه بوده است. روسیه گفته است که موضوع ترور سفیر این کشور را طی جلسه ای در شورای امنیت سازمان ملل به بحث میگذراد.

در پی ترور سفیر روسیه، سفارت این کشور در آنکارا تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته و نیروهای ویژه پلیس ترکیه از پیرامون این سفارت محافظت میکنند. در عین حال گفته میشود که سفارت آمریکا در ترکیه به شکل کامل تعطیل شده است. در حالی که فاصله بین محل حادثه و سفارت آمریکا بیش از 2 مایل است اما این اقدام از سوی آمریکا به عنوان یک اقدام احتیاطی انجام شده است. وزارت امورخارجه آمریکا از شهروندان آمریکایی خواسته تا اطلاع ثانوی به هیچ وجه نزدیک سفارت این کشور نشوند. شهردار انکارا ترور امروز را به گروه تروریستی هابرترک نسبت داده است.

 

تعطیلی سفارت ایران در ترکیه
 
اطلاعیه مهم سفارت ایران در ترکیه: 
 
ارائه كليه خدمات كنسولي در سركنسولگري هاي ايران در استانبول ، ترابوزان و ارزروم فردا سه شنبه تعطيل خواهد بود.  از هموطنان گرامي درخواست دارد ازمراجعه به اين اماكن خودداري نمايند.
 

وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که فرد ضارب یک افسر فعال در پلیس ترکیه بوده است. در حالی که پیش از این گفته میشد که آلتینتاش در ماه جولای در ارتباط با کودتا از کار برکنار شده بود اما اکنون سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه تایید کرده است که وی یکی از افسران درحال خدمت در پلیس ترکیه و عضوی از نیروهای ویژه ضد شورش این کشور بوده است.

در همین حال گفته میشود که پلیس ترکیه به خانه محل سکونت این فرد مراجعه کرده و بازرسی این خانه برای بدست آوردن مدارک و اسناد مربوط به حادثه است.در این بازرسی ها مادر و خواهر فرد ضارب دستگیر شده اند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب